• Anonym (TS)

    Heltidsnormen - tröttsamt!

    Så nu IGEN har någon (på sociala medier denna gång) bara helt sonika tagit förgivet att man ska jobba heltid och ha ytterst lite tid över till livet. Tack och lov har människor i allmänhet blivit lite bättre på att inte ta andras sexuella läggning för givet (jag är inte hetero själv och har märkt en skillnad), inte heller blir folk förvånade i samma utsträckning över att man inte försöker ta sig ifrån sin hyresrätt för att köpa ett boende.

    Men detta om att jobba heltid! Det tar folk förgivet, och om man vågar andas att man själv inte vill jobba heltid (det är tydligen synd om mig och arbetsgivaren är dum som bryter mot alla möjliga lagar för att jag inte får en heltidstjänst) så blir många stötta och jag har till och med fått frågan om min sambo är miljonär. En del frågar också rakt ut hur jag har råd, ekonomifrågor tycker jag är lite oförskämda faktiskt. Och så blir en del såklart kränkta, för att jag har råd. Men jag har inga arv, ingen sambo som är miljonär, och jag äter inte endast nudlar. Jag har helt enkelt inte skaffat mig särskilt höga utgifter och har tidigare i livet jobbat hårt för att kunna ha en buffert. Inte en rejäl buffert, men den finns.
    Till råga på allt har jag inga barn och det gör det hela ännu värre - vad gör jag då med min lediga tid, frågar man. Ja, jag har ju ett liv ändå... Och dessa kommentarer svider särskilt när man är ofrivilligt barnlös.

    Fler som upplever att många nästan trillar av stolen när det kommer fram att man inte lever i heltidsboxen? Hur hanterar man att folk blir kränkta och nästan oförskämda?

  • Svar på tråden Heltidsnormen - tröttsamt!
  • Anonym (Sky)
    Anonym (Greta) skrev 2023-01-26 05:12:26 följande:
    Tragiskt att du tror att barn går att köpa och att den som har det bäst materiellt ställt är den som blir lyckligast. 
    Det var en riktigt usel tolkning av mitt inlägg.
  • Anonym (Cde)
    Anonym (Falabella) skrev 2023-01-25 19:30:53 följande:

    Det går väl tillbaka till

    "men tänk om alla gjorde som du...?"

    Vissa funktioner vill vi nog alla ska finnas i samhället, och dem måste vi betala för. Med vårt arbete.

    Om tillräckligt många slackar finns det inte pengar, och det är ju det jag ser nu, både i Sverige och på andra håll.

    Det gör inte så mycket om en person slänger skräp utanför papperskorgen heller, men om alla börjar göra det i ditt hem- blir det inte lite jobbigt?

    Jag tycker absolut att man kan jobba olika % olika perioder i livet, och har du inga barn kan du väl ändå jobba deltid några år om du tycker så.

    Men så länge samhällsbudgeten kräver att x antal av oss jobbar heltid och betalar skatt så tycker jag nog man är en smitare om man kan jobba men ändå väljer att inte göra det. Åtminstone om man sedan tycker att man ska få en massa bidrag som gammal för att pensionen är dålig.


    Så länge man bidrar Mer än man tar är det knappast ett problem. Tänker också att det blir fler arbetstillfällen om några jobbar mindre.
  • Anonym (Tummen upp)

    Heltid är en norm som är satt. Och ja den krävs om man som 95% av befolkningen underkastar sig samhällets materialism. Men om man väljer att inte göra det, om man gör valet att köpa en massa saker bara för status och kortsiktig tillfredsställelse är något man kan avstå från, då är detta faktiskt möjligt på ett lägre arbetstidsmått. Speciellt om man inte skaffar barn eller fuckar upp sin ekonomi genom att dra på sig avbetalningar. Detta är ju inte populärt såklart, hur vågar du lämna plantaget? Men sålänge man försörjer sig själv och inte måste väga upp med bidrag så tycker jag att det är sunt.

  • Anonym (äää)
    Anonym (Gör som ni vill) skrev 2023-01-25 16:44:26 följande:

    Men kom inte och gnäll sedan när ni får kass pension.


    Gnäller inte ett dugg. Du vet inget om min ekonomiska situation Flört
  • Anonym (äää)
    Anonym (Falabella) skrev 2023-01-25 19:30:53 följande:

    Det går väl tillbaka till

    "men tänk om alla gjorde som du...?"

    Vissa funktioner vill vi nog alla ska finnas i samhället, och dem måste vi betala för. Med vårt arbete.

    Om tillräckligt många slackar finns det inte pengar, och det är ju det jag ser nu, både i Sverige och på andra håll.

    Det gör inte så mycket om en person slänger skräp utanför papperskorgen heller, men om alla börjar göra det i ditt hem- blir det inte lite jobbigt?

    Jag tycker absolut att man kan jobba olika % olika perioder i livet, och har du inga barn kan du väl ändå jobba deltid några år om du tycker så.

    Men så länge samhällsbudgeten kräver att x antal av oss jobbar heltid och betalar skatt så tycker jag nog man är en smitare om man kan jobba men ändå väljer att inte göra det. Åtminstone om man sedan tycker att man ska få en massa bidrag som gammal för att pensionen är dålig.


    Fast det är ju andra som fyller upp den tiden tex jag inte jobbar heltid. Totalen på min arbetsplats är likadan, så det blir ingen skillnad, bara att det delas upp på mig + en till. Vi betalar båda skatt utifrån våra anställningar. 

    Jag är över 50, har jobbat heltid jämt, förutom precis just nu.

    Även i den här tråden "får" man nästan inte säga att man jobbar deltid - det säger väl en hel del om normen som sagt. 
  • Anonym (Gör som ni vill)
    Anonym (äää) skrev 2023-01-26 07:46:50 följande:
    Gnäller inte ett dugg. Du vet inget om min ekonomiska situation Flört
    Grattis! Hade jag det riktigt bra ställt skulle inte jag heller jobba heltid, om alls.

    Men nu har jag det bara hyfsat, och för den delen ett intressant jobb, så jag jobbar heltid och kommer förhoppningsvis få en rimlig pension.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Greta) skrev 2023-01-25 19:47:35 följande:
    Jag har levt i flera år på samma summa som garantipensionen och det går utmärkt. Det finns många gratisaktiviteter utöver att glo i mobilen som att åka och bada, plocka bär i skogen, gå på museum, ha picknick mm 

    Vi vet aldrig vad som händer i framtiden så det bästa är att leva här och nu. 
    Jag tänker tvärtom, vi vet inte vad som händer i framtiden, därför är det bra att ha marginaler. 
    Statistiskt sett så lever de den stora majoriteten tills de är minst 75-80 år. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Gör som ni vill) skrev 2023-01-26 09:11:50 följande:
    Grattis! Hade jag det riktigt bra ställt skulle inte jag heller jobba heltid, om alls.

    Men nu har jag det bara hyfsat, och för den delen ett intressant jobb, så jag jobbar heltid och kommer förhoppningsvis få en rimlig pension.
    Ditt liv verkar du nöjd med, och det du gör är det normala att göra, som jag uppfattar det.

    TS frågeställning handlar inte om vad människor skulle göra om de hade det riktigt bra ställt, där ditt svar är att du om du hade det riktigt bra ställt inte skulle jobba heltid, och kanske inte jobba alls.

    Frågeställningen handlar istället om de reaktioner som kommer på att hon jobbar deltid och har en buffert som hon arbetat ihop till tidigare i livet.

    Det verkar som om det är lättare att kritisera den som inte har det riktigt gott ställt för sina val att arbeta deltid, och det i sin tur hänger antagligen samman med vanliga uppfattningar om exempelvis människor som lever på bidrag. Men TS försörjer sig själv. 
  • Anonym (Lella)
    Anonym (Gör som ni vill) skrev 2023-01-25 21:48:39 följande:
    Toppen. Kom nu ihåg detta då du är pensionär.
    Du är ju för skojig du. Att du bara orkar.
  • Core

    Lär dig uppskatta de som frågar istället. De är ofta mindre dömande, utan nyfikna.

    Värst är de som kväver sitt förakt i tysthet och idiotförklarar dig bakom din rygg.

    Sen förstår jag inte det här svenska, att vara rädd för motfrågor. Säger du någonting om dig själv till mig kommer jag att fråga, om jag är intresserad. Vill du inte ha frågor, dela inte med dig av din deltid då

  • Fröken Allvar
    Core skrev 2023-01-26 11:43:14 följande:

    Lär dig uppskatta de som frågar istället. De är ofta mindre dömande, utan nyfikna.

    Värst är de som kväver sitt förakt i tysthet och idiotförklarar dig bakom din rygg.

    Sen förstår jag inte det här svenska, att vara rädd för motfrågor. Säger du någonting om dig själv till mig kommer jag att fråga, om jag är intresserad. Vill du inte ha frågor, dela inte med dig av din deltid då


    Det är inte alltid lätt att förklara sin ledighet mitt i veckan med något annat än sanningen, att man arbetar deltid.

    I övrigt håller jag med, både om att tystnaden kan vara värre och att de som frågar, och då inte frågar på ett sätt som ska få dig att känna skam över dig själv, istället är de som är mer öppna och intresserade 
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-25 14:36:55 följande:
    Heltidsnormen - tröttsamt!

    Så nu IGEN har någon (på sociala medier denna gång) bara helt sonika tagit förgivet att man ska jobba heltid och ha ytterst lite tid över till livet. Tack och lov har människor i allmänhet blivit lite bättre på att inte ta andras sexuella läggning för givet (jag är inte hetero själv och har märkt en skillnad), inte heller blir folk förvånade i samma utsträckning över att man inte försöker ta sig ifrån sin hyresrätt för att köpa ett boende.

    Men detta om att jobba heltid! Det tar folk förgivet, och om man vågar andas att man själv inte vill jobba heltid (det är tydligen synd om mig och arbetsgivaren är dum som bryter mot alla möjliga lagar för att jag inte får en heltidstjänst) så blir många stötta och jag har till och med fått frågan om min sambo är miljonär. En del frågar också rakt ut hur jag har råd, ekonomifrågor tycker jag är lite oförskämda faktiskt. Och så blir en del såklart kränkta, för att jag har råd. Men jag har inga arv, ingen sambo som är miljonär, och jag äter inte endast nudlar. Jag har helt enkelt inte skaffat mig särskilt höga utgifter och har tidigare i livet jobbat hårt för att kunna ha en buffert. Inte en rejäl buffert, men den finns.
    Till råga på allt har jag inga barn och det gör det hela ännu värre - vad gör jag då med min lediga tid, frågar man. Ja, jag har ju ett liv ändå... Och dessa kommentarer svider särskilt när man är ofrivilligt barnlös.

    Fler som upplever att många nästan trillar av stolen när det kommer fram att man inte lever i heltidsboxen? Hur hanterar man att folk blir kränkta och nästan oförskämda?


    Det där med frågor om ens privatekonomi tycker jag är okänsligt.

    Känner igen det "Hur har du råd med det?", "Kan du leva på det?", "Hur mycket har du i hyra?", "Hur har du råd att äta ute varje dag?"

    Att göra det sistnämnda kostar vad en rökare som röker ett paket om dagen betalar för att dö i förtid.

    Det är som om man ska stå och försvara sig själv.
  • Anonym (Kris)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-25 14:36:55 följande:

    Hur hanterar man att folk blir kränkta och nästan oförskämda?


    Dom skiter man väl i.
Svar på tråden Heltidsnormen - tröttsamt!