• Anonym (Karies?)

    Hur känns hål i tänderna?

    Det var så länge sen jag har haft hål i tänderna att jag inte minns hur det känns. Hur vet man att man har hål i tanden?

    Hur upptäcker tandläkaren hål som är mellan tänderna? Det går alltså inte att se med ögat eftersom att det är på insidan vägg-i-vägg med en annan tand. Kan tandläkaren verkligen ha full koll på ett sånt kariesangrepp?

    Jag har en krona på tanden bredvid och när den lossnade för 1-2 år sen så såg jag en stor brun fläck men tandläkaren sa att det inte behövde lagas när kronan sattes tillbaka. Nu oroar jag mig lite för att det kariesangreppet ska förstöra tanden och nerverna eftersom att det inte går att ha koll på med blotta ögat. Ser tandläkaren verkligen hur djupt ett sånt hål är på röntgen och kan stoppa det innan det är försent? Går det ens att laga hål mellan tänderna?

  • Svar på tråden Hur känns hål i tänderna?
  • Anonym (Karies?)

    Glömde fråga om vilken känsla man nu har vid karies är konstant eller kommer och går? 

  • Anonym (Abc)

    Flera bruna fläckar och inga har varit hål.

    Haft många hål som ung men aldrig känt att jag haft det.

  • Anonym (Molar)

    Hade ett mindre hål i en tand som sedan lagades. Man kände att det ilade lite ibland som att det kom och gick. Och när jag drack något ilade det när det kom mot tanden. Hålet var även lite mörkare än övriga tanden

  • AndreaBD

    Om det är mer än bara ett litet hål så gör det ont. Det "känns" inte bara, utan det gör ont. Mindre hål känns ofta inte alls. Något mitt emellan kan vara att det ilar vid kallt eller varmt. 

    Om du har ett hål mellan tänderna så syns det på röntgenbild. Tandläkare tar ju det regelbundet - i alla fall om det finns nån risk att det kan vara något. Kanske hittar de t.o.m. sånt om de petar på tänderna, det kan väl kännas mjukare även ovanpå, om det är inte är så långt ifrån. Laga gör man ju uppifrån.

  • Anonym (Karies?)
    Anonym (Abc) skrev 2022-12-08 23:30:01 följande:
    Flera bruna fläckar och inga har varit hål.

    Haft många hål som ung men aldrig känt att jag haft det.
    Rejält bruna och fula fläckar? 
    Anonym (Molar) skrev 2022-12-08 23:48:24 följande:
    Hade ett mindre hål i en tand som sedan lagades. Man kände att det ilade lite ibland som att det kom och gick. Och när jag drack något ilade det när det kom mot tanden. Hålet var även lite mörkare än övriga tanden
    Var det konstant från det att du började känna av det eller menar du att vissa dagar kändes det inget alls och ibland ilade det?
    AndreaBD skrev 2022-12-09 10:29:20 följande:
    Om det är mer än bara ett litet hål så gör det ont. Det "känns" inte bara, utan det gör ont. Mindre hål känns ofta inte alls. Något mitt emellan kan vara att det ilar vid kallt eller varmt. 

    Om du har ett hål mellan tänderna så syns det på röntgenbild. Tandläkare tar ju det regelbundet - i alla fall om det finns nån risk att det kan vara något. Kanske hittar de t.o.m. sånt om de petar på tänderna, det kan väl kännas mjukare även ovanpå, om det är inte är så långt ifrån. Laga gör man ju uppifrån.
    Problemet är ju att tandläkaren inte kan känna om det är mjukt eller se mellan tänderna så hur har dom koll på hål mellan tänderna?

    När du säger ont så menar du väldigt ont som inte går över förrän hålet är lagat? 

  • Anonym (Molar)

    I början kom det endast när jag drack något men senare kom lite ilningar stundvis när jag inte åt. Men det var inte konstant

  • AndreaBD
    Anonym (Karies?) skrev 2022-12-11 22:48:39 följande:
    Problemet är ju att tandläkaren inte kan känna om det är mjukt eller se mellan tänderna så hur har dom koll på hål mellan tänderna?

    När du säger ont så menar du väldigt ont som inte går över förrän hålet är lagat? 

    Som jag redan skrev - man brukar ta röntgenbild en gång om året ungefär. Där ser man det absolut. Och det kan hända att tandläkaren kan känna det, om det är mjukare än vanligt på ytan.

    Det finns alla varianter på "ont". Det går inte att säga. 
Svar på tråden Hur känns hål i tänderna?