• Anonym (Sandr­a)
    Tue 24 Jan 2023 08:23
    12793 visningar
    94 svar
    94
    12793

    Min vän är upptagen med sin "familj"

    Hej! 

    Jag har en vän som liksom  jag är i 44 års åldern. Hon har sedan tre år tillbaka "adopterats" in i en familj. Hon har inga egna barn så hon har tagit till sig hans barn som sina egna, barnen är 11 och 9 år. Hon  har inte tid för socialt umgänge längre märker jag och när hon har tid uttrycker hon saker som att familjen ska iväg på sitt håll så nu har hon en begränsad till att ses haha Jag tycker detta är sjukt konstigt och provocerande. Det förstör även sakta vår vänskap. 

    Vad skulle ni tänka? Är detta normalt? 

  • Svar på tråden Min vän är upptagen med sin "familj"
  • Anonym (S-G)
    Sun 29 Jan 2023 15:48
    #81

    Du är väldigt nedlåtande när du skriver om hennes ?familj?, är du medveten om det?

  • Sun 29 Jan 2023 18:30
    #82
    +2
    Anonym (Sandra) skrev 2023-01-29 10:48:54 följande:

    Exakt, vem har missunat?


    Du! Nästan alla dina inlägg drypa av förakt för hur din vän valt att leva. Det börjar med din rubrik, där du skrev "familj" istället för familj.
  • Anonym (A 2)
    Sun 29 Jan 2023 21:22
    #83
    Spucks skrev 2023-01-29 18:30:45 följande:
    Du! Nästan alla dina inlägg drypa av förakt för hur din vän valt att leva. Det börjar med din rubrik, där du skrev "familj" istället för familj.
    +1
  • Anonym
    Sun 29 Jan 2023 21:37
    #84
    Anonym (Sandra) skrev 2023-01-29 11:59:34 följande:

    Syftet med FL är att man kan uttrycka sina känslor ofiltrerat om man vill


    I helvete heller!
  • Anonym (Sandr­a) Trådstartaren
    Mon 30 Jan 2023 10:51
    #85
    +1

    Jag känner inget förakt eller missunnsamhet. Kan förstå att mitt sätt att uttrycka då jag skrev att hon adopterats in i en familj, kan tolkas så. Jag kan ha sarkastisk humor vilket är opassande i en del sammanhang. 

    Däremot känner jag mig besviken, ja det gör jag. Det är inte riktat mot specifikt henne utan situationen. Tycker det är såå typiskt kvinnligt att försvinna när man träffat en man och liksom isolera sig med mannen och dennes familj. Till den grad att man inte släpper in en utomstående. Mannen däremot är smartare än så. Han upprätthåller sina kontakter osv. Rätta mig om jag har fel men tror der finns forskning inom ämnet om vi skulle söka. 

    All kärlek till er, menar inget ont. Sedan är det upp till varje person hur man vill leva, det kan jag köpa. Men att jag känner mig irriterand och besviken och inom ramen för vad som är ok uttrycket mig, det blir nog svårt att ta ifrån mig. 

  • Anonym (Sandr­a) Trådstartaren
    Mon 30 Jan 2023 11:58
    #86
    +1

    Sedan kan man också börja undra om det är självvalt eller manligt förtryck när en kvinna känner att hon måste anpassa sina tider och inte inkluderar vänner. Jag har mer förståelse om det är så att det inte är självvalt. Är det självvalt så är det en val man faktiskt gör och precis som alla val för det med sig konsekvenser. Man kan inte förvänta sig att de vänner som faktiskt älskar en blir glada. 

  • Anonym (Liu)
    Mon 30 Jan 2023 18:04
    #87
    +1
    Anonym (Sandra) skrev 2023-01-30 11:58:37 följande:

    Sedan kan man också börja undra om det är självvalt eller manligt förtryck när en kvinna känner att hon måste anpassa sina tider och inte inkluderar vänner. Jag har mer förståelse om det är så att det inte är självvalt. Är det självvalt så är det en val man faktiskt gör och precis som alla val för det med sig konsekvenser. Man kan inte förvänta sig att de vänner som faktiskt älskar en blir glada. 


    Manligt förtryck?

    Bara sluta! Det är väldigt vanligt att även män lägger vänskaper på hyllan när de bildar familj. Skulle t.o.m. hävda att det är vanligare då män generellt är ensammare än kvinnor. Att lägga skulden på kvinnor respektive män för det är enbart patetiskt! 
  • Anonym (Liu)
    Mon 30 Jan 2023 18:06
    #88
    Anonym (Sandra) skrev 2023-01-30 10:51:26 följande:

    Jag känner inget förakt eller missunnsamhet. Kan förstå att mitt sätt att uttrycka då jag skrev att hon adopterats in i en familj, kan tolkas så. Jag kan ha sarkastisk humor vilket är opassande i en del sammanhang. 

    Däremot känner jag mig besviken, ja det gör jag. Det är inte riktat mot specifikt henne utan situationen. Tycker det är såå typiskt kvinnligt att försvinna när man träffat en man och liksom isolera sig med mannen och dennes familj. Till den grad att man inte släpper in en utomstående. Mannen däremot är smartare än så. Han upprätthåller sina kontakter osv. Rätta mig om jag har fel men tror der finns forskning inom ämnet om vi skulle söka. 

    All kärlek till er, menar inget ont. Sedan är det upp till varje person hur man vill leva, det kan jag köpa. Men att jag känner mig irriterand och besviken och inom ramen för vad som är ok uttrycket mig, det blir nog svårt att ta ifrån mig. 


    Om du började se din vän som vän istället för som en kvinna med en man så skulle du göra en bättre analys av situationenoch dessutom må bättre.

    Att applicera fördomar på sitt och andras liv är ingen bra idé.
  • Anonym (.....­.)
    Mon 30 Jan 2023 19:49
    #89
    +1
    Anonym (Sandra) skrev 2023-01-30 10:51:26 följande:

    Jag känner inget förakt eller missunnsamhet. Kan förstå att mitt sätt att uttrycka då jag skrev att hon adopterats in i en familj, kan tolkas så. Jag kan ha sarkastisk humor vilket är opassande i en del sammanhang. 

    Däremot känner jag mig besviken, ja det gör jag. Det är inte riktat mot specifikt henne utan situationen. Tycker det är såå typiskt kvinnligt att försvinna när man träffat en man och liksom isolera sig med mannen och dennes familj. Till den grad att man inte släpper in en utomstående. Mannen däremot är smartare än så. Han upprätthåller sina kontakter osv. Rätta mig om jag har fel men tror der finns forskning inom ämnet om vi skulle söka. 

    All kärlek till er, menar inget ont. Sedan är det upp till varje person hur man vill leva, det kan jag köpa. Men att jag känner mig irriterand och besviken och inom ramen för vad som är ok uttrycket mig, det blir nog svårt att ta ifrån mig. 


    She is not that in to you...
  • Anonym (Sandr­a) Trådstartaren
    Mon 30 Jan 2023 20:03
    #90
    -1 +1
    Anonym (......) skrev 2023-01-30 19:49:10 följande:
    She is not that in to you...
    Exakt det har jag också märkt. Men då ska man nog som vän hålla sig borta från att ge dubbla signaler. Så trött på så kallade vänner som skriver att dom älskar en, hjärta hit och dit och sedan vågar dom inte ens bjuda hem en numera. Allt är bara på deras villkor, då det passar dom.  Är det bara jag som reagerar på denna typ av falskhet som jag skulle kalla det, eller är det vanligt i vuxen ålder? 
  • Anonym (Liu)
    Mon 30 Jan 2023 21:53
    #91
    Anonym (Sandra) skrev 2023-01-30 20:03:09 följande:
    Exakt det har jag också märkt. Men då ska man nog som vän hålla sig borta från att ge dubbla signaler. Så trött på så kallade vänner som skriver att dom älskar en, hjärta hit och dit och sedan vågar dom inte ens bjuda hem en numera. Allt är bara på deras villkor, då det passar dom.  Är det bara jag som reagerar på denna typ av falskhet som jag skulle kalla det, eller är det vanligt i vuxen ålder? 
    Varför skulle det vara falskt? Om man är en livsglad människa älskar man många människor. Man behöver inte umgås för jämnan för det.

    Du behöver jobba på din svartsjuka och människosyn. Det är inte sunda tankar du förmedlar i dina senaste inlägg.
  • Anonym (Sandr­a) Trådstartaren
    Mon 30 Jan 2023 22:08
    #92
    Anonym (Liu) skrev 2023-01-30 21:53:49 följande:
    Varför skulle det vara falskt? Om man är en livsglad människa älskar man många människor. Man behöver inte umgås för jämnan för det.

    Du behöver jobba på din svartsjuka och människosyn. Det är inte sunda tankar du förmedlar i dina senaste inlägg.
    Det är din personliga åsikt precis som jag har min. Om du ser tillbaka så är det människor som förstår tankegången. 

    Jag förväntar mig inte att umgås för jämnan men jag har preferenser på vad som är värt vänskap. Vi kommer säkert fortsätta umgås men eftersom jag bedömer vår vänskap som ytlig är den verkligen skör. 
  • Anonym (nja)
    Tue 31 Jan 2023 09:22
    #93
    Anonym (Sandra) skrev 2023-01-30 20:03:09 följande:
    Exakt det har jag också märkt. Men då ska man nog som vän hålla sig borta från att ge dubbla signaler. Så trött på så kallade vänner som skriver att dom älskar en, hjärta hit och dit och sedan vågar dom inte ens bjuda hem en numera. Allt är bara på deras villkor, då det passar dom.  Är det bara jag som reagerar på denna typ av falskhet som jag skulle kalla det, eller är det vanligt i vuxen ålder? 
    Det låter ju lite som att du och din "vän" har helt olika syn på vad som är viktigt i en vänskap. Du verkar vara en positions-vän som hon kunde prioritera när hon hade tid i vardagen, men nu när hon har annat för sig är det tydligt att ni är i olika faser.

    Du verkar vilja ha en typ av vänskap din vän inte klarar av. Antingen duger det för dig, eller så gör det inte det. Du kan självklart fortsatt vara sur för att din vän prioriterar annat, men hur kul är det egentligen? 

    Putta in henne i kategorin vänner som du bygger en annan relation med. Tycker du hon är oärlig med sitt "bästa vännen" snack så försök omformulera hur du ser på er till något som stämmer för dig. 
  • Anonym (Liu)
    Tue 31 Jan 2023 21:47
    #94
    Anonym (Sandra) skrev 2023-01-30 22:08:12 följande:
    Det är din personliga åsikt precis som jag har min. Om du ser tillbaka så är det människor som förstår tankegången. 

    Jag förväntar mig inte att umgås för jämnan men jag har preferenser på vad som är värt vänskap. Vi kommer säkert fortsätta umgås men eftersom jag bedömer vår vänskap som ytlig är den verkligen skör. 
    Om ni nu har så ytlig relation. Varför skulle ni umgås ofta då?

    Sluta fokusera på din vän och fokusera på dig själv istället. Det är alltid lätt att hitta fel hos andra men det intressanta är vad man hittar hos sig själv och som man kan utveckla. Exempelvis på det sätt du talar om din vän är inte ok faktiskt. Där har du något att jobba på.

    Och jo. Jag har många brister själv som jag jobbar på.
Svar på tråden Min vän är upptagen med sin "familj"