• Anonym (Ovan)
    Fri 9 Dec 2022 14:51
    5208 visningar
    81 svar
    81
    5208

    Människor som bara läser klassiker

    Jag har dejtat under många år och jag är själv bokintresserad och träffat vissa killar som säger sig gilla att läsa.

    Det intressanta är att de enbart vill läsa klassiska böcker. Typ Doktor glas, brott och straff och liksom gamla klassiska böcker.

    Men de läser typ aldrig. Kanske 10 sidor i månaden som max. 

    Sedan föraktar de bokstavligen personer som läser vanliga pocketböcker med författare som Leif GW Persson och Camilla Läckberg. 


    Lustfyllt läsande finns inte i det här människornas värld. 


    Men tycker man verkligen att det är roligt att läsa då? Jag läser ju allt möjligt. Chick lit, romaner, populärvetenskapliga och deckare typ. Sedan läser jag klassiska verk också. Men jag ser ingen motsättning. 


    Så varför vara en sån snobb när det kommer till litteratur? Visst man behöver självklart inte läsa allt. Men man behöver ju inte förakta människor som läser för simpla böcker heller. 

  • Svar på tråden Människor som bara läser klassiker
  • Anonym (Sproc­ket)
    Sat 10 Dec 2022 17:48
    #71
    +1

    Ainee om jag refererar till dig som skräphögen i någon annan tråd så meddelar jag härmed att det är en hyllning till ditt tänkande! Blev lite förvånad igår men Sprocket svarade på instinkt. Så det blev rätt fast det blev fel, kan man säga? 

  • Anonym (X)
    Sat 10 Dec 2022 18:22
    #72
    Anonym (Sprocket) skrev 2022-12-10 17:22:44 följande:
    Fast Ainee använde ju frågan om Sprocket för att backa Lönnsirap, vilket också var en diss. Det är okej, en diss är en diss är en diss, och rosor i ett sprucket krus är ändock alltid rosor. 
    På vilket sätt var det en diss? (Du verkar ta alt som det.)
  • Sat 10 Dec 2022 18:36
    #73
    Aniiee skrev 2022-12-10 17:04:10 följande:
    Jag är väl lite udda men jag läser oftajust för att jag inte har ork. Till annat, alltså. Läsning är avslappning för mig. 
    Ja, jag också. Tills jag brände ut mig.
    Jag har alltid varit en bokslukare, läser gärna och snabbt (lärarna trodde jag fuskade när jag var liten). Sen gick jag från 4-5 böcker i veckan till att inte alls komma ihåg vad jag läst på sidan jag hade framför mig och det var en oerhörd sorg att inte kunna fly in i böckernas värld när måendet var pissigt. :-/
    Nu är jag nästan ?hel? igen, men läsförmågan är en bra    kanariefågel, blir jag stressad sjunker den direkt och jag vet att jag måste dra i handbromsen.
  • Sat 10 Dec 2022 18:42
    #74
    Aniiee skrev 2022-12-10 17:20:45 följande:
    Jag har ett litet bibliotek hemma, innehållande tryckta böcker och kassett- och cd-böcker. Jag jobbar inte med böcker, men de är ju också samlade över en hel livstid. Inte bara min livstid, förresten, utan även min mammas och mormors. Den äldsta boken jag har framme är en upplaga av Lysande utsikter, tryckt på 30-talet. Den nyaste år en upplaga av Tevinter Nights, tryckt i år.

    Jag älskar när folk går igenom mina bokhyllor. Mina böcker är en del, en stor del, av mitt liv och min historia. Det finns alltid något som intresserar någon i mina hyllor och det kan bli en hel del bokprat. 
    Jätteroligt att kolla bokhyllor och prata om böckena!
    Innan Maken och jag började dejta lånade han ut en bok till mig, villet absolut gav pluspoäng. 
  • Sat 10 Dec 2022 18:56
    #75

    Jag ser inte ner på folk som inte läser (att lyssna på ljudbok anser jag går in under att läsa även om det inte passar mig, blir bara rastlös), och jag har svårt att förstå varför folk låtsas att de läser i dejtingsammanhang. Man listar ju intressen för att se om man har det gemensamt, och det är ju just en sån där grej man kan falla tillbaka på för konversation om man inte kommer på annat.
    Råkade ut för det, blev utbjuden av en i kompiskretsen och när vi pratade sa han att han gillade att läsa. Sen blev han väldigt generad när jag frågade om vad, och sa att han sagt det för att jag verkade vara en sån som läste (hur är man då?), och att han inte läst en bok sen gymnasiet. Helt OK att inte läsa, mindre OK att ljuga om det.

  • Sat 10 Dec 2022 19:27
    #76
    Anonym (Bibblafan) skrev 2022-12-10 07:21:10 följande:
    Killar som läser måste vara sällsynta. Var hittar man dem? Inte på bibliotek iaf.
    Jag är en av de sällsynta och bibblan är mitt andra hem. I en av mina bokcirklar är vi faktiskt tre män och två kvinnor.
    Men jag håller med dig, det är sällan man ser män på biblioteket annat än vid tidningshyllan. vet inte om de hellre köper böcker eller föredrar att lyssna framför att läsa?
  • Anonym (A)
    Sat 10 Dec 2022 19:32
    #77

    Älskar att läsa, så det blir en hel del. Maken läser också men inte i lika stor utsträckning som jag.

  • Anonym (Sproc­ket)
    Sat 10 Dec 2022 21:23
    #78
    Aniiee skrev 2022-12-10 17:20:45 följande:
    Jag har ett litet bibliotek hemma, innehållande tryckta böcker och kassett- och cd-böcker. Jag jobbar inte med böcker, men de är ju också samlade över en hel livstid. Inte bara min livstid, förresten, utan även min mammas och mormors. Den äldsta boken jag har framme är en upplaga av Lysande utsikter, tryckt på 30-talet. Den nyaste år en upplaga av Tevinter Nights, tryckt i år.

    Jag älskar när folk går igenom mina bokhyllor. Mina böcker är en del, en stor del, av mitt liv och min historia. Det finns alltid något som intresserar någon i mina hyllor och det kan bli en hel del bokprat. 
    Det låter väldigt fint. Särskilt arvet från mamma och mormor, och att du har dina rariteter. Då förstår jag att du är och kan vara stolt över din hylla. 🙂 Och fint att den kan leda till samtal om böckerna, så att det blir en levande organism. 
  • Anonym (Sproc­ket)
    Sat 10 Dec 2022 21:27
    #79
    Tecum skrev 2022-12-10 19:27:50 följande:
    Jag är en av de sällsynta och bibblan är mitt andra hem. I en av mina bokcirklar är vi faktiskt tre män och två kvinnor.
    Men jag håller med dig, det är sällan man ser män på biblioteket annat än vid tidningshyllan. vet inte om de hellre köper böcker eller föredrar att lyssna framför att läsa?
    Tycker det är äldre män och yngre män på bibblan, ser sällan någon i medelåldern där. Biblioteket kan vara ett fantastiskt rum. Härligt att det är ett andra hem för dig. Jag är mer periodare. Men de har ibland roliga saker i magasinet som inte finns på strömningstjänst. 
  • LFF
    Mon 12 Dec 2022 08:44
    #80
    Aniiee skrev 2022-12-10 17:20:45 följande:
    Jag har ett litet bibliotek hemma, innehållande tryckta böcker och kassett- och cd-böcker. Jag jobbar inte med böcker, men de är ju också samlade över en hel livstid. Inte bara min livstid, förresten, utan även min mammas och mormors. Den äldsta boken jag har framme är en upplaga av Lysande utsikter, tryckt på 30-talet. Den nyaste år en upplaga av Tevinter Nights, tryckt i år.

    Jag älskar när folk går igenom mina bokhyllor. Mina böcker är en del, en stor del, av mitt liv och min historia. Det finns alltid något som intresserar någon i mina hyllor och det kan bli en hel del bokprat. 
    Jag önskar att jag hade plats för ett bibliotek. Ångesten var total när vi behövde tömma det rum vi hade som spelrum/bibliotek och skulle göra om det till lekrum när barnen kom (bodde i en tvåa då med invändigt förråd där vi hade speldatorer och bokhyllor). Även tanken på att jag behövde göra mig av med alla mina Harlequinböcker gjorde ont. Nu har jag en bråkdel av alla böcker jag hade tidigare och de saknas mig. 

    Har liksom alltid varit en bokmal. På högstadiet hittade man mig antingen på skolbiblioteket eller på golvet utanför där jag satt och läste i min ensamhet. Hatade dock det påtvingade läsandet i skolan där man var tvungen att läsa någon av ett fåtal utvalda böcker. Jag menar, det finns flera böcker som handlar om tex Första världskriget, varför måste man läsa "På västfronten intet nytt" då? Eller något alternativ till Anne Frank om man vill att det ska handla om koncentrationslägren och Andra världskriget?

    Älskar alla böcker, läst allt från Sagan om Ringen till Jane Austen och Jackie Collins. Deckare, fantasy, chic lit. Sen kom barnen och lugnet i kroppen fanns helt enkelt inte längre. Sen några år tillbaks har jag så smått börjat hitta tillbaks till läsandet, speciellt i ett varmt badkar. Har även börjat lyssna på ljudböcker när jag städar, är ute på promenad ensam eller åker kommunalt utan sällskap. 

    Men drömmen är fortfarande att få ha ett alldeles eget bibliotek. Med en mysig fåtölj och kanske en liten kamin eller öppen spis där man kan ha en mysig brasa. Att kunna få köpa nya böcker hejdlöst utan att behöva tänka på var de ska få plats. Sen, tänk att få pyssla med böckerna och sortera upp dem i önskad ordning. Just nu får jag ju bara ångest när jag öppnar upp dörrarna till där mina böcker står i total oreda. Visst, böcker av samma författare eller serie är samlade men sen är det oordning. 
  • Mon 12 Dec 2022 11:57
    #81
    LFF skrev 2022-12-12 08:44:23 följande:
    Jag önskar att jag hade plats för ett bibliotek. Ångesten var total när vi behövde tömma det rum vi hade som spelrum/bibliotek och skulle göra om det till lekrum när barnen kom (bodde i en tvåa då med invändigt förråd där vi hade speldatorer och bokhyllor). Även tanken på att jag behövde göra mig av med alla mina Harlequinböcker gjorde ont. Nu har jag en bråkdel av alla böcker jag hade tidigare och de saknas mig. 

    Har liksom alltid varit en bokmal. På högstadiet hittade man mig antingen på skolbiblioteket eller på golvet utanför där jag satt och läste i min ensamhet. Hatade dock det påtvingade läsandet i skolan där man var tvungen att läsa någon av ett fåtal utvalda böcker. Jag menar, det finns flera böcker som handlar om tex Första världskriget, varför måste man läsa "På västfronten intet nytt" då? Eller något alternativ till Anne Frank om man vill att det ska handla om koncentrationslägren och Andra världskriget?

    Älskar alla böcker, läst allt från Sagan om Ringen till Jane Austen och Jackie Collins. Deckare, fantasy, chic lit. Sen kom barnen och lugnet i kroppen fanns helt enkelt inte längre. Sen några år tillbaks har jag så smått börjat hitta tillbaks till läsandet, speciellt i ett varmt badkar. Har även börjat lyssna på ljudböcker när jag städar, är ute på promenad ensam eller åker kommunalt utan sällskap. 

    Men drömmen är fortfarande att få ha ett alldeles eget bibliotek. Med en mysig fåtölj och kanske en liten kamin eller öppen spis där man kan ha en mysig brasa. Att kunna få köpa nya böcker hejdlöst utan att behöva tänka på var de ska få plats. Sen, tänk att få pyssla med böckerna och sortera upp dem i önskad ordning. Just nu får jag ju bara ångest när jag öppnar upp dörrarna till där mina böcker står i total oreda. Visst, böcker av samma författare eller serie är samlade men sen är det oordning. 
    Två bokhyllor i ett hörn och en skön fåtölj är en god bit på väg. Vi gjorde om det mindre sovrummet till bibliotek och flyttade ut kontoret i vardagsrummet, där vi ändå aldrig var av någon anledning. Det kändes lite knäppt.

    Haha, jag kan ägna dagar åt att sortera böcker. Mest för att jag aldrig blir nöjd. Jag är lite aspig där, måste ha böckerna i storleksordning och ibland är det svårt att avgöra.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Människor som bara läser klassiker