• Anonym (Trött­)
    Fri 6 Jan 2023 16:06
    4418 visningar
    14 svar
    14
    4418

    Nekad Sleeve operation

    Jag har levt med övervikt i hela mitt liv. Bantat och hållt på så länge jag kan minnas, men går bara upp mer än innan ibland. Fick prova tabletter som hjälper till att gå ner i vikt. Men fått sånna biverkningar så jobbet blir drabbat. Jag tog mig till mig och frågade läkaren om jag skulle kunna få göra en sleeveooeration med ett bmi på 43 . Men hon tror att läkarna är hårda i min kommun och inte kommer bevilja. Jag vet fler som fått beviljat och haft lägre bmi än mig. 
    Fler som blivit nekade men fått tillslut?
    Eller är de bara ge upp?

  • Svar på tråden Nekad Sleeve operation
  • Anonym (+++)
    Fri 6 Jan 2023 16:10
    #1

    Så du har inte fått ett nej, utan ett "jag tror"? 
    Du får väl gå vidare och se vad som faktiskt händer? 

  • Fri 6 Jan 2023 16:28
    #2

    Skicka en egenremiss, om inte din läkare vill skicka en remiss. Du har ju inte blivit nekad ännu. 

  • Fri 6 Jan 2023 17:27
    #3

    Det beror ju helt på vad det är som gör att du inte skulle vara lämpad för operationen. Är det så att risken med en operation tydligt är klart högre än vinsten så kommer du inte att beviljas den, men är det mer ett gränsfall så kan det hända att det bedöms olika i olika regioner eller beroende på vilken kirurg som gör bedömningen.

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Fri 6 Jan 2023 17:40
    #4

    De var läkaren på vårdcentralen som sa att hon tror läkaren som ska utföra de hela inte kommer godkänna mig. Vet inte varför egentligen! Jag är ingen risk och söva så jag förstod inte vad hon menade . Kände att jag tappade hela ordförrådet när hon sa så, när jag äntligen tog mod till mig. Tänker att jag har högt bmi så fattar inte hur mina vänner fått. 

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Fri 6 Jan 2023 17:41
    #5
    EpicF skrev 2023-01-06 16:28:47 följande:

    Skicka en egenremiss, om inte din läkare vill skicka en remiss. Du har ju inte blivit nekad ännu. 


    Om jag skickar egen remiss , är de jag som bekostar de då?
  • Fri 6 Jan 2023 18:04
    #6
    Anonym (Trött) skrev 2023-01-06 17:40:59 följande:

    De var läkaren på vårdcentralen som sa att hon tror läkaren som ska utföra de hela inte kommer godkänna mig. Vet inte varför egentligen! Jag är ingen risk och söva så jag förstod inte vad hon menade . Kände att jag tappade hela ordförrådet när hon sa så, när jag äntligen tog mod till mig. Tänker att jag har högt bmi så fattar inte hur mina vänner fått. 


    Så hon sa bara, ?nej, jag tror inte att de skulle godkänna dig?, och sen sa ni hej då? 

    Såhär ser kriterierna ut:


    BMI > 35 under mer än fem år

    Ålder 18?60 år

    Förståelse för ingreppets konsekvenser och begränsningar

    Motivation att genomgå ingreppet och delta i uppföljningsprogrammet

    Full insikt och acceptans av ingreppets begränsningar och av de förändringar i levnadssättet som en operation leder till

    Tidigare seriösa viktreduktionsförsök

    Stabil psykosocial situation.

    Acceptabel operationsrisk

    Operationen får inte utföra om patienten har 


    Nyligen genomgången eller kronisk svår hjärtsjukdom

    Svår lungsjukdom

    Pågående missbruk av alkohol eller narkotiska preparat. Vid tidigare missbruk krävs dokumenterad drogfrihet i minst 2 år

    Instabil psykisk sjukdom med till exempel självskadebeteende, suicidalitet och nedsatt förmåga att ta del av nödvändig behandling och uppföljning



    Dessa ytterligare faktorer kan också vara ett hinder, men ibland kan man utför operationen ändå:

    Tidigare tromboembolisk sjukdom

    Portal hypertension och gastriska varicer

    Svår psykisk sjukdom, stabil med medicinsk behandling
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Sat 7 Jan 2023 15:50
    #7
    Cereal Killer skrev 2023-01-06 18:04:16 följande:

    Så hon sa bara, ?nej, jag tror inte att de skulle godkänna dig?, och sen sa ni hej då? 

    Såhär ser kriterierna ut:


    BMI > 35 under mer än fem år

    Ålder 18?60 år

    Förståelse för ingreppets konsekvenser och begränsningar

    Motivation att genomgå ingreppet och delta i uppföljningsprogrammet

    Full insikt och acceptans av ingreppets begränsningar och av de förändringar i levnadssättet som en operation leder till

    Tidigare seriösa viktreduktionsförsök

    Stabil psykosocial situation.

    Acceptabel operationsrisk

    Operationen får inte utföra om patienten har 


    Nyligen genomgången eller kronisk svår hjärtsjukdom

    Svår lungsjukdom

    Pågående missbruk av alkohol eller narkotiska preparat. Vid tidigare missbruk krävs dokumenterad drogfrihet i minst 2 år

    Instabil psykisk sjukdom med till exempel självskadebeteende, suicidalitet och nedsatt förmåga att ta del av nödvändig behandling och uppföljning

    Dessa ytterligare faktorer kan också vara ett hinder, men ibland kan man utför operationen ändå:

    Tidigare tromboembolisk sjukdom

    Portal hypertension och gastriska varicer

    Svår psykisk sjukdom, stabil med medicinsk behandling
    Hon tyckte inte jag såg "fet ut" typ. Men när jag sa att vikten är 109 på mina korsta cm så trodde hon öndå inte riktigt på mig. Hon blev förvånad över att min vikt stämde. Hon ville ge mig tabletter för viktnedgång, de är så många biverkningar på dom. Har fått så ont i huvudet så jag inte kunnat gå till jobbet. Hon sa att hon tror inte jag blir godkänd av läkaren som gör sista bedömningen för mitt"hull" sitter på rätta platen. Men jag sa att jag är trött på denna vikt och jojobantningen. Men hon köpte inte de jag sa
  • Sat 7 Jan 2023 18:12
    #8

    Hon är ju bara en läkare. Gå till en annan 

  • Sat 7 Jan 2023 18:39
    #9
    +2
    Anonym (Trött) skrev 2023-01-07 15:50:07 följande:
    Hon tyckte inte jag såg "fet ut" typ. Men när jag sa att vikten är 109 på mina korsta cm så trodde hon öndå inte riktigt på mig. Hon blev förvånad över att min vikt stämde. Hon ville ge mig tabletter för viktnedgång, de är så många biverkningar på dom. Har fått så ont i huvudet så jag inte kunnat gå till jobbet. Hon sa att hon tror inte jag blir godkänd av läkaren som gör sista bedömningen för mitt"hull" sitter på rätta platen. Men jag sa att jag är trött på denna vikt och jojobantningen. Men hon köpte inte de jag sa

    I så fall gjorde hon fel. Som någon ovan föreslog, skriv en egenremiss. Den information som ska stå med i remissen är det som punkterna i mitt tidigare inlägg innehåller (de vill veta både att du uppfyller kriterierna och att det inte finns några kontraindikationer som pågående ätstörningar osv). Det är bara att göra om dem till kortfattade meningar.

    Ta tag i detta nu på en gång så är det gjort sen!

  • Anonym (l)
    Sat 7 Jan 2023 18:44
    #10

    Du är inte nekad.. du har sån huvudvärk av piller som du fortsätter ta att du inte kan jobba och fortsätter äta dessa?

  • Anonym (Recog­)
    Sat 7 Jan 2023 20:35
    #11
    +2
    Anonym (Trött) skrev 2023-01-07 15:50:07 följande:
    Hon tyckte inte jag såg "fet ut" typ. Men när jag sa att vikten är 109 på mina korsta cm så trodde hon öndå inte riktigt på mig. Hon blev förvånad över att min vikt stämde. Hon ville ge mig tabletter för viktnedgång, de är så många biverkningar på dom. Har fått så ont i huvudet så jag inte kunnat gå till jobbet. Hon sa att hon tror inte jag blir godkänd av läkaren som gör sista bedömningen för mitt"hull" sitter på rätta platen. Men jag sa att jag är trött på denna vikt och jojobantningen. Men hon köpte inte de jag sa
    Jag känner igen det där med att ha fettet på "rätt" ställen" s till och med läkare inte tror att man väger så mycket som man gör. Sist gissade en läkare på att jag väge ca 90, och undrade vad det var för fel på vågen när den stannade på min gissning, samma 117 kg som en timme tidigare hemma i mitt egna badrum. Mycket irriterande på ett sätt. 

    Skriv en egenremiss, TS. Det betyder inte att du måste betala själv. 
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Sun 5 Feb 2023 03:44
    #12

    Dick reda på att man inte kan skriva egen remiss för en sleeve. Måste gå via vårdcentralen 😐

  • Sun 5 Feb 2023 04:07
    #13
    Anonym (Trött) skrev 2023-02-05 03:44:43 följande:

    Dick reda på att man inte kan skriva egen remiss för en sleeve. Måste gå via vårdcentralen 😐


    Boka en ny tid på VC. Du kommer inte bli nekad pga ditt utseende de går efter din hälsa. 
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Sun 5 Feb 2023 19:40
    #14
    Citronella skrev 2023-02-05 04:07:35 följande:
    Boka en ny tid på VC. Du kommer inte bli nekad pga ditt utseende de går efter din hälsa. 
    Ja jag ska försöka igen. 
Svar på tråden Nekad Sleeve operation