• Anonym (Ander­s)
    Tue 6 Dec 2022 00:47
    6140 visningar
    52 svar
    -2
    52
    6140

    Vi har båda krävande jobb! Men det känns som att hon nedvärderar mitt?

    Jag försöker inte att jämföra våra jobb, jag vet att vi båda blir trötta av våra arbeten. Och jag avundas inte henne, för hon har ett stressande jobb där hon möter en del jobbiga människor och hon måste prestera på topp hela tiden, och fatta beslut. Jag fattar.. 

    Själv har jag ett fysiskt krävande jobb och jag jobbar även skift, vilket gör att jag känner mig halvdöd en till två gånger i veckan efter några intensiva pass på mitt kneg. Jag säger inte att det nödvändigtvis är värre än hennes eller så, men jag jobbar som sagt utomhus på nästan alla tider på dygnet och det är fysiskt. Hon i ett varmt kontor.

    Nu till själva grejen. Nästan varje gång vi möter andra människor tillsammans och våra arbeten kommer på tal så säger hon alltid att jag har ett fysiskt ansträngande jobb och hon ett mentalt. Jag säger inte direkt att hon har fel, hon har en poäng såklart, men efter några gånger så började jag förklara för henne att även jag har ett mentalt ansträngande jobb. Jag har också administrativa arbetsuppgifter, ganska mycket sådant faktiskt. Mitt jobb är också stressigt, inte bara fysisk, och jag jobbar också med människor. Inte riktigt kanske i den utsträckning hon gör, men ändå. Jag träffar besvärliga människor i mitt jobb, jag arbetsleder oerfarna, jag möter ibland kunder eller kollegor som är gnälliga. Jag fattar hela tiden beslut. Beslut som om de blir fel jag får en massa skit för.. Mitt jobb är ganska mångfacetterat och inte bara fysiskt tufft. 


    Ändå fortsätter hon säga så till andra. Att hon har ett mentalt krävande jobb och jag ett fysiskt krävande. Jag börjar bli lite irriterad. Överreagerar jag och är gnällig eller? Jag vet inte riktigt själv..

  • Svar på tråden Vi har båda krävande jobb! Men det känns som att hon nedvärderar mitt?
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Wed 7 Dec 2022 00:31
    #41
    Anonym (123) skrev 2022-12-06 21:49:18 följande:
    Det kan nog mycket väl vara så att ditt jobb direkt uppfattas som ansträngande pga att det är tungt medan hon "bara" sitter på kontor att hon känner ett behov av att framhålla att hennes jobb också är ansträngande men på ett annat sätt.

    Och gällande det att ditt också är mentalt ansträngande så tror jag att det kan vara bra att släppa den biten. Påpekanden om det kan nog för din sambo kännas lite som om hon skulle gå och klaga till dig hur slitsamt det är att sitta hela dagarna för att kontorsstolen inte är tillräckligt ergonomisk. Även om det skulle vara jobbigt för henne så är det inte jämförbart med ditt fysiska. 

    Och menar inte det för att nedvärdera det du gör på något sätt, försöker bara sätta in det i ett annat perspektiv som kanske kan ge en bättre förståelse för hor hon kanske upplever det.

    Jag förstår hur du menar, och det var bra förklarat. Vill också säga att jag inte använder det som ett argument i någon diskussion, det vore väl ändå tramsigt, utan det är mest att det upplevs som en aning irriterande inombords bara. Mitt jobb bara beskrivs som tungt och sen är det bra med det.

    Jag har heller aldrig påstått att mitt arbete innehåller lika mycket administration som hennes. Inte på långa vägar. Men det är en hyfsat stor kaka av en total arbetsdag, utan att det egentligen är planerat för det i mitt schema. Dessutom är jag arbetsledare m.m. Det är ett skitroligt men också rörigt jobb som ibland är tröttande mentalt. Precis som hennes. 


    Vissa dagar jobbar jag med bra folk, andra dagar med sämre.. 

    Hennes jobb är bara skrivbordsarbete. Men hon väljer samtidigt också att ta på sig oerhört mycket. Jag ser till att offra vissa saker för att det ska finnas tid för barnen exempelvis! Hon avsätter inte sådan tid, utan är mer av en workaholic. Det är inte så att hon är läkare eller delägare i en advokatfirma, eller håller på med superavancerad forskning i nåt stort internationellt projekt och verkligen måste jobba. Hon är verksam i en bransch som skriker efter personal och hon kan välja jobb lite var som. Ingen skulle dö om hon var borta en timme eller två från kontoret en dag. Hon jobbar supermycket och är slutkörd men väljer det samtidigt själv. Jobbar mycket övertid eftersom hon har svårt att släppa fokus på sitt jobb. Hon prioriterar det över det mesta annat. Det bidrar kanske till att jag kanske inte känner den fulla empatin för hennes situation alla gånger. Låter jag bitter?  Försöker bara förklara från min synvinkel. Jag kräver inte att hon ska prioritera mig, men vi har ju ett liv ihop, en bostad och barn mm. Hon jobbar. Jag oroar mig lite genuint för hennes mående i längden. 


    Dessutom är det jag som spenderat säkert hundratals timmar på att lyssna på hennes prat om sitt jobb de senste åren. Jag har verkligen försökt att sätta mig in i hennes vardag och eftersom jag är uppvuxen med en förälder som jobbat med exakt samma sak som hon gör så har jag ändå en viss inblick i vad det innebär med mig så att säga. 

  • Anonym (123)
    Wed 7 Dec 2022 07:35
    #42
    Anonym (Anders) skrev 2022-12-07 00:31:11 följande:

    Jag förstår hur du menar, och det var bra förklarat. Vill också säga att jag inte använder det som ett argument i någon diskussion, det vore väl ändå tramsigt, utan det är mest att det upplevs som en aning irriterande inombords bara. Mitt jobb bara beskrivs som tungt och sen är det bra med det.

    Jag har heller aldrig påstått att mitt arbete innehåller lika mycket administration som hennes. Inte på långa vägar. Men det är en hyfsat stor kaka av en total arbetsdag, utan att det egentligen är planerat för det i mitt schema. Dessutom är jag arbetsledare m.m. Det är ett skitroligt men också rörigt jobb som ibland är tröttande mentalt. Precis som hennes. 


    Vissa dagar jobbar jag med bra folk, andra dagar med sämre.. 

    Hennes jobb är bara skrivbordsarbete. Men hon väljer samtidigt också att ta på sig oerhört mycket. Jag ser till att offra vissa saker för att det ska finnas tid för barnen exempelvis! Hon avsätter inte sådan tid, utan är mer av en workaholic. Det är inte så att hon är läkare eller delägare i en advokatfirma, eller håller på med superavancerad forskning i nåt stort internationellt projekt och verkligen måste jobba. Hon är verksam i en bransch som skriker efter personal och hon kan välja jobb lite var som. Ingen skulle dö om hon var borta en timme eller två från kontoret en dag. Hon jobbar supermycket och är slutkörd men väljer det samtidigt själv. Jobbar mycket övertid eftersom hon har svårt att släppa fokus på sitt jobb. Hon prioriterar det över det mesta annat. Det bidrar kanske till att jag kanske inte känner den fulla empatin för hennes situation alla gånger. Låter jag bitter?  Försöker bara förklara från min synvinkel. Jag kräver inte att hon ska prioritera mig, men vi har ju ett liv ihop, en bostad och barn mm. Hon jobbar. Jag oroar mig lite genuint för hennes mående i längden. 


    Dessutom är det jag som spenderat säkert hundratals timmar på att lyssna på hennes prat om sitt jobb de senste åren. Jag har verkligen försökt att sätta mig in i hennes vardag och eftersom jag är uppvuxen med en förälder som jobbat med exakt samma sak som hon gör så har jag ändå en viss inblick i vad det innebär med mig så att säga. 


    Har ni pratat mycket om mängden timmar hon arbetar? Jag jobbar periodvis mycket också (upp mot 60 timmar i veckan och blir då helt slutkörd, inte av tiden utan av att det skulle behövas ännu fler timmar egentligen och att de arbetsuppgifterna som hanteras då normalt är av karaktären "akut", "bara jag som kan lösa" o.dyl., d.v.s. de där timmarna kombineras med en väldigt stor psykisk press. Då behöver jag stöd av min man (som tycker att jag bara ska säga nej, men det jag behöver stöd med är att han tar majoriteten av ansvaret hemma på samma sätt som jag gör utan att blinka alla andra dagar och särskilt när han har mycket att göra på sitt jobb). Jag har inga problem att klara de där perioderna om jag bara då kan få koncentrera mig på att göra det. 

    Men, jag pratar sällan om mitt jobb med min man. Jag säger bara att det är väldigt tungt just nu och hur länge jag tror det kommer vara det. En annan viktig sak är att jag har 100% flexibel flex. Så om jag jobbar 60 timmar i veckan 3 veckor så kan jag sedan jobba 20 timmar i veckan, ta en ledig vecka, lediga dagar mm med den tiden jag arbetat extra. Jag är noga med att ta ut den tiden så fort det finns tillfälle (vilket egentligen aldrig dyker upp spontant så jag planerar in det i god tid på samma sätt som jag planerar in semestrar). Så det blir aldrig att jag offrar familjen. Tvärtom skulle jag säga då min extra lediga tid går till den och det extra jag jobbar framförallt tas från mitt slösurfande, träning mm så blir det på totalen en vinst för övriga hushållet. 

    Om du pratar med din fru om det här så tror jag det kan vara viktigt att inte skuldbelägga, för då framstår du bara som oförstående. Fråga henne istället varför. Kan det vara så att hon inte är 100% nöjd med de ordinarie uppgifterna så att hon tar på sig annat som hon känner kan ge en skjuts i karriären? Eller att hon känner att hon behöver visa sin kompetens för chefen? I så fall kan det vara läge att rekommendera henne att byta arbetsplats där hon får göra det hon söker i sina kärnuppgifter och inte behöver ta extrauppdrag för att få göra det. Och då samtidigt uppmuntra henne att i anställningsförhandlingen att framför att förhandla om högre lön eller avsaknad av provanställning ha flexibla arbetstider som det viktigaste. Säkerställa att 2 stycken  60-timmars arbetsveckor gör att hon kan ta två 20-timmars sedan alt. en hel vecka ledigt utan att det är beordrad övertid utan bara behovsstyrt. 
  • Anonym (Bibi)
    Wed 7 Dec 2022 07:45
    #43

    Har de någon bra företagshälsa som hon kan prata med om relationen jobb/fritid? 


    Att ta på sig en massa som folk inte bett om för att sen kunna berätta för andra hur stressad och duktig man är får ju stora varningsklockor att ringa. Jag förstår att du oroar dig för henne. 

  • Anonym (Klass­killna­d)
    Wed 7 Dec 2022 08:01
    #44
    Anonym (Anders) skrev 2022-12-06 00:47:23 följande:
    Vi har båda krävande jobb! Men det känns som att hon nedvärderar mitt?

    Jag försöker inte att jämföra våra jobb, jag vet att vi båda blir trötta av våra arbeten. Och jag avundas inte henne, för hon har ett stressande jobb där hon möter en del jobbiga människor och hon måste prestera på topp hela tiden, och fatta beslut. Jag fattar.. 

    Själv har jag ett fysiskt krävande jobb och jag jobbar även skift, vilket gör att jag känner mig halvdöd en till två gånger i veckan efter några intensiva pass på mitt kneg. Jag säger inte att det nödvändigtvis är värre än hennes eller så, men jag jobbar som sagt utomhus på nästan alla tider på dygnet och det är fysiskt. Hon i ett varmt kontor.

    Nu till själva grejen. Nästan varje gång vi möter andra människor tillsammans och våra arbeten kommer på tal så säger hon alltid att jag har ett fysiskt ansträngande jobb och hon ett mentalt. Jag säger inte direkt att hon har fel, hon har en poäng såklart, men efter några gånger så började jag förklara för henne att även jag har ett mentalt ansträngande jobb. Jag har också administrativa arbetsuppgifter, ganska mycket sådant faktiskt. Mitt jobb är också stressigt, inte bara fysisk, och jag jobbar också med människor. Inte riktigt kanske i den utsträckning hon gör, men ändå. Jag träffar besvärliga människor i mitt jobb, jag arbetsleder oerfarna, jag möter ibland kunder eller kollegor som är gnälliga. Jag fattar hela tiden beslut. Beslut som om de blir fel jag får en massa skit för.. Mitt jobb är ganska mångfacetterat och inte bara fysiskt tufft. 


    Ändå fortsätter hon säga så till andra. Att hon har ett mentalt krävande jobb och jag ett fysiskt krävande. Jag börjar bli lite irriterad. Överreagerar jag och är gnällig eller? Jag vet inte riktigt själv..


    Det blir ju en klasskillnad då du är arbetare och hon är akademiker/intellektuell, det är över 300års lite sunkiga värderingar i det som sitter nånstans i bakhuvudet på de flesta. Att hon är lite bättre, du är lite sämre. Du gör något simpelt, hon gör något svårt. Nu är det ju inte så, arbetaryrken kan vara väldigt intelligenskrävande, särskilt i modern tid men tankesättet ligger kvar.

    Tycker inte du kan klandra henne för det, det är mer reflexmässigt än medvetet. Men kanske göra henne uppmärksam på det.
  • Anonym (Moa)
    Wed 7 Dec 2022 11:10
    #45
    Anonym (Anders) skrev 2022-12-07 00:31:11 följande:

    Jag förstår hur du menar, och det var bra förklarat. Vill också säga att jag inte använder det som ett argument i någon diskussion, det vore väl ändå tramsigt, utan det är mest att det upplevs som en aning irriterande inombords bara. Mitt jobb bara beskrivs som tungt och sen är det bra med det.

    Jag har heller aldrig påstått att mitt arbete innehåller lika mycket administration som hennes. Inte på långa vägar. Men det är en hyfsat stor kaka av en total arbetsdag, utan att det egentligen är planerat för det i mitt schema. Dessutom är jag arbetsledare m.m. Det är ett skitroligt men också rörigt jobb som ibland är tröttande mentalt. Precis som hennes. 


    Vissa dagar jobbar jag med bra folk, andra dagar med sämre.. 

    Hennes jobb är bara skrivbordsarbete. Men hon väljer samtidigt också att ta på sig oerhört mycket. Jag ser till att offra vissa saker för att det ska finnas tid för barnen exempelvis! Hon avsätter inte sådan tid, utan är mer av en workaholic. Det är inte så att hon är läkare eller delägare i en advokatfirma, eller håller på med superavancerad forskning i nåt stort internationellt projekt och verkligen måste jobba. Hon är verksam i en bransch som skriker efter personal och hon kan välja jobb lite var som. Ingen skulle dö om hon var borta en timme eller två från kontoret en dag. Hon jobbar supermycket och är slutkörd men väljer det samtidigt själv. Jobbar mycket övertid eftersom hon har svårt att släppa fokus på sitt jobb. Hon prioriterar det över det mesta annat. Det bidrar kanske till att jag kanske inte känner den fulla empatin för hennes situation alla gånger. Låter jag bitter?  Försöker bara förklara från min synvinkel. Jag kräver inte att hon ska prioritera mig, men vi har ju ett liv ihop, en bostad och barn mm. Hon jobbar. Jag oroar mig lite genuint för hennes mående i längden. 


    Dessutom är det jag som spenderat säkert hundratals timmar på att lyssna på hennes prat om sitt jobb de senste åren. Jag har verkligen försökt att sätta mig in i hennes vardag och eftersom jag är uppvuxen med en förälder som jobbat med exakt samma sak som hon gör så har jag ändå en viss inblick i vad det innebär med mig så att säga. 


    Det verkar som att hon faktiskt är betydligt mer tyngd av sitt jobb än vad du är. Men inte för att era yrken är olika utan för att hon, av en eller annan anledning, inte lyckas sätta upp rimliga gränser för hur mycket ansvar hon ska ha.

    Det kan bero på hennes personlighet, på arbetsgivaren eller på en kombination av de båda.
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Wed 7 Dec 2022 12:23
    #46
    Anonym (Moa) skrev 2022-12-07 11:10:55 följande:
    Det verkar som att hon faktiskt är betydligt mer tyngd av sitt jobb än vad du är. Men inte för att era yrken är olika utan för att hon, av en eller annan anledning, inte lyckas sätta upp rimliga gränser för hur mycket ansvar hon ska ha.

    Det kan bero på hennes personlighet, på arbetsgivaren eller på en kombination av de båda.

    Både och men mest hennes personlighet tror jag. Hon kan inte släppa fokus. Hon fastnar för saker med totalt engagemang från hennes sida och det runt omkring blir så lidande. 

    Hennes jobb ÄR mycket mer betungande. Verkligen! Det har jag aldrig nekat till, utan tvärt om. Men jag tror att det är lite här skon klämmer. Det är det som är ursprunget till jämförandet så att säga. Som att hon behöver hävda sig. 


    Ja hon skulle behöva lära sig att gränssätta och prioritera mm men det hjälper tyvärr inte att jag säger det till henne.

  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Wed 7 Dec 2022 12:23
    #47
    Anonym (Bibi) skrev 2022-12-07 07:45:05 följande:

    Har de någon bra företagshälsa som hon kan prata med om relationen jobb/fritid? 


    Att ta på sig en massa som folk inte bett om för att sen kunna berätta för andra hur stressad och duktig man är får ju stora varningsklockor att ringa. Jag förstår att du oroar dig för henne. 


    Ja
  • Anonym (Betty­)
    Wed 7 Dec 2022 13:20
    #48

    Men det beror på hur hon säger det. 

    Om ni träffar folk på stan och hon lite snabbt ska förklara era jobb på ett förenklat sätt utan att gå in på detaljer så kanske hon tycker det är en bra sammanfattning/generalisering av era jobb.

    Eller menar du att su säger det hånfullt för att du ska framstå som sämre? För ii så fall är det så klart inte ok. Men som en snabb sammanfattning utan att lägga in nån värdering i det så spelar det väl ingen roll. I så fall kan ju du flika in litr emr detljaer om ditt jobb vid de tillfällena.

    Om hon alltid ska tävla, nervärdera dig så får du ta ett snack och fråga varför hon alltid ska hävda sig. Säg till henna att ni ska ha en kärleksfull relation där man uppmuntrar och lyfter varandra. Inte sätta dit eller trycka ner den andra. 

  • Anonym (Li)
    Wed 7 Dec 2022 14:57
    #49
    Anonym (Barnmorska) skrev 2022-12-06 19:37:11 följande:
    Jo, skitempatiskt att sitta på en fåtölj och gnälla om hur ont man minsann har - medan frun föder - istället för att hjälpa henne. Precis så agerar en empatisk pappa i förlossningssalen! 

    Vad det har med TS att göra: En vilja att visa att man har det värre än ens partner minsann! 

    Definitionen av empati är bland annat förmågan att kunna förstå och leva sig in i en persons känslor. Om du hade läst trådstartarens inlägg, där han flera gånger understryker att han inte anser att hans jobb är mer krävande än sambons och att han tar illa upp av att hon förminskar hans arbete, så hade du förstått att tråden inte handlar om ?sjåpiga karlar?. 


    Du svarar i stället utifrån dina fördomar utan att sätta dig in i vad TS faktiskt menar. Det är ju inte direkt empatiskt. 

  • Wed 7 Dec 2022 16:40
    #50
    Anonym (Barnmorska) skrev 2022-12-06 19:37:11 följande:
    Jo, skitempatiskt att sitta på en fåtölj och gnälla om hur ont man minsann har - medan frun föder - istället för att hjälpa henne. Precis så agerar en empatisk pappa i förlossningssalen! 

    Vad det har med TS att göra: En vilja att visa att man har det värre än ens partner minsann! 

    Mycket intressant att du inte tror man kan titta på och ha empati över sin partners smärta och inget kunna göra åt den.


    Det du pratar om är nått annat och har inget med det jag lyfte och göra.
    Och uppenbart pratar jag bara om en enda punkt, och man kan visst få en svår empati för sin partners smärta.
    Men när du sen pratar om annat, så pratar du inget om vad jag sade längre.


     


    Vet du vad empati är, undrar då det är att sätta sig in i andra människors mående.
    Och betyder inte heller man MÅSTE göra nått, för ibland kan man inte detta hur man än försöker.


     


    Jaja, nu vet du.


    Anonym (Perka) skrev 2022-12-06 19:49:55 följande:
    I situationen du försökte benämna som empati försökte den blivande fadern prata om hur ont han hade istället för att ta hand om den födande mamman.
    Läste du det inte?

    Man kan ha empati utan att göra nått också, och det är för lite information i sin helhet och vet om denna har varit med och hjälpt redan men blivit nedstängd.
    Denne kan ha empati men fryser upp, finns säkerligen många varianter till och att den enda inte ska vara att den bara där och grimaserar.


     


    Dock var en punkt att man kan ha empati i det läget och går inte ignorera som en mycket stor möjlighet också.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (M)
    Wed 7 Dec 2022 17:50
    #51
    klyban skrev 2022-12-06 17:31:11 följande:

    Mannen kanske hade empati över smärtan frugan hade, då det skulle mycket väl kunna yttra sig så.


    Men vad det har med TS att göra är lite svårt och förstå.


    Empati yttrar sig inte genom att man själv börjar klaga på att man har ont överallt när någon annan har ont. Då förstår du inte vad empati innebär. Och nej det är inte svårt att förstå vad inlägget hade med TS att göra.

    Istället för att svara på det här inlägget med något av dina obegripliga resonemang kan du istället medge att här har du fel i sakfrågan så spar vi tid och energi. 
  • Wed 7 Dec 2022 18:00
    #52
    Anonym (M) skrev 2022-12-07 17:50:07 följande:
    Empati yttrar sig inte genom att man själv börjar klaga på att man har ont överallt när någon annan har ont. Då förstår du inte vad empati innebär. Och nej det är inte svårt att förstå vad inlägget hade med TS att göra.

    Istället för att svara på det här inlägget med något av dina obegripliga resonemang kan du istället medge att här har du fel i sakfrågan så spar vi tid och energi. 

    Empati kan göra detta ja, och svaret är enbart mot att det var omöjligt att det var annat än en slashas til man, medan svaret mycket  väl kan vara det jag säger.
    Dock kommer vi aldrig någonsin få reda på vad det faktiskt var, men oavsett, så är detta ett troligt alternativ av många.


     


    Och vad jag resonerar vet jag inte riktigt mer än det uppenbara, finns egentligen inte mycket att säga om det heller pga vi inte med 100% säkerhet vet, dock är det en trolig möjlighet.
    Och vill du köra i kaklet att det inte under några som helst omständigheter kan vara så, ja, då kan vi hålla på i månader med samma detalj, om nu så önskas.
    För säga det inte är en av flera möjligheter, ja, då är man ute och seglar lite.
    Och vad det faktiska svaret är kommer vi aldrig få reda på, om nu inte denna man i just denna situation komemr hit och förklarar var som skedde i den aktuella situationen.
    Så får vi ta det ifrån den punkten...., eller så får man låtsas att det bara finns en förklaring, men då blir ju det fel om man ignorerar de andra.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vi har båda krävande jobb! Men det känns som att hon nedvärderar mitt?