• Anonym (Alicia)

    Avsluta relationer med en block,SÅRAD

    Varför verkar detta vara det nya? Antingen avsluta en relation med en blockering, helst enkelt sluta svara eller bara skita i att föra en dialog? Ok om man är tonåring men vuxna i detta fallet en man? Varför gör man så?

  • Svar på tråden Avsluta relationer med en block,SÅRAD
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Konfunderad) skrev 2023-01-31 20:41:30 följande:

    Vad är grejen med att blocka? Jag fattar det inte! Blev blockad på social media av en vän sen 30 år utan att något hade hänt mellan oss. Inget bråk, inget tjafs, inget skitsnack på stan, verkligen ingenting.
    Jag kan ta att man tar bort någon på social media men att blocka? Vad är det frågan om? Det var också en man i 60-års åldern. Vi hade daglig kontakt i många år men gled ifrån varann under pandemin det är liksom allt som hände. Har svårt att smälta att han blockade så jag förstår hur du känner ts. 


    Fattar inte heller faktiskt. Jag trodde allt var bra men tydligen inte 
  • Anonym (fabulous)

    En person som gör så är ju obotligt feg och då hade jag mer sett det som att det var bra att de försvann innan jag hann irritera mig på deras övriga säkert lika ocharmiga drag.

    Som att tro att man ska klappa en stilig raskatt och istället få snigelslem på sig. Usch.

    Och inte sjutton kommer jag då att springa efter den sabla snigeln!

  • Anonym (Alicia)
    Anonym (fabulous) skrev 2023-02-01 19:21:54 följande:

    En person som gör så är ju obotligt feg och då hade jag mer sett det som att det var bra att de försvann innan jag hann irritera mig på deras övriga säkert lika ocharmiga drag.

    Som att tro att man ska klappa en stilig raskatt och istället få snigelslem på sig. Usch.

    Och inte sjutton kommer jag då att springa efter den sabla snigeln!


    Du fick mig att skratta lite här. Jag förstår hur du menar. men han har inte visat några tecken alls på detta 
  • Anonym (nytt?)
    Anonym (Alicia) skrev 2023-01-31 17:50:04 följande:
    Avsluta relationer med en block,SÅRAD

    Varför verkar detta vara det nya? Antingen avsluta en relation med en blockering, helst enkelt sluta svara eller bara skita i att föra en dialog? Ok om man är tonåring men vuxna i detta fallet en man? Varför gör man så?


    Vad menar du med nytt? Så har väl folk betett sig i alla tider? Jag har i alla fall varit med om det flera gånger sedan jag började ha killar i slutet av 80-talet. Kan inte tänka mig att det skulle ha uppstått bara nu. Men tidigare var det på sätt och vis enklare, men även svårare. Man hade inte egna telefoner, så man kunde inte se vem som ringde, men kunde också enklare bara sluta vara tillgänglig. 

    Anledningen är väl antingen att man är konflikträdd och inte vågar göra slut genom att samtala om det. Eller så vet man att personen inte kommer att respektera att det är slut och försöka stalka en, men då har man sannolikgt försökt kommunicera först att det är slut och sen blockar som en markering och för att få vara ifred. 
  • Anonym (123)

    Kanske för att man tycker att vissa har svårt för att fatta att slut är slut och ska försöka hålla relationen vid liv på andra sätt och kalla det "vänskap" fast alla egentligen vet att det bara är ett sätt att klamra sig fast. Då kan det bli nödvändigt att markera att det är slut genom att blocka personen

  • Anonym (Alicia)
    Anonym (nytt?) skrev 2023-02-02 10:58:27 följande:
    Vad menar du med nytt? Så har väl folk betett sig i alla tider? Jag har i alla fall varit med om det flera gånger sedan jag började ha killar i slutet av 80-talet. Kan inte tänka mig att det skulle ha uppstått bara nu. Men tidigare var det på sätt och vis enklare, men även svårare. Man hade inte egna telefoner, så man kunde inte se vem som ringde, men kunde också enklare bara sluta vara tillgänglig. 

    Anledningen är väl antingen att man är konflikträdd och inte vågar göra slut genom att samtala om det. Eller så vet man att personen inte kommer att respektera att det är slut och försöka stalka en, men då har man sannolikgt försökt kommunicera först att det är slut och sen blockar som en markering och för att få vara ifred. 
    Vad har dina exempel med saken att göra?
  • Anonym (nytt?)
    Anonym (Alicia) skrev 2023-02-02 12:02:49 följande:
    Vad har dina exempel med saken att göra?
    Kan inte se något exempel i mi text alls? Men om du inte uppskattade mitt svar så är det helt ok för mig. Gå vidare bara. 
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (nytt?) skrev 2023-02-02 12:52:34 följande:
    Kan inte se något exempel i mi text alls? Men om du inte uppskattade mitt svar så är det helt ok för mig. Gå vidare bara. 
    Du tog flera exempel. Och pratade om 80 talet. vilket jag skiter fullständigt i. Skapa en egen tråd om du vill prata om dig själv 
  • Anonym (Uh)

    Jag har var med om det. Blev inte blockad men killen bara slutade höra av sig. Det sista jag hörde från honom var att han hade blivit sjuk och låg inne på sjukhuset. Trodde honom givetvis då han hade njursjukdom samt diabetes. Vart då givetvis dessutom orolig för honom. Kort därpå så hade han gått ut på fb att han var tillsammans med en tjej. Han drog en lögn för att han inte kunde säga som det var att han även träffade en annan som var mer intressant. 
    Trodde verkligen de skulle bli något då vi hade träffats i 3 mån och han hade även träffat mina närmaste vänner. Han måste ha haft fullt upp med att träffa både mig och den andra tjejen med tanke på att vi träffades rätt ofta. Tycker personligen det är rätt fult att träffas i flera månader om man ändå innerst inne känner att det finns någon intressantare. Hade den andra tjejen inte velat ha honom och jag hade fått veta det då hade jag själv dumpat honom. 

  • Anonym (123)
    Anonym (Alicia) skrev 2023-01-31 20:01:42 följande:
    Bara om man fullkomligt skiter i att man knäcker den andre personen totalt. 
    Japp men personer som har svårt att släppa taget och fatta att det är slut är ju lika stora emotionella idioter.
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (123) skrev 2023-02-02 14:51:01 följande:
    Japp men personer som har svårt att släppa taget och fatta att det är slut är ju lika stora emotionella idioter.
    Jag tillhör inte dem. Aldrig stött på en sån person heller när jag dumpat. Men då är jag tydlig. Visst några samtal om att personen är ledsen eller vill försöka igen. Men det är ju normalt beroende på hur man släpper en bomb eller ej
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Uh) skrev 2023-02-02 14:37:42 följande:

    Jag har var med om det. Blev inte blockad men killen bara slutade höra av sig. Det sista jag hörde från honom var att han hade blivit sjuk och låg inne på sjukhuset. Trodde honom givetvis då han hade njursjukdom samt diabetes. Vart då givetvis dessutom orolig för honom. Kort därpå så hade han gått ut på fb att han var tillsammans med en tjej. Han drog en lögn för att han inte kunde säga som det var att han även träffade en annan som var mer intressant. 
    Trodde verkligen de skulle bli något då vi hade träffats i 3 mån och han hade även träffat mina närmaste vänner. Han måste ha haft fullt upp med att träffa både mig och den andra tjejen med tanke på att vi träffades rätt ofta. Tycker personligen det är rätt fult att träffas i flera månader om man ändå innerst inne känner att det finns någon intressantare. Hade den andra tjejen inte velat ha honom och jag hade fått veta det då hade jag själv dumpat honom. 


    Fy fan så lågt. Ljuga om en sån sak. Är ju i så fall modigare att skriva vad man tycker/känner och sen blocka i så fall eller nåt. Åtminstone lämna en förklaring. Jag var också med mitt ex flera månader. 
  • Anonym (Sylvia)

    Jag har vid ett tillfälle blockerat en person. Hon såg vänskapen som bättre och djupare än jag, och ju ag upplever att hon aldrig har kunnat se annat än sitt eget perspektiv. Hon har massor av brutna relationer runt sig, men har inte lyckats reflektera över hur det kommer sig. Allting andras fel.
    Vi hamnade i ett umgänge med ett par andra par, där de båda andra drog sig ur relationen till denna person pga att det inte är lönt att ta ett samtal med henne, då hon inte lyssnar. Bara avbryter. 
    Så kom ett tillfälle där en ung/minderårig tjej for direkt illa av "väninnans" beteende, och där jag kände att jag bara inte klarade av att vara vän längre. Grundvärde ringarna var för olika helt enkelt.
    Jag sa som det var, därefter blockerade jag av två skäl:
    1. För att inte bli så arg att jag sa något riktigt elakt.
    2. För att jag verkligen inte vill ha mer kontakt av något slag 

  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Sylvia) skrev 2023-02-02 17:11:33 följande:

    Jag har vid ett tillfälle blockerat en person. Hon såg vänskapen som bättre och djupare än jag, och ju ag upplever att hon aldrig har kunnat se annat än sitt eget perspektiv. Hon har massor av brutna relationer runt sig, men har inte lyckats reflektera över hur det kommer sig. Allting andras fel.
    Vi hamnade i ett umgänge med ett par andra par, där de båda andra drog sig ur relationen till denna person pga att det inte är lönt att ta ett samtal med henne, då hon inte lyssnar. Bara avbryter. 
    Så kom ett tillfälle där en ung/minderårig tjej for direkt illa av "väninnans" beteende, och där jag kände att jag bara inte klarade av att vara vän längre. Grundvärde ringarna var för olika helt enkelt.
    Jag sa som det var, därefter blockerade jag av två skäl:
    1. För att inte bli så arg att jag sa något riktigt elakt.
    2. För att jag verkligen inte vill ha mer kontakt av något slag 


    Klokt snarare. Och du förklarade ändå varför jämfört med om du bara blockat henne utan att säga nåt såsom det var för mig
  • Anonym (nk-vhö)
    Anonym (Alicia) skrev 2023-02-02 14:10:18 följande:
    Du tog flera exempel. Och pratade om 80 talet. vilket jag skiter fullständigt i. Skapa en egen tråd om du vill prata om dig själv 
    Om du uppvisat samma snarstuckenhet i förhållandet som du uppvisar här så är nog det anledningen till att du inte fick något meddelande utan bara blev blockad. 
  • Anonym (Sylvia)
    Anonym (Alicia) skrev 2023-02-02 17:17:21 följande:
    Klokt snarare. Och du förklarade ändå varför jämfört med om du bara blockat henne utan att säga nåt såsom det var för mig
    Fast jag vet inte hur hennes perspektiv är. Jag tror inte att hon förstår varför jag blockerade henne, att hon kände sig överkörd och sviken. Hon väntade sig inte det här, men å andra sidan har hon inte riktigt tagit signaler från andra på allvar heller...
    Jag hoppas att jag aldrig behöver göra något liknande igen. 
    Man skall verkligen vilja ha en relation och tycka om sina vänner, annars är det klart bättre och ärligare att avstå.
    Hoppas att du får en förklaring någon gång framgent 
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Sylvia) skrev 2023-02-02 19:46:51 följande:
    Fast jag vet inte hur hennes perspektiv är. Jag tror inte att hon förstår varför jag blockerade henne, att hon kände sig överkörd och sviken. Hon väntade sig inte det här, men å andra sidan har hon inte riktigt tagit signaler från andra på allvar heller...
    Jag hoppas att jag aldrig behöver göra något liknande igen. 
    Man skall verkligen vilja ha en relation och tycka om sina vänner, annars är det klart bättre och ärligare att avstå.
    Hoppas att du får en förklaring någon gång framgent 
    Hon kanske inte förstår, men hon vet åtminstone din anledning även hon kanske inte köper den. Att vara ärlig och att ev behöva lämna en vän är ändå schysstare än att behålla den Och ljuga 
  • Anonym (Sylvia)
    Anonym (Alicia) skrev 2023-02-02 20:05:09 följande:
    Hon kanske inte förstår, men hon vet åtminstone din anledning även hon kanske inte köper den. Att vara ärlig och att ev behöva lämna en vän är ändå schysstare än att behålla den Och ljuga 
    Hände det någonting särskilt precis innan du upptäckte att hon blockerat dig? Var det någon diskussion, eller något tillfälle där du kände att hon blev irriterad? Eller har någon av er genomgått en livsförändring sista året?
    Hur länge var ni vänner?
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Sylvia) skrev 2023-02-03 14:57:09 följande:
    Hände det någonting särskilt precis innan du upptäckte att hon blockerat dig? Var det någon diskussion, eller något tillfälle där du kände att hon blev irriterad? Eller har någon av er genomgått en livsförändring sista året?
    Hur länge var ni vänner?
    Inget dramatiskt. Läste kanske mellan raderna att han fått lite kalla fötter men han sa inget om det. Mest att jag pratade om nåt vi kunde göra till sommaren och han hummade mest. Men det kan vara jag som överanslyserar
Svar på tråden Avsluta relationer med en block,SÅRAD