• hejlis
    Äldre 11 Jun 21:58
    115599 visningar
    30 svar
    30
    115599

    Hur få bort katt från rabatten?

    Hej! Är det någon som vet om det finns nå´n växt, eller annat man kan placera i rabatten för att katterna inte ska vara där och gräva ( förstör + kissar & bajsar...) Måste ju finnas något de inte gillar? Tänkte ngn speciel doft kanske?

  • Svar på tråden Hur få bort katt från rabatten?
  • Knytet­s
    Äldre 11 Jun 22:01
    #1

    var förbi en trädgårdshandlare för någon dag sedan och såg att dom hade något medel för att hålla katten borta. Fråga hos trädgårdshandlaren eller i en lite större zooaffär, dom kan säkert hjälpa dig.


    //Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Äldre 11 Jun 22:08
    #2

    Jag läste nånstans att katter inte gillar citron, och att man skulle spruta det i rabatterna. Fast om det hjälper vet jag inte... Vi har också en j-a katt som e grannens egentligen, men den vill vara hos oss. Och den sticker in i huset också, så fort vi har altandörren öppen. Vet snart inte vad jag ska ta mej till. E riktigt trött på kattskrället!

    Hmm. Inte kattens fel, väl... Grannarna... Grrrr.

  • hejlis
    Äldre 12 Jun 10:22
    #3

    Tack! Ska kolla hos trädgårshandlarn här. Ang. citrondoften så kanske man ska prova att plantera/ställa ut krukor med citronmeliss?

  • VIXIE
    Äldre 12 Jun 11:07
    #4

    Jag har själv tre katter varav en av dem gärna  krafsar i rabatten intill huset ,jag har upptäckt att han ogillar att gå på snäckskal,speciellt kryddor gillar ju dessutom kalket från snäckorna.Annan växt som katter älskar är Nepeta(kattmynta) kanske du kan plantera nån annanstans så de dras dit i stället. katter blir ju helt tokoga av doften ,även Valeriana förresten.


    Vixiepixie flying high on love...
  • Knytet­s
    Äldre 12 Jun 20:39
    #5

    måste rätta mig själv... såg idag när jag var på ICA att dom hade "stoppa katten" grejjor där.... de va ICA kvantum i åkersberga. så andra kvantum borde ju ha det tycker man...
    Men riktiga trädgårdsbutiker borde också ha sånt....


    //Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • hejlis
    Äldre 13 Jun 20:56
    #6

    tack för tipsen! Ska se om den försvinner!

  • Carina­B
    Äldre 14 Jun 14:21
    #7

    Kaffe! Stö lite kaffe i rabatten och runt brevlådan och du hindrar både katter och hunder från att göra sitt behov i just din rabatt!

  • Äldre 15 Jun 11:17
    #8

    Kaffesump funkar för oss. Har även läst i nån annan tråd här tidigare om att man kan lägga ut citron-/apelsinskal men det har jag inte testat. Var dock flera som bedyrade effekten av detta!

  • Reptil­familj
    Äldre 3 Jul 09:49
    #9

    Föredetta kattägare är jag och här vars vi bor nu har varje granne katt, hör ni, apelsin och citronskall funkar väldigt bra, alla katter hatar lukten från nån citrusfrukt. Lyckatill!!!

  • ALJO
    Äldre 3 Jul 10:40
    #10

    Spruta vatten på dom. Det skall finnas rörelsestyrda saker till vattenspridaren har jag sett någonstans. Annars får man sitta på pass med en vattenpistol.

Svar på tråden Hur få bort katt från rabatten?