• Anonym (Timlr)

    Lägenhetserbjudande

    Har efter visning blivit erbjuden en lägenhet. Blev en hastig visning så hyresgästen hade hela familjen hemma och var svårt att lyssna in. Den är dessutom inte ledig förrän början av sommaren. Man har frågat när jag önskar flytta in i så fall.

    Mina föräldrar föreslog att jag skulle ta en till visning när det är mindre folk i lägenheten.

    Men vet inte vad som är praxis när det gäller att önska inflyttningsdatum. Kan man önska i slutet av sommaren eller är risken att de vill hyra till någon annan?

  • Svar på tråden Lägenhetserbjudande
  • Anonym (Ja)

    Ja det är klart de kommer att välja en hyresgäst som vill flytta in på en gång.

  • Anonym (M)

    Så länge du betalar hyran från det datum värden önskar så brukar det inte vara problem att skjuta på själva inflyttningen någon månad. Men du kan inte begära att lägenheten ska stå outhyrd och bara vänta på dig. Du har inte heller rätt att kräva en andra visning, men frågar du snällt så kanske det går bra.

  • Anonym (Lily)

    Det beror nog på vad de kan gå med på. En tom lägenhet som ingen betalar hyra för förlorar de ju pengar på.
    Jag sökte en lägenhet som det var inflytt på månaden efter, jag fick skjuta fram 2 veckor. Så fick 2,5 mån dubbla hyror. 

    Ofta brukar nog önskat inflyttningsdatum vara om man vill flytta in tidigare och inte senare. Tex om nuvarande säger upp så har de ju 3 mån uppsägningstid men de kanske säger till värden att de ska flytta ut om 1 månad. Om värden få hittar en ny hyresgäst som vill flytta in om 1-2 månader så slipper ju den gamla hyresgästen 1-2 mån hyror eftersom den nya flyttar in och betalar.
    Men vill nya inte flytta in förrän om 3 mån så får den gamla hyresgästen betala hela uppsägningstiden ut.

    Jag har svårt att tro att någon hyresvärd vill låta en lägenhet stå tom i 2 mån utan att någon betalar hyra. Däremot kan du om du får den, flytta i slutet av sommaren men betala hyran från början av sommaren när lägenheten blir ledig.

  • Citronella

    Det kommer finnas ett inflyttningsdatum som du inte kan välja, du kan givetvis flytta in senare men du får betala hyra från inflyttningsdatumet. 

Svar på tråden Lägenhetserbjudande