• Anonym (Funderar)

    Är det likadant att få biologiska barn som att adoptera?

    Jag har under många år varit bonusmamma. Jag är inte tsm med flickans pappa längre men under många år så fanns jag där för henne från att hon va 6 månader. Jag va med på stora moment i livet. Som dom första stegen, dom första åren och jag älskade den lilla tjejen. 


    Nu har jag fått mitt egna första biologiska barn. Och jag upplever själv en stor skillnad på hur jag förändrats som person bara under graviditeten. Kraftiga hormonella reaktioner. Typ rädslor för precis allt. Att det ska hända mig någonting, att jag ska ramla. Mardrömmar om en bebis som skadas och så emellanåt enorma tvivel. Kommer jag bli en bra mamma, dålig sömn, en bebis som ligger i magen och sparkar i tid och otid. Det är något som blir ständigt närvarande. Jag och sambon kan börja bråka om att jag är känslosam, jag testar honom om han verkligen kommer stå kvar om han verkligen skulle finnas här för mig och bebisen. 


    Inget av detta har jag någonsin upplevt av att vara bonusmamma och då hade jag min lilla tjej tidigare på heltid då flickans mamma va sjuk. Men jag brydde mig ju verkligen om min bonus. Det finns det inget tvivel om. 


    Men det blev aldrig som att ha ett biologiskt barn. Så jag blir nyfiken på om det faktiskt finns forskning på detta? Om det exempelvis blir likadant att adoptera ett barn som att få ett biologiskt barn och då tänker jag framförallt hormonellt. För av det jag kunnat läsa mig till så är det medfött att man får sånna här hormonella grejer för sig. Som att få en naturlig instinkt att vilja skydda barnet. Jag har exempelvis gått undan om någon skrikit på mig eller gjort det i samma rum som mig. Jag vill inte att mitt barn ska höra skrik och det här va liksom i vecka 12 i magen (ingen hade skrikit innan). Tidigare har jag väl bara vrålat tillbaka. Det fanns inte på kartan utan nu ville jag springa och ta skydd för att det kunde vara en hotfull situation. 


    I kollektivtrafiken va jag också extrem på att uppmärksamma faror. Fick stenkoll på precis alla i tunnelbanevagnen. Jag har aldrig tidigare brytt mig. 


    Så blir det samma? 

  • Svar på tråden Är det likadant att få biologiska barn som att adoptera?
  • Räkan77

    För mig tror jag att det skulle vara samma, Det första jag kände när jag mötte mitt första barn (akutsnitt så jag träffade bebisen två timmar senare) var en enorm beskyddarinstinkt. Att min främsta uppgift är att skydda detta barn från allt ont, och att det är JAG som har det ansvaret. Sen kom kärleken efterhand.

    Samma känsla när jag var gravid, då var ju också min uppgift att skydda bebisen i magen. 

    Som bonusmamma kanske man inte känner samma beskyddarinstinkt eftersom det finns andra som har ett större ansvar, men jag vet inte. 

  • Anonym (k)

    Ett bonusbarn har man inte väntat på, inte längtat efter i flera år.

    I övrigt låter du lätt hysterisk med dina exempel. Överreagerande. En del i processen till viss del men att jämföra det upphöjda läget med bonusbarn ger inget resultat av något-

  • Anonym (Funderar)
    Anonym (k) skrev 2023-02-06 17:59:11 följande:

    Ett bonusbarn har man inte väntat på, inte längtat efter i flera år.

    I övrigt låter du lätt hysterisk med dina exempel. Överreagerande. En del i processen till viss del men att jämföra det upphöjda läget med bonusbarn ger inget resultat av något-


    Jag hade längtat efter barn under många år när min bonusdottern kom in i mitt liv. 


    Men jag undrar fortfarande om man får samma beskyddarinstinkt med ett biologiskt barn alltså på samma hormonella sätt? 


    Kärleken tvivlar jag inte på men just bara den biologiska biten nu. 

  • Anonym (k)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-06 18:04:11 följande:

    Jag hade längtat efter barn under många år när min bonusdottern kom in i mitt liv. 


    Men jag undrar fortfarande om man får samma beskyddarinstinkt med ett biologiskt barn alltså på samma hormonella sätt? 


    Kärleken tvivlar jag inte på men just bara den biologiska biten nu. 


    Det var fortfarande inte ditt barn så inte relevant.


    Att jämföra sånt är också knepigt med tanke på t.ex förlossningsdepression eller det enkla faktumet att alla känner olika. Jag garanterat nog haft väldigt himlastormande kärlek för ett barn som jag väntat på i flera år.

  • Anonym (Funderar)
    Anonym (k) skrev 2023-02-06 18:10:40 följande:

    Det var fortfarande inte ditt barn så inte relevant.


    Att jämföra sånt är också knepigt med tanke på t.ex förlossningsdepression eller det enkla faktumet att alla känner olika. Jag garanterat nog haft väldigt himlastormande kärlek för ett barn som jag väntat på i flera år.


    Så en bonusförälder kan inte ha sitt bonusbarn som sitt egna barn medan en adoptivförälder har ett eget barn? 


    Skulle det juridiska förändra känslorna? Lite avtal på ett papper. 

  • Anonym (k)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-06 18:21:09 följande:

    Så en bonusförälder kan inte ha sitt bonusbarn som sitt egna barn medan en adoptivförälder har ett eget barn? 


    Skulle det juridiska förändra känslorna? Lite avtal på ett papper. 


    Ett bonusbarn kan tas ifrån en när som helst. Du möter inte barnet för första gången med tanken att nu har du äntligen ditt barn.

    Eller möter ditt bonusbarn med hormoner som du inte kan hantera,
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-06 18:21:09 följande:

    Så en bonusförälder kan inte ha sitt bonusbarn som sitt egna barn medan en adoptivförälder har ett eget barn? 


    Skulle det juridiska förändra känslorna? Lite avtal på ett papper. 


    Ja det är ju så det är? Bonus är bonus, inte ditt barn, inte ditt juridiska ansvar, tar det slut försvinner barnet ur ditt liv osv.
    Adoption är det ens eget barn.

    Men jag förstår hur du tänker och det finns givetvis de som varken skulle älska ett bonus eller ett adopterat barn på samma sätt som ett biologiskt.
    Jag skulle inte älska ett adopterat barn på samma sätt och därför skulle jag heller aldrig adoptera.

    Däremot så går det inte riktigt att likställa bonusbarn med adopterade barn, eftersom bonusbarn aldrig blir ditt eget barn hur starka band man än har.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (k) skrev 2023-02-06 18:25:14 följande:
    Ett bonusbarn kan tas ifrån en när som helst. Du möter inte barnet för första gången med tanken att nu har du äntligen ditt barn.

    Eller möter ditt bonusbarn med hormoner som du inte kan hantera,
    Fast menar du att man får samma hormoner av adoption? 
  • Spucks
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-06 18:21:09 följande:

    Så en bonusförälder kan inte ha sitt bonusbarn som sitt egna barn medan en adoptivförälder har ett eget barn? 


    Skillnaden är i ditt huvud! Det är därför de flesta inte känner likadant för sina bonusbarn som för sina biologiska eller adopterade barn - för de ser bonusbarnet inte som sitt eget.
    Jag vet inte om det finns forskning kring hornomförändringar hos adoptivföräldrar, men det finns forskning kring hormonförändringar hos pappor och de visar att de finns. Det är pappans attityd som är relevant, dvs. att pappan ser barnet som sitt barn och vill vara barnets pappa och älskar barnet. Sedan påverkas hormonerna (precis som hos mamman) av hur och vad man gör med barnet, tex. av att umgås med barnet speciellt kroppskontakt.

    Själv har jag ett biologisk och ett icke-biologisk barn och jag känner ingen skillnad i hur jag känner för mina barn. 

Svar på tråden Är det likadant att få biologiska barn som att adoptera?