• Anonym (Pinsamt)

    Ser du ner på bagare och konditorer?

    Jag tycker det är ett så meningslöst yrke.
    Håller du med ?

  • Svar på tråden Ser du ner på bagare och konditorer?
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-05 13:04:07 följande:

    Nej hade inte kommit på tanken att bagaryrket skulle vara något att se ner på.

    Måste bara inflika att när jag som tonåring på 90-talet sommarjobbade på ett bageri så har jag aldrig, varken förr eller senare, varit med om en hårdare jargong. Jag tolkade det som något specifikt för just det arbetslaget, men lärde mig som vän 16-åring grova fräckisar på daglig basis.


    Hörde en intervju med en fd konditor som berättade om fruktansvärda hierarkier och penalism inom konditorsyrket. Hon hade lämnat yrket och vågade berätta öppet och man häpnade över vilka vidrigheter som förekom. Enligt henne var mobbning av nya och rå jargong mer regel än undantag. Och hennes erfarenheter var nyare än dina. 


    Har hört liknande saker om skrädderi. 

  • Anonym (?)
    Kockobello skrev 2023-02-05 22:04:10 följande:
    Jag har också gjort det en period för länge sedan. Lättaste jobbet någonsin. 
    Jag kan tänka mig att du som man var uppskattad om du är trevlig. Män orkar mer och är bra lämpade för tunga lyft. 
    Kul att du gillade det. Själv tyckte jag att det var svårt att ta hand om aggressiva och upprörda dementa, men är säkert lättare med lite styrka där med. Byta blöjor på sängliggande 120 pannors var heller inte det mest lätta jag gjort på ett jobb.

    Har aldrig ens varit i närheten av bageribranschen, låter som ett trevligt jobb. Hade lätt kunnat tänka mig det.
  • Rebbys

    Varför skulle jag det????


    Skulle inte klara mig uta nybakat bröd, bullar och goda bakverk.
  • Kirenaj68
    Anonym (Pinsamt) skrev 2023-02-05 08:09:38 följande:
    Ser du ner på bagare och konditorer?

    Jag tycker det är ett så meningslöst yrke.
    Håller du med ?


    De enda jag ser ner på är såna som ser ner på bagare och konditorer. Speciellt dem som har nicket Pinsamt. Riktiga low lifes i vårt samhälle.
  • Kockobello
    Anonym (?) skrev 2023-02-05 22:25:27 följande:
    Jag kan tänka mig att du som man var uppskattad om du är trevlig. Män orkar mer och är bra lämpade för tunga lyft. 
    Kul att du gillade det. Själv tyckte jag att det var svårt att ta hand om aggressiva och upprörda dementa, men är säkert lättare med lite styrka där med. Byta blöjor på sängliggande 120 pannors var heller inte det mest lätta jag gjort på ett jobb.

    Har aldrig ens varit i närheten av bageribranschen, låter som ett trevligt jobb. Hade lätt kunnat tänka mig det.
    Nu måste man ju inte vara man bara för att man inte tycker att vårdbiträden är guds gåva till mänskligheten. Det var det enklaste jobb jag haft, det är mycket lättförtjänta pengar. 
  • Mandel

    Verkligen inte!
    Är väl jätterbra yrken och nu förtiden med alla konstfyllda bakverk och tårtor så måste det varar riktigt roligt ha vara konditor med konstnärlig ådra.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Kulturen då)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2023-02-05 08:23:45 följande:

    Det må vara gott men själva yrket är ju bara löjligt. Utbilda sig ich få betalt för att baka liksom? Det kan väl de flesta och det är ju knappast svårt att lärs sig.


    Men det tänket... Sångare, är inte det löjligt om något i så fall, eller skådespelare, leka rollspel hela dagarna, eller konstänrer som bara ritar och kletar med färg Förvånad det har ju liksom ingen verklig nytta alls. Att baka ger ju i alla fall mat i magen.


     


    Nä skruvat tänk, det ger härliga bröd och bakverk och kulturen ger livet och samhälet färg och fler dimensioner. Skönhet behövs  för människans välmående.

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mina) skrev 2023-02-05 22:13:22 följande:

    Hörde en intervju med en fd konditor som berättade om fruktansvärda hierarkier och penalism inom konditorsyrket. Hon hade lämnat yrket och vågade berätta öppet och man häpnade över vilka vidrigheter som förekom. Enligt henne var mobbning av nya och rå jargong mer regel än undantag. Och hennes erfarenheter var nyare än dina. 


    Har hört liknande saker om skrädderi. 


    Tack för att du skrev det. Det fick mig på något sätt att känna mig, eller min inre 16-åring, bekräftad. 
  • Anonym (?)
    Kockobello skrev 2023-02-06 09:04:48 följande:
    Nu måste man ju inte vara man bara för att man inte tycker att vårdbiträden är guds gåva till mänskligheten. Det var det enklaste jobb jag haft, det är mycket lättförtjänta pengar. 
    Du skriver och uttrycker dig som en man. Är ju inte första gången jag läser dina inlägg.

    Lättförtjänta pengar, hade du sovande natt ellerFlört? Alternativt jobbade på 80talet eller i en liten kommun där arbetsbelastningen kan minska rejält efter några döingar på kort tid.
    Varför är du inte kvar i vården längre om det var det lättaste jobbet du haft med väldigt lättförtjänta pengar?
    Du ville röra dig mot ännu tyngre och sämre betalda jobb förstår jag?
    Skottar du tak? Fast nä, det är ju bättre betalt.
    Foodorabud? Inte lika tungt iofs.
  • Kockobello
    Anonym (?) skrev 2023-02-06 15:02:59 följande:
    Du skriver och uttrycker dig som en man. Är ju inte första gången jag läser dina inlägg.

    Lättförtjänta pengar, hade du sovande natt ellerFlört? Alternativt jobbade på 80talet eller i en liten kommun där arbetsbelastningen kan minska rejält efter några döingar på kort tid.
    Varför är du inte kvar i vården längre om det var det lättaste jobbet du haft med väldigt lättförtjänta pengar?
    Du ville röra dig mot ännu tyngre och sämre betalda jobb förstår jag?
    Skottar du tak? Fast nä, det är ju bättre betalt.
    Foodorabud? Inte lika tungt iofs.
    Det var inte stimulerande. Jag ville använda huvudet.
  • Anonym (Ulla)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2023-02-05 08:41:18 följande:

    Många ser ju ner på undersköterskor men det är ju viktigare liksom.

    Så om någon säger "jag arbetar som bagare" så tycker inte ni att de är oambitiösa ?


    Jag är en an dom som ser ner på undersköterskor om man nu ska tala om att se ner på yrken?.

    Men det handlar inte om att man ser ner på ALLA undersköterskor. 


    Jag har själv akademisk utbildning och jobbat inom vården på olika sätt och när det kommer till t ex undersköterskor då så är det ytterst få jag träffat som faktiskt har ett genuint intresse av människor och som faktiskt utför jobbet på ett korrekt sätt. Dom är inte tillräckligt pålästa men ändå så behöver dom mer respekt. Jag respekterar verkligen människor på jobbet som faktiskt bidrar och trots att dom inte gått på någon akademisk utbildning ändå kan vidareutbilda sig på något sätt. 

    Det är ett problem exempelvis inom vården men även förskolan att ha personer där som inte är tillräckligt insatta i sina arbetsuppgifter så som barnskötare och undersköterskor. Det är samma utmaning inom förskolan. Det blir inte den kompetensen som faktiskt krävs på golvet. Man måste ständigt förklara saker får kollegan inom förskolan säger vi och så har den ena personen läst 4 tusen sidor inom ett specifikt område och så ska den personen korta ner något till sin kollega som tar då saker bokstavligt. Att ha bredare förståelse inom något gör ju att man ser just vad som behövs i stunden. Man har en verktygslåda med olika saker man kan göra och kan välja det som är mest lämpligt för tillfället. Den personen som inte är påläst tar ju bara saker lösryckt och förstår inte helheten och så blir det bara genant och väldigt dåligt också för dom man jobbar med. 

    När det kommer till bagare och någon som är konditor så finns det av dom jag känner ett stort engagemang. Vi kan även ta till dom som jobbar som kockar då också. På semestern kan dom resa runt och uppleva nya smaker och stå och experimentera med nya saker på menyn. Hamnar dom i en liten by i Frankrike så åker dom hem sedan och försöker återskapa det som dom ätit. Hur får man den perfekta frasigheten i ett specifikt bakverk. 


    Så jag ser nog hellre ner på folk som inte är genuina i det dom gör. Jag har vänner som jobbar som outbildade undersköterskor inom äldreomsorgen. Dom studerar samtidigt och kan då vara ordentligt välutbildade och ha dubbelexamia och ska läsa någon fristående kurs till för att få ytterligare kompetens och för dom är de äldre deras gamla väninnor. Dom älskar att vara med dom på äldreboendena och ser inte jobbet som jobbigt. Men dom jag inte gillar då är dom som väljer ett sånt där yrke för att dom inte orkade studera något annat och för att det va enkelt att få jobb där. Som mer eller mindre tycker att dom äldre är äckliga och som faktiskt inte är genuint engagerade. Det finns exempelvis sätt att få äldre personer att vilja äta när dom inte gör detta. En bra kock kan vara väldigt bra då som ett exempel men även andra saker. Och jag vill ha folk som bryr sig inom vården och det gör inte alla. 


    Samma sak med barnskötare. Vissa blir ju förolämpade av att barnen är på förskolan för att det är jobbigt och Kalle är ansträngande och förstör. Dom vill bara ha barn som fungerar där och som är söta?. Sånna ser jag mer än gärna ner på. 

  • Kockobello
    Anonym (Ulla) skrev 2023-02-06 15:26:36 följande:

    Jag är en an dom som ser ner på undersköterskor om man nu ska tala om att se ner på yrken?.

    Men det handlar inte om att man ser ner på ALLA undersköterskor. 


    Jag har själv akademisk utbildning och jobbat inom vården på olika sätt och när det kommer till t ex undersköterskor då så är det ytterst få jag träffat som faktiskt har ett genuint intresse av människor och som faktiskt utför jobbet på ett korrekt sätt. Dom är inte tillräckligt pålästa men ändå så behöver dom mer respekt. Jag respekterar verkligen människor på jobbet som faktiskt bidrar och trots att dom inte gått på någon akademisk utbildning ändå kan vidareutbilda sig på något sätt. 

    Det är ett problem exempelvis inom vården men även förskolan att ha personer där som inte är tillräckligt insatta i sina arbetsuppgifter så som barnskötare och undersköterskor. Det är samma utmaning inom förskolan. Det blir inte den kompetensen som faktiskt krävs på golvet. Man måste ständigt förklara saker får kollegan inom förskolan säger vi och så har den ena personen läst 4 tusen sidor inom ett specifikt område och så ska den personen korta ner något till sin kollega som tar då saker bokstavligt. Att ha bredare förståelse inom något gör ju att man ser just vad som behövs i stunden. Man har en verktygslåda med olika saker man kan göra och kan välja det som är mest lämpligt för tillfället. Den personen som inte är påläst tar ju bara saker lösryckt och förstår inte helheten och så blir det bara genant och väldigt dåligt också för dom man jobbar med. 

    När det kommer till bagare och någon som är konditor så finns det av dom jag känner ett stort engagemang. Vi kan även ta till dom som jobbar som kockar då också. På semestern kan dom resa runt och uppleva nya smaker och stå och experimentera med nya saker på menyn. Hamnar dom i en liten by i Frankrike så åker dom hem sedan och försöker återskapa det som dom ätit. Hur får man den perfekta frasigheten i ett specifikt bakverk. 


    Så jag ser nog hellre ner på folk som inte är genuina i det dom gör. Jag har vänner som jobbar som outbildade undersköterskor inom äldreomsorgen. Dom studerar samtidigt och kan då vara ordentligt välutbildade och ha dubbelexamia och ska läsa någon fristående kurs till för att få ytterligare kompetens och för dom är de äldre deras gamla väninnor. Dom älskar att vara med dom på äldreboendena och ser inte jobbet som jobbigt. Men dom jag inte gillar då är dom som väljer ett sånt där yrke för att dom inte orkade studera något annat och för att det va enkelt att få jobb där. Som mer eller mindre tycker att dom äldre är äckliga och som faktiskt inte är genuint engagerade. Det finns exempelvis sätt att få äldre personer att vilja äta när dom inte gör detta. En bra kock kan vara väldigt bra då som ett exempel men även andra saker. Och jag vill ha folk som bryr sig inom vården och det gör inte alla. 


    Samma sak med barnskötare. Vissa blir ju förolämpade av att barnen är på förskolan för att det är jobbigt och Kalle är ansträngande och förstör. Dom vill bara ha barn som fungerar där och som är söta?. Sånna ser jag mer än gärna ner på. 


    Jag har aldrig stött på en sådan gnällig yrkesgrupp någonstans. De är inte där för genuint intresse, precis som du skriver. De är där för att de typ inte kan få ett annat jobb. 
  • Anonym (Ulla)
    Kockobello skrev 2023-02-06 15:53:14 följande:
    Jag har aldrig stött på en sådan gnällig yrkesgrupp någonstans. De är inte där för genuint intresse, precis som du skriver. De är där för att de typ inte kan få ett annat jobb. 

    Det finns självklart undantag. Men jag tycker att det är hemskt att se personer med stora svårigheter exempelvis intellektuell funktionsnedsättning och som lärt sig att kommunicera med tecken som stöd. Men majoriteten av dom som arbetar som deras assistenter eller i gruppbostaden kan inte kommunicera med tecken som stöd. Det betyder att den personen som är behov av omsorg kan sitta och teckna och dom som jobbar med brukarna förstår inte ens att dom håller på att försöka kommunicera med dom utan dom rör bara sina händer. 


    Och att kunna tecken som stöd kräver vidareutbildning och så vidare. Jag har en kompis exempelvis som är utbildad som tolk för teckenspråk och sedan har en pedagogisk utbildning inom bild och har även läst till många år till konstnär. Hon jobbar idag med intellektuellt funktionsnedsatta och dom kan teckenspråk och inte enbart tecken som stöd även om hon säkert förenklar också och hon håller på med mycket skapande med dom hon arbetar med. Hon vill jobba med det där och hon fattar vad hon håller på med. Det är respekt liksom. Sen har hon väldigt lång utbildning men hon gör något vettigt. 


    Så jag är inte nedlåtande till precis alla. Jag får mer en klump i magen av att människor i behov av vård faktiskt inte får detta. Men respekt och status vill dom tydligen ha. Jag respekterar genuina människor och har alltid gjort detta. 

Svar på tråden Ser du ner på bagare och konditorer?