• Carola­tom07
    Sat 28 Jan 2023 17:21
    6575 visningar
    95 svar
    95
    6575

    "Fenomenet" när man träffar på en kvinna som allt verkar kännas rätt med, men som iggar en utan anledning.

    Detta har hänt mig flera gånger i mitt liv. Jag har mött/ blivit bekant med kvinnor som tydligt har verkat ligga på samma nivå som jag, ibland så det nästan har varit som att se sig själv i spegeln. Dessa kvinnor har varit lätta att prata med och jag har fått en känsla av att äntligen ha träffat rätt, med förhoppningar om att det kanske kunde leda till något.

    Dessa kvinnor har också visat ganska uppenbara tecken på intresse, som att vilja vara nära, lägga händerna under hakan vid konversationer och titta på en med en förtrolig blick som antytt att "Jag tycker om dig för du verkar bra att prata med". Vissa anspelningar på sex (även om det inte har varit det jag var ute efter) och att de återkopplat mycket till det man tidigare sagt, som visar att de lagt det på minnet. Jag tror att de flesta av er känner igen den där känslan när man pratar med en person och frågar sig: "Var har den här personen funnits innan i ens liv när man behövt"?

    Jag läser ibland artiklar på nätet om hur kvinnor beter sig när de har ett intresse av mer än en vänskapsrelation, och på många punkter har det alltså stämt in.

    Men så plötsligt har de vänt som på en hand, utan uppenbar anledning. Jag har behandlat dessa kvinnor med yttersta respekt och velat vårda relationen. Sedan har de plötsligt ignorerat en som om man inte vore intressant längre och fäst uppmärksamheten på någon annan man.

    Sådana beteenden gör mig förvirrad och jag har undrat mycket över varför det blir så.

    Jag har i dessa situationer inte försökt vara för på och behandlat relationen endast som en ny intressant bekantskap, utan att själv ge några uppenbara tecken på mera intresse, även om jag visat min uppskattning för kvinnorna ifråga. Jag är uppfostrad med att man inte ska vara för på och visa respekt, och jag föler den "Regebok" som min uppfosttran gett.

    Har kvinnor på forumet någon förklaring till detta?

  • Svar på tråden "Fenomenet" när man träffar på en kvinna som allt verkar kännas rätt med, men som iggar en utan anledning.
  • Anonym (M)
    Sun 29 Jan 2023 21:18
    #81
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-01-29 21:07:56 följande:

    Jag anser det är en fin egenskap när du jobbar med att bli bättre som uppvaktare. Förstår oxå din känsla av ledsnad och att du blir konfunderad, om en kvinnlig bekantskap som initialt känts rätt bara rinner ut i sanden. Vi får försöka ägna oss åt ett detektivarbete för att försöka finna den felande länken. När du säger att du i dina ansträngningar vill vara den perfekta mannen, tror du då att du möjligen ger ett överambitiöst intryck? Ett  sådant karaktärsdrag kan säkert skrämma vissa på flykten. 


    Sen läste jag i trådens nyliga inlägg något om tajming som blivit fel. På så sätt att du väntar med att vara tydlig mot kvinnan om att du är intresserad. Tolkar jag dig rätt här? 


    Läs TS alla inlägg så förstår varför det inte fungerar för honom. 
  • Anonym (Luttr­ad)
    Sun 29 Jan 2023 21:48
    #82
    Anonym (M) skrev 2023-01-29 08:51:51 följande:
    20 gånger på 6 år säger något annat. Att du accepterar det visar att du inte är särskilt sexuell av dig, och det märker kvinnorna. Du verkar livrädd för att själv ta initiativ till det, och det uppfattar kvinnor som att du inte attraheras av dom. Vem vill ha en partner som aldrig tar initiativ? 
    Min kvinna t.ex?
    Om jag glömmer bort mig eller inte kan behärska mig, utan på något sätt antyder att jag skulle vilja ha sex med henne, så blir hon stel och undvikande och jag vet att denna dagen kan jag glömma allt vad sex heter.
    Initiativet måste komma från henne?
    Så visst finns dom! Synd att inte du träffat någon som henne, 20 ggr på 6 år skulle hon nog tycka var perfekt!
  • Anonym (Luttr­ad)
    Sun 29 Jan 2023 22:03
    #83
    Anonym (E) skrev 2023-01-29 11:56:07 följande:

    Att aldrig ta några initiativ själv är inte att visa respekt. Det är att visa att man är ointresserad. Det är inte ett övergrepp att tala om för sin partner att man vill ha sex.
    Jo, om partnern har lägre sexlust kan det orsaka press och döda dennes sexlust om man visar att man vill ha sex.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Sun 29 Jan 2023 22:07
    #84
    Anonym (M) skrev 2023-01-29 21:18:36 följande:
    Läs TS alla inlägg så förstår varför det inte fungerar för honom. 
    Jaha. Får läsa dem. 
  • Carola­tom07
    Mon 30 Jan 2023 07:28
    #85
    Anonym (Konstigt) skrev 2023-01-29 19:57:26 följande:
    Du bestämmer inte vad jag ska ha för preferenser. En man utan fingertoppskänsla är inte attraktiv i mina ögon. 

    Håll dig till kvinnorna irl då. Ingen tvingar dig att starta trådar här. Trådar där du dessutom ber om kvinnors input. Be inte om kvinnors åsikter om du inte vill ha våra åsikter. Du kan verkligen inte se några som helst nyanser. Du verkar vara helt blockerad. Först frågar du vad som blir fel för att sedan tjata om att du inte gör något fel. 
    Ojojoj så bitter man kan vara. Jag har väl inte velat bestämma vad du ska ha för preferenser. Då får väl ha vilka preferenser du vill, det skiter jag fullständigt i. Men låt mig få ha mina. Kom ihåg att reglerna säger att vi ska försöka ha en trevlig ton mot varandra och tänka på att det sitter en människa bakom skärmen.

  • Carola­tom07
    Mon 30 Jan 2023 07:32
    #86
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-01-29 21:07:56 följande:

    Jag anser det är en fin egenskap när du jobbar med att bli bättre som uppvaktare. Förstår oxå din känsla av ledsnad och att du blir konfunderad, om en kvinnlig bekantskap som initialt känts rätt bara rinner ut i sanden. Vi får försöka ägna oss åt ett detektivarbete för att försöka finna den felande länken. När du säger att du i dina ansträngningar vill vara den perfekta mannen, tror du då att du möjligen ger ett överambitiöst intryck? Ett  sådant karaktärsdrag kan säkert skrämma vissa på flykten. 


    Sen läste jag i trådens nyliga inlägg något om tajming som blivit fel. På så sätt att du väntar med att vara tydlig mot kvinnan om att du är intresserad. Tolkar jag dig rätt här? 


     


    Tack för dina ord. Ja, jag är alltid försiktig då jag vet att kvinnor kan reagera negativt om man visar för starkt intresse, som indikerar att man söker mer än vänskap. Jag tror att många män upplevt att det kan vara så. Då blir det liksom att de tar 2 steg tillbaka, inte alltid, men ofta. En del kvinnor är mer frisinnade och har inget emot om man visar att man gillar dem. Men en bra vänskap kan förstöras helt om man visar ett för tydligt intresse. Så var det när jag var i 20-års-åldern och så är det idag.

  • Carola­tom07
    Mon 30 Jan 2023 07:38
    #87
    +1
    Anonym (Wilja) skrev 2023-01-29 20:54:33 följande:

    Du verkar vara Kaffedrakens bror. Svårt med nyanser, ett fyrkantigt tänk som gränsar till det autistiska tänket. 
    Du fick ett väldigt bra svar här om olika nivåer inom flörten. Kan dock inte citera.

    Men det enkla svaret är att kvinnan har inte fått tillräckliga signaler från dig att du är intresserad, därav gått vidare till nån annan.

    Om du har svårt för fysiska signaler så säg nåt till henne istället. 
    Fråga rakt ut när ni sitter i soffan eller dylikt: skulle du känna för en kram?
    Då får du ett ja eller nej. Det är nåt att börja med.
    Eller ge henne en kompling av den sorten som indikerar mer än vänskap. 

    Som flera andra skrivit. Att visa respekt för kvinnor är inte det samma som att vara handlingsförlamad och bara bete sig som en kompis. Då hade jag också trott att du inte var intresserad.


    För min del är jag uppfostrad med att det är gentlemannamässigt att inte gå över gränsen förrän det klart finns ett samtycke från hennes sida.I min värld har det varit det normala. Jag har sett män som varit väldigt på i början och kanske lyckats, men efter ett tag har då kvinnorna ifråga ångrat sig och känt att de kanske blivit pådyvlade en man de egentligen inte ville ha, och då spricker det helt.

    Om det finns ett klart samtycke från hennes sida så kan man ju vara säker på att hon gillar en s.a.s  Man kan inte tvinga till sig kärlek, den måste komma naturligt från bägge parter.

  • Anonym (Hona)
    Mon 30 Jan 2023 07:44
    #88
    Carolatom07 skrev 2023-01-30 07:38:24 följande:
    För min del är jag uppfostrad med att det är gentlemannamässigt att inte gå över gränsen förrän det klart finns ett samtycke från hennes sida.I min värld har det varit det normala. Jag har sett män som varit väldigt på i början och kanske lyckats, men efter ett tag har då kvinnorna ifråga ångrat sig och känt att de kanske blivit pådyvlade en man de egentligen inte ville ha, och då spricker det helt.

    Om det finns ett klart samtycke från hennes sida så kan man ju vara säker på att hon gillar en s.a.s  Man kan inte tvinga till sig kärlek, den måste komma naturligt från bägge parter.
    Att respektera sin kvinna och att vara gentlemannamässig innebär INTE sexuell total passivitet. 

    Eftersom du låter kvinnan ta alla sexuella initiativ, menar su att hon är respektlös mot dig när hon visar dig sexuellt intresse?
  • Carola­tom07
    Mon 30 Jan 2023 07:50
    #89
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-01-29 19:06:25 följande:
    Beklagar beteendemönstret hos kvinnor och speciellt mot dig i det här fallet. Det låter som ett jobbigt antiklimax, om en kvinna som du träffat under en period, och som du upplever dig byggt upp något med, helt utan uppenbar anledning drar sig ur eller fäster uppmärksamheten på en annan man. Har läst din trådstart och ej svaren. En fråga som infinner sig är din hållning till ditt förflutna tillsamman med dina gissningsvis ett antal ex. Är dessa ex kvinnor något du ältar tillsammans med med de nya du funnit på dejtingsajter? Ett sådant beteende kan vara enormt avtändande. Hur ser din stil av manlighet ut? Står du för notan ex vis vid fika eller middagar? Hur är din utstrålning i ditt kroppsspråk. Manlig eller mer feminin? Alla dessa exempel och ett dussin till inverkar på kvinnan i dejting.
    Jepp, jag står alltid för notan. Jag har aldrig internetdejtat utan de kvinnor det gäller är sådana jag träffat IRL. Jag ältar inte mina tidigare kvinnor, men berättar gärna vilka fina personer de var och varför förhållandena inte kunde fortsätta.  Bara för att hon ska få lite bakgrundsinformation. Men inte så att det blir långrandigt, utan bara för att hon ska veta.

    Jag har, enligt vad jag hört kvinnor säga, en manlig utstrålning. En av mina f.d. var "så glad över att ha träffat en riktig karl", t.ex. Jag läste damtidningar i yngre år och förstod då att kvinnor gärna vill ha manliga män men som är som "nallebjörnar", dvs de ska vara gosiga och gulliga samtidigt, typ, och det receptet försökte jag sen gå efter. Naturligtvis har jag jobbat med mig själv på flera andra sätt, men jag har väl velat vara den där vite knekten. Försökt gå in för att vara perfekt när det gäller att visa respekt men ändå visa att man gillar kvinnan genom att vilja prata förtroligt med henne. Och jag är inte den som väljer vem som helst. Hon ska gärna ligga lite på samma nivå och vi ska ha en del gemensamma nämnare. Och de kvinnor jag talar om i TS har jag upplevt vara på det sättet, men tydligen bedragit mig.

  • Carola­tom07
    Mon 30 Jan 2023 07:54
    #90
    Anonym (Hona) skrev 2023-01-30 07:44:00 följande:
    Att respektera sin kvinna och att vara gentlemannamässig innebär INTE sexuell total passivitet. 

    Eftersom du låter kvinnan ta alla sexuella initiativ, menar su att hon är respektlös mot dig när hon visar dig sexuellt intresse?
    Jag pratar inte om total passivitet. Jag talar om att vara respektfull och invänta klartecken. I dagens Sverige med Metoo och nya samtyckeslagen borde det väl ändå vara helt i sin ordning? Jag går helt efter regelboken, men inte bara för att det är så en man förväntas bete sig, utan för att det visar att man är en människa som respekterar andra människor. Svårare än så är det inte.

  • Anonym (Hona)
    Mon 30 Jan 2023 08:06
    #91
    Carolatom07 skrev 2023-01-30 07:54:44 följande:
    Jag pratar inte om total passivitet. Jag talar om att vara respektfull och invänta klartecken. I dagens Sverige med Metoo och nya samtyckeslagen borde det väl ändå vara helt i sin ordning? Jag går helt efter regelboken, men inte bara för att det är så en man förväntas bete sig, utan för att det visar att man är en människa som respekterar andra människor. Svårare än så är det inte.
    Vilka klartecken väntar du på? Och när du är i en relation, hur tar du sexuella initiativ?

    Metoo och samtycke handlar om att man inte ska sexuellt antasta sina medmänniskor mot deras vilja, det handlar inte om att man aldrig ska ta första steget med sin partner/med den man dejtar. Dom här lagarna gäller även kvinnor, om kvinnor tolkade den som du skulle folk alltså aldrig få till sexuellt umgänge då båda går o väntar på den andres klartecken?

    Kroppsspråket fungerar också - om ni är på en restaurang/bio - lägg armen om henne, stelnar hon till/ drar sig undan = NEJ tack och ta bort armen. Men mjuknar hon, flyttar sig närmre dig = att hon är öppen för viss typ av fysisk närhet. Och då tar man det så, steg för steg i lagom takt och kollar läget.
  • Carola­tom07
    Mon 30 Jan 2023 08:18
    #92
    Anonym (Hona) skrev 2023-01-30 08:06:10 följande:
    Vilka klartecken väntar du på? Och när du är i en relation, hur tar du sexuella initiativ?

    Metoo och samtycke handlar om att man inte ska sexuellt antasta sina medmänniskor mot deras vilja, det handlar inte om att man aldrig ska ta första steget med sin partner/med den man dejtar. Dom här lagarna gäller även kvinnor, om kvinnor tolkade den som du skulle folk alltså aldrig få till sexuellt umgänge då båda går o väntar på den andres klartecken?

    Kroppsspråket fungerar också - om ni är på en restaurang/bio - lägg armen om henne, stelnar hon till/ drar sig undan = NEJ tack och ta bort armen. Men mjuknar hon, flyttar sig närmre dig = att hon är öppen för viss typ av fysisk närhet. Och då tar man det så, steg för steg i lagom takt och kollar läget.
    Egentligen tror jag att jag är ganska färgad av hur dåligt jag lykades med tjejer i tonåren och tidiga 20-års-åldern. Jag minns en tjej som följde med mig hem efter krogen, vi hade känt varandra några år och pratade ibland. Jag tyckte verkligen om henne, då hon hade en sådan go personlighet. Det stannade dock bara vid kyssande och hångel, då det kändes som att hon inte ville ta det steget längre När jag bad henne komma över några dagar efteråt, kom hon visserligen, men när jag lade armen om henne tog hon bort den och sa "Jag har tänkt lite på det där med dig och mig, och nä, jag är inte intresserad på det viset". Jag, som då bara var 20 år, brast fullständigt och började dricka ganska hårt efter det, för att det gjorde så ont och jag var tvungen att döva känslorna. Jag ringde till henne och grät och var sorgsen och hon sa att vi kan ju ändå vara vänner. Sedan visade det sig att hon inte ens ville vara det (tror dock att sådant är ganska vanligt).

    Efter det blev jag mer försiktig och tänkte att det är bäst att låta henne bestämma och ta initiativ nästa gång.

  • Anonym (ACTIO­N!)
    Mon 30 Jan 2023 11:09
    #93
    +1
    Carolatom07 skrev 2023-01-30 07:38:24 följande:
    För min del är jag uppfostrad med att det är gentlemannamässigt att inte gå över gränsen förrän det klart finns ett samtycke från hennes sida.I min värld har det varit det normala. Jag har sett män som varit väldigt på i början och kanske lyckats, men efter ett tag har då kvinnorna ifråga ångrat sig och känt att de kanske blivit pådyvlade en man de egentligen inte ville ha, och då spricker det helt.

    Om det finns ett klart samtycke från hennes sida så kan man ju vara säker på att hon gillar en s.a.s  Man kan inte tvinga till sig kärlek, den måste komma naturligt från bägge parter.
    I min värld gäller det bara om mannen gr på som en ångvält alltför tidigt och inte känner in stämning, läge och lämplighet. Har en kvinna väl bestämt sig för att gå på ytterligare en dejt (förutsatt att dejt och romantik kommit på tal, alltså inte dejt med en man som enbart tidigare är en vän) valt att spendera sin tid med mannen följa med honom hem osv, då har jag aldrig hört talas om en kvinna som klagat på att en man varit för på. Jag har hört dem säga att det inte kändes rätt, inte uppstod attraktion, inte var så kul att ha sex, inte hade så mycket gemensamt osv efter de träffat en man man några ggr. Men aldrig att någon kvinna haft något emot fysiska försök till närmande, däremot att de känts lite felplacerade och awkward och tafatta.

    Försök att släppa din dåliga incident i 20 års åldern, för det finns nog ingen i världen som inte blivit sårad i kärlek i unga år. Men definiera dig inte med det utan, här och nu, och utgå från den manliga och respektfulla killen du är idag som lärt dig om livet och som vill uppleva kärlek igen och ha en ömsesidig relation.
    Förutse sedan att kvinnor är sexuella, kärlekstörstande varelser som kan bli väldigt kåta och djuriska och skita i allt som har med moral och jämlikhet att göra i sina sexuella beteenden och vilja vara undergivna en manlig hane och bli kallad slyna och fitta och pappas lilla stumpa....i de lugnaste vatten;)
  • Carola­tom07
    Mon 30 Jan 2023 11:47
    #94
    Anonym (ACTION!) skrev 2023-01-30 11:09:24 följande:
    I min värld gäller det bara om mannen gr på som en ångvält alltför tidigt och inte känner in stämning, läge och lämplighet. Har en kvinna väl bestämt sig för att gå på ytterligare en dejt (förutsatt att dejt och romantik kommit på tal, alltså inte dejt med en man som enbart tidigare är en vän) valt att spendera sin tid med mannen följa med honom hem osv, då har jag aldrig hört talas om en kvinna som klagat på att en man varit för på. Jag har hört dem säga att det inte kändes rätt, inte uppstod attraktion, inte var så kul att ha sex, inte hade så mycket gemensamt osv efter de träffat en man man några ggr. Men aldrig att någon kvinna haft något emot fysiska försök till närmande, däremot att de känts lite felplacerade och awkward och tafatta.

    Försök att släppa din dåliga incident i 20 års åldern, för det finns nog ingen i världen som inte blivit sårad i kärlek i unga år. Men definiera dig inte med det utan, här och nu, och utgå från den manliga och respektfulla killen du är idag som lärt dig om livet och som vill uppleva kärlek igen och ha en ömsesidig relation.
    Förutse sedan att kvinnor är sexuella, kärlekstörstande varelser som kan bli väldigt kåta och djuriska och skita i allt som har med moral och jämlikhet att göra i sina sexuella beteenden och vilja vara undergivna en manlig hane och bli kallad slyna och fitta och pappas lilla stumpa....i de lugnaste vatten;)
    Fast jag undrar lite över din sista mening där. Lär väl knappast finnas många kvinnor som går igång på sådana ord. Även om jag kan förstå att vid en hög grad av sexuell upphetsning kanske man kan tappa spärrar och så.
  • Anonym (ACTIO­N!)
    Mon 30 Jan 2023 13:34
    #95
    Carolatom07 skrev 2023-01-30 11:47:54 följande:
    Fast jag undrar lite över din sista mening där. Lär väl knappast finnas många kvinnor som går igång på sådana ord. Även om jag kan förstå att vid en hög grad av sexuell upphetsning kanske man kan tappa spärrar och så.
    Du kommer bli förvånad. De kanske inte skulle erkänna det, eller kommit i kontakt med den sidan av sig själv ännu, men jag kan garantera dig att såna kvinnor är väldigt vanliga i stundens hetta. Dock är det ju långt ifrån alla män som lockar fram de sidorna i kvinnor eller själv går igång på sånt. Men jag tog det som ett exempel på hur kvinnors sexualitet faktiskt kan vara ganska vulgär och utlevande.
Svar på tråden "Fenomenet" när man träffar på en kvinna som allt verkar kännas rätt med, men som iggar en utan anledning.