• onelov­etwohe­arts
    Äldre 16 Jun 22:16
    4946 visningar
    19 svar
    19
    4946

    tips på mat (snacks) i förlossningsväskan

    Har packat förlossningsväskan nu. Men är det någon som kan tipsa om lite bra mat att hamed sig till både mig och partnern?
    Man vet ju aldrig hur länge man är där...

  • Svar på tråden tips på mat (snacks) i förlossningsväskan
  • Äldre 16 Jun 22:19
    #1

    Torkade aprikoser! Inte mat men snacks! Har lågt glykemiskt index och är dessutom gott!

  • Ängel1­982
    Äldre 16 Jun 22:20
    #2

    dricka. e det viktigaste, kasnke kan du köpa med baguetter med nåt gott i till sambon. själv får du ju mat på sjukhuset, fast den e ju inte jättegod direkt.

  • Sleepi­ng Beauty
    Äldre 16 Jun 22:23
    #3

    Efter vad en BM berättade på vår föräldrautbildning, så skulle jag i alla fall vilja tipsa dig om att INTE ta med dig någonting som du verkligen tycker om.

    Förlossningen (läs: hormonerna) kan nämligen göra så att man spyr av diverse lukter/smaker och denna BM har, trots att hon tidigare älskade champinjoner, aldrig mer ätit champinjoner bara för att hon under förlossningen blev bjuden på champinjonsoppa och mådde fruktansvärt dåligt av lukten. Numera får hon obehagskänslor varje gång hon känner doften av champinjoner

    Bara ett tips...

  • Marie1­974
    Äldre 16 Jun 22:26
    #4

    Jag har blivit tipsad om att ta med mig godisklubbor för att suga på under förlossningen - ger ju lite energi i alla fall : )

  • A73H
    Äldre 16 Jun 23:40
    #5

    Jistanes....frågar ni mig så glöm allt vad stoppa-i-munnen saker heter... Jag fick inte ens i mig vatten! Ni får mat på sjukhuset!Men köp med en påse lösgodis, även om ni inte får i er nåt jsälva så kanske mannen bli glad... Lycka tillj

  • Neko
    Äldre 16 Jun 23:51
    #6

    Min sambo vill ta med sushi och tror att han kommer hinna stå och göra den innan vi åker in till förlossningen, hehe :P

  • A73H
    Äldre 16 Jun 23:53
    #7

    Neko: Lycka till!...

  • Elfan
    Äldre 16 Jun 23:59
    #8

    Håller med tidigare talare: att äta fanns inte på världskartan för mig på förlossningen men mannen kanske uppskattar en macka eller en påse lösgodis. Inte min dock för jag vägrade släppa hans hand så han fick inte en chans att smita i väg & äta..

  • Catnip
    Äldre 17 Jun 00:07
    #9

    Jag tänker ta med energitillskott i form av gel (sportdrycks- koncentrat i portionsförp.) och några sportsbars. Fick tipset av en komips som precis som jag haft jättesvårt att få i sig några mängder saft o.dyl. under tidigare förlossningar. Sen är det ju en annan femma om jag verkligen kommer att få i mig... men testa ska jag göra

  • malin1­000
    Äldre 17 Jun 12:10
    #10

    Det enda jag varit sugen på hela graviditeten oavsett om jag mått illa eller så är center! Så ett par centerrullar har jag packat ner!!!

  • MrsHan­naH
    Äldre 17 Jun 14:29
    #11

    Jag åt ingenting förrän man fick in mackorna då Jesper var född.
    Men jag hade en påse godis samt sånna här druvsockergodis. Vi åt ingenting varken jag eller Jonas. Gick iofs ganska fort så det var väl det.
    Dom fick inte ens i mig dricka under förlossningen. Tror jag drack 2 klunkar eller nåt.

  • Örnen7­6
    Äldre 17 Jun 14:34
    #12

    Blåbärssoppa har jag blivit tipsad om.
    Kanske för en förlossning är som ett Vasalopp

  • Amorel­la
    Äldre 17 Jun 14:39
    #13

    På förlossningen där jag födde fanns det mat att ta av. Dels kom de med lagad mat om man ville ha lunch och middag (knappast ), dels fanns det fika man kunde ta när man ville: Nyponsoppa, fil, mackor, kex, saft, nyponsoppa etc. Jag knaprade i mig två smörgåsrån och drack lite vatten under det dygnet jag var där...

    Till sambon bör ni däremot plcoka med er mat så han slipper springa iväg och köpa. Men min sambo fick köpa av middagsresterna när han höll på att tuppa av för att han inte hade ätit på väldigt länge.

  • tuvasn­uva
    Äldre 17 Jun 14:49
    #14

    energigivande dryck och snacks...

  • Äldre 17 Jun 21:20
    #15

    Dextrosol. Kanonbra om man inte kan äta något, för då får man iaf i sig välbehövligt socker.

  • Äldre 17 Jun 21:29
    #16

    Vi kom in tidigt på morgonen och jag hade inte haft en tanke på att äta frukost, för vem tänker på mat då? När BM hörde att jag inte hade ätit fixade hon mackor till mig. Men jag mådde så illa och mackan bara växte i munnen. Då hämtade hon nyponsoppa och glass och saft istället.

    Det kan ju vara bra att ha med sig något ifall man inte har sån tur som jag som blev serverad. Jag rekommenderar flytande, tex nyponsoppa, blåbärsoppa, energidryck...
    Sambon hade med sig mackor.


    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • morre
    Äldre 17 Jun 21:34
    #17

    russin är väl också en klassiker innehållandes snabb energi!

  • Äldre 17 Jun 22:09
    #18

    Jag hade kexchoklad med mig. Det har nog aldrig varit så gott som då. Sen fixade en sköterska en glassdrink till både mig och sambon. Jag låg alltså i badkaret och åt kaxchoklad och drack glassdrink. Inte undra på att jag är gravid så snabbt igen...haha

  • skumsv­ampen
    Äldre 17 Jun 22:24
    #19

    Kan inte ens förstå att man vill äta något under en förlossning...ens tänka på det. DRICKA ville jag ha och det får du..

Svar på tråden tips på mat (snacks) i förlossningsväskan