• Tow2Mater

    Tips för att praktiskt lösa partners tillkortakommanden

    Tänkte vi kan tipsa om hur man kan minska de där retsamma irritationsmomenten där ens partner inte klarar av att förändra sitt beteende i vardagen. Det kan ju även gälla en själv, eller barnen.  Istället för att tjata eller reta ihjäl sig och låta allt rulla nerför skilsmässobacken, kan man fundera på om det kan finnas en praktisk lösning man inte tänkt på.


    De flesta av oss har väl vissa saker vi aldrig kan ta till oss, eller släppa. T ex lysknappar kanske kan lösas med timer eller rörelsedetektor. Vi satte en gång en 20 minuters timer på lyset just för att barnet aldrig släckte efter sig.  Istället för att fortsätta tjata och reta ihjäl sig om det.


    Mitt irritationsmoment just nu är hur jag ska få maken att lämna ytterdörren olåst efter han varit ute och rökt så den är öppen när barnet kommer hem från skolan. Maken låser, jag låser upp. Har provat sätta tejp över låskolven i ett försök att förändra hans (enligt mig) ovana , utan resultat.


    Dela med er av alla era praktiska tips!
  • Svar på tråden Tips för att praktiskt lösa partners tillkortakommanden
  • Tow2Mater
    Anonym (,,,) skrev 2023-01-21 19:04:47 följande:

    Din man ska absolut låsa dörren. Det är inte 50tal längre. Ring polisen och fråga varför..

    En bekant och hans fru gick till familjeterapi pga små irritationsmomenten. 


    -Han lämnar alltid trasan på bordet!
    -Hon lämnar allt hår i brunnen!


    Terapeuterna vände sig till båda: - Gör inte det!

    Svårare än så behöver det inte vara. 


    Man kan ju fråga sig varför folk är så ovilliga att förändra beteenden de vet irriterar. Passiv aggressivitet?


    Vanor? Det tar tid att förändra vanor. Och man måste kunna se vitsen med det antar jag, och det får inte ta för mycket energi att ändra. Men kan man hitta praktiska lösningar som hjälper att göra det lättare är det ju bra.

    Trasorna var alltid i vägen hos oss, de låg blöta i ett hörn i diskbänken, då de ramlade alltid ner från kranen och vissa orkade inte konstant vrida ur dem och hänga upp dem igen. Skaffade ett par krokar man trycker fast dem i som nu sitter på skåpet ovanför diskbänken, så de är inte i vägen längre och vi ids alla faktist trycka fast dem där. En vana som kunde ändras för att det inte tog mer energi än att hänga dem på kranen.
  • sextiotalist

    Genom att släppa det. Det finns säkert massor av saker som kunde bli stora irritationsmoment om vi hade fokuserat på detta 
    Hans irriterande saker är ju faktiskt en del av honom och skulle troligen bli så ofantligt mycket tråkigare att leva med om  de inte fanns 

  • Anonym (Irriterad!)
    Anonym (,,,) skrev 2023-01-21 19:04:47 följande:

     


    Terapeuterna vände sig till båda: - Gör inte det!

    Svårare än så behöver det inte vara. 


    Man kan ju fråga sig varför folk är så ovilliga att förändra beteenden de vet irriterar. Passiv aggressivitet?


    Och när man sagt en miljon gånger vad som irriterar en och det inte blir nån förändring? Där är jag. Utan hopp. Mycket har jag börjat göra själv fast jag egentligen inte orkar. Annat får jag försöka stå ut med. Vissa saker struntar jag i numer som hur överjävligt hans toaskåp ser ut. Men det senaste påfundet att ljudligt sörpla kaffet går inte stå ut med så vi äter inte lunch ihop.
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Irriterad!) skrev 2023-01-21 22:35:20 följande:
    Och när man sagt en miljon gånger vad som irriterar en och det inte blir nån förändring? Där är jag. Utan hopp. Mycket har jag börjat göra själv fast jag egentligen inte orkar. Annat får jag försöka stå ut med. Vissa saker struntar jag i numer som hur överjävligt hans toaskåp ser ut. Men det senaste påfundet att ljudligt sörpla kaffet går inte stå ut med så vi äter inte lunch ihop.
    Ifrågasätt honom! Varför gör han det när han vet att det irriterar dig?
  • Anonym (hon den besvärliga)
    Anonym (Kimmen) skrev 2023-01-21 18:34:05 följande:
    Ok, så vad du vill är att styra din man, inte lösa problem. 
    Nej, man har bara en förhoppning om att en vuxen kan lära sig enkla saker och faktiskt ändra på ett felbeteende som inte skulle accepteras i andra sammanhang, t.ex. på jobbet.

    Om man t.ex. förväntas släcka efter sig på jobb och personen klarar att komma ihåg det varje dag, varför kan den inte komma ihåg att släcka ljuset i hemmet?

    Det känns som en medveten provokation/diss efter ett tag, i synnerhet när personen försöker bortförklara sitt beteende (genom absurda argument) eller börjar dra upp helt andra saker, istället för att bara säga "okej, jag håller med om att det är vettigt att släcka i ett rum man inte är i, jag ska försöka bättra mig".

    När man inte ens kan få det medgivandet av sin partner att det är vettigt att ha släckt i ett rum man inte är i, då blir jag arg. 
  • Anonym (hon den besvärliga)
    Tow2Mater skrev 2023-01-21 17:43:57 följande:

    Jo en enkel lösning på barnens dörr-problem är ju att de öppnar med egen nyckel. Men jag tycker dörren kan vara öppen när man är hemma just då, så de slipper stå ute i kylan och gräva fram nyckel ur väskan, ibland bara i t-shirt fast det är kallt. Så jag brukar springa och låsa upp, och låsa upp, och låsa upp. Jag kan inte släppa det.
    Har hänt jag själv tar en promenad/joggingtur utan nyckel, och fast jag säger lås inte ut mig innan jag går, har dörren varit låst när jag kommer tillbaka. (Gillar inte att jogga med nyckel i handen eller fickan om jag inte måste.)


    En familj jag känner har bytt till kodlås på ytterdörren, för ett av deras barn bara tappade alla nycklar jämt.

    Och som bonus så kan ett barn som glömt koden alltid få den av sina föräldrar så det kommer in, och ingen behöver frysa, och ingen förälder behöver kasta sig från jobbet för att leta nycklar i halva byn eller beställa låssmed- igen.
  • Tom Araya
    Anonym (+++) skrev 2023-01-21 17:52:39 följande:
    Precis som TS i den andra tråden (där du fick inspiration till den här tråden), tyckte att hennes partner kunde komma ihåg att släcka lampan på toa. Där däremot var där väldigt snar till att klanka ner på TS om att hon var för "på" sin man.

    Här tycker du att din man borde komma ihåg att inte låsa dörren. Du får ett ypperligt tip att barnen kan låsa upp själva men nejdå - du tycker ju att det bör kunna vara upplåst (precis som TS tyckte att lampan kunde vara släckt) 

    (Tips vid jogging: köp ett sånt där träningsmagbälte med plats för nyckel, mobil etc).
    Men den enklaste och smidigaste lösningen vore ju ändå om TS man inte låste dörren när den inte behöver vara låst eller när TS säger att den ska stå olåst.
    Jag begriper inte hur man som vuxen inte klarar av en sådan anpassning eller att släcka efter sig. 
  • Tow2Mater
    Anonym (hon den besvärliga) skrev 2023-01-22 00:39:44 följande:
    Nej, man har bara en förhoppning om att en vuxen kan lära sig enkla saker och faktiskt ändra på ett felbeteende som inte skulle accepteras i andra sammanhang, t.ex. på jobbet.

    Om man t.ex. förväntas släcka efter sig på jobb och personen klarar att komma ihåg det varje dag, varför kan den inte komma ihåg att släcka ljuset i hemmet?

    Det känns som en medveten provokation/diss efter ett tag, i synnerhet när personen försöker bortförklara sitt beteende (genom absurda argument) eller börjar dra upp helt andra saker, istället för att bara säga "okej, jag håller med om att det är vettigt att släcka i ett rum man inte är i, jag ska försöka bättra mig".

    När man inte ens kan få det medgivandet av sin partner att det är vettigt att ha släckt i ett rum man inte är i, då blir jag arg. 
    Men vem definierar det som fel? Om en vill släcka hemma och den andra inte vill släcka, varfor skulle just släcka vara rätt? Du kan ju inte jämfora det med regler på jobbet. Hemma är det ju bara en ovana man ser hos sin partner, men partnern kanske inte ens håller med om att det är en ovana.
  • Tow2Mater
    Anonym (hon den besvärliga) skrev 2023-01-22 00:43:08 följande:
    En familj jag känner har bytt till kodlås på ytterdörren, för ett av deras barn bara tappade alla nycklar jämt.

    Och som bonus så kan ett barn som glömt koden alltid få den av sina föräldrar så det kommer in, och ingen behöver frysa, och ingen förälder behöver kasta sig från jobbet för att leta nycklar i halva byn eller beställa låssmed- igen.
    Det var ju en smidig lösning för dem :)
  • mammatill6
    Tom Araya skrev 2023-01-22 00:50:58 följande:
    Men den enklaste och smidigaste lösningen vore ju ändå om TS man inte låste dörren när den inte behöver vara låst eller när TS säger att den ska stå olåst.
    Jag begriper inte hur man som vuxen inte klarar av en sådan anpassning eller att släcka efter sig. 
    Så det är TS sim bestämmer? Varför är det så? Varför kan inte TS anpassa sig efter mannen som vill ha låst? Hur Kommer det sig att det är kvinnan som ska bestämma.?
  • Tom Araya
    mammatill6 skrev 2023-01-22 06:41:53 följande:
    Så det är TS sim bestämmer? Varför är det så? Varför kan inte TS anpassa sig efter mannen som vill ha låst? Hur Kommer det sig att det är kvinnan som ska bestämma.?
    TS motiverar varför det ska vara olåst vid dessa tillfällen, fullt rimliga förklaringar. TS man har så vitt vi vet inte motiverat motsatsen, utan verkar mest bara glömma eller strunta i vad TS säger. Otroligt irriterande beteende.
  • mammatill6
    Tom Araya skrev 2023-01-22 08:35:50 följande:
    TS motiverar varför det ska vara olåst vid dessa tillfällen, fullt rimliga förklaringar. TS man har så vitt vi vet inte motiverat motsatsen, utan verkar mest bara glömma eller strunta i vad TS säger. Otroligt irriterande beteende.
    TS har motiverat det med att hon inte tycker det är ok att barnen ska behöva stå ute och ta upp sina nycklar ur väskan? Kom igen, tycker du det är en rimlig ursäkt som väger över att han vill ha det låst? Nog för att vi är duktiga på att curla sönder barn men att det är för mycket för barn att ta upp en nyckel och låsa upp en dörr?
  • Tow2Mater
    mammatill6 skrev 2023-01-22 06:41:53 följande:
    Så det är TS sim bestämmer? Varför är det så? Varför kan inte TS anpassa sig efter mannen som vill ha låst? Hur Kommer det sig att det är kvinnan som ska bestämma.?
    Njä, det är inte så att han vill ha låst, då skulle det vara en annan sak. Det är bara att han automatiskt låser som en vana efter han kommer in.
  • Tow2Mater
    mammatill6 skrev 2023-01-22 09:07:51 följande:
    TS har motiverat det med att hon inte tycker det är ok att barnen ska behöva stå ute och ta upp sina nycklar ur väskan? Kom igen, tycker du det är en rimlig ursäkt som väger över att han vill ha det låst? Nog för att vi är duktiga på att curla sönder barn men att det är för mycket för barn att ta upp en nyckel och låsa upp en dörr?
    Så kan man ju tycka, men jag tycker energin att inte vrida på låskolven när man kommer in är mycket mindre än energin som går åt till att behova stå i kylan och ta av sig en tung ryggsäck, oppna säcken och dra upp en dragkedja på lilla fickan därinne och ta fram en nyckel, låsa upp, lägga tillbaka nyckeln där den ska vara (och inte råka lämna den någon annanstans så den inte kommer tillbaka till väska for de tillfällen ingen är hemma och den verkligen behovs), lyfta upp den tunga ryggsäcken igen och komma in. Lägg därtill min energi att irritera mig, och jag går fram och tillbaka och låser upp konstant for att jag har svårt att släppa det.
  • Anonym (Irriterad!)
    Anonym (,,,) skrev 2023-01-22 00:15:50 följande:
    Ifrågasätt honom! Varför gör han det när han vet att det irriterar dig?
    Jadu, jag har frågat. Glömde, var för stressad, tänkte inte på det, barnen tog upp hans tid lyder svaren. Men hur svårt är det tex att slå av ljudet på tv:n (eller rent av hela tv:n) när man lämnar ett rum? Han är hörselskadad  och skruvar upp ljudet så det ekar, men det tycker ju inte han att det gör. Det var ett exempel av väldigt många.
  • Tow2Mater
    Anonym (Irriterad!) skrev 2023-01-22 14:30:04 följande:
    Jadu, jag har frågat. Glömde, var för stressad, tänkte inte på det, barnen tog upp hans tid lyder svaren. Men hur svårt är det tex att slå av ljudet på tv:n (eller rent av hela tv:n) när man lämnar ett rum? Han är hörselskadad  och skruvar upp ljudet så det ekar, men det tycker ju inte han att det gör. Det var ett exempel av väldigt många.
    Också ett problem jag önskar det fanns en praktisk teknisk lösning på, även att ljudet skulle slås av när reklamen kom.
  • mammatill6
    Tow2Mater skrev 2023-01-22 14:12:11 följande:
    Så kan man ju tycka, men jag tycker energin att inte vrida på låskolven när man kommer in är mycket mindre än energin som går åt till att behova stå i kylan och ta av sig en tung ryggsäck, oppna säcken och dra upp en dragkedja på lilla fickan därinne och ta fram en nyckel, låsa upp, lägga tillbaka nyckeln där den ska vara (och inte råka lämna den någon annanstans så den inte kommer tillbaka till väska for de tillfällen ingen är hemma och den verkligen behovs), lyfta upp den tunga ryggsäcken igen och komma in. Lägg därtill min energi att irritera mig, och jag går fram och tillbaka och låser upp konstant for att jag har svårt att släppa det.
    Men då läger man energi på fel saker. om han nu glömmer att inte låsa så är det ju ingen sak att ens haka upp sig på. De flesta barn kan låsa upp en dörr
  • Anonym (Irriterad!)
    Tow2Mater skrev 2023-01-22 14:54:33 följande:
    Också ett problem jag önskar det fanns en praktisk teknisk lösning på, även att ljudet skulle slås av när reklamen kom.
    Japp. Som att ljudet slås av om ingen är i rummet.
Svar på tråden Tips för att praktiskt lösa partners tillkortakommanden