• Anonym (Ont)

    Sprickor i fötterna - tips??

    Varje vinter är det samma helvete med att mina hälar får självsprickor som gör det svårt att gå. Den här vintern är det dock många ggr värre än vanligt - jag har sprickor precis överallt på fötterna, och jag kan knappt gå eller stå överhuvudtaget. Det bultar och värker som fan hela tiden.

    Jag försöker vara noga med att fila och smörja, men nu vet jag liksom inte riktigt hur jag ska göra, eftersom jag tänker att det inte är så bra att ha en massa kräm i själva såren (plus att det ju gör ännu mer ont då). 

    Nu undrar jag alltså helt enkelt om det finns nån som har nåt bra tips på nån salva eller liknande som man kan ha på själva sprickorna/såren.

  • Svar på tråden Sprickor i fötterna - tips??
  • xnfsm
    Anonym (Smörj) skrev 2023-02-02 21:58:04 följande:
    Även Purelan?
    Ok, allt förutom den. Ska jag ge det ett försök? Hoppet lever?
  • Anonym (,,,)

    Fotbadsalt med karbamid. Man får bebisfötterr. Behöver knappt fila..

  • Anonym (H)

    Mina fötter har inte haft en enda spricka sen jag började använda Footmender All in one diabetic. Jag behöver inte ens smörja så ofta som det står att man ska. Det räcker att jag smörjer efter varje dusch. 

  • Anonym (Smörj)
    xnfsm skrev 2023-02-02 23:23:05 följande:
    Ok, allt förutom den. Ska jag ge det ett försök? Hoppet lever
    Tycker absolut du ska prova. Det är rent ullfett och gör underverk för huden.
  • Anonym (Smörj)
    Pope Joan II skrev 2023-02-03 14:22:45 följande:
    Om du är överviktig så bör du ta dig ner till normalvikt. 
    maken är väldigt smal och fötterna är ändå fula. Så blir det om man missköter dom oavsett vikt. Sen kanske övervikt ger ännu fulare fötter om man dessutom missköter dom, men fula fötter kan man ha ändå.
  • Anonym (Koll)

    Footmender fotcreme dagligen efter dusch är rena mirakelkuren, tillsammans med veckovis fotbad med aktivt syre (CuraFoot) och filning. 

    Men har du svåra problem med sprickor så börja med ett besök hos en medicinsk fotvårdare, det är värt det. Det finns också speciella produkter mot just sprickor på apoteket. 

    Lösningen är att aldrig låta det gå så långt. Se också över strumpor och skor och börja ta hand om fötterna. 

    Footmender använder man i vården för att motverka just den sortens problem hos diabetiker bland annat. 

  • Anonym (dåliga fötter)
    Anonym (Ont) skrev 2023-02-01 20:11:35 följande:
    Sprickor i fötterna - tips??

    Varje vinter är det samma helvete med att mina hälar får självsprickor som gör det svårt att gå. Den här vintern är det dock många ggr värre än vanligt - jag har sprickor precis överallt på fötterna, och jag kan knappt gå eller stå överhuvudtaget. Det bultar och värker som fan hela tiden.

    Jag försöker vara noga med att fila och smörja, men nu vet jag liksom inte riktigt hur jag ska göra, eftersom jag tänker att det inte är så bra att ha en massa kräm i själva såren (plus att det ju gör ännu mer ont då). 

    Nu undrar jag alltså helt enkelt om det finns nån som har nåt bra tips på nån salva eller liknande som man kan ha på själva sprickorna/såren.


    Jag går på fotvård var 6:te vecka och har ett träningsprogram gör smärtan i dem uthärdlig. Känner mig på ett sätt som en mes... men också så väldigt mycket bättre av att ha sökt professionell hjälp.

    Jag hade väldiga problem med fötterna INNAN jag gav upp och sökte vård.
  • Anonym (Hej)

    Du har fått många bra tips i tråden men jag vill slå ett slag för ullstrumpor. De torkar inte ut fötterna.

  • Anonym (Ta hjälp)

    Det blir lätt att man slarvar med salva/applicering på fötterna. Bara kletar på lite snabbt. Ta istället hjälp av någon (eventuell man du har själv eller kan låna) och få honom att applicera och smörja, massera in.

    Det blir bättre och är som bonus lite mysigt.  

  • asdfgh

    Jag smörjer med bivaxsalva + försöker fila ner lite. Smörjer bara lite någon gång ibland.

    Har jag fått djupa sprickor klipper jag bort huden runt omkring så att salvan når ner

  • Pope Joan II
    Anonym (Smörj) skrev 2023-02-03 14:32:03 följande:
    maken är väldigt smal och fötterna är ändå fula. Så blir det om man missköter dom oavsett vikt. Sen kanske övervikt ger ännu fulare fötter om man dessutom missköter dom, men fula fötter kan man ha ändå.
    Javisst. Men när det gäller hälsprickor så är det ändå så att övervikt är en betydande faktor. Trycket på hälarna ökar förstås hos en person som väger för mycket, det säger sig liksom självt. 
Svar på tråden Sprickor i fötterna - tips??