• Anonym (Halland)

    fd. Svågern är dum i huvudet...

    Min barns pappa dog för drygt ett år sedan (barnen 6 & 8 år). Vi var skilda sedan 4 år tillbaka.

    Exmannens bror är en man som jag hatar. Det är en lång historia men jag mår dåligt av att ha med honom att göra eller ens vistas i samma rum och jag försökte bryta med honom för ca 5 år sedan. Det har varit så skönt att slippa honom efter skilsmässan!

    När hans bror/barnens pappa dog sa jag typ: "vi drar inte jämnt men jag vill inte hindra dig och barnens kusiner från att upprätthålla en relation"

    Nu vill han att vi ska ses och fika varje gång någon fyller år, fira jul, åka ut och grilla korv m.m. och hela min kropp skriker "NEJ! JAG VILL INTE!" 

    Hur mycket ska jag stå ut med för att ge barnen möjlighet att ha relation med sin pappas släkt? Kan jag ställa ultimatum att de får låna barnen bara om jag slipper vara med? Ska jag le och vinka oh låtsas att vi är lyckliga familjen och följa med?

    Någon som varit i en liknande situation eller har någon input?

  • Svar på tråden fd. Svågern är dum i huvudet...
  • Anonym
    Anonym (Plausoe) skrev 2022-12-06 19:44:35 följande:
    Så om någon bjuder hem dig till deras hus: "Hej Anonym! Vill inte du och ungarna komma och hälsa på oss några dagar över sommaren? Ni är varmt välkomna i så fall!" - du utgår du ifrån att du ska betala hyra?
    Om jag skulle bo där flera dagar så hade jag utgått ifrån att jag skulle bidra, Pengar /städa /laga mat.
    Om då värden hade föreslagit en summa pengar så hade jag betalat eller sagt att jag tyvärr inte kunde komma om det var för mycket för min ekonomi. Jag hade inte vägrat betala och ändå bott där.
    Det är ett oskick att använda andras hus som om det vore gratis hotell med fri kost och städning
  • Anonym (var tydlig)
    Anonym (Halland) skrev 2022-12-06 17:43:09 följande:

    Den här hyresgrejen har egentligen inte med min fråga att göra, men jag bli ändå intresserad hur ni tänker? 

    Svärföräldrarna bjöd mig och sonen att följa med dem till stugan som de har tillsammans med svågern. När jag sovit där en natt ringer svågern och kräver betalt för att jag och hans syskonbarn sovit över i stugan. Av alla de gäster som hade varit där tidigare under året var vi de första som skulle betala för att få sova där. Oskäligt tycker jag. Vad tycker ni?


    Jag tänker att det är ganska uppenbart att svågern inte endast vill att era barn har god kontakt med släktingar, utan att han också har nån sorts idé om att detta är något som kommer av sig själv.

    Det är faktiskt rätt dumt i huvudet att kräva sina föräldrar på betalning för att de bjuder in gäster i det samägna huset... Uppenbarligen tycker svärföräldrarna också det, eftersom de betalade. 

    Mitt råd är fortfarande att själv styra umgänget och inte vara stressad över svågern, utan att ta saker med andra. Om de väljer att anpassa sig så får det stå för dem ... Du behöver inte ha kontakt med svågern, utan kan som utomstående unna dig att prata och bestämma saker med de som du tycker är okej.

    Att folk tycker man ska betala för att umgås med sina svärföräldrar är absurt.
  • Anonym (var tydlig)
    Anonym skrev 2022-12-06 20:01:10 följande:
    Om jag skulle bo där flera dagar så hade jag utgått ifrån att jag skulle bidra, Pengar /städa /laga mat.
    Om då värden hade föreslagit en summa pengar så hade jag betalat eller sagt att jag tyvärr inte kunde komma om det var för mycket för min ekonomi. Jag hade inte vägrat betala och ändå bott där.
    Det är ett oskick att använda andras hus som om det vore gratis hotell med fri kost och städning
    Det är inget oskick att förvänta sig tak över huvudet när man hälsar på sina barns farföräldrar! De allra flesta skulle bli tämligen kränkta över att ens barn/svärdöttrar/söner skulle erbjuda betalning!

    Vem faaaan tar betalt av föräldrarna till barnbarnen för Umgänge?
  • Anonym (Syster och svägerska)

    Jag har flera släktingar och ingifta som har ganska olika värderingar jämfört med mina.
    Men de har alla bra sidor så har säkert även dina barns farbror.
    kanske han
    gillar dina barn
    gillar djur och natur
    hjälpet sina föräldrar 
    något litet positivt finns det säkert.

  • Aliona

    Svågern låter uppenbarligen jobbig. Det brukar finnas en sån i släkten som gärna prackar på andra sina knäppa åsikter eller dryga beteende - jag har definitivt också en sån i min familj som jag bara inte klarar av. Jag tänker att så länge det rör sig om några gånger om året så får man stå ut, i synnerhet om man har barn. Barnen har rätt till sina släktingar och till sina egna relationer och som förälder får man helt enkelt bita ihop. Det är kanske lite extra i ditt fall då barnens pappa inte längre finns. Tänk såhär att det handlar om några år, sen är barnen självständiga och du har gjort vad du kunnat för att de ska ha en relation med pappans släkt. 

    Mina knep för att stå ut att umgås med släkt jag inte gillar - fokusera intensivt på dem i sällskapet jag faktiskt tycker om, gå ut för att hjälpa till i köket, bli upptagen med barnen, gå ut med hunden, låsa in mig på toaletten en liten stund, pilla med mobilen när jag behöver distraheras från dumheterna, sjunga en sång i huvudet och ha ett antal samtalsämnen i beredskap när jag snabbt behöver byta ämne. 

  • Anonym (Halland)
    Aliona skrev 2022-12-06 20:29:13 följande:

    Svågern låter uppenbarligen jobbig. Det brukar finnas en sån i släkten som gärna prackar på andra sina knäppa åsikter eller dryga beteende - jag har definitivt också en sån i min familj som jag bara inte klarar av. Jag tänker att så länge det rör sig om några gånger om året så får man stå ut, i synnerhet om man har barn. Barnen har rätt till sina släktingar och till sina egna relationer och som förälder får man helt enkelt bita ihop. Det är kanske lite extra i ditt fall då barnens pappa inte längre finns. Tänk såhär att det handlar om några år, sen är barnen självständiga och du har gjort vad du kunnat för att de ska ha en relation med pappans släkt. 

    Mina knep för att stå ut att umgås med släkt jag inte gillar - fokusera intensivt på dem i sällskapet jag faktiskt tycker om, gå ut för att hjälpa till i köket, bli upptagen med barnen, gå ut med hunden, låsa in mig på toaletten en liten stund, pilla med mobilen när jag behöver distraheras från dumheterna, sjunga en sång i huvudet och ha ett antal samtalsämnen i beredskap när jag snabbt behöver byta ämne. 


    Bra tips! Jag får helt enkelt leka med barnen... Senaste gången vi sågs pratade vi lääänge om planlösningen på ett hotellrum de bott på. Lagom ämne för att inte bli osams.
  • Bobo
    Anonym skrev 2022-12-06 19:38:38 följande:
    Hur kan du vara bombsäker på att de andra inte betalade något?
    Jag tycker inte det är oskäligt att betala hyra när man bor i någons stuga.
    Tvärtom tycker jag det är lite oförskämt att man tror att man kan bo gratis och äta gratis när man bor i andras hus.

    Alltså barnens farmor och farfar äger ju 50%av stugan. De vet väl om de har tagit betalt för fler av sina gäster? 


    Det är absolut inte oskäligt att betala om man bor k någons stuga men om man blir medbjuden av två av ÄGARNA skulle jag nog ändå säga att det är ganska ovanligt. Att farföräldrar vill umgås med sina barnbarn i sin stuga känns inte superkonstigt i min värld. Inte heller att farmor och farfar bjuder på mat när man är där och hälsar på även om jag inte minns att jag läst att TS inte bidrog med något kring maten. 

  • Corly

    Ni som tycker att det är rimligt att låta inbjudna gäster betala hyra, inser ni inte hur absurt, ogint, ogästvänligt och framför allt SNÅLT en sådan sak är? Tar ni alltså betalt av era övernattande besökare? På riktigt? 

  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2022-12-06 19:38:38 följande:
    Hur kan du vara bombsäker på att de andra inte betalade något?
    Jag tycker inte det är oskäligt att betala hyra när man bor i någons stuga.
    Tvärtom tycker jag det är lite oförskämt att man tror att man kan bo gratis och äta gratis när man bor i andras hus.
    Håller med
  • Anonym (Stugägare)
    Anonym skrev 2022-12-06 19:38:38 följande:
    Hur kan du vara bombsäker på att de andra inte betalade något?
    Jag tycker inte det är oskäligt att betala hyra när man bor i någons stuga.
    Tvärtom tycker jag det är lite oförskämt att man tror att man kan bo gratis och äta gratis när man bor i andras hus.
    Om man har blivit medbjuden och sover en natt är det oskäligt.
    Om man som stugägare vill ha betalt ska det vara klart före besöket. 
    Om släktingar / kompisar sover över hemma hos er tar du betalt då? Betalar du om du sover över hos någon?
    Skulle aldrig ta betalt om någon sover över i vår stuga. Otroligt snålt. 
  • Anonym (....)

    Jag hade inte heller förväntat mig att betala hyra om jag blev medbjuden till farföräldrarnas sommarstuga, men jag tycker att det är rätt bittert och barnsligt att sura över i flera år när farbrorn tydligt vill ha en relation för barnens skull

  • Anonym (Teddy)
    Anonym (....) skrev 2022-12-09 08:03:19 följande:

    Jag hade inte heller förväntat mig att betala hyra om jag blev medbjuden till farföräldrarnas sommarstuga, men jag tycker att det är rätt bittert och barnsligt att sura över i flera år när farbrorn tydligt vill ha en relation för barnens skull


    1+
  • Anonym (Passivt)

    Min svärmor är en sån som tycker precis ALLT är jobbigt, hennes dotter (+ familj) brukar bjuda med kompisar till svärmors lantställe några dagar (efter att ha frågat svärmor), svärföräldrarna bor där hela sommaren och svärmor säger alltid ja men sen gnäller hon och klagar hur jobbigt det är med gäster bakom ryggen på dottern och skyller allt på dotterns man. 


    Jag blir så himla trött på detta passivt aggressiva istället för att bara öppna truten och rensa luften, precis som du borde göra med din svåger. Jag hade rakt ut sagt att jag blev sårad/arg/besviken av att vi ombads betala för vår vistelse när vi blev medbjudna av svärföräldrarna och fråga varför ?
    Har de köpt den efter din mans död ? Varför äger de inte ihop med din avlidne man annars ? Och kan det vara något sådant som gnager brorsan, att din man inte ville vara med på det och att brorsan därför vill ta betalt ?
    Finns det fler incidenter eller hatar du din svåger efter detta ?

    Jag tycker att man håller kontakten för barnens skull om barnen tycker om sina kusiner och släktingar så får man bara bita ihop. 

  • Anonym (skit I svågern)
    Anonym (Halland) skrev 2022-12-06 13:55:35 följande:
    fd. Svågern är dum i huvudet...

    Min barns pappa dog för drygt ett år sedan (barnen 6 & 8 år). Vi var skilda sedan 4 år tillbaka.

    Exmannens bror är en man som jag hatar. Det är en lång historia men jag mår dåligt av att ha med honom att göra eller ens vistas i samma rum och jag försökte bryta med honom för ca 5 år sedan. Det har varit så skönt att slippa honom efter skilsmässan!

    När hans bror/barnens pappa dog sa jag typ: "vi drar inte jämnt men jag vill inte hindra dig och barnens kusiner från att upprätthålla en relation"

    Nu vill han att vi ska ses och fika varje gång någon fyller år, fira jul, åka ut och grilla korv m.m. och hela min kropp skriker "NEJ! JAG VILL INTE!" 

    Hur mycket ska jag stå ut med för att ge barnen möjlighet att ha relation med sin pappas släkt? Kan jag ställa ultimatum att de får låna barnen bara om jag slipper vara med? Ska jag le och vinka oh låtsas att vi är lyckliga familjen och följa med?

    Någon som varit i en liknande situation eller har någon input?


    Men herregud, varför umgås du med den där idioten? Du och pappan var ju för fan skilda i flera år, varför bry sig om honom?

    Det viktigaste för barnen är väl att ha relation med farmor och farfar. Det är väl knappast kusinerna som formar en mest, de kan va kul att ha kontakt med, men det får väl farmor och farfar ordna med.

    herregud, du och exmannen var ju skilda i flera år.

    du behöver inte bita ihop för släkten som nån skrev i tråden.
  • Anonym (otroligt märkligt)
    Anonym skrev 2022-12-06 19:38:38 följande:
    Hur kan du vara bombsäker på att de andra inte betalade något?
    Jag tycker inte det är oskäligt att betala hyra när man bor i någons stuga.
    Tvärtom tycker jag det är lite oförskämt att man tror att man kan bo gratis och äta gratis när man bor i andras hus.

    Man lär sig något nytt varje dag.
    Under mitt 55-åriga liv har jag aldrig varit med om att någon tagit ut hyra av gäster man bjuder hem. Än mindre av sin egen familj.


    Det är totalt obegripligt för mig om man inte är ett unikum av snålhet.
    Först och främst skulle jag förvänta mig att detta kom upp klart och tydligt på förhand, eftersom det är så oväntat och ovanligt.


    Skulle det ändå komma upp i efterhand så skulle jag ställa frågan om de menade allvar, därefter betala och därefter aldrig någonsin umgås med dem igen.


    Så till TS:
    Jag tycker det är fullt rimligt att du begränsar umgänget till ett minimum med svågern och hans familj, undantaget om dina barn efterfrågar en kontakt och vill träffa dem. I alla fall skulle jag själv inte bjuda hem dem och svara undvikande om de ville bjuda in sig själva (dvs. tacka nej, det passar inte).


    Ev. kan du ju bjuda hem dem och sedan skicka en räkning på mat och hyra för tiden de var och hälsade på... (obs, skämt).


    Visst kan det ligga i ert intresse att ha en bra kontakt med den halvan av släkten men det ligger minst lika mycket i deras intresse. Har de inte visat mer omtanke än att ta ut hyra för att man ska hälsa på är det nog ganska svalt, skulle jag säga.


    Om något så ska du fundera på om det ligger i barnens intresse att träffa släkten och de kusinerna. Du kan också välja att prioritera andra relationer, bjuda hem barnens kompisar (med familj) och bygga andra sociala sammanhang som är givande för barnen.


    Men, alltså... ta ut hyra för att man bjuder hem sin närmaste familj/släkt att sova över. Heelt obegripligt

  • Fiona M

    Om farmor och farfar lever kan väl de ta umgänget med svågern när barnen hälsar på dem, utan dig?
    Sen kan du vara med på födelsedagsbjudningar men inte mer.

  • Anonym (skit I svågern)

    Ja som någon skrev här ovan, det hänger inte bara på dig att barnen ska ha en bra relation med pappans sida av släkten. Det hänger även på dem. 

    Om farmor och farfar är gulliga så häng med dem. Är svågern ett as mot dig, så tar han knappast 50% av ansvaret till att hans barn och dina barn ska ha en relation.

    Allt ligger inte bara på dig, TS.

  • Anonym (Halland)

    Svågern och hans mamma(pappan död) håller varann bak ryggen. Det är en rätt lång historia som även var när min exman levde. Han var familjens syndabock och svågern favoritbarnet. Typisk narcissistiskt förhållningssätt som lett till att svågern tror att han är nåt när det gång på gång visar sig att han är helt ute och cyklar.

    Stugincidenten var droppen efter många års dålig relation mellan oss och sedan exmannen dog har jag försökt vara vänlig och respektfull mot honom men det är bara obekvämt att vara nära och han tabbar sig gång på gång. Tex frågar han mig om vilket av barnen som fyller år vilken månad, påstår att barnen är bokstavsbarn trots att det inte finns någon diagnos(livliga pojkar) osv

    Farmor hjälper svågern med massor och har alltid gjort. Till sin andra son hörde hon sällan av sig och ber man om hjälp någon gång är hon oftast upptagen med något... Så det är tydligt vilken av sönerna hon valt. Det är också anledningen till att det en gång skar sig med stugan. Att mitt ex inte ville ärva. Därför höll vi oss borta därifrån och den enda gången som jag och barnet blev ditbjudna krävde svågern betalt för att hans föräldrar bjudit oss, ingen annan hade behövt betala hyra nånsin så det var bara mot oss. 

Svar på tråden fd. Svågern är dum i huvudet...