• Anonym (Jag)

    Tjänar det ens till att anmäla?

    Min man har gradvis blivit fysisk mot mig... Började med ett ryck i armen för att hindra mig gå "mot rött", trots att vägen var tom och alla andra gick. Senaste tiden har det kommit mer och mer... Att han "råkar" bli hårdhänt när vi busar, att han kramar handen hårdare när han håller min etc... Inget som går att bevisa och han förnekar om jag säger något, men jag känner att han gör de här sakerna med flit... 

  • Svar på tråden Tjänar det ens till att anmäla?
  • Kockobello

    Nej, ingen poäng. Vad ska de göra, menar du?

    Han tog hårt i handen? 

    Nej. 

  • Anonym (Jag)
    Kockobello skrev 2023-01-24 18:05:39 följande:

    Nej, ingen poäng. Vad ska de göra, menar du?

    Han tog hårt i handen? 

    Nej. 


    Ja, med avsikt att göra mig illa. Han gör liknande allt oftare och viftar bort det eller skyller på mig om jag säger något om det. Det är uppenbart att han gör det med flit, för det kommer alltid när jag gör eller säger något han inte gillar.
  • Anonym (A)
    mammatill6 skrev 2023-01-24 14:32:29 följande:
    Anmälan kommer inte leda till någo, om du inte anmäler det som du säger är mer till historien. Men att ta tag i någon som är på väg ut mot rött eller hålla lite hårt i handen kommer aldrig kunna klassas som något brott. Snarare tvärtom.
    ochn du skulle få han dömd o få böter, hur påverkar det din relation om du inte lämnar.
    Håller med
  • Kockobello
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-24 18:57:57 följande:
    Ja, med avsikt att göra mig illa. Han gör liknande allt oftare och viftar bort det eller skyller på mig om jag säger något om det. Det är uppenbart att han gör det med flit, för det kommer alltid när jag gör eller säger något han inte gillar.
    Ok varför är du tillsammans med honom då? 

    Är du tvingad? 
  • Anonym (Ui)

    Jobbigt om ni har barn och du anmäler och soc blir underrättade - och så lämnar du inte. 

  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-24 09:43:05 följande:
    Tjänar det ens till att anmäla?

    Min man har gradvis blivit fysisk mot mig... Började med ett ryck i armen för att hindra mig gå "mot rött", trots att vägen var tom och alla andra gick. Senaste tiden har det kommit mer och mer... Att han "råkar" bli hårdhänt när vi busar, att han kramar handen hårdare när han håller min etc... Inget som går att bevisa och han förnekar om jag säger något, men jag känner att han gör de här sakerna med flit... 


    Det här var nog bland det dummaste jag hört. Ska du anmäla honom för att han tagit tag i dig när du själv tänkte begå ett brott och gå mot rött?

    Ta inte resurser från polisen med det här, prata med din man som man gör i ett förhållande. Självklart ska han inte vara hårdhänt med dig, men är han ens medveten om det?
  • Anonym (K)

    Om du anmäler detta och polisen lägger ner kan du inte använda det i en senare rättsprocess, då är det redan avskrivet och inget brott har begåtts.

  • Kockobello

    Frågan kvarstår, är du tvingad att vara tillsammans med honom? 

  • fornminne

    TS, du skriver att det har hänt värre saker. Varför anmäler du inte det i stället? Troligen leder det ingenstans om det inte finns bevis, typ vittnen eller dokumenterade skador. Men det kan vara värt ett försök. Det kan också vara bra att ha en anmälan på honom om det händer mer eller blir processer i framtiden.

    Dock bör du vänta med anmälan tills du lämnar honom, samt givetvis lämna så fort som möjligt.

  • fornminne

    Kockobello, han kan ha hållhakar på henne. T ex  gemensamma barn, eller så har han hotat henne. Man bör aldrig stanna i en våldsamma relation, men det är inte bara att gå. Dessa partners släpper inte sina offer så lätt.

    Många av de kvinnor som blir mördade av en partner, blir det av ett EX. Eller i samband med separation. Alltså inte under en pågående relation, utan efter.

    Offren behöver ofta hjälp utifrån, de behöver ha en plan osv. Sen beror det förstås på hur allvarligt eller akut det är. 

  • Kockobello
    fornminne skrev 2023-01-25 08:31:31 följande:

    Kockobello, han kan ha hållhakar på henne. T ex  gemensamma barn, eller så har han hotat henne. Man bör aldrig stanna i en våldsamma relation, men det är inte bara att gå. Dessa partners släpper inte sina offer så lätt.

    Många av de kvinnor som blir mördade av en partner, blir det av ett EX. Eller i samband med separation. Alltså inte under en pågående relation, utan efter.

    Offren behöver ofta hjälp utifrån, de behöver ha en plan osv. Sen beror det förstås på hur allvarligt eller akut det är. 


    Jo, jag vet detta.

    Undrar bara hur det är i detta fall.
Svar på tråden Tjänar det ens till att anmäla?