• Anonym (antireligiös)

    Teofobi, religionshat, ateism...?

    Hej FL!

    Vet ni om det finns något samlat namn, ord för en person som är reigionshatare/motståndare? Typ islamofob fast att man är emot alla religioner. Nolltolerans mot religion på samhällspåverkan och politik?

    Kan man kalla sig ateist då tex? Eller betyder ateism enbart att man inte själv tror på nån gud, utövar nån religiös tro?

    Detta är något som som diskuterats flitigt på luncherna som ingen tycks vara överens om.

  • Svar på tråden Teofobi, religionshat, ateism...?
  • Lynx123

    Jag skulle använda det vedertagna ordet antireligion, dvs. motstånd mot all religion. Skulle nog personligen tillskriva det till mig själv. Känner dock varken förakt eller rädsla för religion, utan snarare handlar det om att jag inte vill få mitt liv styrt av lagar och inställningar som folk baserar på gamla böcker som handlar om övernaturliga väsen som ingen kan bevisa. Islamofobi eller antisemitism känns mycket mer laddat och involverar hat/förakt mot folkgrupper. Likaså homofobi. Fun fact: homofobi betydde ursprungligen ängslan över att själv vara homosexuell. Ligger kanske något i det...

  • Anonym (antireligiös)
    Goneril skrev 2023-02-01 22:50:19 följande:

    Du behöver köpa lite studentlitteratur på nätet, detta tema är vittfamnande, men lite kan du få av mig:                                                                       Ateisten tar aktivt ställning mot religioner,  en agnostiker är "icke vetande", det vill säga att denne varken förnekar eller bekänner sig till någon religion, är alltså helt neutral i trosfrågor. (Agnosticism).                                                                                                                                                    Den som företräder en åsikt som avviker från den gängse rådande är en kättare. (Kätteri eller  heresi).                                                                                                                                                                  Den som vänder en religion ryggen, en religion som vederbörande tidigare bekänt sig till är en avfälling eller en apostat.  (Apostasi).                                                                                                                  Inom Islam talar man om otrogna, "infidels". En muslim kan även vara en apostat.
    Man kan väl använda ateism för all sorts trosförnekelse men det blir rätt trubbigt, om det nu rör sig om en uppsats eller dylikt, det finns grader av avståndstagande.


    Tack för din sakliga redogörelse. Verkar fortfarande inte finnas något som passar någon med denna ställning. Vissa hävdar ateism och det är väl hittills det mest korrekta! Undrar ändå var ordet islamofobi uppkom och varför det inte verakr finnas nån motsvarighet beträffande andra religioner inkl kristendomen, fast det kanske finns utan att det används. Får fråga Richard Jomshof kanske...
  • Citronella
    Anonym (antireligiös) skrev 2023-02-01 23:39:09 följande:
    Du verkar ta det här personligt. Jag sökte nåt mer sakligt och korrekt än något från wokevokabulären.

    Snacka om att missförstå vad ordet woke betyder Woke är precis tvärtom mot för vad jag tycker det är när man är woke som man slänger sig med -fob uttryck. 


    Att man inte tycker som dig är inte samma sak som att ta något personligt. 

  • Anonym (antireligiös)
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-02-01 22:05:30 följande:

    Går man efter hur andra fobiord sammansätts så skulle det bli religiofobi. Kolla vad det heter på något större språk.


    Du hade rätt. Detta kom upp när jag googlade
    .
    What is a phobia of religion called?

    religiophobia (uncountable) A fear or hatred of religion, religious faith, religious people or religious organisations.


    religiophobia - Wiktionary
    en.wiktionary.org ? wiki ? religiophobia
    Is there a phobia of Christianity?

    Anti-Christian sentiment or Christophobia constitutes the fear of, hatred of, or prejudice against Christians, the Christian religion, and/or its practices.

  • EnAnonumius
    Goneril skrev 2023-02-01 22:50:19 följande:

    Du behöver köpa lite studentlitteratur på nätet, detta tema är vittfamnande, men lite kan du få av mig:                                                                       Ateisten tar aktivt ställning mot religioner,  en agnostiker är "icke vetande", det vill säga att denne varken förnekar eller bekänner sig till någon religion, är alltså helt neutral i trosfrågor. (Agnosticism).                                                                                                                                                    Den som företräder en åsikt som avviker från den gängse rådande är en kättare. (Kätteri eller  heresi).                                                                                                                                                                  Den som vänder en religion ryggen, en religion som vederbörande tidigare bekänt sig till är en avfälling eller en apostat.  (Apostasi).                                                                                                                  Inom Islam talar man om otrogna, "infidels". En muslim kan även vara en apostat.
    Man kan väl använda ateism för all sorts trosförnekelse men det blir rätt trubbigt, om det nu rör sig om en uppsats eller dylikt, det finns grader av avståndstagande.


    Inte riktigt rätt det du skriver om ateism.
    Fast det är en ganska vanlig missuppfattning vad ateism handlar om även bland ateister..

    Ateism tar inte aktiv ställning från religioner.
    Ateism betyder "frånvaro av gud/gudar eller andra högre (osynliga) makter"..

    "Teism" kommer från grekiskans ord "theos" som betyder gud. A är i detta fall kort för Anti  "utan/icke/mot"..

    Monoteister: är de som tror på en (mono) gud..
    exempel Judar, Kristna och Muslimer

    Polyteister: är de som tror på flera (poly) gudar exempel
    Vikingarna, Gamla Grekerna, Romarna (romarriket)

    Det finns faktiskt ateistiska religioner. Den mest kända ateistiska religionen är då Buddhismen. Buddha var bara en filosof vars läror mynnade ut till en hel religion.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • klyban

    Eller så har man bara andra hobbys, måste man kalla det för nått?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Lynx123
    EnAnonumius skrev 2023-02-02 06:27:50 följande:
    Teofobi, religionshat, ateism...?
    Inte riktigt rätt det du skriver om ateism.
    Fast det är en ganska vanlig missuppfattning vad ateism handlar om även bland ateister..

    Ateism tar inte aktiv ställning från religioner.
    Ateism betyder "frånvaro av gud/gudar eller andra högre (osynliga) makter"..

    "Teism" kommer från grekiskans ord "theos" som betyder gud. A är i detta fall kort för Anti  "utan/icke/mot"..

    Monoteister: är de som tror på en (mono) gud..
    exempel Judar, Kristna och Muslimer

    Polyteister: är de som tror på flera (poly) gudar exempel
    Vikingarna, Gamla Grekerna, Romarna (romarriket)

    Det finns faktiskt ateistiska religioner. Den mest kända ateistiska religionen är då Buddhismen. Buddha var bara en filosof vars läror mynnade ut till en hel religion.
    Jättebra skrivet! Exakt så! Ateism är helt enkelt att man inte tror på några som helst gudar. Ursprungligen betraktade dock romarna de kristna som ateister eftersom de inte trodde på en enda av deras gudar.

    Som ateist själv får jag ibland höra just att jag är aktivist på något sätt, att jag inte har en moralisk kompass, att jag tycker si och så politiskt. Inget av det stämmer - jag tror helt enkelt inte på någon gud.

    Att jag sedan inte vill få dikterat för mig hur jag ska leva på grund av andra människors religiösa övertygelser är en annan fråga. Egentligen tror jag att det stämmer för alla, och därför tycker jag att religion och stat alltid ska vara helt åtskilda. På så sätt lever vi alla fridfullt under samma tak och sedan får var och en leva enligt sina övertygelser när de kommer hem.
  • Goneril

    Jag håller i stora drag med föregående skribenter i denna ytterst komplexa fråga, särskilt klargörandet av ateism. Jag tycker dock att gränserna mellan agnosticism och ateism är  flytande. Ateisten kan förvisso avvisa gudar, vilket kan benämnas antiteism, men han kan även ha en "laid-back attitude."                                     Buddhafrågan: Buddhismen är en av de fem världsreligionerna, även om den är mer filosofi än religion. Gudabilder ingår ju buddhistens världsbild, särskilt i Asien, så man kan bli lite kluven. Skillnad mot Kristendom och Islam är återfödelsen, vilket är rätt behagligt med tanke på den straffutmätning i helvetet som kan drabba muslimer och kristna. Dante Alighieri beskriver helvetesvandringen på ett mycket påtagligt och brutalt sätt i "Den Gudomliga Komedin".                     Så var det antikens romare, läser just nu Peter Frankopans "The Silk Roads" där han fastställer  att de kristna inte direkt var populära i antikens Rom: "The Imperial militäry in particular began to view the new religion, with its subversive attitudes to sin, sex, death and life in general, as a threat to traditional martial values." Moralens väktare blir sällan populära.
                                                               

  • Lynx123
    Goneril skrev 2023-02-02 22:39:57 följande:

    Jag håller i stora drag med föregående skribenter i denna ytterst komplexa fråga, särskilt klargörandet av ateism. Jag tycker dock att gränserna mellan agnosticism och ateism är  flytande. Ateisten kan förvisso avvisa gudar, vilket kan benämnas antiteism, men han kan även ha en "laid-back attitude."                                     Buddhafrågan: Buddhismen är en av de fem världsreligionerna, även om den är mer filosofi än religion. Gudabilder ingår ju buddhistens världsbild, särskilt i Asien, så man kan bli lite kluven. Skillnad mot Kristendom och Islam är återfödelsen, vilket är rätt behagligt med tanke på den straffutmätning i helvetet som kan drabba muslimer och kristna. Dante Alighieri beskriver helvetesvandringen på ett mycket påtagligt och brutalt sätt i "Den Gudomliga Komedin".                     Så var det antikens romare, läser just nu Peter Frankopans "The Silk Roads" där han fastställer  att de kristna inte direkt var populära i antikens Rom: "The Imperial militäry in particular began to view the new religion, with its subversive attitudes to sin, sex, death and life in general, as a threat to traditional martial values." Moralens väktare blir sällan populära.
                                                               


    Så sant! 
    Agnosticism betraktar jag mer som ett förhållningssätt gentemot kunskap. Du kan t.ex. vara agnostisk ateist eller agnostisk troende - ingen vet med säkerhet.
    Frankopans bok står på min läs-lista. Har hört goda vitsord om den. Vad tycker du själv?
  • Goneril

    Jag gör ett nytt försök att svara Lynx, mitt tidigare svar har nog hamnat i yttre rymden. Frankopans bok är en stark upplevelse; handelsvägarna skildras utförligt, handelsmän under gångna tider har starkt bidragit till vår civilisations framväxt. Läs den på engelska, det är mitt råd och var beredd på många väldigt realistiska berättelser, till exempel kapitlet om mongolernas livsstil. Adlibris har den.

  • Anonym (antireligiös)
    Citronella skrev 2023-02-01 23:49:59 följande:

    Snacka om att missförstå vad ordet woke betyder Woke är precis tvärtom mot för vad jag tycker det är när man är woke som man slänger sig med -fob uttryck. 


    Att man inte tycker som dig är inte samma sak som att ta något personligt. 


    Det får du gärna förklara närmre? Tror knappast man behöver vara woke för att slänga sig med såna uttryck.

    Här har du en mycket bra artikel om felanvändningen av ordet fobi och lite förklaringar till hur ordet islamofobi tillkom och hur dåligt det beskriver den egentliga känslan bakom som handlar om avsky mot religioner snarare än en fobi dvs rädsla för tex islam.

    https://www.gp.se/debatt/islamofobi-anv%C3%A4nds-som-slagtr%C3%A4-f%C3%B6r-att-rentv%C3%A5-religionens-illd%C3%A5d-1.91144515
  • Anonym (antireligiös)
    klyban skrev 2023-02-02 06:36:10 följande:

    Eller så har man bara andra hobbys, måste man kalla det för nått?


    Ja tydligen finns det ett stort behov i samhället som knappast kan ha undgått någon. Varför tror du partier som SD blivit så stora? Islamofobi betyder egentligen rädsla för tron islam vilket ju inte är samma som att känna en allmän avsky för religioner som fenomen. Det saknas alltså ett uttryck för att kunna föra debatten framåt och separera inställningar och betydelser.
  • Anonym (islamofob och antisemit)

    Jag tror en sådan person får kalla sig islamofob och antisemit. Det är liksom de två religionerna som räknas om man avskyr religion. Det är lite hippt att hata kristendom, ingen bryr sig så värst om hedningar, buddhister eller hinduer men ogillandet av islam och judendom ger ju följder och det märks mest. "-Jag avskyr alla religioner!" låter mer som en bortförklaring från att man faktiskt är islamofob och antisemit. För det är man, även om man så avskyr andra religioner också.

    Om du är ok med islam och judendom, men ogillar andra religioner kan du nog gömma dig bakom antireligiös. Kanske även om du styr in diskussionen snabbt på att basha kristendom eller flikar in att kristendomen är värre att det funkar med, men annars är du tyvärr islamofob och antisemit.

  • Lynx123
    Goneril skrev 2023-02-03 00:07:43 följande:

    Jag gör ett nytt försök att svara Lynx, mitt tidigare svar har nog hamnat i yttre rymden. Frankopans bok är en stark upplevelse; handelsvägarna skildras utförligt, handelsmän under gångna tider har starkt bidragit till vår civilisations framväxt. Läs den på engelska, det är mitt råd och var beredd på många väldigt realistiska berättelser, till exempel kapitlet om mongolernas livsstil. Adlibris har den.


    Tack! Har lyssnat på honom tala om sin forskning och det är alltid intressant; särskilt som han fokuserar på en del av historien som inte uppmärksammats lika mycket.  Ska absolut läsa honom på engelska. Har gjort det samma med exempelvis Mary Beard, Robin Lane Fox och Tom Holland.
  • Goneril

    Lynx123, tack, där fick jag några boktips. Just nu håller jag på med Elisabeth Bowens "The Heat of the Day", vi hade den på Humanisten, förmodligen  på grund av det poetiska språket, jag läste den inte ordentligt men fick godkänt på kursen alla fall. Nu har jag gett mig i kast med den, ett helt hypnotiserande språk, men ack vad seg. Den handlar om spioneri efter andra världskriget, men det händer inte mycket. Nu har jag ju fått nya tips!

  • Lynx123
    Goneril skrev 2023-02-03 13:09:01 följande:

    Lynx123, tack, där fick jag några boktips. Just nu håller jag på med Elisabeth Bowens "The Heat of the Day", vi hade den på Humanisten, förmodligen  på grund av det poetiska språket, jag läste den inte ordentligt men fick godkänt på kursen alla fall. Nu har jag gett mig i kast med den, ett helt hypnotiserande språk, men ack vad seg. Den handlar om spioneri efter andra världskriget, men det händer inte mycket. Nu har jag ju fått nya tips!


    Alltid roligt med boktips. Tack själv. :)
Svar på tråden Teofobi, religionshat, ateism...?