• Anonym (Föräl­der)
    Sat 4 Feb 2023 10:49
    6851 visningar
    24 svar
    -2
    24
    6851

    Äldre tonåring vill inte duscha mer än 1 gång i veckan.

    Jag har ett ?vuxet barn? som är 18 år gammal. Och har nyligen fått ett timjobb på ett ställe. Men hen vill inte duscha för att hen tycker inte att hen luktar illa. Jag själv känner att hen luktar lite men inte överdrivet mycket och jag har försökt att säga att hen måste iallafall duscha minst varannan dag för att inte börja lukta. Eftersom hen jobbar med folk är jag då orolig att hen inte kommer få fortsätta jobba. 
    Jag har försökt hela hens liv och ibland kan hen duscha 2 ggr i veckan men har iallafall satt i system att duscha varje söndag. 


    Jag tänkte om folk skriver vad de tycker om det här så kan jag visa att det inte är fräscht att bara duscha en gång i veckan så kan hem kanske acceptera att få in en ny vana till att duscha varannan dag.

  • Svar på tråden Äldre tonåring vill inte duscha mer än 1 gång i veckan.
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 4 Feb 2023 11:43
    #11
    +1
    Anonym (Diagnosmamma) skrev 2023-02-04 11:34:48 följande:
    Duschkrav inom vården? Handtvätt och klädbyte ja, men att duscha varje dag har iaf jag aldrig hört talas om under mina 30 år. 
    Självklart finns det inga duschkrav.  Finns väl inte i något yrke vad jag vet. Men om man jobbar patientnära tycker iallafall jag det känns mer fräscht. Man tvättar ju inte sig bara för att lukta gott så att säga. 
  • Anonym (V)
    Sat 4 Feb 2023 12:01
    #12
    +1

    Alla behöver inte duscha varannan dag, för vissa räcker det med 1-2 ggr i veckan beroende på livsstil men även att duscha ofta är inte direkt det bästa för huden.. 

  • Anonym (Egent­ligen)
    Sat 4 Feb 2023 12:19
    #13

    Egentligen behöver man aldrig duscha under en hel livstid. Det man behöver är tvätta sig. Jag vet gott om ungdomar som duschar varje dag, ibland flera gånger, men luktar ändå, för det tvättar sig inte när de är i duschen. De går in, de blir blöta, de blir varma eller svala, men de gör uppenbarligen ingen riktig ansträngning att tvätta sig, särskilt inte på de viktigaste ställena. 

    Sen dyker det då och då upp de som aldrig duschar men som tvättar sig. Det känns på doften. Det är inte svett-deo där, inte. 

  • Anonym (.....­.)
    Sat 4 Feb 2023 12:30
    #14
    Anonym (Anonym) skrev 2023-02-04 11:28:52 följande:

    Hej.
    Förstår det kanske inte är så enkelt men.
    Om det handlar om en kille som är 18 år bör han duscha iallafall varannan dag så var 3:e dag är minimum. Viktigt att  Använda bra deodorant ha rena kläder varje dag. Obs Strumpor./skor. Ibland kan det vara det som luktar..  Om det är en tjej kan det räcka med 2 ggr i veckan oftast. Tonåringar svettas oftast mer än helt vuxna och har ibland mer kroppslukt. Nu vet jag inte vad ditt barn jobbar med men om det är tex  inom vård och omsorg är det viktigt att man är fräsch. Där bör man duscha efter varje arbetspass tycker jag. Jobbat många år inom vård tidigare så det är viktigt. 


    Varför måste man använda deo? Det är inte nyttigt öht och gör att man luktar mer svett istället när den inte används. Tvål å vatten räcker gott
  • Sat 4 Feb 2023 12:38
    #15

    Vid 18 år är det ovanligt att de inte följer hygiennormen. De jag träffat på, har alla haft någon form av autism/Aspergers. I så fall kommer de aldrig att "fatta grejen". I stället får man köra med avtal eller regler. "Du duschar 2 gånger i veckan, och i gengäld slutar jag med den där ovanan som du retar dig på". Eller "I det här huset ska alla utan undantag duscha minst 2 gånger i veckan". Eller t o m mutor, som jag använt mig av; en glass efter varje dusch.

  • Anonym (Föräl­der) Trådstartaren
    Sat 4 Feb 2023 12:40
    #16
    +1
    Anonym (jomenvissthörru) skrev 2023-02-04 11:20:20 följande:
    Idiotisk metod.

    Är det det verkligen? 


    varför måste en person lära sig den hårda vägen och bli stämplad som ofräsch och äcklig? 


    Jag känner en person från min ungdom och folk går fortfarande omkring och kallar denne personen för öknamn pga hur hen hade sin hygien förr. 


     

  • Anonym (en annan fru)
    Sat 4 Feb 2023 12:47
    #17
    Spucks skrev 2023-02-04 11:06:21 följande:

    Det finns inget kroppslig behov att duscha så oftas som många gör. Man behöver inte duscha varannan dag om man inte gör något man blir svettig av eller luktar.
    Om han luktar lite mot slutet av veckan, är det nog inte tillräcklig med en gång, då borde det bli två gånger i veckan.
    Om han vägrar och förlorar jobbet pga att han luktar är det hans problem.


    Jag håller inte alls med. Min tonårsson tränar just nu inte (är normalviktig) utan håller sig till raska promenader men han stinker om han inte duschar på två dagar. Och då har jag inte ens särskilt bra luktsinne.

    Han duschar nu nästan varje kväll innan läggdags, någon gång i veckan kanske han hoppar över men det känner jag direkt.
  • Anonym (Fru Ribbin­g)
    Sat 4 Feb 2023 14:35
    #18

    Du har inte att göra med en så vuxen persons hygien. Den här tråden borde ägnas åt att säga ifrån till dig istället för att skambelägga en ung person. Tala om digital mobbning!

  • Anonym (Mamma­)
    Sat 4 Feb 2023 15:45
    #19

    Nu har inte jag tonåringar än men snart. Jag kommer säga precis som jag säger nu när jag ofta får tjata in ungarna i duschen, nämligen att man behöver duscha ett par gånger i veckan, punkt slut! Jag kommer vara brutalt ärlig 😂

  • Anonym (jomen­vissth­örru)
    Sat 4 Feb 2023 15:47
    #20
    +1
    Anonym (Förälder) skrev 2023-02-04 12:40:49 följande:

    Är det det verkligen? 


    varför måste en person lära sig den hårda vägen och bli stämplad som ofräsch och äcklig? 


    Jag känner en person från min ungdom och folk går fortfarande omkring och kallar denne personen för öknamn pga hur hen hade sin hygien förr. 


     


    Poängen totalt missad och då detta nu är uppenbart så är det ingen ide att förklara.


  • Sat 4 Feb 2023 21:11
    #21
    Anonym (en annan fru) skrev 2023-02-04 12:47:04 följande:
    Jag håller inte alls med. Min tonårsson tränar just nu inte (är normalviktig) utan håller sig till raska promenader men han stinker om han inte duschar på två dagar. Och då har jag inte ens särskilt bra luktsinne.

    Han duschar nu nästan varje kväll innan läggdags, någon gång i veckan kanske han hoppar över men det känner jag direkt.
    Och hur går detta mot det jag skrivit?
  • Anonym (J)
    Sun 5 Feb 2023 10:48
    #22

    Måste ju vara något fel...

  • Anonym (S)
    Sun 5 Feb 2023 12:16
    #23
    Anonym (nnmt) skrev 2023-02-04 11:09:43 följande:

    Räcker absolut att duscha 2 gånger i veckan för att inte lukta, finns inte en chans att man luktar om man ändå tar på deo varje dag, kan ju vara individuellt förstås. En del hår behöver egentligen tvätt oftare för att inte se flottiga ut, speciellt i tonåren. Torrshampo funkar bra!

    Har man aktivt sexliv så säger det sig självt att man duschar oftare, men så är nog inte fallet här, för ts kan nog lita på att det kommer att duschas var och varannan dag om kärleken inträffar.


    Jag har fyra tonårskillar och dom stinker något fruktansvärt när dom inte duschat, dom duschar varje dag (3 av dem har npf diagnoser). Tonåringars hormonförändringar gör att dom luktar betydligt mer än vad vuxna gör. och att duscha två gånger i veckan skulle verkligen inte funka utan att lukta illa för mina killar. Att bara ta på deo gör ju inte saken bättre heller. Jag själv tränar mycket och duschar också varje dag och det gör min make med. Om jag inte tränat så hade jag kanske nöjt mig med att duscha varannan dag.
  • Anonym (Titta på djuren­!)
    Sun 5 Feb 2023 13:54
    #24

    Att duscha hela kroppen varje dag är inte nödvändigt så länge man tvättar könsdelar, rumpa, armhålor och fötter varje dag och ser till att ha rena underkläder. Försök få in denna hygienrutin. Kolla djuren, de tvättar sig flera ffr om dagen. Att inte hålla daglig hygien är sjukligt och tyder ofta på psykisk ohälsa.

    I tonåren brukar annars hygienen gå till överdrift, iallafall hos tjejer pga rädslan att lukta illa vilket är särskilt känsligt i den sexuella debuten.

    Vi duschade flaer ggr om dagen, tvättade håret varje dag och parfymerade t o m underlivet och fick infektioner av alla starka tvålar. Helt galet var det. Idag som vuxen är det lite mer sans, men aldrig mindre hygien än att tvätta underlivet osv dagligen.

Svar på tråden Äldre tonåring vill inte duscha mer än 1 gång i veckan.