• Anonym (Ts)

    Är det ok att dejta en ”bekants” ex?

    Min tjejkompis har en nära tjejkompis som var tillsammans med en kille för ca. 6-7 år sen. Jag har genom min vän träffat denna tjejen flera gånger genom åren när vi umgåtts I större sällskap, och det har alltid varit i festsammanhang. Jag har den här tjejen på sociala medier sedan många år tillbaka då vi som sagt är bekanta genom vår gemensamma vän, men jag skulle liksom inte kalla den tjejen för min vän. Jag har alltid tyckt att hon varit Snäll mot mig och jag vet att hennes ex var ett väldigt känsligt ex för henne efter att de gjorde slut för flera år sen.

    Nu till problemet. jag och hennes ex har alltid vetat vilka varandra är men vi har aldrig känt varandra (vi gick i samma grundskola när vi var yngre), jag tror dock att han alltid haft ett gott öga för mig. Jag minns en festkväll för 5 år sen då det var slut mellan den här killen och tjejen, och hon fråga mig ifall hennes ex någon gång försökt flörta med mig. Jag svarade att det inte stämmer då han aldrig hade försökt kontakta mig eller liknande.

    Nu har åren gått och vi har blivit lite äldre. Jag träffade på hennes ex ute på krogen i somras då vi har gemensamma vänner så vi hängde under kvällen, som vänner. efter det la han till mig på instagram och tidigt i höstas skrev han till mig och ville bjuda ut mig när han kommer till min stad (han bor inte längre kvar här). Jag var lite osäker först på plats jag ville det men efter att vi skrivit med varandra dagligen så gick sms över till samtal och vi märkte att vi klickar ganska bra. Det fick mig att träffa honom tidigare i höstas när han var här på besök, och det var verkligen hur trevligt som helst. Vi båda blev förvånade över hur bra vi hade det tillsammans. Därefter har vi hållit kontakten dagligen och nu är han här igen På semester i en månad Och vi har redan träffats igen och lär fortsätta dejta under tiden han är här då vi tycker om varandra och vill se vart det kan leda.

    Gör jag fel mot tjejen som jag är bekant med att träffa hennes ex? Även om jag inte känner henne så väl och det var flera år sedan de var tillsammans? Kan inte hjälpa att jag tycker att det känns lite lustigt samtidigt som jag också känner att det var så längesen de var tillsammans och hon har liksom ny pojkvän så det borde inte vara en stor grej? Men vet inte hur hon hade tagit det ifall hon fick veta hur det ligger till. Vad tycker ni är rätt/fel?
  • Svar på tråden Är det ok att dejta en ”bekants” ex?
  • Anonym (Kompisar)
    Anonym (A) skrev 2022-12-09 16:48:32 följande:

    Självklart förstår hon att TS inte är hennes vän, de umgås ju inte överhuvudtaget. Bara för att hon går fram till TS och pratar ett par gånger om året så förstår hon ju att de inte är vänner. Tycker du nervärderar vännen, hon är inte så korkad som du får det att låta.


    TS har ingen anledning att prata ut med henne om någon vänskap, de är bara bekanta och umgås aldrig på tu man hand. Tvärtom kan det bli pinsamt för TS, att förutsätta att tjejen ser dom som vänner, när de aldrig umgås. 


    Det var ts som skrev att hon trodde att den här tjejen ser på dem som vänner. Annars skulle jag inte ha utgått ifrån det. Det kan bli pinsamt för TS vad hon än gör i detta eftersom det är ett ex till en i bekantskapskretsen. Eftersom hon startat en tråd talar det för att hon har detta på känn själv. Jag säger inte att hon ska spola sin potentiella stora kärlek då det tycks mig som om dessa två har en väldigt fin kemi, jag bara säger att det kan vara schysst att uppträda mer distanserat i förebyggande syfte. 
  • Tecum

    Bara träffa honom när och hur mycket du vill! Det var flera år sedan det tog slut och är hon inte över honom nu är det hennes problem. Du behöver varken meddela henne eller fråga om lov. Om er ganska begränsade vänskap inte tål det är den ändå inte mycket att ha.

    Milde tid, vad är det med folk? Ska man vara så petig som vissa här hävdar kan man ju aldrig träffa någon, alltid finns det någon som haft en fling med personen tidigare. I synnerhet gäller det på mindre orter där alla känner alla.

  • Anonym (A)
    Anonym (Kompisar) skrev 2022-12-09 16:53:26 följande:
    Det var ts som skrev att hon trodde att den här tjejen ser på dem som vänner. Annars skulle jag inte ha utgått ifrån det. Det kan bli pinsamt för TS vad hon än gör i detta eftersom det är ett ex till en i bekantskapskretsen. Eftersom hon startat en tråd talar det för att hon har detta på känn själv. Jag säger inte att hon ska spola sin potentiella stora kärlek då det tycks mig som om dessa två har en väldigt fin kemi, jag bara säger att det kan vara schysst att uppträda mer distanserat i förebyggande syfte. 
    Och jag tror TS har fel om henne.

    Hon uppträder redan distanserat, hon tar ingen kontakt. Självklart pratar man med folk som tilltalar en på en fest. Att säga att ?du behöver inte prata med mig nu när jag är ihop med ditt ex och vi kan aldrig bli vänner? är bara socialt obegåvat. 
    TS gör inget fel, och ska inte behöva styra upp något angående hans ex. Eftersom de bara träffas genom gemensamma bekanta så kommer ju killen också vara där. Tjejen har antagligen redan gått vidare. 
  • Anonym (A)
    Tecum skrev 2022-12-09 16:58:50 följande:

    Bara träffa honom när och hur mycket du vill! Det var flera år sedan det tog slut och är hon inte över honom nu är det hennes problem. Du behöver varken meddela henne eller fråga om lov. Om er ganska begränsade vänskap inte tål det är den ändå inte mycket att ha.

    Milde tid, vad är det med folk? Ska man vara så petig som vissa här hävdar kan man ju aldrig träffa någon, alltid finns det någon som haft en fling med personen tidigare. I synnerhet gäller det på mindre orter där alla känner alla.


    Håller med. 
  • Anonym (Glesbygd)

    Ur ett annat perspektiv så ser jag inga problem alls med det här. Detta är för mig och min bekantskapskrets ett icke-problem. Jag bor på liten ort där alla känner alla på olika sätt, man har vuxit upp tillsammans, gått i samma klass, tränat i samma fotbollslag, haft någons förälder som lärare, bott grannar, börjat jobba på samma företag etc... Vilket givetvis betyder att man bildar par och familj på samma sätt. Och det betyder också att det alltid finns nån som har varit ihop med nån kompis eller bekant, nån är alltid nåns ex och vi känner ju till varandra även om vi inte umgås. Min man och jag skilde oss efter 15 års äktenskap och han hittade en ny tjej efter något år som bor 1mil bort. Henne hade han bara sett passera förbi på Facebook via nån kompis och kände inte henne. Men när dom väl fick kontakt och började dejta insåg dom att dom har massa gemensamma vänner och att hennes mamma är gift med min exmans grannes svärfar... Ändå har exet och hon aldrig mötts.  Numera är mitt ex och den nya tjejen sambos. Även om skilsmässan var dramatisk och jobbig har jag inga åsikter alls om vem exet träffar. Varför skulle jag? Visst vi har barn tillsammans men det ändrar ingenting. Slut betyder slut

    Själv har jag hittat ny kärlek och även han är i  bekantskapskretsen men han bor 20 mil bort och vet mycket väl vem min exman är eftersom dom också känner varandra även om dom nu bara är bekanta.

  • Anonym (Kompisar)
    Tecum skrev 2022-12-09 16:58:50 följande:

    Bara träffa honom när och hur mycket du vill! Det var flera år sedan det tog slut och är hon inte över honom nu är det hennes problem. Du behöver varken meddela henne eller fråga om lov. Om er ganska begränsade vänskap inte tål det är den ändå inte mycket att ha.

    Milde tid, vad är det med folk? Ska man vara så petig som vissa här hävdar kan man ju aldrig träffa någon, alltid finns det någon som haft en fling med personen tidigare. I synnerhet gäller det på mindre orter där alla känner alla.


    Återigen, det är inte att hon träffar killen som jag fokuserar på utan vad det kommer att göra med tjejen och bekantskapskretsen. Eftersom det var ett extra känsligt ex och tjejen visat intresse för att bli vänner så kan det bli jobbigt. Men folk har alltid dejtat och blivit ihop med precis vilka de vill, och det får ibland konsekvenser och ibland inte.

    Jag vet en kille som bildade familj med systern till en av exets bästa vänner. Det var jobbigt i bekantskapskretsen första åren och det gissar jag inte kom som en överraskning för det exet, men han valde det ändå. Ingen kan hindra andras handlingar. 
  • Tecum
    Anonym (Kompisar) skrev 2022-12-09 17:03:49 följande:
    Återigen, det är inte att hon träffar killen som jag fokuserar på utan vad det kommer att göra med tjejen och bekantskapskretsen. Eftersom det var ett extra känsligt ex och tjejen visat intresse för att bli vänner så kan det bli jobbigt. Men folk har alltid dejtat och blivit ihop med precis vilka de vill, och det får ibland konsekvenser och ibland inte.

    Jag vet en kille som bildade familj med systern till en av exets bästa vänner. Det var jobbigt i bekantskapskretsen första åren och det gissar jag inte kom som en överraskning för det exet, men han valde det ändå. Ingen kan hindra andras handlingar. 
    Allt hänger ju på om hon träffar killen eller inte så det går inte att skilja på. Är det fortfarande känsligt är det vännens problem och hon behöver jobba med sig själv. Inget som TS ska låta avgöra om hon ska träffa sin framtida kärlek eller ej. Bekantskapskretsen blir det säkert inga problem med.
  • Anonym (Kompisar)
    Tecum skrev 2022-12-09 17:15:54 följande:
    Allt hänger ju på om hon träffar killen eller inte så det går inte att skilja på. Är det fortfarande känsligt är det vännens problem och hon behöver jobba med sig själv. Inget som TS ska låta avgöra om hon ska träffa sin framtida kärlek eller ej. Bekantskapskretsen blir det säkert inga problem med.
    Jag håller i huvudsak med, men det jag vill få fram är att det blir lättare för tjejen att hantera om hon inte ser på ts som en potentiell vän. För säg att det här blir ett långvarigt par. Då kan de i bästa fall umgås alla som vänner, förutom att ts då inte tycker så bra om exet eftersom de är olika. I värsta fall blir det dålig stämning. Men det där att kräva av folk att de ska jobba med sig själva i tid och otid i en uppenbart obekväm situation, där får vi agree to disagree. 
  • Anonym (Ts)

    Uppskattar era svar och diskussioner!

    Varför jag har en viss oro är Enbart för jag inte vill att hon ska bli sårad av mig, om hon nu skulle bli det. Jag är inte så Orolig över att hon inte kommit över killen, det tror jag hon har efter alla år. Hon har dessutom en ny kille sedan något år tillbaka och jag tror att de även är sambos.

    jag får helt enkelt se nu när han är här en längre tid, hur vår relation utvecklas. Vi kommer ha mycket tid att umgås nu som vi inte haft under hösten pga distansen så vi får se om det blomstrar ut mer eller tvärtom. Känns det bra mellan oss efter den här månaden får vi väl börja tala om för folk vad vi är, om de inte redan vet om det.

  • Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-09 17:27:50 följande:

    Uppskattar era svar och diskussioner!

    Varför jag har en viss oro är Enbart för jag inte vill att hon ska bli sårad av mig, om hon nu skulle bli det. Jag är inte så Orolig över att hon inte kommit över killen, det tror jag hon har efter alla år. Hon har dessutom en ny kille sedan något år tillbaka och jag tror att de även är sambos.

    jag får helt enkelt se nu när han är här en längre tid, hur vår relation utvecklas. Vi kommer ha mycket tid att umgås nu som vi inte haft under hösten pga distansen så vi får se om det blomstrar ut mer eller tvärtom. Känns det bra mellan oss efter den här månaden får vi väl börja tala om för folk vad vi är, om de inte redan vet om det.


    Tror faktiskt att du tar dig själv på för stort allvar, jag tror inte du är huvudpersonen i hennes liv, hon är bara en ytlig bekant som du träffar på någon fest ett par gånger om året. Varför skulle hon vara så intresserad av dig och bli sårad av detta?
  • Tecum
    Anonym (A) skrev 2022-12-09 17:33:33 följande:
    Tror faktiskt att du tar dig själv på för stort allvar, jag tror inte du är huvudpersonen i hennes liv, hon är bara en ytlig bekant som du träffar på någon fest ett par gånger om året. Varför skulle hon vara så intresserad av dig och bli sårad av detta?
    Håller med!
  • Anonym (samma fast på andra sidan)

    Jag är i en liknande situation fast åt andra hållet. Jag dejtar en man som sedan tidigare varit bekant med mig och min tidigare sambo, som jag separerade från för ett tag sen. Vi har tagit det ganska långsamt och är inget officiellt par ännu just på grund av att han känner mitt ex och vi har flera gemensamma bekanta med exet. Det är en lite känslig situation men jag tycker ändå inte att vi gör något fel eftersom mitt tidigare förhållande är avslutat.

    I ditt fall har det dessutom gått flera år sedan de var tillsammans och hon har en ny kille, så jag ser inget problem alls.

Svar på tråden Är det ok att dejta en ”bekants” ex?