• Anonym (Varför)

    Söka bostad, kostar pengar idag

    Är det vettigt att bara för att man söker en bostad så kostar det i princip pengar för att kunna få kontakt med hyresvärden?


    Tänker på sidor som bostadsportalen, bostadsdeal m.fl.


    Ofta så måste man bli prenumerant dessutom. Visst det går bra att avsluta prenumerationen. Men min erfarenhet utav det är att dom gärna drar ut på det så man måste betala minst 1 gång till. 


    Har man även en ekonomi som går precis runt så måste man alltså ändå betala närmare ca 400kr / mån för att ens kunna få kontakt med en hyresvärd. 


    Ja, det finns hyresvärdar där man kan registrera sig gratis hos osv. Men i dags läget så blir det ju att endast de som har råd lyckas hitta sig en bostad. I en tid där allt fler får det mera knapert med sin ekonomi och vill finna sig ett billigare boende.


    Dessa företag är om jag har förstått det rätt ägda utav företag som dessutom betalar skatt i Danmark och inte i Sverige. 


    Tycker det är mest irriterade för min del. Men samtidigt väldigt orättvist mot dom som är utsatta och i behov utav bostad. 


    Varför har det blivit såhär? Går knappt finna något boende på annan ort idag utan att alla annonser tillhör någon av dessa sidor.

  • Svar på tråden Söka bostad, kostar pengar idag
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

    Hemnet är kostnadsfritt att använda för de som söker.

  • Anonym (Varför)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-01-29 19:01:20 följande:

    Hemnet är kostnadsfritt att använda för de som söker.


    Menar du att det går att hyra bostäder via Hemnet?


    Jag skrev om att få kontakt med hyresvärdar, så det borde ju ha varit underförstått att jag menade, hyra bostad.


    Hemnet är en köp och sälj sida för fastigheter mark m.m. Inte hyra.


    Men ändå rätt intressant att den sidan är gratis. Då folk som använder den sidan oftast har pengar. Så man sparkar helt enkelt på dom som är mindre priviligierade alltså.

  • Anonym (Hyres)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-01-29 19:01:20 följande:

    Hemnet är kostnadsfritt att använda för de som söker.


    Eftersom TS skriver hyresvärd, så är det väl hyresrätter som hen letar.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Varför) skrev 2023-01-29 19:07:19 följande:
    Men ändå rätt intressant att den sidan är gratis. Då folk som använder den sidan oftast har pengar. Så man sparkar helt enkelt på dom som är mindre priviligierade alltså.
    Vänd på resonemanget istället, det är svindyrt att bo i hyres.
    Att bo i hyres är ju som att stå på stan och elda sedlar bara för att visa att man har råd....
    Anonym (Hyres) skrev 2023-01-29 19:08:22 följande:
    Eftersom TS skriver hyresvärd, så är det väl hyresrätter som hen letar.
    TS beklagade sig över att det kostade pengar att söka bostad.

  • Anonym (Varför)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-01-29 19:16:40 följande:
    Vänd på resonemanget istället, det är svindyrt att bo i hyres.
    Att bo i hyres är ju som att stå på stan och elda sedlar bara för att visa att man har råd....
    Anonym (Hyres) skrev 2023-01-29 19:08:22 följande:
    Eftersom TS skriver hyresvärd, så är det väl hyresrätter som hen letar.
    TS beklagade sig över att det kostade pengar att söka bostad.

    Alla har inte råd att lägga massa pengar på en gång eller ens kanske får ta lån. Lägg ner med ditt översittare beteende. 

    Ja, det stämmer att det stod så i rubriken. Men någon som du som sitter där mallig på din stol borde väl åtminstone klara av att läsa texten också. 

    Men tack för att du bevisar att privilegierade är känslokalla narcissister.
  • Anonym (Hope)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-01-29 19:16:40 följande:
    Vänd på resonemanget istället, det är svindyrt att bo i hyres.
    Att bo i hyres är ju som att stå på stan och elda sedlar bara för att visa att man har råd....
    Anonym (Hyres) skrev 2023-01-29 19:08:22 följande:
    Eftersom TS skriver hyresvärd, så är det väl hyresrätter som hen letar.
    TS beklagade sig över att det kostade pengar att söka bostad.

    Är det?

    Min hyreslägenhet kostar 8000 kr. Ingår värme och vatten. Om något går sönder fixar hyresvärden.

    En liknande bostadsrätt kan ha 6000 i avgift. Du betalar värme och vatten själv. Om något går sönder får du betala. Sedan betalar du ränta på lånen,

    Ok att amortera ses som ett sparande. Men det är ju bara om du inte säljer med förlust.

    Men håller med annars om att hyra är dyrt för vi som hyr gör det ju ofta för att vi inte får ta lån. Jag är ensamstående och har bara råd att köpa en etta, det går inte.
  • Anonym (Varför)
    Jemp skrev 2023-01-29 19:22:18 följande:

    Jag känner inte igen mig alls. Vilken stad letar du i? 


    Olika o i olika län. 

    I storstäder så brukar det finnas gratis alternativ. Jag söker mer utåt till mindre samhällen. 
  • Anonym (A)
    Jemp skrev 2023-01-29 19:22:18 följande:
    Jag känner inte igen mig alls. Vilken stad letar du i? 
    Inte jag heller
Svar på tråden Söka bostad, kostar pengar idag