• Anonym (Sofi)

    När mammografi?

    Jag fyllde 41 i januari. Och har fortfarande aldrig blivit kallad till mammografi. Trodde det skulle vara året man fyllt 40?

    Någon mer som ej fått kallelsen vid 40?

  • Svar på tråden När mammografi?
  • Fliselisan

    Det gå utmärkt att ringa själv, om det ligger inom det intervall man ska kallas. Särskilt som i TS fall som inte blivit kallad trots att hon fyllt 41.

  • Meddelande borttaget
  • McIris

    Jag ringde och fick en tid eftersom jag tyckte det dröjt. Stockholm har ju köer och förskjutning pga covid. Remiss får man bara om det finns speciElla orsaker.

  • Fliselisan
    McIris skrev 2023-02-07 22:24:52 följande:

    Jag ringde och fick en tid eftersom jag tyckte det dröjt. Stockholm har ju köer och förskjutning pga covid. Remiss får man bara om det finns speciElla orsaker.


    Exakt, jag gjorde samma som du. Hoppas TS ringt och fått sig en tid.
  • Anonym (Sofi)

    Ok jag får ta och göra det, istället för vänta!

  • RaYzLeR

    Det är konstigt att män inte får samma rutinmässiga undersökning av prostatan, trots att prostatacancer är vanligare än bröstcancer.

  • Anonym (Sofi)
    RaYzLeR skrev 2023-02-09 19:41:33 följande:

    Det är konstigt att män inte får samma rutinmässiga undersökning av prostatan, trots att prostatacancer är vanligare än bröstcancer.


    Jag håller med, det hade kunnat upptäckas i tid då.
    Men det brukar pratas om att nyttan inte överväger nackdelarna med en sådan undersökning.

    Prostatacancer kan många män tydligen ha lång tid utan att de nånsin blir sjuka av det. Så de hinner dö av något annat helt ovetandes.
    Skulle dessa personer upptäckas skulle de kanske genomgå onödiga jobbiga behandlingar som aldrig hade behövts. Och med all oro på det

    Å andra sidan hade man ju kanske upptäckt de som skulle behövt upptäckas.
  • LFF
    RaYzLeR skrev 2023-02-09 19:41:33 följande:

    Det är konstigt att män inte får samma rutinmässiga undersökning av prostatan, trots att prostatacancer är vanligare än bröstcancer.


    Vad jag förstår så är den typen av screening uppe för diskussion. 
  • LFF
    Anonym (Sofi) skrev 2023-02-11 13:30:08 följande:

    Men var ska man ringa? 


    Googla mammografi och din bostadsort.
Svar på tråden När mammografi?