• Anonym (Orolig mamma)

    Vitiligo hos min dotter

    Hej!

    Min dotter 5år har vita fläckar på fötterna. Jag såg dem för första gången för tre dagarna och igår hade de brett ut sig. Jag har tydligen en kusin som haft detta en sommar som 17-åring (i mungipan) men som gick bort efter kortisonkräm. Jag lider av hälsoångest och har fått extrem ångest. Några här med unga barn som fått diagnos vitiligo? Hur har det gått för er? Svårt att få diagnos? Behandling? Jag ska till VC imorgon. Det är mellan 0,5-1,5% som har vitiligo i världen men trots det hittar jag inte mycket om det, inte många forum, plattformar osv.

    Hon har tagit vattkoppsvaccin för två veckor sedan men det ser absolut inte ut att ha med Vattkoppor att göra. Det är ett par osymetriska fläckar som kliar litegrann (säger hon) på samma ställe på båda fötterna.

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Vitiligo hos min dotter
  • Anonym (Calma)

    Det finns inget som säger att det är vitiligo. Det kan lika gärna vara tex svampinfektion. 


    Om din kusin hade troligen heller inte vitiligo eftersom det inte "går över".
    Med all respekt för din hälsoångest (måste vara sjukt jobbigt för dig) så är detta med största sannolikhet inget att oroa sig för. 

  • Anonym (Fläcken)

    Vitiligo kliar inte och går inte bota. Det innebär avsaknad av pigment. Mamma har det på händerna. Stora vita fläckar. Svamp är en möjlig diagnos däremot. Eller nåt annat. Och med stor sannolikhet nåt helt ofarligt.

  • Anonym (Orolig mamma)

    Fläckar på båda fötterna och nu en fläck på knät. Kliade bara en kort stund säger hon men inte längre. Det ser verkligen ut som vitiligo och nu till saken. Jag är panikslagen. Finns någon därute som är i samma sits? 

    Min kusin har jag ej kontakt med så jag ska egentligen låta hans historia vara osagd men hans mamma sa att han fick diagnosen vitiligo av en hudläkare.

  • Anonym (Oro)

    Vitiligo är ju helt ofarligt så det är ju inget att oroa sig för på så sätt. Jobbigt på sommaren kanske beroende var det "hamnar". 

    Ett råd jag kan ge dig är att inte föra över dina rädsla kring det hela över på din dotter. Jag har själv vitiligo och fick höra hela min uppväxt av min mor som själv hade det hur hemskt och jobbigt det va. 


     

  • Anonym (Mamma till barn med v.)

    Andas, vitiligo är inte farligt. 

    Har en dotter med vitiligo, dock bara små fläckar som bara syns på sommaren när hon blir lite solbrun. Ärvt det från sin farmor. 

    Istället för att bli uppskärrad - skaffa förebilder. Exempelvis Hedvig Lindahl, fotbollsmålvakt i svenska damlandslaget, är en av de fantastiska förebilder som finns när det gäller vitiligo. 

    Hedvigs resa med vitiligo:
    www.facebook.com/86010192783/posts/10159677098097784/

    Här är ett inlägg där hon varit med i en podd om vitiligo:
    www.facebook.com/photo/&set=pb.100050677830552.-2207520000. 

    Det finns många fler förebilder att ta efter. Min dotter som först tyckte ett par fläckar var lite jobbiga på sommaren uppmärksammar själv och tycker det är lite coolt att hon har samma sak som någon kändis som Hedvig. Det ger henne en samhörighet och gemenskap om att hon inte är ensam. 

    Vitiligoförbundet har bra information (se första länken för att hitta dem på facebook).Där kan du också hitta andra föräldrar med barn som har vitiligo. Ibland är det skönt som barn att veta att man inte är ensam. 

  • Anonym (K)

    suck nej det är jätteovanligt. Dessutom föds man med det. Det dyker inte upp senare

  • Anonym (Oro)
    Anonym (K) skrev 2023-01-25 09:53:27 följande:

    suck nej det är jätteovanligt. Dessutom föds man med det. Det dyker inte upp senare


    Du är lite felinformerad om detta är det du tror kring vitiligo. Du kanske tänker på något annat? Det är inte jätteovanligt, ca: 1-2% är drabbade. Dock märks det inte lika tydligt på människor med ljusare hy. Vissa föds med anlag för det och för vissa kan det triggas igång av andra faktorer. Det sprids mer och mer för vissa ju äldre du blir. 
  • Anonym (Orolig mamma)

    Min kusin har det tydligen fortfarande men bara en fläck som har varit samma i 10år

  • EvaLotta75
    Anonym (Fläcken) skrev 2023-01-24 22:02:51 följande:

    Vitiligo kliar inte och går inte bota. Det innebär avsaknad av pigment. Mamma har det på händerna. Stora vita fläckar. Svamp är en möjlig diagnos däremot. Eller nåt annat. Och med stor sannolikhet nåt helt ofarligt.


    Vitiligo kan klia, vissa fläckar kliar mer än andra oftast när man utsatt dom för solljus.
  • EvaLotta75
    Anonym (K) skrev 2023-01-25 09:53:27 följande:

    suck nej det är jätteovanligt. Dessutom föds man med det. Det dyker inte upp senare


    Nej, det är inte jättovanligt men syns bara ? halva året?.
    Det går i skov och fläckarna ändrar sej.
  • mammatill6
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-25 17:11:29 följande:
    Der där ser inte ut som vitiligo tycker jag. Fläckarna är för mörka, de ser ändå ut att ha pigment. Vitiligo är mer vita. Ser snarare ut som fläck efter att man varit torr och kliat sig mycket.
  • Anonym (A)

    Varför är du panikslagen över att det skulle vara vitiligo? Vitiligo är ju inte farligt på minsta sätt.

  • Anonym (Love)

    Jag har vitilingo. En fläck på halsen som ser ut som ett ljust sugmärke. Min bror har fläckar över bröstkorgen. 


    Det är väl inget att oroa sig för? Det är ju bara en eller flera fläckar? Dom känns ju inte eller påverkar öht? 


     

Svar på tråden Vitiligo hos min dotter