• Anonym (Man)
    Tue 24 Jan 2023 12:32
    1164 visningar
    10 svar
    10
    1164

    Sambo dricker sig redlös vid festande

    Hej,

    Min sambo som närmar sig 50 dricker väldigt sällan alkohol. Men när hon någon gång ibland går ut med sina väninnor, då dricks det rejält. Eftersom att hon dricker väldigt sällan, så tål hon i regel inte lika mycket. 


    Jag har fått vid flertal tillfällen behövt ta hand om henne efter, då hon inte klarat sig själv. 


    Nu till helgen så vankas det utgång igen.
    När jag ödmjukt säger att henne skall ta det lugnt med alkoholen så blir hon arg och säger att jag inte skall lägga mig i.
    Jag vill bara hennes bästa, men hon vill inte lyssna på det örat.

    Vet inte hur man kan få henne att dricka i måttliga mängder, vill hennes eget bästa.

  • Svar på tråden Sambo dricker sig redlös vid festande
  • Anonym (äää)
    Tue 24 Jan 2023 12:45
    #1

    Om du inte får lägga dig i, så ska du heller inte ställa upp och ta hand om henne efteråt. 

    Hon behöver kanske att någon filmar henne för att se hur det blir? 

    Jag dricker inte ofta jag heller, men jag dricker aldrig mer än att jag börjar känna "surret" i huvudet. Tar jag ett glas till så vet jag att resultatet är att  jag mår dåligt i flera timmar nästa dag. Det är inte värt det. Detta insåg jag som rätt ung, så jag kan tycka hon också borde fatta det. 

  • Anonym (hhh)
    Tue 24 Jan 2023 12:50
    #2
    Anonym (Man) skrev 2023-01-24 12:32:30 följande:
    Sambo dricker sig redlös vid festande

    Hej,

    Min sambo som närmar sig 50 dricker väldigt sällan alkohol. Men när hon någon gång ibland går ut med sina väninnor, då dricks det rejält. Eftersom att hon dricker väldigt sällan, så tål hon i regel inte lika mycket. 


    Jag har fått vid flertal tillfällen behövt ta hand om henne efter, då hon inte klarat sig själv. 


    Nu till helgen så vankas det utgång igen.
    När jag ödmjukt säger att henne skall ta det lugnt med alkoholen så blir hon arg och säger att jag inte skall lägga mig i.
    Jag vill bara hennes bästa, men hon vill inte lyssna på det örat.

    Vet inte hur man kan få henne att dricka i måttliga mängder, vill hennes eget bästa.


    Känner igen det där. Jag brukat vara i stand-by sådana kvällar, så att jag kan hämta vid behov. Inget nöje för någon av oss...


  • Anonym (kul)
    Tue 24 Jan 2023 12:56
    #3

    Upp till henne hur mycket hon vill dricka, vissa människor tycker det är kul att supa sig redlösa. Sedan kan du självklart förklara för henne att du inte kommer ta hand om henne efteråt något mer, det är ditt val. 

  • Anonym (Man) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 13:04
    #4

    I det bästa av alla världar är att hon börjar dricka med måtta.
    Eller inte alls, och kör alkoholtfritt. Säger hon nej och går all så hon blir helt redlös så visst det inte mitt problem att ta hand om henne. Men samtidigt så älskar jag henne så himla mycket, så de är klart man tar hand om henne.

    Sedan kan hon säga att varför blir du inte glad att jag går ut och roar mig. Visst i normala fall hade jag blivit det. Men inte när jag vet hur det slutar.

  • Anonym (äää)
    Tue 24 Jan 2023 13:10
    #5
    Anonym (Man) skrev 2023-01-24 13:04:20 följande:

    I det bästa av alla världar är att hon börjar dricka med måtta.
    Eller inte alls, och kör alkoholtfritt. Säger hon nej och går all så hon blir helt redlös så visst det inte mitt problem att ta hand om henne. Men samtidigt så älskar jag henne så himla mycket, så de är klart man tar hand om henne.

    Sedan kan hon säga att varför blir du inte glad att jag går ut och roar mig. Visst i normala fall hade jag blivit det. Men inte när jag vet hur det slutar.


    Jag tycker du ska sätta lite hårt mot hårt. Om hon säger så till dig "lägg dig inte i!" så är det rätt otrevligt. Spriten är då viktigare än du och er relation. Hon inser nog inte det men så blir ju tolkningen. Det var därför jag skrev att då ska du heller inte hjälpa efteråt. Det blir ett med beroende - hon vet ju att du tar hand om henne. 

    Om du kan förklara det för henne kanske hon taggar ner lite. 
  • Anonym (O)
    Tue 24 Jan 2023 13:13
    #6

    Ja, dags att sätta lite hårt mot hårt nu. En 50-åring som inte lärt sig hantera alkohol. Spelar ingen roll, man som kvinna, jag hade aldrig funnit mig i det.

  • Anonym (kul)
    Tue 24 Jan 2023 13:23
    #7
    Anonym (Man) skrev 2023-01-24 13:04:20 följande:

    I det bästa av alla världar är att hon börjar dricka med måtta.
    Eller inte alls, och kör alkoholtfritt. Säger hon nej och går all så hon blir helt redlös så visst det inte mitt problem att ta hand om henne. Men samtidigt så älskar jag henne så himla mycket, så de är klart man tar hand om henne.

    Sedan kan hon säga att varför blir du inte glad att jag går ut och roar mig. Visst i normala fall hade jag blivit det. Men inte när jag vet hur det slutar.


    Hennes drickande angår inte dig. Det enda som angår dig är när du blir inkluderad, då kan du säga nej men det vill du tydligen inte. 
  • Anonym (Man) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 13:35
    #8

    Jag vill inte kalla henne periodare eller alkolist, men det kanske är det hon är när jag läser bland era svar. Även fast det sker endast vid utgång med väninnor. Hon kanske går ut 4 gånger per år.  Festar jag  med henne eller att vi går ut, då är hon lugn och städad med alkoholen, med måtta.

    Sedan är väl en grupptrycket bland väninnorna, som man får ta höjd för också. Men hon måste tänka själv med?

  • Anonym (äää)
    Tue 24 Jan 2023 13:56
    #9
    Anonym (Man) skrev 2023-01-24 13:35:53 följande:

    Jag vill inte kalla henne periodare eller alkolist, men det kanske är det hon är när jag läser bland era svar. Även fast det sker endast vid utgång med väninnor. Hon kanske går ut 4 gånger per år.  Festar jag  med henne eller att vi går ut, då är hon lugn och städad med alkoholen, med måtta.

    Sedan är väl en grupptrycket bland väninnorna, som man får ta höjd för också. Men hon måste tänka själv med?


    Ja, hon borde kunna bromsa även om inte kompisarna kan. 
  • Anonym (äää)
    Tue 24 Jan 2023 13:58
    #10

    Är Kulturen i kompisgänget liksom att man måste passa på nu, för det blir så sällan? Hon borde kunna varva med alkoholfritt, så att hon klarar av det bättre? 

Svar på tråden Sambo dricker sig redlös vid festande