• Anonym (Anna)

    Raynadsfenomen eller vanliga fungrar

    Mina fingrar blir röda när jag inte har vantar i kyla. De får en röd färg över hela handen men jag får inga vita eller blå fingertoppar. Hur blir era händer vid kyla? Har jag blivit rikigt kall så kan det nästan pulsera lite i dem när jag tinar upp. Läste om raynadsfenomen...

  • Svar på tråden Raynadsfenomen eller vanliga fungrar
  • Anonym (Anna)
    cosinus skrev 2023-01-29 17:20:40 följande:

    Inte om jag hunnit bli varm om händerna innan jag tar av vantarna. Då är kroppen igång och händerna blir normalt röda och iskalla. 

    om jag däremot redan hunnit få vita fingrar innan jag ger mig ut så sitter det i väldigt länge men då gör det för ont att vara utan vantar så det försöker jag undvika.

    men t ex kan jag utan problem springa utan vantar ner mot minus 10 om jag bara får ha vantar (eller dra in händerna i tröjan) ner mot -10. Då är ju händerna som nariga stoppljus när man kommer hem men de är inte vita och inte bortdomnade. 


    svårt förklara skillnaden men det är väldigt tydligt när de bara stängt av och när man fryser normalt. 


    Blir de vita om du sätter handen i iskallt vatten?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (...) skrev 2023-01-29 16:50:36 följande:

    Röda händer vid kyla + att det pulserar när de blir varma är väl exakt så det är för alla?

    Jag får vita fingertoppar, och kan få det även mitt i sommaren, när jag sköljer händerna i kallt vatten osv. Jag har Raynards. 


    Hur länge behöver du skölja dem för att de ska bli vita?
  • cosinus
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-29 17:29:55 följande:
    Blir de vita om du sätter handen i iskallt vatten?
    Går inte svara på för det är ju inte allltid det händer.

    men jag får ofta vita fingrar i olika antal när jag badar på sommaren t ex så det krävs inget isvatten.
  • Anonym (raynauds)

    Jag har detta fenomen på både fingrar och tår, de blir helt vita och slutar fungera. Känns konstigt och spänt i huden liksom. Ofta sker det ihop med att det bara knäpper till i fingrarna och jag misstänker att blodkärlen pajar eftersom det blir ett blåmärke. Som ovan så behöver det inte vara särskilt kallt...

  • Anonym (raynauds)
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-29 16:46:12 följande:
    Raynadsfenomen eller vanliga fungrar

    Mina fingrar blir röda när jag inte har vantar i kyla. De får en röd färg över hela handen men jag får inga vita eller blå fingertoppar. Hur blir era händer vid kyla? Har jag blivit rikigt kall så kan det nästan pulsera lite i dem när jag tinar upp. Läste om raynadsfenomen...


    Det här låter inte som raynauds utan som en helt vanlig reaktion vid kyla.
  • Anonym (Inget konstigt)

    Låter helt normalt. Så blir mina fingrar också om jag är ute i kylan utan vantar.

  • Anonym (Anna)
    cosinus skrev 2023-01-29 19:26:27 följande:
    Går inte svara på för det är ju inte allltid det händer.

    men jag får ofta vita fingrar i olika antal när jag badar på sommaren t ex så det krävs inget isvatten.
    Händer det bara då eller annars oxå? Hur ofta har du det?
  • Anonym (Anna)
    Drottningen1970 skrev 2023-01-29 19:43:10 följande:

    Det syndromet ger vita fingrar inte röda. Ibland ett par fingrar ibland bara ett. Ibland får jag bara på en fingertopp.


    När får du det?
  • cosinus
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-29 20:05:19 följande:
    Händer det bara då eller annars oxå? Hur ofta har du det?
    Sommartid ganska sällan. Säg 3-4 ggr i veckan. Inte sällan vid bad.

    Vintertid. 1-3 ggr om dagen. Senast för någon timme sen. Skjutsade barn och ratten var lite kall.
  • Anonym (Anna)
    cosinus skrev 2023-01-29 20:14:44 följande:
    Sommartid ganska sällan. Säg 3-4 ggr i veckan. Inte sällan vid bad.

    Vintertid. 1-3 ggr om dagen. Senast för någon timme sen. Skjutsade barn och ratten var lite kall.
    Oj så ofta. Hur länge sitter det i då? Är det alltid fingertopparna. Kan fingertopparna vara ok o man får det längre ner på fingrarna istället? Eller är det ofta fungertoppar
  • Drottningen1970
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-29 20:07:38 följande:
    När får du det?
    När det är kallt, men inte alltid. Behöver inte ens vara särskilt kallt för att det ska slå till. Har även hänt inomhus.
  • cosinus
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-29 20:17:50 följande:
    Oj så ofta. Hur länge sitter det i då? Är det alltid fingertopparna. Kan fingertopparna vara ok o man får det längre ner på fingrarna istället? Eller är det ofta fungertoppar
    jadu olika. Tar det för länge brukar jag tröttna och spola händerna under varmvatten tills de återuppstår. Kan ta 45 min annars men så länge orkar jag sällan vänta ut det. 

    Ja det är alltid fingertopparna. Men ibland stannar det vid en fingertopp. Ibland är det 3 hela fingrar. Varierar. Får extremt sällan i lillfingrarna (vet inte ens om det hänt) och ganska sällan i tummarna utan det vanligaste är de tre i mitten. Men jag har aldrig varit med om att fingret blivit vitt längre mot handen men fingertoppen ok utan det börjar längst ut och sprider sig ibland innåt. 
  • Anonym (Anna)
    cosinus skrev 2023-01-29 20:30:05 följande:
    jadu olika. Tar det för länge brukar jag tröttna och spola händerna under varmvatten tills de återuppstår. Kan ta 45 min annars men så länge orkar jag sällan vänta ut det. 

    Ja det är alltid fingertopparna. Men ibland stannar det vid en fingertopp. Ibland är det 3 hela fingrar. Varierar. Får extremt sällan i lillfingrarna (vet inte ens om det hänt) och ganska sällan i tummarna utan det vanligaste är de tre i mitten. Men jag har aldrig varit med om att fingret blivit vitt längre mot handen men fingertoppen ok utan det börjar längst ut och sprider sig ibland innåt. 
    Tack för alla svar. Förstod jag rätt att det alltid är vitt längst ut på dina fingertoppar o det är det även på undersidan av fingret? Inte bara uppe vid nageln? Tack för du tog dig tid för mina tokiga frågor:)
  • cosinus
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-29 20:42:06 följande:
    Tack för alla svar. Förstod jag rätt att det alltid är vitt längst ut på dina fingertoppar o det är det även på undersidan av fingret? Inte bara uppe vid nageln? Tack för du tog dig tid för mina tokiga frågor:)
    Ja det är vitt under också och alltid längst ut.
  • Anonym (abc)

    Ta inte illa upp att jag frågar ts, men lider du av hypokondri? 

    Alla får röda fingrar när det är kallt och det bultar när blodet kommer tillbaka. Att ens undersöka om man är sjuk för det känns inte riktigt normalt. Och att sedan dra det till att man ev. har ett syndrom som tydligt beskrivs som att man får vita fingrar och fråga på internet om ens röda fingrar är tecken på syndromet som ger vita fingrar tyder på att du har alldeles för lätt att oroa dig. 

Svar på tråden Raynadsfenomen eller vanliga fungrar