• Anonym (TS)

    Människor som stör sig på ljud i lägenheten

    Jag har genom livet träffat massor med människor som stör sig på ljudet från sina grannar. Dom uttrycker hur dom låter så mycket att dom inte kan sova. Dom går hemma med hörselkåpor och hela deras liv liksom kretsar kring att det oväsen dom ständigt får uppleva. En del flyttar runt i hopp om att få lugn och ro. Men så hör dom en diskmaskin eller tvättmaskin och så ska de ringa störningsjouren. 


    Jag blir nyfiken om dessa individer verkligen är helt mentalt friska. Jag har sovit i samma lägenheter ibland som några av dessa individer haft. Alltså där det låter så mycket att man inte kan sova.

    Jag har oavsett hur många nätter jag varit där inte märkt av någonting av detta. 

    Finns det något tillstånd som skapar denna allergi för ljud? 

    Typ nyser min granne så är min reaktion mer att jaha nu är tant Berit hemma från sjukhuset igen eller barn som låter är mer ja, det låter som de har roligt, undra va de gör för någonting. 


     

  • Svar på tråden Människor som stör sig på ljud i lägenheten
  • Anonym (Clara)

    Här är en till som tycker att det känns tryggt att höra lite ljud och liv från grannarna. Nu har jag väldigt trevliga grannar och det är mest vardagsljud och glada ljud vi hör.
    Det är det vi är vana vid och trivs med.

    Vi hade en stuga en sommar och herregud vad mycket naturen lät dock! Fågelsången skulle bättre beskrivas som skrän och andra djur gjorde sitt för att bidra till oväsendet. Det tog några oroliga nätter innan vi vande oss vid även det.

  • Anonym (L)

    Har både haft grannar som stört sig på att man ens andas i sin lägenhet till grannar som tvärtom betett sig som att det inte finns en annan levande själ inom 5 mils radie och det är jobbigt både och. Men bor man i lägenhet får man tåla lite ljud, det är ett problem i boendemiljön att ha grannar som ringer störningsjouren för att man spolar i toaletten. Men man får heller inte dra igång stereon på högsta volym och slå sönder sin lägenhet med en hockeyklubba kl. 03 en tisdag (har på riktigt hänt). Hänsyn behöver man visa men däremot kanske de som stör sig på att t ex barn låter eller folk lever i sina lägenheter ska bo i stugor i skogen där de kan sitta och vara ensamma och bittra ifred.

  • Anonym (Rtrrt)

    Det beror väl på. Hur störande grannarna är.
    Tidigare bodde det en tonårskille i lägenheten över oss. Mamman jobbade natt. Sonen var vaken o spelade på nätterna. När det inte gick bra vrålade han rakt ut. Det.var störande för nattsömnen.

  • Anonym (Har blivit tolerant)

    Då jag tidigare haft väldigt störande grannar har jag genom de åren byggt upp en tolerans för lätt störande grannar.

    Den enda gångerna jag ringt på och sagt till är när en av grannarna har fester med hög musik.  Men det är svårt för hon är trevlig, ber om ursäkt, har djup urringning, är ung och ser väldigt bra ut. Så det blir mer att jag snällt frågar om de kan dämpa sig och musiken. Ja ursäkta givetvis. Men efter runt 1H är det tillbaks till samma ljudnivå.

  • Anonym (lud)

    Jag är en av dessa som du funderar på som mentalt störd. Jag har svårt med grannar ovanför mig som går omkring i lägenheten ovanför mig. Det tycks satsa hårt på att smälla i hälen när de går. Eller smäller i skåpen eller spelar musik eller har tvn på så såpass högt att det hörs till mig. Mentalt störda grannar som visar hänsyn gillar jag däremot. Såna som t.ex. sätter upp en lapp om att de ska ha fest.

    Jag är i och för sig glad för min mentala störning då det fick mig att få arslet ur vagnen och köpa mig ett hus där jag inte blir störd av mindre mentalt störda människor.


    Fast fakta är att människor har olika tolerans för ljud. Jag tröstar min mentala störning med en artikel jag läste i illustrerad vetenskap om att mentalt störda personer som störs extra av ljud som inte måste åstadkommas ofta har högre intelligens :)

  • Anonym (BO)

    Ja, en del människor är mycket känsligare än andra. Vi är bara olika helt enkelt.


    En del typer av tinnitus kan ge ljudkänslighet. Man kan också ha perioder av högre känslighet pga tex stress eller psykisk ohälsa.

  • Tukt

    Vissa kan ju också sova bra med en snarkande partner, för andra är det omöjligt.
    Är man mentalt defekt för det? Nej skulle jag vilja säga. Snarare tycker jag det låter handikappande och "diagnosigt" att inte ta in intryck runt om sig.
    Sedan är det väl som så ofta en frågan om vad man gör med intrycket också. Rimliga mängder ljud på rimliga tider, måste man helt enkelt acceptera. I alla fall när en bor bland folk.

  • Elis73

    Jag har bott i en extremt lyhörd lägenhet där ljud från våningen över märktes tydligt. Grannar växlade med ljusets hastighet och jag fick prova på alla tänkbara ljud som människor kan uppbringa: 

    Ljud jag accepterade och inte klagade på (eller störde mig på)
    Sex
    Litet barn som skrek på nätterna
    Toalettspolning
    Musik
    Högljudd lek dagtid
    Spring i trappan 

    Ljud jag störde mig på och försökte klaga på
    Prat i högtalartelefon nattetid med extremt hög röst från båda parter
    Hög volym på TV under natten
    Sjukt klampande med skor fram och tillbaka i lägenheten nattetid
    Högljutt socialt umgänge (inklusive rökning) både i lägenhet och i trapphuset

    Efter några år i lägenheten hatade jag allt vad grannar heter och flyttade till radhus (som bara sitter ihop med grannens garage). Jag kan sova genom mycket - men denna lägenhet fick mig nästan att tappa det.... Bo i lägenhet och få nya grannar är som rysk roulett.

  • Tukt
    Tomellen B skrev 2022-12-08 17:19:32 följande:

    Det är som att flytta till havet och klaga på vattnet. totala idioter 


    Havet är evigt, det är inte en störig granne som flyttar in.
  • Anonym (Berits granne)

    Kapar tråden lite: Om Berit talar mycket högt i telefon ungefär 4 timmar per dag, ungefär såhär:
    Ja VISST Ja VISST Amen PRECIS Amen PRECIS
    JAJAJAJAJA JAJAJAJAJA och däremellan ohörbart mummel med en starkt negativ ton, skulle ni flytta då?
    Förutsättningarna är att ni är ljudkänsliga och har läst alla trådar som går i ämnet. Ni har acceptans för stegljud, dammsugare, pianospel. Ni har bott granne med knarklangare och haft barnfamiljer på taket. Sömnen i nuvarande lägenhet är bra då Berit INTE som tur är inte pratar i telefon på nätterna. Ni flyttade från förra lägenheten för att grannarna pratade till fem på morgonen 4 gånger i veckan. Ni har inte möjlighet att flytta till hus. Skulle ni ta risken att flytta igen när allt annat är bra i er nuvarande bostad, och ni vet med er att ni tillhör de ljudkänsliga. Berits röst går igenom hörlurar till tv, men går att stänga ute med musik. Ni har redan tinnitus. Skulle ni bo kvar och kanske få värre tinnitus, eller lyssna på Berit de timmar hon lägger på telefon för att undvika förvärrad tinnitus? Berit öppnar inte dörren om man ringer på på grund av dövhet eller ovilja. Berits man har varit uppe hos er och oskyldigt anklagat er för att ha kastat jord på deras balkong samt snackat skit om styrelsen. Ni gillar det ni sett av styrelsen och gillar föreningen men har inte bott så länge. Berit och hennes man har bott i lägenheten sedan mitten av åttiotalet och kommer att bo kvar tills hon dör. Flyttar man, eller hoppas man på att det är några år kvar bara? Frågade om huset var lyhört vid köp men säljarna blåljög och detta är nog inget som man kan återkalla köp för. 

  • Anonym (Hönan)
    Anonym (Berits granne) skrev 2022-12-09 12:43:37 följande:

    Kapar tråden lite: Om Berit talar mycket högt i telefon ungefär 4 timmar per dag, ungefär såhär:
    Ja VISST Ja VISST Amen PRECIS Amen PRECIS
    JAJAJAJAJA JAJAJAJAJA och däremellan ohörbart mummel med en starkt negativ ton, skulle ni flytta då?
    Förutsättningarna är att ni är ljudkänsliga och har läst alla trådar som går i ämnet. Ni har acceptans för stegljud, dammsugare, pianospel. Ni har bott granne med knarklangare och haft barnfamiljer på taket. Sömnen i nuvarande lägenhet är bra då Berit INTE som tur är inte pratar i telefon på nätterna. Ni flyttade från förra lägenheten för att grannarna pratade till fem på morgonen 4 gånger i veckan. Ni har inte möjlighet att flytta till hus. Skulle ni ta risken att flytta igen när allt annat är bra i er nuvarande bostad, och ni vet med er att ni tillhör de ljudkänsliga. Berits röst går igenom hörlurar till tv, men går att stänga ute med musik. Ni har redan tinnitus. Skulle ni bo kvar och kanske få värre tinnitus, eller lyssna på Berit de timmar hon lägger på telefon för att undvika förvärrad tinnitus? Berit öppnar inte dörren om man ringer på på grund av dövhet eller ovilja. Berits man har varit uppe hos er och oskyldigt anklagat er för att ha kastat jord på deras balkong samt snackat skit om styrelsen. Ni gillar det ni sett av styrelsen och gillar föreningen men har inte bott så länge. Berit och hennes man har bott i lägenheten sedan mitten av åttiotalet och kommer att bo kvar tills hon dör. Flyttar man, eller hoppas man på att det är några år kvar bara? Frågade om huset var lyhört vid köp men säljarna blåljög och detta är nog inget som man kan återkalla köp för. 


    Jag tycker att Berit ska säga till sin överkänsliga granne, stackars Berit 
  • Anonym (Berits granne)
    Anonym (Hönan) skrev 2022-12-09 12:59:43 följande:
    Jag tycker att Berit ska säga till sin överkänsliga granne, stackars Berit 
    Det går ingen nöd på Berit, hon har människor som lyssnar på hennes gnäll fyra timmar per dag. Det är antagligen på grund av att hon är bra på att bekräfta andras gnäll. Jag har hört Berit skratta EN ENDA GÅNG på flera år.  Kanske lite synd om Berit för att hon inte kan skratta. 
  • Anonym (Störare)

    Jag bodde ett tag under en granne som inte alls tålde våra ljud. Tydligen bankade vi konstant i tak och väggar. Också på dagtid, när både jag och min dåvarande var på jobbet. Vårt matos gick också upp till hans lägenhet. Det märkliga var att vårt os gick upp till honom, också de dagar vi inte ens lagade mat hemma... 

  • Anonym (HH)

    Har i skrivande stund en elefantunge i lägenheten över mig som springer runt. Tidigare gjorde han det väldigt tidigt på morgonen, det är inte okej. Bor man i flerfamiljshus får man vara beredd på att visa hänsyn.
    Jag pratade med föräldrarna och sedan dess har det varit tyst på morgnarna. Att det låter nu bryr jag mig inte alls om. 

  • Anonym (fågel?)

    Jag har troligtvis en fågel i en grannlägenhet. Den skriker ett par gånger om dagen. Det hörs i hela huset. Själv är jag inte jättestörd av den, men har grannar som är.

    Paret i en lägenhet övan har skriksex minst två gånger om dagen, en gång på kvällen runt 20 och en gång på natten runt 01:30. Då och då även på morgonen runt 08. 

    Jag har testat med decibelmätare, dessa båda sakerna kommer upp i vanlig samtalston i min lägenhet.

    Jag kan försstå om man stör sig på båda de sakerna

    Och huset är inte lyhört. Inte ett dugg. De enda andra ljuden som hörs är om grannen duschar eller spolar i badrummet, eftersom badrummen ligger vägg i vägg. 

Svar på tråden Människor som stör sig på ljud i lägenheten