• Anonym (TS)
    Sun 22 Jan 2023 14:49
    3654 visningar
    36 svar
    36
    3654

    Kan han verkligen vara min pappa?

    Jag försökte göra en omröstningatråd för att få bättre överblick men jag lyckas inte..

    Lång historia kort: Jag är vuxen, växt upp med 2 föräldrar. Mamma har bruna ögon, pappa har blå ögon. Jag har 2 syskon. Ena har bruna ögon (utseendemässigt väldigt lik mamma), andra har blå ögon (utseendemässigt lik pappas sida av släkten). Jag själv är yngst och har gröna ögon. Inte jättelik någon av föräldrarna men har drag från mormor och morbror.
    Om man söker på hur ögonfärg ärvs så ska chansen för föräldrar där en är blåögd och en är brunögd att få ett barn med gröna ögon = 0%. 


    Jag har själv 1 barn som ärvt mina gröna ögo. 


    Jag har hört att mutationer kan ske men skulle då min gröna ögonfärg kunna gå i arv? Har inte jag i så fall fortfarande en blå och en brun gen att föra vidare? Min fråga är egentligen: KAN min s.k. pappa verkligen vara min biologiska pappa?

  • Svar på tråden Kan han verkligen vara min pappa?
  • Tue 24 Jan 2023 18:32
    #21
    Cereal Killer skrev 2023-01-24 17:28:46 följande:

    Nja, det är delvis rätt men du rör till det lite grann. Rh-positivitet fungerar som du skriver, det är en monogenetisk egenskap (=orsakas av en gen) där man ärver en allel från varje förälder. Ögonfärg är, liksom nästan alla egenskaper, multifaktoriellt, dvs det är flera olika gener och miljöfaktorer(!) inblandade.


    Jag var rädd för det. Men miljöfaktorer när det gäller ögonfärg? Det låter ändå lite osannolikt. Flera gener - visst. 
  • Tue 24 Jan 2023 18:49
    #22

    Det man fick lära sig i högstadiet och tabellen du visar är kraftigt förenklad. Två blåögda kan få ett brunögt barn utan problem även om det inte är så vanligt. En brunögd och en blåögd kan få ett barn med gröna ögon. 

  • Tue 24 Jan 2023 18:57
    #23
    AndreaBD skrev 2023-01-24 15:12:05 följande:
    Man får två stycken av alla gener. Jag har t.ex. rhesus negativt blod, trots att mina föräldrar båda har positivt. Men de har då uppenbarligen ett positivt och ett negativt gen var. Det positiva dominerar. Men om jag får de två andra - ett negativt av pappa och ett negativt av mamma, så kan jag ha negativ.

    Jag antar att det funkar så med ögon också. Det andra genet kan vara för gröna ögon. Det märks ju inte, det finns bara där i bakgrunden.

    Det finns 6 kända gener (3 genpar) som påverkar människors ögonfärg men det är högst troligt att det finns fler. 


    Det finns 380 blodgrupper så det är inte så enkelt där heller. 

  • Anonym (A)
    Tue 24 Jan 2023 19:04
    #24
    Citronella skrev 2023-01-24 18:49:52 följande:
    Det man fick lära sig i högstadiet och tabellen du visar är kraftigt förenklad. Två blåögda kan få ett brunögt barn utan problem även om det inte är så vanligt. En brunögd och en blåögd kan få ett barn med gröna ögon. 
    Intressant
  • Tue 24 Jan 2023 19:12
    #25
    Citronella skrev 2023-01-24 18:57:53 följande:

    Det finns 6 kända gener (3 genpar) som påverkar människors ögonfärg men det är högst troligt att det finns fler. 


    Det finns 380 blodgrupper så det är inte så enkelt där heller. 


    Vaddå 380 blodgrupper? Det finns väl 4? Och jag pratade om rhesusfaktor och där finns det bara två alternativ - positiv eller negativ. 
  • Anonym (Malin­)
    Tue 24 Jan 2023 21:00
    #26
    AndreaBD skrev 2023-01-24 19:12:16 följande:
    Vaddå 380 blodgrupper? Det finns väl 4? Och jag pratade om rhesusfaktor och där finns det bara två alternativ - positiv eller negativ. 
    Citat från 1177:

    Alla människors blod har ungefär samma innehåll. Ändå går det att dela in olika människors blod i 346 olika blodgrupper. Det beror på att det finns små olikheter på de röda blodkropparnas yta. Vilken blodgrupp du har bestäms av vilka gener du har.
  • Tue 24 Jan 2023 21:19
    #27
    AndreaBD skrev 2023-01-24 19:12:16 följande:
    Vaddå 380 blodgrupper? Det finns väl 4? Och jag pratade om rhesusfaktor och där finns det bara två alternativ - positiv eller negativ. 

    Du tänker på ABO- systemet det är huvudgrupper alla har flera undergrupper. Rh kan bara vara positiv eller negativ jag är osäker på hur det fungerar genetiskt men att bara två gener skulle vara inblandade låter märkligt. 

  • Tue 24 Jan 2023 21:22
    #28
    Citronella skrev 2023-01-24 21:19:22 följande:

    Du tänker på ABO- systemet det är huvudgrupper alla har flera undergrupper. Rh kan bara vara positiv eller negativ jag är osäker på hur det fungerar genetiskt men att bara två gener skulle vara inblandade låter märkligt. 


    Vad är poängen med att dela upp ännu längre? Kan man få transfusion av det, så kan man väl anse att det är samma sort? 
  • Tue 24 Jan 2023 21:57
    #29
    AndreaBD skrev 2023-01-24 18:32:00 följande:
    Jag var rädd för det. Men miljöfaktorer när det gäller ögonfärg? Det låter ändå lite osannolikt. Flera gener - visst. 

    Citronella skrev 2023-01-24 18:57:53 följande:

    Det finns 6 kända gener (3 genpar) som påverkar människors ögonfärg men det är högst troligt att det finns fler. 


    Det finns 380 blodgrupper så det är inte så enkelt där heller. 


    Typ 50 gener eller så, känner man till idag för ögonfärg (om man inkluderar sådana som påverkar nyansen inom varje färg). Och ja, miljöfaktorer spelar definitivt in, de påverkar ju vilka gener som uttrycks och vilka som inte gör det (epigenetik).
  • Anonym (M)
    Tue 24 Jan 2023 22:18
    #30
    Anonym (TS) skrev 2023-01-24 12:54:20 följande:

    Jag tycker iofs dina ser mer grå ut men det kan ju vara bilden eller min skärm som ger knepig färgåtergivning. De ser säkert mycket grönare ut i verkligheten  


    Mina är mer brungröna. Eller gröna med en brun ring längst in. Oavsett tydligt gröna enligt min mening. Men andra kan förstås se annat för som du säger så verkar olika människor mena olika när man säger gröna ögon. 


    Men det verkar ju som att han kan vara min pappa oavsett. Det hade förklarat mycket om min uppväxt om han inte var det (och visste om det). Men det är inte en fråga som jag kan ta upp direkt. Så tack för all input från alla här. Med era svar kan jag släppa tankarna på det.


    Här är 2 andra bilder , har alltid haft svårt att säga vad jag har för ögonfärg haha ,  de är kanske mer grå .. de flesta brukar säga gröna ändå men dina är absolut mer gröna iallafall :)

    Vad jobbigt med din pappa.. är han lik dig annars? Tänker t.ex ansiktsdrag, hårfärg ..Finns det nån annan i hans släkt som liknar dig? 
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 22:34
    #31
    Anonym (M) skrev 2023-01-24 22:18:47 följande:
    Här är 2 andra bilder , har alltid haft svårt att säga vad jag har för ögonfärg haha ,  de är kanske mer grå .. de flesta brukar säga gröna ändå men dina är absolut mer gröna iallafall :)

    Vad jobbigt med din pappa.. är han lik dig annars? Tänker t.ex ansiktsdrag, hårfärg ..Finns det nån annan i hans släkt som liknar dig? 

    Ja, jag tycker fortfarande de ser grå ut på bilderna. Med stänk av något annat helt klart. Men om folk som ser dig i verkligheten säger gröna så är de garanterat det. Och du har oavsett väldigt fina ögon. 


    Nej, jag har svårt att se någon likhet med honom eller andra i hans släkt. Men det har inte min äldsta syster heller. Så det är nog bara att acceptera att han med största sannolikhet är min pappa ändå. 

  • Wed 25 Jan 2023 00:57
    #32
    AndreaBD skrev 2023-01-24 19:12:16 följande:
    Vaddå 380 blodgrupper? Det finns väl 4? Och jag pratade om rhesusfaktor och där finns det bara två alternativ - positiv eller negativ. 
    Nej, det är 380 markörer för blodgrupper som man känner till. Av dessa är ca 345 indelade i 43 olika blogruppssystem. Och av dessa 43 är de viktigaste indelade i AB0- och Rh- systemet. 

    AB0- och Rh-systemet är de vi använder oss av vid blodgruppering.
  • Anonym (Netta­n)
    Wed 25 Jan 2023 01:24
    #33

    Min mamma har bruna ögon och min pappa blå. Jag föddes med blåa ögon men blev helt brunögd inom ett år. Nu, på äldre dar är mina ögon mer gröna, med en blå ring runtom. De började bli gröna redan i 30 års åldern. 

  • Wed 25 Jan 2023 01:33
    #34
    AndreaBD skrev 2023-01-24 21:22:53 följande:
    Vad är poängen med att dela upp ännu längre? Kan man få transfusion av det, så kan man väl anse att det är samma sort? 

    Ska man ta emot blod vid enstaka tillfälle spelar det ingen roll men om man måste ta emot blod ofta finns risken att kroppen bildar antikroppar mot undergrupperna därför måste det matchas mer noggrant. 


     

  • LFF
    Wed 25 Jan 2023 08:49
    #35
    Anonym (TS) skrev 2023-01-22 15:19:52 följande:

     


    Jag kan tillägga att ingen av mina farföräldrar heller har gröna ögon. Farmor och farfar blå, mormor blå, morfar bruna. 


    Det gröna kan dessutom ligga längre bak än far- och morföräldrar. 
  • Wed 25 Jan 2023 10:54
    #36
    Citronella skrev 2023-01-25 01:33:53 följande:

    Ska man ta emot blod vid enstaka tillfälle spelar det ingen roll men om man måste ta emot blod ofta finns risken att kroppen bildar antikroppar mot undergrupperna därför måste det matchas mer noggrant. 


     


    Så kan det förstås vara.
Svar på tråden Kan han verkligen vara min pappa?