• Anonym (Asia)

    Övervikt ökar bland gravida, när ska någon våga reagera?

    Hälsomässigt så är idag fetma den sk elefanten i rummet. Varför är det så tabu att diskutera den ständigt ökande fetman i samhället?

    Vi ser det inte, men vi äter långsamt ihjäl oss om man ser framåt ett par år i livet.

    Nu drabbar det även gravida som borde vara i sitt livs prime eftersom dom både är unga och fertila. Sedan ska dom förhoppningsvis förse den lille krabaten som kommer till liv med ett hälsosamt och hyfsat aktivt liv.

    När ska någon våga reagera på detta? Någon politiker eller inflytelserik. Alla vet ju att dom är körda om man tar upp detta känsliga ämne.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BVQ0G/fetma-allt-vanligare-hos-gravida

  • Svar på tråden Övervikt ökar bland gravida, när ska någon våga reagera?
  • Kockobello
    Anonym (Asia) skrev 2022-12-07 20:37:25 följande:
    Bilder är en sak, men historiska porträtt tullar rejält på verkligheten. Konstnärer målade mycket efter ideal och bortsåg från verkligheten. Det kunde vara enormt förskönande avbildningar. 
    De få fläskberg som fanns avbildades som ideal.

    Vanliga människor var smala.
  • Anonym (Kalle)
    Kockobello skrev 2022-12-07 23:50:42 följande:
    De få fläskberg som fanns avbildades som ideal.

    Vanliga människor var smala.
    Jo, precis.  Känns helt orelevant vad som var ideal på en annan tidsepok.  
  • Aniiee
    Anonym (Asia) skrev 2022-12-07 20:37:25 följande:
    Bilder är en sak, men historiska porträtt tullar rejält på verkligheten. Konstnärer målade mycket efter ideal och bortsåg från verkligheten. Det kunde vara enormt förskönande avbildningar. 
    Ideal var ju just vad vi diskuterade. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Asia) skrev 2022-12-07 20:37:25 följande:
    Bilder är en sak, men historiska porträtt tullar rejält på verkligheten. Konstnärer målade mycket efter ideal och bortsåg från verkligheten. Det kunde vara enormt förskönande avbildningar. 
    Exakt. Dessutom var det inte vardagskvinnan som porträtterades, utan ofta rika damer som levde i överflöd. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Ideal är ju ganska irrelevant, det handlar om hälsa. 

    I vissa kretsar är idealet att vara pinnsmal. Betyder det att det är hälsosamt? Nej.

    Tidiga kvinnoskulpturer, typ Venus från Willendorf, visar en kraftigt överviktig figur där de kvinnliga attributen har överdrivits. Antagligen var det någon form av fruktbarhetssymbol. Betyder det att det är hälsosamt att se ut så i verkligheten? Nej.

    Diskussionen handlar inte om skönhetsideal, utan att fler och fler blir feta. Även gravida. Vilket är ett lika stort problem som undervikt.

  • Anonym (Asia)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-12-08 12:34:21 följande:

    Ideal är ju ganska irrelevant, det handlar om hälsa. 

    I vissa kretsar är idealet att vara pinnsmal. Betyder det att det är hälsosamt? Nej.

    Tidiga kvinnoskulpturer, typ Venus från Willendorf, visar en kraftigt överviktig figur där de kvinnliga attributen har överdrivits. Antagligen var det någon form av fruktbarhetssymbol. Betyder det att det är hälsosamt att se ut så i verkligheten? Nej.

    Diskussionen handlar inte om skönhetsideal, utan att fler och fler blir feta. Även gravida. Vilket är ett lika stort problem som undervikt.


    Om man har extrem undervikt kanske, som anorektiker. Men övervikt är ett enormt mycket större och omfattande samhällsproblem. Om vi skulle utgå från att man har en ohälsosam vikt så gissar jag att det går 500 överviktiga på varje underviktig.

    Men det har jag ingen statistik på.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Asia) skrev 2022-12-08 17:20:10 följande:
    Om man har extrem undervikt kanske, som anorektiker. Men övervikt är ett enormt mycket större och omfattande samhällsproblem. Om vi skulle utgå från att man har en ohälsosam vikt så gissar jag att det går 500 överviktiga på varje underviktig.

    Men det har jag ingen statistik på.
    Exakt, det är enormt få gravt underviktiga.  Ett par promille kanske.  
    Underviktiga överhuvudtaget existerar knappt.

    Däremot är överviktiga större delen av befolkningen. Tittar vi på kvinnor är minst 75% överviktiga enligt fettprocent.
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Asia) skrev 2022-12-06 19:21:45 följande:
    Övervikt ökar bland gravida, när ska någon våga reagera?

    Hälsomässigt så är idag fetma den sk elefanten i rummet. Varför är det så tabu att diskutera den ständigt ökande fetman i samhället?

    Vi ser det inte, men vi äter långsamt ihjäl oss om man ser framåt ett par år i livet.

    Nu drabbar det även gravida som borde vara i sitt livs prime eftersom dom både är unga och fertila. Sedan ska dom förhoppningsvis förse den lille krabaten som kommer till liv med ett hälsosamt och hyfsat aktivt liv.

    När ska någon våga reagera på detta? Någon politiker eller inflytelserik. Alla vet ju att dom är körda om man tar upp detta känsliga ämne.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BVQ0G/fetma-allt-vanligare-hos-gravida


    Alla gravida som blir inskrivna på VC får ju stöd och information där. Räcker inte det  menar du? 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kalle) skrev 2022-12-08 18:02:01 följande:
    Exakt, det är enormt få gravt underviktiga.  Ett par promille kanske.  
    Underviktiga överhuvudtaget existerar knappt.

    Däremot är överviktiga större delen av befolkningen. Tittar vi på kvinnor är minst 75% överviktiga enligt fettprocent.

    Jag var inte gravt underviktig, 47 kilo till 165 centimeter, men kunde inte få barn, hade ytterst oregelbunden mens och frös konstant. Jag var alltid sjuk också. Sen gick jag upp i vikt, fick regelbunden mens, blev gravid och slutade vara konstant sjuk. Dessutom behövde jag inte bära kofta mitt i sommaren längre. 


    Så, också undervikt som inte innebär extremt mager anorektiker, kan innebära ohälsa. 

  • Anonym (Ja och nej)

    Till dig som skrev att man får stöd vid inskrivning. Läs inlägget nedan, den mamman fick ju inget stöd alls.


    Anonym (Damen) skrev 2022-12-07 09:05:13 följande:

    När jag blev gravid och var på hälsosamtal blev jag uppriktigt besviken. 

    Jag vägde in på 102kg till mina 165cm 

    På tok för mycket! 
    Helt inställd på att jag behöver gå ner i vikt och jag jobbar på att bli mer hälsosam. 

    Har ett dåligt förhållande i ryggen, blev sjuk under det och fått problem med sköldkörteln osv. 
    Medicinerar och mår bra nu, med en bra sambo. 

    Tänker mer på vad jag äter osv. 

    Men ja. Jag var verkligen peppad för hälsosamtal med BM. 
    Så när jag kom in där och sa 
    - ja jag är ju tjock, så jag lär tänka på kosten och att motionera. 

    Då kollade hon på mig. Slätade över det
    - nej du är inte tjock. Du har smal mage och är enbart kvinnligt kurvig. 

    Jag blev sååå besviken. 
    Jag ville få ett hälsosamtal, vikten av träning och kost. Få höra faror med övervikt. 

    Jag förstår inte varför vården ska vara så mesig. Inte kan berätta att man är tjock. 
    För många är det samma sak som att säga "du är ful" men det är ju inte sant. Tjock är bara en benämning på kroppsformen. 

    Tycker vården borde kunna säga att någon är tjock, säga åt personen att motionera, äta rätt och skaffa rutiner. 
    Allt för många söker problem relaterade till att man är tjock. 
    Men sitter sedan där o gnäller "se inte mitt fett, se mitt problem" 

    Ja men psykisk ohälsa hänget ihop med övervikt. 
    Smärta i leder, rygg etc med. 
    Knäproblem. 


  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Asia) skrev 2022-12-08 17:20:10 följande:
    Om man har extrem undervikt kanske, som anorektiker. Men övervikt är ett enormt mycket större och omfattande samhällsproblem. Om vi skulle utgå från att man har en ohälsosam vikt så gissar jag att det går 500 överviktiga på varje underviktig.

    Men det har jag ingen statistik på.
    Jag menade kvalitativt, inte kvantitativt. Beklagar om jag var otydlig.

    Undervikt medför vissa risker precis som övervikt, men i västvärlden finns betydligt fler överviktiga än underviktiga. I resten av världen vet jag inte.
  • Anonym (Asia)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-12-08 20:21:10 följande:
    Jag menade kvalitativt, inte kvantitativt. Beklagar om jag var otydlig.

    Undervikt medför vissa risker precis som övervikt, men i västvärlden finns betydligt fler överviktiga än underviktiga. I resten av världen vet jag inte.
    Vad är ens poängen med att lyfta fram detta? Ja, det kan troligtvis vara lika farligt med grav undervikt och fetma, om man jämför hälsorisker.

    Dock är det försvinnande liten grupp som lider hälsorisker med undervikt jämfört med den alltmer utbredda övervikten.
  • Aniiee
    Anonym (Kalle) skrev 2022-12-08 18:02:01 följande:
    Exakt, det är enormt få gravt underviktiga.  Ett par promille kanske.  
    Underviktiga överhuvudtaget existerar knappt.

    Däremot är överviktiga större delen av befolkningen. Tittar vi på kvinnor är minst 75% överviktiga enligt fettprocent.
    Du har fel. Undervikt existerar i högsta grad. Särskilt bland unga kvinnor, där det är lika vanligt som fetma. Ja, enligt medicinska mått, alltså, inte enligt vad du blir kåt på
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Övervikt ökar bland gravida, när ska någon våga reagera?