• Anonym (Ro)

    Hade du betalat någon för att besöka dig?

    Jag har fått kontakt med en gammal kompis från skolåren. Hon hittade mig på Facebook och vi har skrivit mycket till varandra under ett år. Även pratat på telefon. Jättetrevligt absolut. 

    För ett tag sedan tyckte hon att det vore kul att komma hit till mig och min familj och hälsa på. Hon och hennes sambo skulle köra hit med bil. En resa på strax över 50 mil. 

    Jag kan erkänna att jag först var sådär intresserad av besöket men tänkte sedan att det nog kunde bli kul.

    Ändrade mig när hon tyckte att det ska delas på resekostnaden. Vi ska alltså betala halva bensinkostnaden!
    Vem tänker så?
    Vi bjuder ju på husrum, mat mm.

    Hur tänker du, är jag snål? 

  • Svar på tråden Hade du betalat någon för att besöka dig?
  • Anonym (.22)
    Anonym (?) skrev 2022-12-08 08:46:48 följande:
    Så man är patetiskt om man är fattig? 
    Man är patetisk om man ber andra betala för ens egna nöjesresor. Det har inget med hur fattig eller rik man är.
  • Anonym (GG)
    Anonym (?) skrev 2022-12-08 08:46:48 följande:
    Så man är patetiskt om man är fattig? 
    Absolut inte. Jag har själv levt decennier under synnerligen knapra förhållanden, men jag bad aldrig om almosor. Lite värdighet kan man gott ha.
  • Mandel

    Är så förundrad över hur man ens kan komma på tanken att ställa frågan.
    Blir jag bortbjuden oavsett om det är grannen eller på fest i Spanien så är det upp till mig att avgöra om jag har råd med resan eller ej och att antingen åka eller tacka nej. Blir jag bortbjuden så förutsätter jag också att jag inte ska behöva betala för maten jag får under besöket.

    Skulle hon betala halva din resa om du besöker henne i stället?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (W)

    Pengarna kanske var hela syftet med att hon tog kontakt med dig. Min mans ex var så. Hon ville inte anstränga sig för att få utbildning, jobb eller annat man behöver i livet. Istället satte hon i system att knyta kontakter med folk hon kunde utnyttja på olika sätt. Blir intressant att se om din vän hör av sig igen, TS.

  • Silverjenny

    Va, hahaha det här var något av det sjukaste jag hört!!?
    En gammal skolkompis dessutom, det är inte ens en nära släkting eller bästa kompisen du haft genom hela livet. Att hon ens kommer på tanken att kräva betalt säger ju allt. Om jag har råd skulle jag absolut kunna erbjuda mig att betala hela eller del av resan för att få träffa en kär gammal vän eller släkting som jag vet har det dåligt ställt, bara för att vi ska få träffas för att JAG vill det, men att hon ställer det som krav - fullkomligt bisarrt.

    Det funkar ju så annars att gästen betalar för sin resa, värden bjuder på husrum och mat - som man kanske delar på kostnaderna för genom att handla tillsammans eller att gästen tar med sig mat, vin, presenter osv. för det är ju värden som gör den största uppoffringen och upplåter sitt hem. Och det hela jämnar ut sig genom att man sedan bjuder tillbaka. Värdet för ert husrum vs. resan är förmodligen långt mycket högre om man ska räkna på vad hotellrum kostar. Det är väl inget konstigt i sig att man utnyttjar bekanta som bor på en ort man själv vill besöka, perfekt att ha vänner som man kan bo hos för att slippa betala hotellnätter, men då står man banne sig för sin egen resa själv. 

  • Egon den stora

    Om hon precis nyligen kontaktat dig om näst intill direkt ber om pengar till resan för att hälsa på dig så har väl alla varningssignaler tänds? Jag hade helt allvarligt bara avslutat kontakten,  eller varit tydlig med att jag inte bidrar med någonting,  då brukar den typen av personer försvinna av sig själva. 

  • Anonym (W)
    Anonym (Ro) skrev 2022-12-07 10:45:53 följande:
    Jag har skickat ett meddelande till henne där jag skrivit att vi kommer förbi henne när vi ska på en resa mot våren till. Då kan vi ses och prata vilket jag ser fram emot. Hon har läst men inte svarat. Annars svarar hon lika snabbt som jag skickar ett meddelande. Det föll nog inte i god jord. 
    Har hon svarat än?
  • Anonym (Ro)
    Anonym (W) skrev 2022-12-08 12:23:53 följande:
    Har hon svarat än?
    Ja, hon svarade och skrev att hon gärna ses när vi är i hennes hemstad men att hon gärna kommer "som vi planerat". Jag skrev då att jag inte har möjlighet att bidra med bensinkostnaden eller boende men tipsar gärna om bra hotell och bjuder gärna på middag. 
    Vill inte binda upp mig en hel helg och inkvartera ett par som vi faktiskt inte känner. Detta har jag kommit fram till efter hennes begäran om pengar. 
  • Anonym (.22)
    Anonym (Ro) skrev 2022-12-08 12:51:46 följande:
    Ja, hon svarade och skrev att hon gärna ses när vi är i hennes hemstad men att hon gärna kommer "som vi planerat". Jag skrev då att jag inte har möjlighet att bidra med bensinkostnaden eller boende men tipsar gärna om bra hotell och bjuder gärna på middag. 
    Vill inte binda upp mig en hel helg och inkvartera ett par som vi faktiskt inte känner. Detta har jag kommit fram till efter hennes begäran om pengar. 
    Bra svar. Du är vänlig och tillmötesgående, men också tydlig angående pengarna. 
    Och jag håller med dig, om ni inte klickar är det jobbigt att ha de boendes hemma hos er. 
  • Fiona M
    Anonym (Ro) skrev 2022-12-08 12:51:46 följande:
    Ja, hon svarade och skrev att hon gärna ses när vi är i hennes hemstad men att hon gärna kommer "som vi planerat". Jag skrev då att jag inte har möjlighet att bidra med bensinkostnaden eller boende men tipsar gärna om bra hotell och bjuder gärna på middag. 
    Vill inte binda upp mig en hel helg och inkvartera ett par som vi faktiskt inte känner. Detta har jag kommit fram till efter hennes begäran om pengar. 
    Väl hanterat.
  • Egon den stora

    Inget svar är också ett svar. 
    Hon kontaktade dig i hopp om att få pengar.  Nu kommer hon förmodligen bara höra av sig sporadiskt.  Känner till beteendet. 

  • Anonym (Snyltare)
    Anonym (Ro) skrev 2022-12-08 12:51:46 följande:
    Ja, hon svarade och skrev att hon gärna ses när vi är i hennes hemstad men att hon gärna kommer "som vi planerat". Jag skrev då att jag inte har möjlighet att bidra med bensinkostnaden eller boende men tipsar gärna om bra hotell och bjuder gärna på middag. 
    Vill inte binda upp mig en hel helg och inkvartera ett par som vi faktiskt inte känner. Detta har jag kommit fram till efter hennes begäran om pengar. 
    Låter som ett bra svar tycker jag. Har en vän som bor i London som jag åker till nästan en hel vecka per år sedan 2015 (+ att jag ibland har med mig barnen). Första gången jag åkte så utgick jag från att vi skulle bo på hotell i konversationen tills hon erbjöd att vi kunde bo hos henne. Nästa gång tog hon kontakten och hoppades vi skulle komma igen och först tredje gången vågade jag ta initiativ till att fråga om att hälsa på och utgå från att vi fick bo där. Och jag skulle ju åkt även om hon bodde på vischan, för det är ju henne jag hälsar på inte staden (barnen däremot kommer för shoppingen). Men ser till att bjuda på alla middagar ute och stå för matlagningen hemma + såklart presenter från Sverige. Din sk vän låter som en snyltare
  • Anonym (?)
    Anonym (Ro) skrev 2022-12-08 12:51:46 följande:
    Ja, hon svarade och skrev att hon gärna ses när vi är i hennes hemstad men att hon gärna kommer "som vi planerat". Jag skrev då att jag inte har möjlighet att bidra med bensinkostnaden eller boende men tipsar gärna om bra hotell och bjuder gärna på middag. 
    Vill inte binda upp mig en hel helg och inkvartera ett par som vi faktiskt inte känner. Detta har jag kommit fram till efter hennes begäran om pengar. 
    Inte känner?
    Du borde utgå ifrån om du känner henne bra oavsett angående bensinkostnaden
  • Plupp73

    Löjligt. Hon utgår ifrån att ni skall betala halva reskostnaden, men troligen väntar hon sig att ni bjuder på gratis helpension inkl full service. Trerätters med obegränsad alkoholtillgång...
    Gå inte på det där, du behöver inte den typen av vänner!
    Det konstigaste jag hört 
    Troligen skulle de också vänta sig att bli bjudna på entreer osv 

    Har en gammal vän, vi reser till varandra. Vi inkvarterar varandra växelvis över helger etc. Inte ett ljud om att dela bensinkostnad.

    Bor ni på en attraktiv ort som många vill resa till?

  • Anonym (Perka)
    Anonym (?) skrev 2022-12-08 16:58:46 följande:
    Inte känner?
    Du borde utgå ifrån om du känner henne bra oavsett angående bensinkostnaden
    ?
  • Anonym (ME)
    Anonym (Ro) skrev 2022-12-08 12:51:46 följande:
    Ja, hon svarade och skrev att hon gärna ses när vi är i hennes hemstad men att hon gärna kommer "som vi planerat". Jag skrev då att jag inte har möjlighet att bidra med bensinkostnaden eller boende men tipsar gärna om bra hotell och bjuder gärna på middag. 
    Vill inte binda upp mig en hel helg och inkvartera ett par som vi faktiskt inte känner. Detta har jag kommit fram till efter hennes begäran om pengar. 
    Det var ett perfekt svar. Det känns som de hade blivit de värsta gäster du någonsin haft.

    Den enda jag skulle sponsra för att ha råd att komma till mig är mitt barn. Hela förslaget är helt sjukt.
Svar på tråden Hade du betalat någon för att besöka dig?