• Anonym (Kärri­ng?)
    Wed 1 Feb 2023 18:49
    1864 visningar
    30 svar
    30
    1864

    Var tog hänsyn och hyfs vägen?

    Jag blir ständigt förvånad över hur lite hyfs och hänsyn folk visar. Regler kanske gäller andra, men de gäller inte just de här personerna. I barnets skola står stora anslag om att man ombeds ta av sig skorna innan man går in. Barnen har skoställ precis vid dörren. Intill står stora lådor med skoskydd. Ändå har folk mage att kliva hela vägen in i klassrummet med vinterskorna på. Eller så tar de av sig, men låter syskon kliva in med skorna på. Det är ständigt smutsigt och grusigt i korridoren vid hämtning.

    Ett annat exempel var i morse när jag skulle ta hissen hemma. Vi väntar länge och hör hur hissen står på våningen ovanför och hur dörren öppnas och stängs. Till slut tjuter hissen för att dörren inte stängs. Hissen kommer till oss och då visar det sig att det står en granne som hållit dörren när hon letat efter sin telefon. Utan en tanke på att det finns andra som gärna vill använda hissen i morgonrusningen.

    I min värld är det här vanlig hyfs och hänsyn. Är jag "ensam" om att tycka det? Är hyfs och hänsyn omodernt?

  • Svar på tråden Var tog hänsyn och hyfs vägen?
  • Fröken Allvar
    Thu 2 Feb 2023 11:33
    #20
    +1

    Jag vill berätta något positivt om en granne som är mycket yngre än jag och som var mycket artig och trevlig i hissen igår. Samma som satte upp lapp i samma hiss om födelsedagsfest. 

  • Anonym (Det mest framtr­ädande­)
    Thu 2 Feb 2023 12:12
    #21
    Fröken Allvar skrev 2023-02-02 11:33:08 följande:

    Jag vill berätta något positivt om en granne som är mycket yngre än jag och som var mycket artig och trevlig i hissen igår. Samma som satte upp lapp i samma hiss om födelsedagsfest. 


    Tycker nästan yngre människor  är trevligare 
  • Anonym (mywo2­)
    Thu 2 Feb 2023 12:18
    #22
    +1

    Jag lägger alltid en pinne i hissen så den står redo när jag ska åka till jobbet nästa dag men ibland är det någon ----- som tar bort pinnen så jag måste vänta ändå, då blir jag arg!

  • Fröken Allvar
    Thu 2 Feb 2023 12:37
    #23

    Yngre, äldre, det är inte åldern som utgör grund för hyfs, även om de flesta lär sig saker med åren. 


    Jag upplever att det skett en förändring i hur vi beter oss mot varandra och vilken respekt vi visar varandra. Om till och med Sveriges förra statsminister tillåter sig att uppträda ohyfsat gång på gång, eftersom hennes Mittpunkt är hennes förlorade regeringsmakten, så är det ett symptom på något som förändrats i grunden. Det finns säkert folk som hejar på henne och tycker att hon beter sig både härligt och efter omständigheterna värdigt, eftersom hon enligt undersökningar åtnjuter ett stort förtroende hos allmänheten. Och om en världsstjärna inom klimataktivism får applåder för ett underbältetskämt så är det också ett symptom på någonting. 
    Visserligen kan jag hålla med om att varken skämt under bältet från världsstjärnor eller bristande respekt politiker emellan är något nytt. Det nya är att det hyllas och applåderas av en mängd andra Mittpunkter som tycker att beteendet är det rätta, eftersom de själva önskar och identifierar sig med att kunna göra samma sak.
    Mywo2 skojar om den pinne hen säger sig lägga i hissen. Det är ett sätt att ta ner och förlöjliga diskussionens exempel på dåligt hyfs, och på så sätt höjer sig Mywo2 över denna diskussion från sin egen Mittpunkt. Det är behändigt, och mycket oartigt. Oartighet behöver inte vara fel, men problem kan uppstå när den blir regel snarare än undantag. 
  • Anonym (Q)
    Thu 2 Feb 2023 13:39
    #24
    Anonym (Werner) skrev 2023-02-02 10:32:22 följande:
    Finns en del otrevlig och inte serviceminded personal också som inte ens tittar på en och säger hej när man kommer in i butiken trots att man är den enda kunden. Istället står personalen och pratar med en kollega eller kollar i mobilen.
    Och i kassan på vissa mataffärer möts man ibland inte ens av ögonkontakt eller ett hej. 
    Ja? Vad har det med allt jag rabblade upp att göra? Sved det att jag inte skrev allt som är fel i samhället? Det finns inom varje arbete någon som inte borde vara där. Dock kan jag skriva såhär. Efter att ha blivit illa behandlad av 9 kunder, så kan det hända att man inte kan bita ihop på den 10:nde kunden som spyr skit på en. Men det är sant. Det finns människor som är mer intresserad av annat än sitt jobb. Men detta sker inom varje jobb. Nu handlar tråden om hänsyn och inte om dålig personal. Jag tillhör dessa människor som gör allt för kunden. För mig är det viktigt att kunden blir sedd. Men jag ska inte behöva städa efter grisiga kunder. Jag ska inte behöva ta skit för att kunden tror att den har rätt. Den kund som är trevlig, får också mer hjälp.
  • Fröken Allvar
    Thu 2 Feb 2023 13:52
    #25

    Jag fattar att det inte är kul att plocka kondomer i provhytten. Jag fattar också att man tar ut sitt missnöje på kunder som man tycker har förtjänat det.
    På Pressbyrån jobbar numera en hel del äldre personal, som ofta är långt trevligare och mer måna om en än de yngre. Fast överhuvudtaget är Pressbyråns personal bra jämfört med snorkigare grindvakter i butiker och restauranger där gästernas look är en del av ett koncept. Där hade jag lätt köpt och tömt min glassbägare bara för att, om snorkigheten nått särskilt oanade höjder.
    Ensam medelålders kvinna och utan rätt finish. Grattis! Du är villebråd för mångas brist på hyfs. 

  • Carola­tom07
    Thu 2 Feb 2023 14:35
    #26

    Finns dock betydligt värre brister i hyfs och hänsyn än det du tar upp. Jag tycker det är värre med folk som inte bryr sig om när andra far illa t.ex. Idag förväntas alla klara sig helt själva och man skiter i om grannkvinnan håller på att bli misshandlad till döds av sin aggressive man. Man skiter i människor som mår så dåligt psykiskt att de är på väg att gå under eller ta livet av sig. Man låter äldre släktingar ligga och ruttna på ålderdomshemmen för att man är upptagen med sin karriär eller tycker att de gamla är inget att bry sig om.

    Det handlar om att man hela tiden anser sig vara upptagen med sitt, även om sanningen är att många skulle kunna offra lite tid för en närstående, bekant eller granne som far illa om de ville. Men folk är sådana egoister idag, och det visar sig bl.a. även i de beteenden du tog upp. Folk håller inte heller upp dörren för efterkommande längre, och om en man gör det för en kvinna t.ex. så tror hon genast att han vill något mer än att bara vara allmänt hövlig och respektfull. Folk hälsar knappt på varandra längre ens. Det är bara mobilskärmen som är intressant och vi lever mer och mer i våra bubblor, vilket förstås bara gör oss ännu mer egoistiska och än mindre empatiska för våra medmänniskor. Det ökar också de små hänsynslös och ohyfsade beteenden vi ser i vår vardag.

  • Thu 2 Feb 2023 14:49
    #27
    Anonym (Kärring?) skrev 2023-02-02 09:28:59 följande:
    Det är precis det här jag menar. Folk saknar helt förståelse för att det finns andra runtomkring. JAG går in med skorna, för jag ska bara in snabbt. JAG står i vägen, för jag behöver gräva i min väska just nu. JAG låter mitt barn titta på film på mobilen utan lurar så det låter över hela bussen. De andra är inte mitt problem. 
    Tror båda dina exempel bara reflekterar stressade människor på väg till jobb. De tänker därfor inte ens på saken.
  • Fröken Allvar
    Thu 2 Feb 2023 14:55
    #28
    +1
    Carolatom07 skrev 2023-02-02 14:35:57 följande:

    Finns dock betydligt värre brister i hyfs och hänsyn än det du tar upp. Jag tycker det är värre med folk som inte bryr sig om när andra far illa t.ex. Idag förväntas alla klara sig helt själva och man skiter i om grannkvinnan håller på att bli misshandlad till döds av sin aggressive man. Man skiter i människor som mår så dåligt psykiskt att de är på väg att gå under eller ta livet av sig. Man låter äldre släktingar ligga och ruttna på ålderdomshemmen för att man är upptagen med sin karriär eller tycker att de gamla är inget att bry sig om.

    Det handlar om att man hela tiden anser sig vara upptagen med sitt, även om sanningen är att många skulle kunna offra lite tid för en närstående, bekant eller granne som far illa om de ville. Men folk är sådana egoister idag, och det visar sig bl.a. även i de beteenden du tog upp. Folk håller inte heller upp dörren för efterkommande längre, och om en man gör det för en kvinna t.ex. så tror hon genast att han vill något mer än att bara vara allmänt hövlig och respektfull. Folk hälsar knappt på varandra längre ens. Det är bara mobilskärmen som är intressant och vi lever mer och mer i våra bubblor, vilket förstås bara gör oss ännu mer egoistiska och än mindre empatiska för våra medmänniskor. Det ökar också de små hänsynslös och ohyfsade beteenden vi ser i vår vardag.


    Instämmer, men samtidigt finns mycket artighet och vänlighet kvar. Viktigt att inte glömma bort det, utan vårda det där det finns, så det får skjuta nya skott. 
  • Thu 2 Feb 2023 14:55
    #29
    Carolatom07 skrev 2023-02-02 14:35:57 följande:
    Finns dock betydligt värre brister i hyfs och hänsyn än det du tar upp. Jag tycker det är värre med folk som inte bryr sig om när andra far illa t.ex. Idag förväntas alla klara sig helt själva och man skiter i om grannkvinnan håller på att bli misshandlad till döds av sin aggressive man. Man skiter i människor som mår så dåligt psykiskt att de är på väg att gå under eller ta livet av sig. Man låter äldre släktingar ligga och ruttna på ålderdomshemmen för att man är upptagen med sin karriär eller tycker att de gamla är inget att bry sig om.

    Det handlar om att man hela tiden anser sig vara upptagen med sitt, även om sanningen är att många skulle kunna offra lite tid för en närstående, bekant eller granne som far illa om de ville. Men folk är sådana egoister idag, och det visar sig bl.a. även i de beteenden du tog upp. Folk håller inte heller upp dörren för efterkommande längre, och om en man gör det för en kvinna t.ex. så tror hon genast att han vill något mer än att bara vara allmänt hövlig och respektfull. Folk hälsar knappt på varandra längre ens. Det är bara mobilskärmen som är intressant och vi lever mer och mer i våra bubblor, vilket förstås bara gör oss ännu mer egoistiska och än mindre empatiska för våra medmänniskor. Det ökar också de små hänsynslös och ohyfsade beteenden vi ser i vår vardag.
    Dörren fick man ju i ansiktet redan för 20 år sedan. En svenskhet som man verkligen reflekterade över när man inte bodde i sverige utan bara var på besök. Och höll man upp den till efterkommade gick de bara igenom den, en efter en, och oftast utan ett ord; ingen som tog tag i den och i sin tur höll den för nästkommande. Fascinerande.
  • Thu 2 Feb 2023 15:31
    #30
    Anonym (Kärring?) skrev 2023-02-02 08:33:24 följande:
    Jag tycker att folk blir kränkta av lite vad som helst. Häromdan hade en annan granne (gud jag måste flytta) ställt sin vagn precis utanför hissen på entréplan. Den var så effektivt placerad, precis i mitten, att man inte kom förbi när man skulle ut ur hissen. Modern befann sig på andra sidan trapphuset där hon långsamt hämtade sin post. När min man sköt undan vagnen en decimeter för att vi skulle komma ut, blev hon mycket upprörd. I hennes värld var det tydligen bara hon som existerade. 
    Så kanske det är. Men om ingen har rätt att känna sig kränkt, så finns det heller ingen anledning till att visa hänsyn. Problemet i ditt exempel är ju också att det är fel person som känner sig kränkt. Det är mer typ du som borde bli det.
    Men också skillnad på att vara kränkt och egoist.
    Men varje gån någon ifrågasätter möjligheten att känna sig kränkt, så minskar också ansvarstagandet och hänsynen hos folk.
    Det här bottnar såklart i politik. Det har inte uppstått av en slump.
Svar på tråden Var tog hänsyn och hyfs vägen?