• Anonym (X)
    Mon 30 Jan 2023 14:58
    15611 visningar
    131 svar
    131
    15611

    Ok att vidröra gammalt ligg på sexuellt sätt?

    En man och kvinna har ett par år tidigare haft en relation av typen vänner med fördelar. 


    Nu fick de kontakt igen och träffades och fikade hemma hos den ena, som nästan omgående valde att vidröra den andre på en sexuellt laddad kroppsdel. Personen gjorde om gesten när den andre skulle gå igen.


    Den andre kände att det var respektlöst och tanklöst i det läget.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Ok att vidröra gammalt ligg på sexuellt sätt?
  • Thu 2 Feb 2023 20:22
    +1
    Anonym (sådär) skrev 2023-02-02 18:24:21 följande:
    Är det inte just det kk brukar göra?

    Jag tycker inte alls det är konstig att förklara för andra att man ändrat uppfattning om något eftersom människor sällan är tankeläsare och kommer oftast utgå ifrån det som sagts och inte vad man tänkt men inte sagt.

    Har TS varit tydlig med att hon inte längre ville ha en sexuell relation med honom? Om hon inte varit det hur ska han då veta att hon ändrat sig?
    Att man varit KK för flera ÅR sedan ger inte automatiskt rätt till ens kropp.
    Brukar du tro att du får börja tafsa på ex bara för att ni haft en relation tidigare?
  • Anonym (sådär­)
    Mon 6 Feb 2023 18:18
    -1
    Fiona M skrev 2023-02-02 20:22:52 följande:
    Att man varit KK för flera ÅR sedan ger inte automatiskt rätt till ens kropp.
    Brukar du tro att du får börja tafsa på ex bara för att ni haft en relation tidigare?
    Ska man snacka rättigheter så har ju ingen rätt att göra någonting med någon annan och det gäller inte bara kroppar utan ALLT. Du har ingen rätt att ens tala med någon som inte vill det. Så att börja prata rättigheter i diskussioner om relationer är ju ganska IQ befriat.

    Brukar du tro att människor i allmänhet ber om lov med skriftligt kontrakt på att få ta på någon som redan gett sitt medgivande tidigare ifall personen skulle ha ändra sig? Eller kan det vara så att många utgår ifrån att det man tidigare kommit överens om är det som gäller tills någon säger att det inte är det?

    Visst var det klumpigt av honom att ta på henne efter att de haft ett avbrott i deras knullande och det hade givetvis varit bättre att känna av läget först men samtidigt har inte TS varit speciellt tydlig med hur deras relation sett ut genom åren. Om hon varit helt ok med att han tafsat eller kanske till och med välkomnat det men inte varit tydlig med att hon inte längre vill det så kan det lätt bli missförstånd. Och det är kanske något man bör ha med i ekvationen innan man börjar gapa #metoo och kränkning.

    Vi pratar inte om två främlingar eller överfallsvåldtäkt, vi pratar om två personer som verkar haft en sexuellt relation under en relativt lång tid. Och där en inbjudan hem till den andra lätt kan misstolkas som ett erbjudande om sex, SPECIELLT om det är precis vad det inneburit tidigare.
  • Anonym (X) Trådstartaren
    Mon 6 Feb 2023 19:56
    Anonym (sådär) skrev 2023-02-06 18:18:57 följande:
    Ska man snacka rättigheter så har ju ingen rätt att göra någonting med någon annan och det gäller inte bara kroppar utan ALLT. Du har ingen rätt att ens tala med någon som inte vill det. Så att börja prata rättigheter i diskussioner om relationer är ju ganska IQ befriat.

    Brukar du tro att människor i allmänhet ber om lov med skriftligt kontrakt på att få ta på någon som redan gett sitt medgivande tidigare ifall personen skulle ha ändra sig? Eller kan det vara så att många utgår ifrån att det man tidigare kommit överens om är det som gäller tills någon säger att det inte är det?

    Visst var det klumpigt av honom att ta på henne efter att de haft ett avbrott i deras knullande och det hade givetvis varit bättre att känna av läget först men samtidigt har inte TS varit speciellt tydlig med hur deras relation sett ut genom åren. Om hon varit helt ok med att han tafsat eller kanske till och med välkomnat det men inte varit tydlig med att hon inte längre vill det så kan det lätt bli missförstånd. Och det är kanske något man bör ha med i ekvationen innan man börjar gapa #metoo och kränkning.

    Vi pratar inte om två främlingar eller överfallsvåldtäkt, vi pratar om två personer som verkar haft en sexuellt relation under en relativt lång tid. Och där en inbjudan hem till den andra lätt kan misstolkas som ett erbjudande om sex, SPECIELLT om det är precis vad det inneburit tidigare.
    Men tala hade vi ju kommit överens om att göra men visst jag hade ju kunnat vägra prata. Vad ska han göra åt det? Han har ingen rätt till ett svar heller så varför inte prata om rättigheter menar du.

    Jag tänker med en person som han respekterar, så säkerställer man att en sådan intim beröring är välkommen innan man utför den. Vi har ju ingen sådan relation längre, den ÄR ju avslutad sen x antal år.

    Menar du att jag skulle, när vi avslutade, ha sagt: Nu är det inte OK att du knullar mig längre, eller tar på min kropp. Om jag inte gör det så är det fortfarande fritt fram för detta?

    Du skriver att det var klumpigt av honom, vad betyder det mer specifikt, borde man förlåta sånt och ha överseende?
  • Anonym (sådär­)
    Tue 7 Feb 2023 01:42
    Anonym (X) skrev 2023-02-06 19:56:15 följande:
    Men tala hade vi ju kommit överens om att göra men visst jag hade ju kunnat vägra prata. Vad ska han göra åt det? Han har ingen rätt till ett svar heller så varför inte prata om rättigheter menar du.

    Jag tänker med en person som han respekterar, så säkerställer man att en sådan intim beröring är välkommen innan man utför den. Vi har ju ingen sådan relation längre, den ÄR ju avslutad sen x antal år.

    Menar du att jag skulle, när vi avslutade, ha sagt: Nu är det inte OK att du knullar mig längre, eller tar på min kropp. Om jag inte gör det så är det fortfarande fritt fram för detta?

    Du skriver att det var klumpigt av honom, vad betyder det mer specifikt, borde man förlåta sånt och ha överseende?
    Och jag tänker att hans tafsande var ett (klumoigt) sätt att ta reda på om du fortfarande var intresserad av sex eller ej.

    Jag tycker absolut inte du ska ha överssende över det utan säga precis vad du tycker om det så han vet vad som gäller. Det var absolut klumpigt gjort men samtidigt förståeligt om ni sen tidigare haft en sexeull relation och du inte varit tydlig med att du inte längre är intresserad av sex.

    Om du ska förlåta eller ej, fortsätta ha en relation till honom eller ej kan bara du avgöra. Om du tycker han verkar respektlös och du inte känner dig safe med honom så ska du givetvis inte ha en relation med honom. Dock tycker jag du borde fundera på att vara tydligare med vad du vill och inte vill från första början för att undvika obehagliga situationer oavsett vem det är. Jag tänker att när du bjöd över honom eller han dig på en fika så borde du kanske redan där förklarat att du inte var intresserad att något mer än en fika för någonstans måste du väl ändå förstått att när man bjuder över någon man haft en sexuell relation med tidigare så finns ju en risk att en "fika" kan betyda mer än bara fika?
  • Anonym (Varfö­r?)
    Wed 8 Feb 2023 17:31
    Anonym (X) skrev 2023-02-02 02:03:36 följande:

    För att man är intresserad av att träffas och prata och fika och ha trevligt. Som vi hade kommunicerat till varandra att vi skulle göra.


    "ha trevligt" tolkade nog den andra personen som att ha sex.

  • Anonym (X) Trådstartaren
    Wed 8 Feb 2023 17:48
    Anonym (Varför?) skrev 2023-02-08 17:31:49 följande:
    "ha trevligt" tolkade nog den andra personen som att ha sex.
    Ha trevligt var väl inget som uttalades utan mer vad jag tar för givet man ska ha under en fika. Samma gäller Prata. Så ursäkta att jag skrev fel. Som blandade in saker som inte uttalades men som jag antog gäller generellt. Det som kommunicerades var att vi skulle Fika.
  • Anonym (sådär­)
    Wed 8 Feb 2023 17:56
    Anonym (X) skrev 2023-02-08 17:48:09 följande:
    Ha trevligt var väl inget som uttalades utan mer vad jag tar för givet man ska ha under en fika. Samma gäller Prata. Så ursäkta att jag skrev fel. Som blandade in saker som inte uttalades men som jag antog gäller generellt. Det som kommunicerades var att vi skulle Fika.
    Kanske inte mellan två främlingar men mellan två personer som brukade träffas för att ha sex och där en fika tidigare förmodligen betytt fika OCH sex så är det kanske inte riktigt så neutralt, eller hur?

    Menar du på fullt allvar att du inte hade minsta lilla aning om att han möjligen kunde tänkas haft en baktanke med "en fika"? Att han föreslog fika hemma hos någon och inte på tex ett kafé fick inte någon liten ringklocka att ringa?
  • Anonym (X) Trådstartaren
    Wed 8 Feb 2023 18:47
    Anonym (sådär) skrev 2023-02-08 17:56:33 följande:
    Kanske inte mellan två främlingar men mellan två personer som brukade träffas för att ha sex och där en fika tidigare förmodligen betytt fika OCH sex så är det kanske inte riktigt så neutralt, eller hur?

    Menar du på fullt allvar att du inte hade minsta lilla aning om att han möjligen kunde tänkas haft en baktanke med "en fika"? Att han föreslog fika hemma hos någon och inte på tex ett kafé fick inte någon liten ringklocka att ringa?
    Jag tycker inte att det har någon betydelse hur relationen såg ut tidigare, nu har vi ingen sådan relation längre, men även om man ska tänka som du så nej, Fika betydde inte fika och sex på den tiden heller. Och som jag tror jag har berättat i tråden så var det mesta av umgänget inte sex.

    Nej, jag trodde inte att han hade några baktankar att det skulle bli sex den dagen. Möjligen längre fram. Men även det tycker jag inte har någon betydelse. Man kan hoppas på sex och försöka närma sig en person utan att bete sig respektlös och tanklös.
  • Anonym (sådär­)
    Wed 8 Feb 2023 19:15
    Anonym (X) skrev 2023-02-08 18:47:33 följande:
    Jag tycker inte att det har någon betydelse hur relationen såg ut tidigare, nu har vi ingen sådan relation längre, men även om man ska tänka som du så nej, Fika betydde inte fika och sex på den tiden heller. Och som jag tror jag har berättat i tråden så var det mesta av umgänget inte sex.

    Nej, jag trodde inte att han hade några baktankar att det skulle bli sex den dagen. Möjligen längre fram. Men även det tycker jag inte har någon betydelse. Man kan hoppas på sex och försöka närma sig en person utan att bete sig respektlös och tanklös.
    Bevisligen såg inte han det på samma sätt.

    Som svar på din fråga så ja, det var respektlöst av honom men jag tycker du resonerar väldigt naivt. I den bästa av alla världar skulle det kanske kunna vara så som du säger, men världen funkar inte så och man kan inte alltid förvänta sig att alla alltid ska agera moraliskt och korrekt. En hel del hänger på en själv oxå. Så det skadar nog inte att vara tydlig med vad man vill så det inte blir missförstånd och nästa gång en snubbe du haft sex med bjuder hem dig på en "fika", föreslå ett kafé istället eller gör det tydligt att du inte vill ha sex.
  • Anonym (X) Trådstartaren
    Wed 8 Feb 2023 20:27
    Anonym (sådär) skrev 2023-02-08 19:15:07 följande:
    Bevisligen såg inte han det på samma sätt.

    Som svar på din fråga så ja, det var respektlöst av honom men jag tycker du resonerar väldigt naivt. I den bästa av alla världar skulle det kanske kunna vara så som du säger, men världen funkar inte så och man kan inte alltid förvänta sig att alla alltid ska agera moraliskt och korrekt. En hel del hänger på en själv oxå. Så det skadar nog inte att vara tydlig med vad man vill så det inte blir missförstånd och nästa gång en snubbe du haft sex med bjuder hem dig på en "fika", föreslå ett kafé istället eller gör det tydligt att du inte vill ha sex.
    Nu verkar du förstå mig. Jag vill att han ska agera moraliskt och korrekt. Men att det ska komma från honom själv, och inte för att jag har sett till att styra det så som du föreslår.
  • Wed 8 Feb 2023 21:26
    Anonym (X) skrev 2023-02-02 17:19:29 följande:
    Nej, det tycker jag inte, men jag ville höra andras åsikter och motiveringar.

    Ja, det tror jag. Du ser ju själv i tråden vad andra svarar, om det är ok, ja det beror på en massa andra saker, tex

    -bristande kommunikation från den tafsades sida

    -om den tafsade inte sa något efter tafsningen.

    -vad vi pratade om när vi sedan fikade.

    -om den som tafsade gjorde det för att känna av

    -om han trodde att vi kanske skulle börja ligga igen

    -varför jag gick ditt för en fika

    -vad den tafsade eventuellt har för diagnos till och med. Det är tydligen relevant för om beröringen var respektlöst eller inte.
    Göran Lambertz har skrivit en uttömmande guide i ämnet tafsande, där han även definierar skillnaden på "tafsa" och "kladda". Där kanske du kan få lite tips? (om det inte är du som är GL vilket jag misstänker... ) 

    http://goranlambertz.se/lordagsbetraktelse/
Svar på tråden Ok att vidröra gammalt ligg på sexuellt sätt?