• Anonym (Jaha?­)
    Thu 8 Dec 2022 11:27
    6940 visningar
    79 svar
    79
    6940

    Jobb som inte blev jobb

    Hade en tillfällig anställning över 1 år och de alla medarbetare och kollegor gick runt och sa att jag satt lugnt i båten och även tryggt. Att jag mot förmodan skulle få anställning här. De hade även möte med huvudkontoret om mig och vilken avdelning jag skulle placeras På. 


    sen nu 2 veckor innan får jag reda på att det inte går, att det inte längre gäller. 

    har ju inte skrivit på något avtal men ändå? sover knappt och försöker hitta andra jobb men är svårt. Ser så trött ut. vet inte vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Jobb som inte blev jobb
  • Anonym (Jaha?­) Trådstartaren
    Sat 17 Dec 2022 13:42
    #61
    Anonym (Vivi) skrev 2022-12-17 13:12:21 följande:

    Hur menar du? Det hade väl varit jättebra om du fick nytt jobb direkt? Jag hade varit själaglad i det läget! Har du truck-kort förresten? Det öppnar en del dörrar vad gäller tex lagerjobb. Tar bara en dag eller två att ta och kostar inte jättemycket. Kan vara en smart investering. (Det är rätt kul också!) 


    Sen, som nämnts, skickar inte AF ut folk på jobb. Du måste hitta dig ett jobb själv. 


    Nej alltså jag har opererat min rygg och mina vader så jag får inte jobba med tungt och sådant.. 

    men ändå konstigt att Jag kommer få ersättning av a-kassan isåfall? De gör ju en bedömning och tycker det är super bra att man skriver en aktivets rapport så de kan se alla mina sökta jobb. Man ska söka 6 i månaden jag sökte runt 20-30 som minst. 


    har haft A-KASSA sedan september och enligt lag måste du varit medlem minst 12 månader för att få ersättning 

  • Anonym (Rakt på sak)
    Sat 17 Dec 2022 13:49
    #62
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-17 13:42:07 följande:

    Nej alltså jag har opererat min rygg och mina vader så jag får inte jobba med tungt och sådant.. 

    men ändå konstigt att Jag kommer få ersättning av a-kassan isåfall? De gör ju en bedömning och tycker det är super bra att man skriver en aktivets rapport så de kan se alla mina sökta jobb. Man ska söka 6 i månaden jag sökte runt 20-30 som minst. 


    har haft A-KASSA sedan september och enligt lag måste du varit medlem minst 12 månader för att få ersättning 


    Vem påstår att du kommer att få a-kassa? Det är så klart inte sant, du vet ju villkoren själv.
  • Anonym (Jaha?­) Trådstartaren
    Sat 17 Dec 2022 13:53
    #63
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-12-17 13:49:39 följande:
    Vem påstår att du kommer att få a-kassa? Det är så klart inte sant, du vet ju villkoren själv.
    Jaha okej.. fick ett mejl om att arbetsförmedlingen anmält till min a-kassa och även sökt ersättning åt mig 
  • Anonym (Vivi)
    Sat 17 Dec 2022 13:54
    #64
    +1
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-17 13:42:07 följande:

    Nej alltså jag har opererat min rygg och mina vader så jag får inte jobba med tungt och sådant.. 

    men ändå konstigt att Jag kommer få ersättning av a-kassan isåfall? De gör ju en bedömning och tycker det är super bra att man skriver en aktivets rapport så de kan se alla mina sökta jobb. Man ska söka 6 i månaden jag sökte runt 20-30 som minst. 


    har haft A-KASSA sedan september och enligt lag måste du varit medlem minst 12 månader för att få ersättning 


    Aktivitetsrapport är inget de tycker är superbra om du gör. Du är tvungen att göra det för att kunna kvalificera dig till ekonomiskt stöd från a-kassan eller Försäkringskassan. Lämnar du inte in aktivitetsrapporten i tid riskerar du att förlora din ersättning. 


    Har du informerat och lämnat intyg till AF om dina operationer? Det bör du göra för att inte bli tvingad att söka jobb du inte klarar av. Att vägra söka anvisade jobb kan också medföra att de drar in ersättningen. 

  • Anonym (Rakt på sak)
    Sat 17 Dec 2022 13:57
    #65
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-17 13:53:04 följande:
    Jaha okej.. fick ett mejl om att arbetsförmedlingen anmält till min a-kassa och även sökt ersättning åt mig 
    Ja de anmäler till din a-kassa att du blivit arbetslös men du kommer inte att få ersättning bara för att de ansökt om det i samband med detta. Dumt av dem förresten, kanske inte alla som vill ta ut a-kassa på en gång.
  • Anonym (Vivi)
    Sat 17 Dec 2022 13:58
    #66
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-17 13:53:04 följande:
    Jaha okej.. fick ett mejl om att arbetsförmedlingen anmält till min a-kassa och även sökt ersättning åt mig 

    De söker åt dig, men det betyder inte automatiskt att du får ersättning. Däremot får din a-kassa information om att du är arbetslös så att du kan få a-kassa när du sedan blivit berättigad till det genom att ha varit medlem tillräckligt länge. Men jag tror och hoppas att du har hunnit få ett nytt jobb innan dess! 


    Jag tänkte på det här som facket sa om att din arbetsgivare brutit kontraktet. Sa de något att det var en sak du skulle kunna driva vidare och kanske få ersättning för? 

  • Anonym (Jaha?­) Trådstartaren
    Sat 17 Dec 2022 14:21
    #67
    Anonym (Vivi) skrev 2022-12-17 13:58:35 följande:

    De söker åt dig, men det betyder inte automatiskt att du får ersättning. Däremot får din a-kassa information om att du är arbetslös så att du kan få a-kassa när du sedan blivit berättigad till det genom att ha varit medlem tillräckligt länge. Men jag tror och hoppas att du har hunnit få ett nytt jobb innan dess! 


    Jag tänkte på det här som facket sa om att din arbetsgivare brutit kontraktet. Sa de något att det var en sak du skulle kunna driva vidare och kanske få ersättning för? 


    Nej blev så chockad han ringde upp en handläggare och sa att egentligen har de ingen rätt att bara stänga av mig, eftersom de har en skyldighet att hitta ett annat jobb. Spelar ingen roll vad kontraktet säger enligt honom. sålänge jag VILL jobba själv. 


    han sa att jag kunde gå vidare med fack-klubben inom bemanningsföretaget. 

  • Anonym (Jaha?­) Trådstartaren
    Sat 17 Dec 2022 14:22
    #68
    Anonym (Vivi) skrev 2022-12-17 13:58:35 följande:

    De söker åt dig, men det betyder inte automatiskt att du får ersättning. Däremot får din a-kassa information om att du är arbetslös så att du kan få a-kassa när du sedan blivit berättigad till det genom att ha varit medlem tillräckligt länge. Men jag tror och hoppas att du har hunnit få ett nytt jobb innan dess! 


    Jag tänkte på det här som facket sa om att din arbetsgivare brutit kontraktet. Sa de något att det var en sak du skulle kunna driva vidare och kanske få ersättning för? 


    Sitter seriöst och skickar in typ 30 jobb i månaden till arbetskassan 
  • Anonym (Vivi)
    Sat 17 Dec 2022 14:23
    #69

    Jag tror att du borde kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare. Det är så mycket kring detta som du inte har koll på och behöver få förklarat för dig. Jag tror det vore bra om du kunde sitta tillsammans med någon som kan det här och gå igenom alla dina papper. Det är gratis och de har tystnadsplikt. 

  • Anonym (Jaha?­) Trådstartaren
    Sat 17 Dec 2022 14:25
    #70
    Anonym (Vivi) skrev 2022-12-17 13:58:35 följande:

    De söker åt dig, men det betyder inte automatiskt att du får ersättning. Däremot får din a-kassa information om att du är arbetslös så att du kan få a-kassa när du sedan blivit berättigad till det genom att ha varit medlem tillräckligt länge. Men jag tror och hoppas att du har hunnit få ett nytt jobb innan dess! 


    Jag tänkte på det här som facket sa om att din arbetsgivare brutit kontraktet. Sa de något att det var en sak du skulle kunna driva vidare och kanske få ersättning för? 


    Men jag har väl rätt Vivi till lite semesterdagar när de klipper mitt kontrakt? man har väl samlat på sig 2 i månaden? Varit anställd 8 månader.. typ aldrig varit sjuk 
  • Anonym (Jaha?­) Trådstartaren
    Sat 17 Dec 2022 14:26
    #71
    Anonym (Vivi) skrev 2022-12-17 14:23:44 följande:

    Jag tror att du borde kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare. Det är så mycket kring detta som du inte har koll på och behöver få förklarat för dig. Jag tror det vore bra om du kunde sitta tillsammans med någon som kan det här och gå igenom alla dina papper. Det är gratis och de har tystnadsplikt. 


    Vadå gå igenom papper? 
  • Anonym (Vivi)
    Sat 17 Dec 2022 14:28
    #72
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-17 14:25:06 följande:
    Men jag har väl rätt Vivi till lite semesterdagar när de klipper mitt kontrakt? man har väl samlat på sig 2 i månaden? Varit anställd 8 månader.. typ aldrig varit sjuk 
    Vet inte, tyvärr. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Sat 17 Dec 2022 14:29
    #73
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-17 14:21:44 följande:

    Nej blev så chockad han ringde upp en handläggare och sa att egentligen har de ingen rätt att bara stänga av mig, eftersom de har en skyldighet att hitta ett annat jobb. Spelar ingen roll vad kontraktet säger enligt honom. sålänge jag VILL jobba själv. 


    han sa att jag kunde gå vidare med fack-klubben inom bemanningsföretaget. 


    Fack-klubben....? Du måste vara väldigt ny på arbetsmarknaden.

    Ang. dina semesterdagar så är det inte säkert du får ut några. Man får liksom inte två i månaden utan kan få dem i efterskott i klump, eller i förskott för att man förväntas jobba in dem under kommande år, det är olika. Bäst är om du pratar med facket om dina rättigheter så kan de förklara allt det här för dig.
  • Anonym (Vivi)
    Sat 17 Dec 2022 14:30
    #74
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-17 14:26:06 följande:
    Vadå gå igenom papper? 
    Blanketter och regler för a-kassa, Arbetsförmedling. Ditt anställningskontrakt, regler för försörjningsstöd. 
  • Anonym (Jaha?­) Trådstartaren
    Sat 17 Dec 2022 14:30
    #75
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-12-17 14:29:01 följande:
    Fack-klubben....? Du måste vara väldigt ny på arbetsmarknaden.

    Ang. dina semesterdagar så är det inte säkert du får ut några. Man får liksom inte två i månaden utan kan få dem i efterskott i klump, eller i förskott för att man förväntas jobba in dem under kommande år, det är olika. Bäst är om du pratar med facket om dina rättigheter så kan de förklara allt det här för dig.
    Konstigt min chef sa att jag hade semester dagar samlade som kommer med på min januari lön?
     
  • Anonym (Jaha?­) Trådstartaren
    Sat 17 Dec 2022 14:30
    #75
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-12-17 14:29:01 följande:
    Fack-klubben....? Du måste vara väldigt ny på arbetsmarknaden.

    Ang. dina semesterdagar så är det inte säkert du får ut några. Man får liksom inte två i månaden utan kan få dem i efterskott i klump, eller i förskott för att man förväntas jobba in dem under kommande år, det är olika. Bäst är om du pratar med facket om dina rättigheter så kan de förklara allt det här för dig.
    Konstigt min chef sa att jag hade semester dagar samlade som kommer med på min januari lön?
     
  • Anonym (Vivi)
    Sat 17 Dec 2022 14:32
    #76
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-17 14:30:58 följande:
    Konstigt min chef sa att jag hade semester dagar samlade som kommer med på min januari lön?
     
    Ok, men då har du ju fått besked. Varför frågar du då här? 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Sat 17 Dec 2022 14:34
    #77
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-17 14:30:58 följande:
    Konstigt min chef sa att jag hade semester dagar samlade som kommer med på min januari lön?
     
    Inte konstigt alls, då är det ju så. Jag skrev nyss att det är olika. Du har alltså redan tjänat ihop dagar och får dem i efterskott. Väldigt vanligt om man inte har tills vidare.
  • Anonym (Jeeez­)
    Sat 17 Dec 2022 16:57
    #78

    Alltså jag blir helt mörkrädd när jag läser dina svar TS. Du tror att AF ska skicka dig på jobb? Hur kan man ha så lite koll på saker. Håller med Vivi, du behöver hjälp från en rådgivare.

  • Anonym (Kloe)
    Sat 17 Dec 2022 18:01
    #79
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-17 14:30:58 följande:
    Konstigt min chef sa att jag hade semester dagar samlade som kommer med på min januari lön?
     
    Om man inte tar ut sin semester får man dem utbetalt, ja. Det är lite olika med jag fick lite mer än 1000 kr per dag.
    Om du samlat i 8 månader så borde du ha ca 20 dagar så det blir ganska mycket pengar, säkert runt 15000 när skatten är dragen.
Svar på tråden Jobb som inte blev jobb