• Anonym (Queen­)
    Mon 30 Jan 2023 18:17
    5244 visningar
    59 svar
    -1
    59
    5244

    Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?

    Läste igår att det finns en verksamhet/förening som driver frågan om att mor och farföräldrar ska få juridisk umgängesrätt med sina barnbarn.

    Jag tycker det är så sjukt orimligt. Varför erbjuder man inte dessa människor vård eller något eftersom dom verkar sakna all form av självinsikt. 


    Vilka barn utesluter sina vuxna föräldrar ur sitt liv helt utan orsak? 

  • Svar på tråden Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?
  • Tue 31 Jan 2023 18:31
    #41
    Anonym (Andravuxna) skrev 2023-01-31 18:10:32 följande:

    Jorå det är bara att leta runt lite här i trådarna så ser man lätt att många mammor ser ut att ha ett lite osunt ägarskap gällande sina barn. Som om de inte är en egen individ.


    Pappan är en otrogen ansvarslös jävel som sårat mig och jag får enskild vårdnad. Och jag tänker verkligen inte tillåta att MIN dotter har nån kontakt med nån i pappans familj farmor/farfar/faster mm. Det är MITT barn jag bestämmer vad som är bäst för MITT barn. Lite så. Fastän de kanske är helt vettiga och normala människor som barnet gillar att umgås  med. Och kommer ha glädje av i livet.


    Man fråntar ju en sån gång en massa relationer från barnet. Sen om farfar är en snuskgubbe och farmor med i en fanatisk sekt så är de kanske inte lämpliga ens att umgås  m ed barnet men sånt går ju att lämplighetspröva. Och kan ju även förekomma redan innan dessutom. Eller så visade det sig att det var morfar som var snuskgubben som mamman låter barnet träffa. 


    Precis, att föräldrarna har fullständig makt inledningsvis kan absolut vara rimligt... Men att föräldrar tillåts styra helt utan gräns är det inte.

    Barn har skolplikt av en anledning och det är faktiskt rimligt att barn också på riktigt har rätt till vissa relationer. Att ha relationen betyder inte att det alltid ska lösas på samma sätt och att man inte ska anpassa efter situationen. En förälder kan exempelvis ha möjlighet att lämna in en förklaring till varför visst umgänge inte är lämpligt och så kan saken prövas. 

    Och naturligtvis behöver man inte genast ändra till något extremt. Man kan ju börja med att tydliggöra barns rätt till relation med anhöriga.
  • Anonym (Q)
    Tue 31 Jan 2023 18:38
    #42
    Anonym (J) skrev 2023-01-31 17:59:19 följande:
    Framgår det någonstans att den skulle vara identisk med föräldrars? Eller hur blir tex resor eller avstånd för boende relevant?
    Nej det framgår ingenstans. Jag tänkte mest att om umgänget inte är praktiskt genomförbart så blir eventuella rättigheter ganska tandlösa. Och för att garantera att det skulle vara praktiskt genomförbart så blir val av boendeort relevant.

    Och jag förstår fortfarande inte varför man inte fokuserar på barnets rätt till viktiga relationer istället för juridisk umgängesrätt för mor- och farföräldrar. 
  • Anonym (Ui)
    Wed 1 Feb 2023 06:32
    #43

    Klart det finns en orsak till att man utesluter sina föräldrar, men det innebär inte att de har rätt. Jag har ett syskon som lämnat familjen, känner inte att en kan ha rätt och övriga barn fel. Mina syskonbarn förlorade därmed halva släkten, men vi har kontakt idag. De är inte så glada på sina föräldrar...

  • Anonym (abc)
    Wed 1 Feb 2023 07:46
    #44
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-31 14:17:58 följande:

    Mor- och farföräldrar bör självklart inte ha automatisk umgängesrätt, men det är bra om det finns lagligt utrymme för att pröva saken vid behov.

    Om det handlar om barnens rätt att behålla trygga och viktiga relationer.

    Då får inte våldsamme farfar eller alkoholiserade mormor umgänge. Samtidigt kan en förälder inte bara bryta med halva barnets släkt och isolera barnet om den andra föräldern dör t ex.

    Till TS: Självklart finns det fall där det faktiskt är barnets föräldrar, inte morföräldrar eller andra släktingar, som är olämpliga eller inte har barnets bästa för ögonen.


    Instämmer helt i detta. Mor- och farföräldrar kan vara extremt viktiga för barnen. Min svägerska har alltid använt barnen som ett hot. Inte uttalat men underförstått, om man inte följer hennes vinkar (som är synnerligen nyckfulla) så kommer farmor och farfar inte få träffa sina barnbarn. Samtidigt som farmor och farfar varit jätteviktiga för just de barnbarnen och till stora delar varit deras stabila punkt när saker hemma varit stormigt. Att barnen skulle ryckts ifrån dom skulle vara ett ordentligt trauma för barnen och definitivt inte för deras bästa. 
  • Anonym (För oss är de ovikti­ga)
    Wed 1 Feb 2023 09:53
    #45
    -2

    Jag har brutit med mina föräldrar och barnen får inte träffa dom alls, ena barnet vet inte ens vad som heter. 
    Dom vet att dom inte ska kontakta mina barn och barnen vet också att morföräldrar inte är något man ens diskuterar här hemma. För oss är dom döda, och hade lika gärna kunnat vara. 
    Den av barnen som kontaktar släkten blir utan arv!
    Den enda som kan ha pyttelite umgänge är farmor men då säger vi en tid ex 45 min och då är det vad som gäller sen åker vi därifrån. 
    Gillar inte släktingar över lag, det är oftast påtvingade relationer som man inte valt själv. 
    Vi har inte skaffat barn för någon annans skull, utan för vår skull därför avgör vi också vilka som ska träffa oss och barnen. 

  • Anonym (hoppa­s)
    Wed 1 Feb 2023 14:57
    #46
    Anonym (För oss är de oviktiga) skrev 2023-02-01 09:53:40 följande:

    Jag har brutit med mina föräldrar och barnen får inte träffa dom alls, ena barnet vet inte ens vad som heter. 
    Dom vet att dom inte ska kontakta mina barn och barnen vet också att morföräldrar inte är något man ens diskuterar här hemma. För oss är dom döda, och hade lika gärna kunnat vara. 
    Den av barnen som kontaktar släkten blir utan arv!
    Den enda som kan ha pyttelite umgänge är farmor men då säger vi en tid ex 45 min och då är det vad som gäller sen åker vi därifrån. 
    Gillar inte släktingar över lag, det är oftast påtvingade relationer som man inte valt själv. 
    Vi har inte skaffat barn för någon annans skull, utan för vår skull därför avgör vi också vilka som ska träffa oss och barnen. 


    Hoppas inte era barn börjar se på er föräldrar på samma sätt när de blir vuxna då. Eller kommer det naturligt när de når vuxenlivet att då är det slut med relationen, för släktingar, som föräldrar, syskon, är ju bara påtvingade. 
  • Anonym (Tvill­ingmor­san)
    Wed 1 Feb 2023 15:22
    #47
    Anonym (abc) skrev 2023-02-01 07:46:01 följande:
    Instämmer helt i detta. Mor- och farföräldrar kan vara extremt viktiga för barnen. Min svägerska har alltid använt barnen som ett hot. Inte uttalat men underförstått, om man inte följer hennes vinkar (som är synnerligen nyckfulla) så kommer farmor och farfar inte få träffa sina barnbarn. Samtidigt som farmor och farfar varit jätteviktiga för just de barnbarnen och till stora delar varit deras stabila punkt när saker hemma varit stormigt. Att barnen skulle ryckts ifrån dom skulle vara ett ordentligt trauma för barnen och definitivt inte för deras bästa. 
    Det är nog tyvärr mer regel än undantag att föräldrar som använder sina barn som "vapen" på det sättet (dvs inte tänker på barnens bästa), även har andra problem. Dvs de barn som mest behöver en nära relation med stabila och trygga morföräldrar, farföräldrar eller andra släktingar, löper störst risk att inte få det.

    Sunda föräldrar VILL att barnen ska ha bra kontakt med andra anhöriga, om dessa är någorlunda vettiga. Eftersom morföräldrar, farföräldrar, men även fastrar, morbröder, kusiner osv, ibland kan betyda oerhört mycket för barnen.

    Sunda föräldrar hjälper barnen att upprätthålla sunda relationer, vilket naturligtvis utesluter pedofil-farfar, elaka faster eller mormor när hon är full eller hög. En stärkt rätt för barn att upprätthålla viktiga relationer med andra anhöriga än de allra närmaste, är ju inte samma sak som att kasta barnen i famnen på olämpliga.
  • Anonym (Tvill­ingmor­san)
    Wed 1 Feb 2023 15:43
    #48
    +2
    Anonym (För oss är de oviktiga) skrev 2023-02-01 09:53:40 följande:

    Jag har brutit med mina föräldrar och barnen får inte träffa dom alls, ena barnet vet inte ens vad som heter. 
    Dom vet att dom inte ska kontakta mina barn och barnen vet också att morföräldrar inte är något man ens diskuterar här hemma. För oss är dom döda, och hade lika gärna kunnat vara. 
    Den av barnen som kontaktar släkten blir utan arv!
    Den enda som kan ha pyttelite umgänge är farmor men då säger vi en tid ex 45 min och då är det vad som gäller sen åker vi därifrån. 
    Gillar inte släktingar över lag, det är oftast påtvingade relationer som man inte valt själv. 
    Vi har inte skaffat barn för någon annans skull, utan för vår skull därför avgör vi också vilka som ska träffa oss och barnen. 


    Men era barn existerar ju inte för er skull? De är egna individer med egna rättigheter och behov.

    Att inte vilja umgås är en sak, men att hota era egna barn med att göra dem arvlösa? 
  • Anonym (För oss är de ovikti­ga)
    Wed 1 Feb 2023 16:03
    #49
    -1
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-01 15:43:53 följande:
    Men era barn existerar ju inte för er skull? De är egna individer med egna rättigheter och behov.

    Att inte vilja umgås är en sak, men att hota era egna barn med att göra dem arvlösa? 
    Klart man skaffar barn för sin egen skull och inte för släktens 
    släkten får roa sig med andra saker och människor än våra barn 
  • Wed 1 Feb 2023 16:12
    #50
    Anonym (För oss är de oviktiga) skrev 2023-02-01 16:03:01 följande:
    Klart man skaffar barn för sin egen skull och inte för släktens 
    släkten får roa sig med andra saker och människor än våra barn 
    Det är klart att man försöker få barn för sin egen skull, det är dock inte samma sak som att man har rätten att beröva barnen rimliga relationer med släkt.

    Det är ju ett val ni gör... men barn växer ju upp och kan göra andra val.
  • Anonym (Tvill­ingmor­san)
    Wed 1 Feb 2023 16:16
    #51
    Anonym (För oss är de oviktiga) skrev 2023-02-01 16:03:01 följande:
    Klart man skaffar barn för sin egen skull och inte för släktens 
    släkten får roa sig med andra saker och människor än våra barn 
    Jag har inte påstått att man skaffar barn för släktens skull.

    Vad jag skrev är att era barn inte är era ägodelar, utan egna individer med egna rättigheter och behov.

    Du svarade inte på den viktigaste frågan. Varför får barnen inte kontakta sin släkt, eller ens prata om dem?
  • Anonym (hoppa­s)
    Wed 1 Feb 2023 16:28
    #52
    Anonym (För oss är de oviktiga) skrev 2023-02-01 16:03:01 följande:
    Klart man skaffar barn för sin egen skull och inte för släktens 
    släkten får roa sig med andra saker och människor än våra barn 
    Man skaffar inte barn varken för sin egen eller släktens skull. Man skaffar barnen för barnens skull, de är sina egna personer med sina egna liv. Inte någons egendom som finns till för någon annans behov. 
  • Anonym (Ui)
    Wed 1 Feb 2023 16:47
    #53

    Man skaffar visst barn för sin egen skull. Barnen finns ju inte ens när man tar beslutet att skaffa dem. 


    Anonym (hoppas) skrev 2023-02-01 16:28:58 följande:
    Man skaffar inte barn varken för sin egen eller släktens skull. Man skaffar barnen för barnens skull, de är sina egna personer med sina egna liv. Inte någons egendom som finns till för någon annans behov. 
  • Wed 1 Feb 2023 16:49
    #54
    Anonym (hoppas) skrev 2023-02-01 16:28:58 följande:
    Man skaffar inte barn varken för sin egen eller släktens skull. Man skaffar barnen för barnens skull, de är sina egna personer med sina egna liv. Inte någons egendom som finns till för någon annans behov. 
    Klart man skaffar barn för sin egen skull, barnen ber ju inte om att få födas.
  • Wed 1 Feb 2023 16:50
    #55
    +2
    Anonym (För oss är de oviktiga) skrev 2023-02-01 09:53:40 följande:

    Jag har brutit med mina föräldrar och barnen får inte träffa dom alls, ena barnet vet inte ens vad som heter. 
    Dom vet att dom inte ska kontakta mina barn och barnen vet också att morföräldrar inte är något man ens diskuterar här hemma. För oss är dom döda, och hade lika gärna kunnat vara. 
    Den av barnen som kontaktar släkten blir utan arv!
    Den enda som kan ha pyttelite umgänge är farmor men då säger vi en tid ex 45 min och då är det vad som gäller sen åker vi därifrån. 
    Gillar inte släktingar över lag, det är oftast påtvingade relationer som man inte valt själv. 
    Vi har inte skaffat barn för någon annans skull, utan för vår skull därför avgör vi också vilka som ska träffa oss och barnen. 


    Så när era barn är vuxna är det fullt rimligt att de bryter med er också? För ni är ju släktingar och då en påtvingad relation.
  • Anonym (hoppa­s)
    Thu 2 Feb 2023 08:35
    #56
    fjanten skrev 2023-02-01 16:49:31 följande:
    Klart man skaffar barn för sin egen skull, barnen ber ju inte om att få födas.
    Man skaffar barnen för att man vill sätta nya människor till världen. Inte att ha som ägodelar som man kan leka med som man har lust. Barnen är sina egna människor.  
  • Thu 2 Feb 2023 10:04
    #57
    Anonym (hoppas) skrev 2023-02-02 08:35:30 följande:
    Man skaffar barnen för att man vill sätta nya människor till världen. Inte att ha som ägodelar som man kan leka med som man har lust. Barnen är sina egna människor.  
    Klart de är sina egna människor och inte ägodelar, som föräldrarna av helt egoistiska skäl skaffat.
  • Anonym (Karma­)
    Thu 2 Feb 2023 11:52
    #58
    +2
    Anonym (För oss är de oviktiga) skrev 2023-02-01 09:53:40 följande:

    Jag har brutit med mina föräldrar och barnen får inte träffa dom alls, ena barnet vet inte ens vad som heter. 
    Dom vet att dom inte ska kontakta mina barn och barnen vet också att morföräldrar inte är något man ens diskuterar här hemma. För oss är dom döda, och hade lika gärna kunnat vara. 
    Den av barnen som kontaktar släkten blir utan arv!
    Den enda som kan ha pyttelite umgänge är farmor men då säger vi en tid ex 45 min och då är det vad som gäller sen åker vi därifrån. 
    Gillar inte släktingar över lag, det är oftast påtvingade relationer som man inte valt själv. 
    Vi har inte skaffat barn för någon annans skull, utan för vår skull därför avgör vi också vilka som ska träffa oss och barnen. 


    Att du valt att bryta med dina föräldrar är ditt val.. vilket kan vara på goda grunder även om sättet att även till största del utesluta även pappans släkt tyvärr talar mer för att det är du som är den oresonliga med oresonliga tankar och krav här…
    men barnen har inte gjort något val..de har inte ens fått en chans att välja, dina föräldrar kanske var urusla på att vara föräldrar 24/7 men  ( förutsatt nu att de inte är grava missbrukare eller misshandlade ) kanske klarar av att var om inte bra så åtminstone hyfsade morföräldrar ett par timmar i månaden / varannan månad.


    När man gör valet att utesluta sin utökade släkt från sin kärnfamilj så ska man också vara medveten om att man genom sina handlingar och ord lär sina barn hur man ska behandla andra människor och framför allt de man har vuxit upp med .. man ska vara medveten om att man själv mycket väl kan bli den där mor/ farföräldern som inte får träffa sina barnbarn alls eller mycket lite sedan eftersom ens barn vuxit upp med att ha en relation till den äldre generationen  inte är något man måste/ ska prioritera i sitt liv .
    Hur man själv växer upp präglar i hög grad hur man själv sedan lever, jag ser det så tydligt bland mina egna vänner jag haft sedan barnsben…de av oss som vuxit upp med att regelbundet träffa far/ mor- föräldrar och kusiner etc har sedan vi själva fått barn prioriterat att våra barn ska få uppleva samma sak..de av oss som av olika anledningar inte haft tillgång till sin släkt alls eller mycket mer sällan prioriterar inte heller att deras barn ska få en nära relation till sin släkt …


    Vad det gäller det där lobbandet för att mor/ farföräldrar ska få umgängesrätt så handlar det väl i första hand om när en förälder går bort/ är totalt olämplig som förälder och att far/ morföräldrar ska kunna ta över umgängesrätt från sitt vuxna barn ..så att barnet inte ska förlora tillgången till sin andra förälders sida av släkten och sin historia där bara för att ens förälder dör eller är en oansvarig vuxen som inte kan ta hand om ett barn övh.

  • Anonym (För oss är de ovikti­ga)
    Thu 2 Feb 2023 15:17
    #59
    -1
    Anonym (Karma) skrev 2023-02-02 11:52:45 följande:

    Att du valt att bryta med dina föräldrar är ditt val.. vilket kan vara på goda grunder även om sättet att även till största del utesluta även pappans släkt tyvärr talar mer för att det är du som är den oresonliga med oresonliga tankar och krav här?
    men barnen har inte gjort något val..de har inte ens fått en chans att välja, dina föräldrar kanske var urusla på att vara föräldrar 24/7 men  ( förutsatt nu att de inte är grava missbrukare eller misshandlade ) kanske klarar av att var om inte bra så åtminstone hyfsade morföräldrar ett par timmar i månaden / varannan månad.


    När man gör valet att utesluta sin utökade släkt från sin kärnfamilj så ska man också vara medveten om att man genom sina handlingar och ord lär sina barn hur man ska behandla andra människor och framför allt de man har vuxit upp med .. man ska vara medveten om att man själv mycket väl kan bli den där mor/ farföräldern som inte får träffa sina barnbarn alls eller mycket lite sedan eftersom ens barn vuxit upp med att ha en relation till den äldre generationen  inte är något man måste/ ska prioritera i sitt liv .
    Hur man själv växer upp präglar i så hög grad hur man själv sedan lever, jag ser det så tydligt bland mina egna vänner jag haft sedan barnsben?de av oss som vuxit upp med att regelbundet träffa far/ mor- föräldrar och kusiner etc har sedan vi själva fått barn prioriterat att våra barn ska få uppleva samma sak..de av oss som av olika anledningar inte haft tillgång till sin släkt alls eller mycket mer sällan prioriterar inte heller att deras barn ska få en nära relation till sin släkt ?


    Vad det gäller det där lobbandet för att mor/ farföräldrar ska få umgängesrätt så handlar det väl i första hand om när en förälder går bort/ är totalt olämplig som förälder och att far/ morföräldrar ska kunna ta över umgängesrätt från sitt vuxna barn ..så att barnet inte ska förlora tillgången till sin andra förälders sida av släkten och sin historia där bara för att ens förälder dör eller är en oansvarig vuxen som inte kan ta hand om ett barn övh.


    Du har rätt fel i din teori, jag har haft en helt otroligt fin kontakt med min mormor vi träffades dagligen i flera års tid under hela min uppväxt. 


    Men min mamma och jag har aldrig haft någonting gemensamt finns ingenting som på något sätt binder oss samman mer än att vi hos Skatteverket står registrerade som mor och dotter (ingenting jag någonsin bett om) och att häva en sådan sak är omöjligt i det här skitlandet!
    Så det sista jag vill är att hon ska ha en relation med MINA barn som jag fött, mina barn har ingenting med henne att göra och det kan jag bestämma. Dom har andra viktiga vuxna ex sina gudföräldrar och vänner till oss. 

Svar på tråden Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?