• Anonym (Oroli­g)
    Fri 27 Jan 2023 19:07
    8039 visningar
    15 svar
    15
    8039

    Ms? Domningar

    Jag har haft en domningskänsla på höger ben och fot sedan juni månad. Jag har haft järnbrist men det har blivit bättre. Jag vet inte varför jag har domningskänslan, det sitter i hela tiden men känns inte av lika mycket när jag ligger ner. Sjukgymnasten säger att där inte är någon disk eller liknande. Läkaren har även kollat reflexer och sånt. Är orolig över MS, men kan en domningskänsls verkligen sitta i 7 månader på ett och samma ställe om det nu är ett skov? 



    Så tacksam för era svar som kan ge någon input. Jag väntar på en ny tid hos VC. 

  • Svar på tråden Ms? Domningar
  • Anonym (Nerve­n)
    Fri 27 Jan 2023 22:04
    #1

    Ischias är min första tanke. Inte ms alls. Du nämner inga andra symptom nämligen vilket man har vid ms. Nån nerv i kläm låter det som. Eller en inflammation. Min mamma hade ett bortdomnat finger- kanske har än, jag vet inte- hur länge som helst. Det berodde på en nerv i kläm i axeln.

  • Sat 28 Jan 2023 00:04
    #2

    Kan det vara så att du sitter på ett visst sätt oxh därmed trycker på en nerv?

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 28 Jan 2023 08:22
    #3
    Anonym (Nerven) skrev 2023-01-27 22:04:58 följande:

    Ischias är min första tanke. Inte ms alls. Du nämner inga andra symptom nämligen vilket man har vid ms. Nån nerv i kläm låter det som. Eller en inflammation. Min mamma hade ett bortdomnat finger- kanske har än, jag vet inte- hur länge som helst. Det berodde på en nerv i kläm i axeln.



    Lynx123 skrev 2023-01-28 00:04:31 följande:

    Kan det vara så att du sitter på ett visst sätt oxh därmed trycker på en nerv?


     


    Det känns av även när jag går. Jag har en lite sne kroppshållning dvs ojämna axlar där just höger axel sjunker ner lite pga att jag har burit på min dotter en hel del. Har även funderat på om det kan vara orsaken till det, om det trycker på någon nerv eller så.. Men det som skrämmer mig är att det har hållit på så länge nu. 

  • Sat 28 Jan 2023 13:53
    #4

    Grejen är att om du pressar på en nerv länge måste du sluta med det och sedan kan det ta månader att bli återställd. Kan vara hur du sitter eller sover, hur du går eller bär. Sitter du med benen i kors? Sover du på sidan? Allt sådant kan påverka!

  • Anonym (C)
    Sat 28 Jan 2023 14:13
    #5

    Är du orolig så kan du äta lite ägg, fisk och spenat.. Sånt rensar blodkärlen. 

  • Sat 28 Jan 2023 17:56
    #6

    Jag hade domningar i huden på främst ena foten och delar av benet. När jag tryckte på foten kändes det ungefär som om man trycker genom en tjock vinterkänga.

    Tänkte väl att det skulle gå över och försökte vänta ut i rätt många månader innan jag gick till vårdcentralen. Blev skickad till neurologen på sjukhuset och man gjorde även en MR för att utesluta MS.

    I den vevan började jag träna kampsport samt gå mycket barfota och under loppet av några månader släppte det. Gissar på att det var någon nerv som kommit i kläm och som släppte när jag började träna samt ändrade mitt rörelsemönster.

  • Anonym (Nerve­n)
    Sat 28 Jan 2023 18:55
    #7
    Anonym (Orolig) skrev 2023-01-28 08:22:30 följande:

     


    Det känns av även när jag går. Jag har en lite sne kroppshållning dvs ojämna axlar där just höger axel sjunker ner lite pga att jag har burit på min dotter en hel del. Har även funderat på om det kan vara orsaken till det, om det trycker på någon nerv eller så.. Men det som skrämmer mig är att det har hållit på så länge nu. 


    Tror du kanske har förklaringen där. Du har alltså burit barnet på höften om jag fattar dig rätt? Och då har du snedbelastat höften och därmed benet. Det kan ta långt tid att läka/bli bra. Jag hade ischias förra året i ca 5 månader. Försök räta ut dig, tänk på hållningen.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 28 Jan 2023 22:01
    #8

    Tack snälla för era lugnande svar. Jag ska nog ta och kontakta en kiropraktor och se om det ger någon effekt. Nu har en viss oro ändå släppt känner jag, håller tummarna att det bara är en jädrans nerv i kläm. Förresten, vad är bäst egentligen, en kiropraktor eller naprapat?

  • Anonym (Nerve­n)
    Sun 29 Jan 2023 14:14
    #9
    Anonym (Orolig) skrev 2023-01-28 22:01:35 följande:
    Tack snälla för era lugnande svar. Jag ska nog ta och kontakta en kiropraktor och se om det ger någon effekt. Nu har en viss oro ändå släppt känner jag, håller tummarna att det bara är en jädrans nerv i kläm. Förresten, vad är bäst egentligen, en kiropraktor eller naprapat?
    Jag vet inte vad som är bäst, men gissar på kiropraktor. Min mamma gick ofta till en sån förr och blev bättre. A och o är dock hållningen. Lära om hur du går. Stretcha. Inte snedbelasta mer. Provat varm vetekudde eller varma bad? 
  • Anonym (Numb)
    Sun 29 Jan 2023 14:25
    #10

    Jag har exakt samma grej, för mig beror det på snedbelastning. Uppkom som en kombo av sned rygg sen födseln (typ) och bärande av barn. Går till naprapat regelbundet och då släpper det. Men tyvärr slarvar jag med övningarna jag fått av naprapaten så det kommer tillbaka med jämna mellanrum.

  • Sun 29 Jan 2023 19:03
    #11

    Jag har en kompis som fick diagnosen MS för ett tag sedan och det du beskriver låter inte som det hon beskrev. Men gå och kolla upp det hos en läkare, alltid bra att få reda på vad det är oavsett vad det är. 

    Sen en detalj om MS, det finns olika varianter av MS och alla har inte skov. Min vän har en variant som heter primär progressiv (tror den heter så) och hon har inte några skov utan har alltid känningar av sjukdomen. 

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Wed 1 Feb 2023 09:45
    #12

    Imorgon har jag tid hos kitopraktorn. Han ska vara bäst i stan, så jag hoppas att han hjälper mig och behandla detta! 

  • Anonym (Nerve­n)
    Wed 1 Feb 2023 13:51
    #13
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-01 09:45:00 följande:
    Imorgon har jag tid hos kitopraktorn. Han ska vara bäst i stan, så jag hoppas att han hjälper mig och behandla detta! 
    Bra! Du kanske inte blir helt bra på en gång, men en förbättring kommer nog ganska snabbt. Lycka till!
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Thu 2 Feb 2023 20:26
    #14

    Kiropraktorn gav mig diagnosen falsk ischias. 
    Nu ska han behandla mig och min bäcken som också var sned. 

  • Anonym (Nerve­n)
    Thu 2 Feb 2023 21:57
    #15
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-02 20:26:41 följande:
    Kiropraktorn gav mig diagnosen falsk ischias. 
    Nu ska han behandla mig och min bäcken som också var sned. 
    Jamen du ser. Från ms och panik till en diagnos som går behandla. Glad  Hoppas du mår bra snart.
Svar på tråden Ms? Domningar