• Wed 7 Dec 2022 13:13
    5096 visningar
    45 svar
    -1
    45
    5096

    Preventivmedel utan att träffa BM, går det?

    Jag har googlat runt för att hitta gamla FL-trådar men denna fråga verkar inte ha dykt upp tidigare. 

    Kan man på något sätt få nytt recept på preventivmedel utan att behöva träffa någon barnmorska innan? För visst är det så att mvc brukar kräva att man kommer dit, eller brukar de kunna göra undantag ibland? Eller har någon här kanske lyckats få recept via någon vårdapp (men då utan att behöva mäta blodtryck och sånt hemma)? 

  • Svar på tråden Preventivmedel utan att träffa BM, går det?
  • Anonym (Jenny­)
    Thu 8 Dec 2022 18:41
    #31

    Jag har de senaste gångerna förnyat mitt recept via min doktor appen. Inte för att jag har nåt emot att åka till en bm mottagning, utan för att det är hopplöst att komma fram till dom via telefon för att boka tid. Så för att inte bli utan piller har jag använt de hemska nätläkarna.  Fungerat helt perfekt. Men du kan behöva ta ett blodtryck själv på något vis. Sen är det ju skönt att slippa ta ledigt från arbete och för min del slippa köra 2 mil tur och retur. Jag 

  • Fri 9 Dec 2022 00:19
    #32

    Köp kondomer. De finns i vilken kiosk som helst och man behöver inget recept.

  • Anonym (att visa punani­n)
    Fri 9 Dec 2022 07:40
    #33
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 14:04:07 följande:

     


    Tyvärr inte... Män i den åldern han var och som har samma brytning är en enorm trigger oavsett situation och även fast jag vet att han gått i pension nu så är jag livrädd varje gång jag måste till ett sjukhus. Jag har träffat två läkare på vc som jag känner mig trygg med, men de kan ju inte hantera tex gyn...

    Nej jag anmälde inte. Jag var 15, nu är jag i 30-årsåldern och det är först för några år sedan jag började våga berätta om det.


    Det är ett jättebra steg att du vågat börja berätta om det!

    För mig har det också tagit lång tid mellan nästan alla hemska upplevelser som någon gjort på tu man hand, utan andra vittnen som kan påminna om det, tills jag vågat ungefär acceptera att det hänt, sluta låtsas som om inget hänt och våga berätta. För mig har det betytt att läkning sakta är på gång.
    Hoppas det är så för dig också!

    Tur att en läkare som är så oprofessionell har gått i pension och aldrig kan göra samma mot någon annan.
    Så sorgligt att en enda person på fel plats i samhället ska kunna ge någon en stor rädsla för alla i samma position. Helt hemskt!
    Visar verkligen hur viktigt det är att vårdpersonal alltid är professionella och möter människor på bästa sätt alltid.
  • Anonym (att visa punani­n)
    Fri 9 Dec 2022 07:52
    #34
    Johan70 skrev 2022-12-09 00:19:04 följande:

    Köp kondomer. De finns i vilken kiosk som helst och man behöver inget recept.


    Kondomer gör att upplevelsen inte alls är lika skön. Säkert fler som tycker lite samma i mer eller mindre utsträckning av alla kön. Det glider inte lika naturligt och obehindrat som den äkta varan som anpassats för penetration genom hela människans utveckling.
    Blir också lätt små rynkor och veck på kondomen som ökar risken för skavsår som kan komma ganska fort då.

    Har man fast partner eller kanske även är gift så vill man inte behöva tänka på kondomer, som också är dyrt.
  • Fri 9 Dec 2022 17:15
    #35
    -1
    Anonym (att visa punanin) skrev 2022-12-09 07:52:15 följande:
    Kondomer gör att upplevelsen inte alls är lika skön. Säkert fler som tycker lite samma i mer eller mindre utsträckning av alla kön. Det glider inte lika naturligt och obehindrat som den äkta varan som anpassats för penetration genom hela människans utveckling.
    Blir också lätt små rynkor och veck på kondomen som ökar risken för skavsår som kan komma ganska fort då.

    Har man fast partner eller kanske även är gift så vill man inte behöva tänka på kondomer, som också är dyrt.
    Det är din åsikt. Jag gav ett tips i all välmening.

    Om man hantera kondomen rätt är det inga problem, det blir inte särskilt lätt rynkor eller veck. Det känns inte mindre skönt med kondom, det känns bara lite annorlunda.
  • Anonym (nejta­ck)
    Mon 12 Dec 2022 14:35
    #36
    Johan70 skrev 2022-12-09 17:15:05 följande:
    Det är din åsikt. Jag gav ett tips i all välmening.

    Om man hantera kondomen rätt är det inga problem, det blir inte särskilt lätt rynkor eller veck. Det känns inte mindre skönt med kondom, det känns bara lite annorlunda.

    kondom är ju helt fruktansvärt, skaver och blir torrt. Avstår hellre sex än att använda kondom.


    Det kan ju också vara så att man äter ppiller av medicinska själ som extremt kraftiga menstruationer, mensvärk, cystor, migrän etc. Man kan ju inte bara avbryta utan måste fortsätta

  • Anonym (Nilla­)
    Mon 12 Dec 2022 15:21
    #37

    Som tur är så finns det numera hemmatest för HPV. Jag fick ett hemskickat från regionen i somras.Tog testet själv, skickade in och fick svar inom en vecka.

    Helt perfekt.
    Annars hade jag gått i ovisshet. 

  • Anonym (Jag)
    Mon 12 Dec 2022 15:24
    #38
    +3
    Johan70 skrev 2022-12-09 17:15:05 följande:
    Det är din åsikt. Jag gav ett tips i all välmening.

    Om man hantera kondomen rätt är det inga problem, det blir inte särskilt lätt rynkor eller veck. Det känns inte mindre skönt med kondom, det känns bara lite annorlunda.
    Ska du, Johan, berätta hur det känns för kvinnor? Maken till mansplaining har jag nog aldrig hört.
  • Anonym (Nilla­)
    Mon 12 Dec 2022 19:13
    #39
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-12 15:24:44 följande:
    Ska du, Johan, berätta hur det känns för kvinnor? Maken till mansplaining har jag nog aldrig hört.
    Va?
    Jag har då inte märkt någon skillnad. Alls.
  • Anonym (Jag)
    Mon 12 Dec 2022 19:24
    #40
    +1
    Anonym (Nilla) skrev 2022-12-12 19:13:22 följande:
    Va?
    Jag har då inte märkt någon skillnad. Alls.
    Och du kan svara för hur du själv upplever det. En man kan däremot omöjligt veta hur det känns för kvinnor.

    Jag känner stor skillnad.
  • Anonym (Qvinn­a)
    Mon 12 Dec 2022 20:12
    #41
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-12 19:24:29 följande:
    Och du kan svara för hur du själv upplever det. En man kan däremot omöjligt veta hur det känns för kvinnor.

    Jag känner stor skillnad.
    Jaa. För mig svider det direkt och är inte alls skönt. Kräver massor av glidmedel. Avskyr kondom! 
  • Anonym (att visa punani­n)
    Mon 12 Dec 2022 23:31
    #42
    +1
    Johan70 skrev 2022-12-09 17:15:05 följande:
    Det är din åsikt. Jag gav ett tips i all välmening.

    Om man hantera kondomen rätt är det inga problem, det blir inte särskilt lätt rynkor eller veck. Det känns inte mindre skönt med kondom, det känns bara lite annorlunda.
    Förstår att du menar i all välmening.

    Ja, det är min åsikt. Precis som att det du skriver är din åsikt..
  • Sun 18 Dec 2022 02:26
    #43
    -2
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-12 15:24:44 följande:
    Ska du, Johan, berätta hur det känns för kvinnor? Maken till mansplaining har jag nog aldrig hört.
    Ehm, jag har ju förstås pratat om den saken med de kvinnor jag har haft i mitt liv. Ingen av de kvinnor jag har haft längre förhållanden med har tyckt något annat än det jag framförde här. Så lägg av med det där snacket om mansplaining, det hör inte hemma i en belevad diskussion.
  • Anonym (Jag)
    Sun 18 Dec 2022 02:49
    #44
    +2
    Johan70 skrev 2022-12-18 02:26:26 följande:
    Ehm, jag har ju förstås pratat om den saken med de kvinnor jag har haft i mitt liv. Ingen av de kvinnor jag har haft längre förhållanden med har tyckt något annat än det jag framförde här. Så lägg av med det där snacket om mansplaining, det hör inte hemma i en belevad diskussion.
    Och jag, som också är kvinna, känner definitivt skillnad, så uppenbarligen gäller deras upplevelser bara dem själva. Det är ingen allmän sanning.
  • Anonym (nejta­ck)
    Tue 20 Dec 2022 17:22
    #45
    -1
    Johan70 skrev 2022-12-18 02:26:26 följande:
    Ehm, jag har ju förstås pratat om den saken med de kvinnor jag har haft i mitt liv. Ingen av de kvinnor jag har haft längre förhållanden med har tyckt något annat än det jag framförde här. Så lägg av med det där snacket om mansplaining, det hör inte hemma i en belevad diskussion.
    Men du har legat med typ 2 pers. Jag känner INGEN som klarar av kondom.
Svar på tråden Preventivmedel utan att träffa BM, går det?