• Anonym (Ts)
    Thu 2 Feb 2023 14:04
    675 visningar
    11 svar
    -1
    11
    675

    Te med champagnesmak, alkohol?

    Ok, dum fråga säkert menjag undanber mig idiotförklaringar som är så vanliga på FL. Vill ha svar från er som vet, inte ni som gissar.

    Te med tex champagnesmak där det ingår champagnearom i innehållet - hur är det med alkohol? Vad är det för typ av arom? När det är aromer i andra livsmedel är det ju ofta smakämnen som är utvunna med hjälp av sprit - därför har jag fått veta att tex alkoholfri glögg innehåller spår av alkohol då kryddorna/aromerna i den utvunnits med hjälp av alkohol. 


    Men hur funkar det med teer? De är ju torra, så då torde ju alkoholen avdunstat?

    Någon som kan detta och vill förklara?

  • Svar på tråden Te med champagnesmak, alkohol?
  • Anonym (C2H5O­H)
    Thu 2 Feb 2023 14:08
    #1

    Det finns ingen alkohol i te med champagnesmak

  • Anonym (V)
    Thu 2 Feb 2023 14:10
    #2

    Det är precis som du säger. Teerna är torra och innehåller därför inte alkohol.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 2 Feb 2023 14:14
    #3
    Anonym (V) skrev 2023-02-02 14:10:04 följande:

    Det är precis som du säger. Teerna är torra och innehåller därför inte alkohol.


    Men är det alltså så att man har utvunnit champagnearomen med alkohol men när teet torkat så dunstar alkoholen iväg men aromen består?
  • Anonym (C2H5O­H)
    Thu 2 Feb 2023 14:16
    #4
    +1
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-02 14:14:57 följande:
    Men är det alltså så att man har utvunnit champagnearomen med alkohol men när teet torkat så dunstar alkoholen iväg men aromen består?
    Ja, eller så har man bara tillsatt någon kemikalie som smakar som champagne,
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 2 Feb 2023 14:19
    #5
    Anonym (C2H5OH) skrev 2023-02-02 14:16:22 följande:
    Ja, eller så har man bara tillsatt någon kemikalie som smakar som champagne,
    Så kan det ju såklart vara. Just på det te jag såg stod det champagnearom, det hade varit intressant att veta vad det är.
  • Anonym (Killg­issar)
    Thu 2 Feb 2023 14:20
    #6
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-02 14:19:30 följande:
    Så kan det ju såklart vara. Just på det te jag såg stod det champagnearom, det hade varit intressant att veta vad det är.
    Det är väl samma sak som när man gör godis, aromen är tillsatt på kemisk väg.
  • Anonym (C2H5O­H)
    Thu 2 Feb 2023 14:22
    #7
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-02 14:19:30 följande:
    Så kan det ju såklart vara. Just på det te jag såg stod det champagnearom, det hade varit intressant att veta vad det är.
    Vad står på innehållsförteckningen?
  • Thu 2 Feb 2023 14:46
    #8
    +2
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-02 14:04:31 följande:
    Te med champagnesmak, alkohol?

    Ok, dum fråga säkert menjag undanber mig idiotförklaringar som är så vanliga på FL. Vill ha svar från er som vet, inte ni som gissar.

    Te med tex champagnesmak där det ingår champagnearom i innehållet - hur är det med alkohol? Vad är det för typ av arom? När det är aromer i andra livsmedel är det ju ofta smakämnen som är utvunna med hjälp av sprit - därför har jag fått veta att tex alkoholfri glögg innehåller spår av alkohol då kryddorna/aromerna i den utvunnits med hjälp av alkohol. 


    Men hur funkar det med teer? De är ju torra, så då torde ju alkoholen avdunstat?

    Någon som kan detta och vill förklara?


    Eftersom jag inte vet vilket te du pratar om och du inte skriver ut namnet på aromen kan jag inte veta säkert, men jag skulle gissa att aromen är tillverkad på kemisk väg (typ en ester) och att man inte använt champagne/alkohol alls i framställningen av teet. Det blev nog ett väldigt dyrt te i sådana fall, om man skulle använda riktig champagne i tillverkningen, eller hur?

    "Spår av alkohol" kan det finnas i många livsmedel, men är det under en viss procent (som jag inte har i huvudet, typ 1 % eller lägre kanske?) så räknas det som alkoholfritt. Det är så små mängder att det varken gör till eller från, liksom. Man kan lugnt sippa på alkoholfri glögg som gravid, till exempel.

    Etanol, som är det "vanligt folk" menar när de säger alkohol (jag är kemist), har betydligt lägre kokpunkt än vatten och avdunstar alltså snabbare vid rumstemperatur. Den fukt som finns kvar i teet (100 % vattenfritt är det liksom inte), är troligen mest fukt från luften, alltså vatten, och inte etanol. Även om man nu skulle framställt teet med äkta champagne, är det nog så lite etanol kvar i den torra produkten att det kan sägas vara noll.
  • Anonym (M)
    Thu 2 Feb 2023 14:49
    #9
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-02 14:19:30 följande:
    Så kan det ju såklart vara. Just på det te jag såg stod det champagnearom, det hade varit intressant att veta vad det är.
    Vad var det för te? Vart köper man det?
  • Thu 2 Feb 2023 15:07
    #10

    Att det står champagnearom eller naturliga aromer betyder inte att champagne varit inblandat på något vis det kan lika gärna vara utvunnet ur granbarr, Hade det varit champagne hade det stått det är nämligen ett försäljningsargument. 


    Glöggkryddor innehåller ingen alkohol, alkoholfri glögg är avalkoholiserat vin och kan därmed innehålla små mängder alkohol. Vanlig julmust innehåller förövrigt 0,3% 

    Varför vill du veta det här? Det påverkar inte på minsta vis, du kan dricka det fast du är gravid det påverka inte fostret och det är helt okej att barn dricker det. 

  • Anonym (Killg­issar)
    Thu 2 Feb 2023 15:10
    #11
    Citronella skrev 2023-02-02 15:07:15 följande:

    Att det står champagnearom eller naturliga aromer betyder inte att champagne varit inblandat på något vis det kan lika gärna vara utvunnet ur granbarr, Hade det varit champagne hade det stått det är nämligen ett försäljningsargument. 


    Glöggkryddor innehåller ingen alkohol, alkoholfri glögg är avalkoholiserat vin och kan därmed innehålla små mängder alkohol. Vanlig julmust innehåller förövrigt 0,3% 

    Varför vill du veta det här? Det påverkar inte på minsta vis, du kan dricka det fast du är gravid det påverka inte fostret och det är helt okej att barn dricker det. 


    Sant. I så fall är det väl mer teinet man ska ha koll på, men det ska mycket till innan man kommer upp i större mängder där.
    Anonym (M) skrev 2023-02-02 14:49:26 följande:
    Vad var det för te? Vart köper man det?
    Hela internet är fullt av det. Googla, finns flera olika sorter.
Svar på tråden Te med champagnesmak, alkohol?