• Anonym (Hatar mitt jobb)

    Du som bytt yrke vid 40 eller 50....

    Har några frågor till dig som bytt yrke senare i livet:
    1. Vilket var det tidigare yrke?
    2. Varför bestämde du dig för att lämna det?
    3. Vilket yrke gick du till istället?
    4. Hur kom du fram till att just det yrket gällde?
    5. Behövde du plugga många år?
    6. Så här efteråt, vad tycker du om ditt val?

    Jag är själv 40+ och har jobbat som projektledare dom senaste åren och jag är jätteless på det. Visst, jag har jättebra lön men det är den absolut enda fördelen som jag ser numera. I smyg har jag hoppats att jag ska åka ut vid nån neddragning på jobbet för då får man lön X antal månader plus att man får a-kassa efter det så man kan passa på och utbilda om sig. 

  • Svar på tråden Du som bytt yrke vid 40 eller 50....
  • Anonym (Mia)

    Jag gick faktiskt från projektledare till policy analytiker för några år sedan när jag var 45 år. Jag fick det första jobbet utan att behöva vidareutbilda mig först, men har sedan dess hoppat på alla möjligheter till utveckling och utbildning som min arbetsgivare har erbjudit och föreslagit. När jag började var det ju inte för min långa erfarenhet som analytiker de anställde mig utan andra kvaliteter och kunskapsområden.

    Jag gick ner i lön en hel del från att ha varit frilansande konsult, men trygghet, en fast anställning, normala arbetstider och kul arbetsuppgifter gjorde det väl värt det för mig. 

  • Anonym (Hatar mitt jobb)
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-03 15:27:24 följande:

    Jag gick faktiskt från projektledare till policy analytiker för några år sedan när jag var 45 år. Jag fick det första jobbet utan att behöva vidareutbilda mig först, men har sedan dess hoppat på alla möjligheter till utveckling och utbildning som min arbetsgivare har erbjudit och föreslagit. När jag började var det ju inte för min långa erfarenhet som analytiker de anställde mig utan andra kvaliteter och kunskapsområden.

    Jag gick ner i lön en hel del från att ha varit frilansande konsult, men trygghet, en fast anställning, normala arbetstider och kul arbetsuppgifter gjorde det väl värt det för mig. 


    Tack för svaret. Spännande med ett yrke jag aldrig hört talas om. Vad gör man som "policy analytiker" och hur kom det sig att det passade dig så väl trots att du inte jobbat med det förut?
  • Anonym (F)

    Jag gick från att vara projektledare till att bli linjechef. Först inom samma företag och sen till nytt företag i ny branch.

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Hatar mitt jobb) skrev 2023-02-03 15:30:41 följande:
    Tack för svaret. Spännande med ett yrke jag aldrig hört talas om. Vad gör man som "policy analytiker" och hur kom det sig att det passade dig så väl trots att du inte jobbat med det förut?
    Jag jobbar på en statlig myndighet i landet jag bor med att analysera olika insatsprogram och åtgärder, före, under och efter implementering. Jag hade en bakgrund inom området som myndigheten reglerar och råkade nog mest bara vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Samtidigt var jag verkligen redo för en förändring och har fått jobba rätt mycket på att komplettera min kompetens sedan jag började, men det passar mig bra - jag gillar inte när det står stilla.
  • Anonym (Hatar mitt jobb)
    Anonym (F) skrev 2023-02-03 15:34:13 följande:

    Jag gick från att vara projektledare till att bli linjechef. Först inom samma företag och sen till nytt företag i ny branch.


    På vad sätt skiljer sig dina arbetsuppgifter mellan dom två jobben?
  • Anonym (F)
    Anonym (Hatar mitt jobb) skrev 2023-02-03 16:22:04 följande:
    På vad sätt skiljer sig dina arbetsuppgifter mellan dom två jobben?
    Personalansvar, styra en bredare verksamhet, långsiktighet
  • Anonym (Malin)

    Jobbade inom kontor från 17 års ålder tills jag var 44. Företaget gick i konkurs och jag tog en 7 mån kurs i elektronik. Fick jobb som montör 2 veckor efter avslutad utbildning och jobbar idag som reparationstekniker inom samma företag.

    Det svåraste för mig är alla intriger mellan personalen och att alla sitter med sina mobiler när de borde jobba och på raster haha. 

  • PH76

    För ca 2.5 år sedan så gick jag från att vara linjechef till att starta eget företag som konsult.

  • Anonym (IT är inte IT)

    Jag (då 39 år) bytte yrke i höstas. Det är tekniskt sett fortfarande IT men en helt annan inriktning.

    Jag hade varit smått intresserad av den inriktningen under ett par år och gått någon grundläggande högskolekurs inom den men ffa var jag intresserad av företaget och intresserad av en förändring. Hade jobbat länge på samma ställe och var osäker på om det var yrket i sig som jag börjat tröttna på eller om det var arbetsplatsen.

    Det som drog mig till mitt nya företag är att de verkligen utbildar sina anställda.

  • Stooler
    1. Vilket var det tidigare yrke?
    Jag jobbade som Försäljningsingenjör/Key Account Mgr inom elektronik.
    2. Varför bestämde du dig för att lämna det
    Asienkrisen, alla mina kunder började producera utomlands
    3. Vilket yrke gick du till istället?
    Spelbranschen, sportspel och poker främst
    4. Hur kom du fram till att just det yrket gällde?
    2 saker, mitt intresse för sport och statistik/matematik och att Bookmakers började använda internet.
    5. Behövde du plugga många år?
    Inte alls
    6. Så här efteråt, vad tycker du om ditt val?
    Helt fantastiskt, tappade inte en krona i lön och jobbet blev än mer intressant än innan. Idag är jag konsult i branschen men har flyttat till Gran Canaria och i princip pensionerat mig i förtid. Får dock fortfarande uppdrag men jobbet kräver enbart en hyfsad internetuppkoppling.
Svar på tråden Du som bytt yrke vid 40 eller 50....