• Vevoz

    Begära betalt för en middag i efterhabd

    Hej!

    Vi firade Nyår med våra vänner, vi var under uppfattningen att de bjöd hem oss på middag. Det var aldrig prat om att vi skulle betala för detta nöje.

    Nu, igår, långt efter nyår så fick jag en swishnotis att hon bad om 307:- av mig. Jag frågade varför, hon sa att det var för nyår.

    jag frågade varför vi skulle betala. Hon sa att hon trodde vi skulle dela på middagen. Hennes anledning var att förra året på nationaldagen så lagade vi mat och de betalade halva. Ja det stämmer, vi kom överens om att de skulle betala halva. Men det var för de sov över hos oss så vi köpte två frukostar, två luncher och två middagar. Därför kom vi överens om att dela på den kostnaden. Det blev ju över 1000:-.

    Vem har gjort fel? Har nån gjort fel? Jag betalade ju hennes 307:- ändå men det känns surt att hon begär pengarna så långt efter nyår enligt en överenskommelse som vi inte haft.

  • Svar på tråden Begära betalt för en middag i efterhabd
  • Anonym (B_la)

    Under studietiden kunde vi göra så för att kunna ha en finare middag tillsammans, men då var det något man kom överens om innan. Annars låter det dumsnålt och lite ovänligt. Jag skulle inte heller begärt pengar från någon som kommit och sovit över och fått frukost lunch och middag. Det jämnar ut sig. 

    Prata med vännen inför nästa tillfälle, och föreslå hur du önskar at ni resonerar. Men du kan nog inte förvänta dig att andra ska låta bli att ta betalt om du gör det. 

    Inte värt att tappa en vän för. Kommunikation! 

  • MsM84
    Vevoz skrev 2023-02-03 21:04:59 följande:

    Vem sa att det var för två? De kom med barn o hela köret. 


    och jo, två middagar, två luncher och två frukostar för 6 pers blev över 1K. (Vi var två vuxna och ett barn av dessa 6 pers)


    Du kan ju inte räkna in kostnaden för mat för din familj- ni skulle väl ha ätit även om ni inte haft gäster?
  • Anonym (Alf)
    Anonym (Q) skrev 2023-02-04 19:07:30 följande:

    Jag tycker att det är märkligt att komma med det en månad efter. Sånt bestämmer man innan och inte en månad efter. Jag tycker inte att det är märkligt att man delar på kostnaden, men sånt bestäms innan. 


    Hade man pratat om det innan = helt normalt.

    Att komma efter och begära pengar = inte normalt.
  • Alessia

    Nytt ekonomiskt klimat i landet nu, så jag gissar att antalet betalbröllop, betalfödelsedagskalas, betalbabyshowers  etc kommer att öka drastiskt.
    Givetvis ska man i förväg komma överens om vad som gäller så att man kan ta ställning. 
    Jag skulle trots det ha betalat de där 307 kronorna, som du ju gjorde TS. Inte värt att bråka för sådan liten summa (de behövde nog pengarna!), men också påpekat att i fortsättningen pratar vi med varandra om vad som gäller.

  • Kockobello
    Anonym (Studenter) skrev 2023-02-03 21:10:40 följande:

    Jag måste säga att jag skulle SKÄMMAS att ta betalt av gäster oavsett upplägg och oavsett hur många dagar man hälsar på varandra. Möjligen att man gjorde sånt när man var student men inte sedan man blev vuxen ?på riktigt??inte i de kretsar jag umgås iallafal. känns så patetiskt och snålt och bara pinsamt. jag skulle aldrig vilja umgås på detta sätt. Bjuder man hem så bjuder man. Sedan kan man dela upp och säga t ex att någon kan ta med efterrätt eller vin eller liknande men aldrig, ALDRIG att man håller på och swishat kronor och ören. Så otroligt trist inställning. Det ska väl jämna ut sig? Man känner väl på sig när det är ens tur att bidra? gör man inte det är det inga bra vänner.


    Ett hemskt beteende. Usch.
  • Anonym (yl)

    Man ska givetvis ta upp att man ska splittra notan så att säga innan gästerna tackar ja eller nej till det, inte få det som en överraskning efteråt. De har gjort fel. 

  • Goneril

    Väldigt märkliga umgängesvanor, man bjuder väl sina vänner? Ja,  det gör man oavsett om det handlar om några tusenlappar eller hundralappar. Våra parmiddagar är inte precis billiga - och vi blir alltid bjudna på samma nivå. Nu är det ju svårt att byta strategi när ni redan har etablerat dessa trista vanor, och att klaga över 300.- förefaller ju extremt när ni själva krävt betalning.                                  Tala med era kompisar och förklara att ni ju är goda vänner och därför ska ni i fortsättningen umgås utan tanke på krav på betalning, värdfolket står för kostnaderna när det bjuds, oavsett om övernattning ingår eller ej.                                       Och förresten, varför "köpte" ni frukostar och luncher, varför lagade ni inte maten? Billigare och mer personligt. Gissningsvis är ni unga och har dåligt med pengar, men när jag tänker efter har jag alltid bjudit, även i unga år. Man får prioritera kalas med vänner.

  • EpicF
    Goneril skrev 2023-02-06 21:51:50 följande:

    Väldigt märkliga umgängesvanor, man bjuder väl sina vänner? Ja,  det gör man oavsett om det handlar om några tusenlappar eller hundralappar. Våra parmiddagar är inte precis billiga - och vi blir alltid bjudna på samma nivå. Nu är det ju svårt att byta strategi när ni redan har etablerat dessa trista vanor, och att klaga över 300.- förefaller ju extremt när ni själva krävt betalning.                                  Tala med era kompisar och förklara att ni ju är goda vänner och därför ska ni i fortsättningen umgås utan tanke på krav på betalning, värdfolket står för kostnaderna när det bjuds, oavsett om övernattning ingår eller ej.                                       Och förresten, varför "köpte" ni frukostar och luncher, varför lagade ni inte maten? Billigare och mer personligt. Gissningsvis är ni unga och har dåligt med pengar, men när jag tänker efter har jag alltid bjudit, även i unga år. Man får prioritera kalas med vänner.


    Du förstod inte på allvar att de har köpt ingredienser till lunch, middag och frukostmat....?!
  • Goneril

    Då blir det ännu värre, jag trodde det rörde sig om någon typ av catering. Har de köpt ingredienserna och vill ändå ha betalt? 

  • EpicF
    Goneril skrev 2023-02-07 02:23:16 följande:

    Då blir det ännu värre, jag trodde det rörde sig om någon typ av catering. Har de köpt ingredienserna och vill ändå ha betalt? 


    För att de köpte till fler personer... Och de var dessutom avtalt på förhand. 
  • Anonym (Utlandssvensk)
    Goneril skrev 2023-02-07 02:23:16 följande:

    Då blir det ännu värre, jag trodde det rörde sig om någon typ av catering. Har de köpt ingredienserna och vill ändå ha betalt? 


    Hahaha japp!!!! Helt sjukt!! Skrattande
Svar på tråden Begära betalt för en middag i efterhabd