• Anonym (Språkfråga)

    Är detta verkligen språkligt korrekt?

    Jag läste precis följande mening:

    De som berörs av detta kommer att få ett meddelande att deras beställning inte har gått igenom.

    Nu undrar jag om det verkligen är språkligt korrekt att säga ...ett meddelande att deras... - borde det inte vara ...ett meddelande om att deras..?

  • Svar på tråden Är detta verkligen språkligt korrekt?
  • Goneril

    Ett "om" saknas,  man kan även formulera sig på följande sätt: " ...kommer att meddelas att deras beställning inte har gått igenom." (Passivsats).         "Om" kan uppträda som konjunktion, " Jag kan laga middag om du diskar", som fogeord, "jag ska bada om vattnet är varmt", som preposition, "jag har ett halsband om halsen".

  • Anonym

    Men är ni allvarliga?

    Man kan inte skriva:
    Få en lapp att 
    Få ett brev att
    Få en instruktionsbok att 
    etc,
    och alltså ej heller Få ett meddelande att

  • Anonym (Cliff)

    http://www.vanligaord.se/om.php


    hittade en länk på hur man använder ordet ?om? håller med någon om att använda ordet ?om? låter som talspråk.


    I ts exempel så fyller inte ?om? någon funktion, (se länken) varken en preposition, adverb eller subjunktion. Skrattande

  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2023-01-22 12:37:39 följande:

    Men är ni allvarliga?

    Man kan inte skriva:
    Få en lapp att 
    Få ett brev att
    Få en instruktionsbok att 
    etc,
    och alltså ej heller Få ett meddelande att


    Generellt verkar det på familjeliv som om folk är mer benägna att svara om de känner att de kan säga emot TS än om de håller med. Jag hoppas att svaren beror på det och inte att folk generellt har så dålig känsla för det svenska språket. Självklart ska ?om? vara med för att meningen ska bli korrekt!
  • Anonym (Cliff)
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-22 13:05:08 följande:
    Generellt verkar det på familjeliv som om folk är mer benägna att svara om de känner att de kan säga emot TS än om de håller med. Jag hoppas att svaren beror på det och inte att folk generellt har så dålig känsla för det svenska språket. Självklart ska ?om? vara med för att meningen ska bli korrekt!
    Tror faktiskt man kan skriva på det sättet anonym tar upp också.

    De som berörs av detta kommer att få en lapp att deras beställning inte har gått igenom.

    varför tror du att det handlar om att generellt säga mot ts? Tycker det är ett intressant inlägg och tål att diskuteras. Har inte sett en bra förklaring av ?om? sidan än, men fortsättning följer.
  • Tom Araya
    Anonym (Språkfråga) skrev 2023-01-22 00:23:10 följande:
    Är detta verkligen språkligt korrekt?

    Jag läste precis följande mening:

    De som berörs av detta kommer att få ett meddelande att deras beställning inte har gått igenom.

    Nu undrar jag om det verkligen är språkligt korrekt att säga ...ett meddelande att deras... - borde det inte vara ...ett meddelande om att deras..?


    Jo, det språkligt korrekta är "meddelande om att..."
  • Anonym (Cliff)
    Tom Araya skrev 2023-01-22 13:22:59 följande:
    Jo, det språkligt korrekta är "meddelande om att..."
    Varför tror du det? Eller är det en killgissning?
  • Anonym (Cliff)

    Kan tänka mig att det skulle vara ok att ordet ?om? används när en beskrivning av meddelande ges (vad det handlar om) skulle klassas som preposition antar jag

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-22 13:20:21 följande:
    Tror faktiskt man kan skriva på det sättet anonym tar upp också.

    De som berörs av detta kommer att få en lapp att deras beställning inte har gått igenom.

    varför tror du att det handlar om att generellt säga mot ts? Tycker det är ett intressant inlägg och tål att diskuteras. Har inte sett en bra förklaring av ?om? sidan än, men fortsättning följer.
    Jag har tyvärr ingen förklaring det. Jag skulle kunna försöka googla och se jag hittar förklarande text det, men jag orkar inte. Nu ska jag gå och läsa en bok katter för min dotter istället. Sedan ska vi prata att vi ska köpa en katt. 
  • Lynx123

    Vissa ord och uttryck får något av ett eget liv - på alla språk. "Få ett brev att" låter lite märkligt, visst, men "jag fick en varning att akta mig för" tror jag att alla skulle förstå, precis som "meddelande att". Ungefär som att "that" ofta uteblir i engelskan idag. "I think you are correct", till exempel. Fungerar i vissa sammsnhang, inte alls i andra. Det är det (som) jag tycker är så roligt med språk.

  • Anonym

    Men för JESE NAMN, ni har ju själv konstaterat att ?meddelande? är substantivet!
    Om jag tar en cykel och på dess ram skriver att ni bör dricka kaffe, har ni då fått
    En cykel att ni ska dricka kaffe?

  • Anonym (Qi)

    Det är faktiskt en intressant fråga!

    Det funkar ju bra på engelska: "They got a message that their order had not gone through."
    Det finns andra svenska konstruktioner med ordet "budskap" som funkar utan om. Man kan nå ut med budskapet att ...

    Jag tänker att om man ser meddelande som ett objekt, som ett mejl eller ett brev eller en cykel som i exemplet ovan, så krävs det ett "om". Om man å andra sidan syftar till meddelande som det innehållet, eller budskapet, det har, så funkar konstruktionen utan "om". 

  • Anonym (Cliff)
    Anonym (Qi) skrev 2023-01-22 15:24:05 följande:

    Det är faktiskt en intressant fråga!

    Det funkar ju bra på engelska: "They got a message that their order had not gone through."
    Det finns andra svenska konstruktioner med ordet "budskap" som funkar utan om. Man kan nå ut med budskapet att ...

    Jag tänker att om man ser meddelande som ett objekt, som ett mejl eller ett brev eller en cykel som i exemplet ovan, så krävs det ett "om". Om man å andra sidan syftar till meddelande som det innehållet, eller budskapet, det har, så funkar konstruktionen utan "om". 


    Ja, visst är det intressant! Tänker tvärtom, ser man meddelandet som ett verb så kan ett adverb följa såsom ?om? nu tror jag att det å andra sidan inte är möjligt att tolka meddelandet som något annat än ett substantiv, och därför är ?om? ett onödigt utfyllnadsord.

    Det kan säkert kännas naturligt att försöka lägga in ett ?om? tror fortfarande inte att det är grammatiskt rätt .
  • Anonym (Cliff)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-22 19:49:04 följande:
    Ja, visst är det intressant! Tänker tvärtom, ser man meddelandet som ett verb så kan ett adverb följa såsom ?om? nu tror jag att det å andra sidan inte är möjligt att tolka meddelandet som något annat än ett substantiv, och därför är ?om? ett onödigt utfyllnadsord.

    Det kan säkert kännas naturligt att försöka lägga in ett ?om? tror fortfarande inte att det är grammatiskt rätt .
    För alla andra intresserade språknördar så hittade jag ett exempel på hur man kan använda ?om? vad gäller verb. Nu tolkar jag iofs inte ?ett meddelande? som verb

    finns en massa intressant information på denna sida
    http://www.vanligaord.se/om.php

    Fast uttryck: "tala om".
    Ordklass: adverb.


    Ordet "om" används tillsammans med "tala" och uttrycker att någon berättar någonting.


    Ordet "om" betonas.


    Exempel på användningen:

    Oskar talade om sanningen för mig.

    Han talade om för oss var Eslöv ligger.

    Kan du tala om vad du skall göra till helgen?

    Tala om vad det blir till middag.

    Nils ville inte tala om varför han stannade hemma.

    Olle och Stina ville tala om vad de skulle göra till påsken.

    Sture kan inte tala om hur mycket han har vunnit för alla.

    Exempel på ordets användning i satsdelarna

    För dig som vill veta mer om hur ordets används.


    "Om" kallas verbpartikel i satsläran och används för att bilda predikat tillsammans med "tala".


    Predikat

    Nils "talade om" vad han hade gjort på semestern.


  • Anonym (Språkfråga)

    Oj vad många svar!! Kul! Och tack! Kommer nog ta lite tid att läsa och verkligen ta till mig allt dock. Tänkte ju att det skulle finnas ett enkelt svar på detta haha.

  • Anonym (Qi)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-22 19:49:04 följande:
    Ja, visst är det intressant! Tänker tvärtom, ser man meddelandet som ett verb så kan ett adverb följa såsom ?om? nu tror jag att det å andra sidan inte är möjligt att tolka meddelandet som något annat än ett substantiv, och därför är ?om? ett onödigt utfyllnadsord.

    Det kan säkert kännas naturligt att försöka lägga in ett ?om? tror fortfarande inte att det är grammatiskt rätt .
    Vi har ju helt klart att göra med substantivet här. Men vad jag tänker är att ordet "meddelande" kan ha två betydelser. Dels det fysiska meddelandet, det vill säga lappen, mejlet eller brevet, och dels själva innehållet eller budskapet i meddelandet. Beroende på vilken betydelse vi använder oss av så får man konstruera sina meningar lite olika.
    Den första betydelsen behöver ett "om" medan den andra klarar sig bra utan.
  • Tom Araya
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-22 13:25:34 följande:
    Varför tror du det? Eller är det en killgissning?
    För att man skickar ett meddelande om något.
  • Anonym (Cliff)
    Tom Araya skrev 2023-01-23 14:57:16 följande:
    För att man skickar ett meddelande om något.
    Ja, du kanske har rätt 
Svar på tråden Är detta verkligen språkligt korrekt?