• classe­gurra
    Äldre 6 Jul 13:08
    2857 visningar
    4 svar
    4
    2857

    Ensamstående pappa - nybörjarlitteratur sökes

    Hej

    Det ser ut som jag lite oplanerat kommer bli far till ett barn (mitt första), och det är ju säkert kul. Dock är jag och blivande modern inte helt överens och vi kommer inte bo tillsammans. Till saken hör den att blivande modern redan har ett par ungar, och inte förefaller särskilt intresserad av att ta huvudansvaret för ytterligare barn. Detta betyder att jag får ta på mig det ansvaret och det sannolikt redan från barnets födsel.

    Det skulle vara intressant att höra från andra pappor med erfarenhet av att själva ta hand om ett spädbarn - vi är ju inte fysiskt utrustade på samma sätt som kvinnor, och får därför förlita oss på inköpta substitut (=bröstmjölksersättning?).

    Finns det någon bra bok så att en nybörjare som jag kan höja kompetensen lite redan före leverans?

    -Classegurra

  • Svar på tråden Ensamstående pappa - nybörjarlitteratur sökes
  • Lajm
    Äldre 6 Jul 14:48
    #1

    Vilken barnbok som helst i princip... Jag skulle ta kontakt med damens barnmorska och få hjälp den vägen.

    I princip skiljer inget utom just matningsdetaljen, men å andra sidan finns det gott om ensamstående mammor som fött upp sina telningar på flaska också så varför skulle inte du kunna göra det??

    Och du... gör dig mentalt beredd på att få slåss med BVC, soc och andras fördomar.

  • Äldre 20 Jul 19:33
    #2

    Lita på dig själv, lyssna på råd och följ de som verkar bra.
    Jag var hemma och var föräldraledig när Ludvig var 3 månader medan min fru jobbade. Visserligen var vi två på kvällar och nätter, men ändå. Tro mig det är helt underbart och samtidigt skrämmande.

    Man kan allt man vågar och de små liven är tåligare än man tror.

    Stort grattis!

  • Tvilli­ngfars­a
    Äldre 20 Jul 23:11
    #3

    Amning är ganska överreklamerat i dessa dagar. Amning är verkligen inget måste för dagens barn.


    -\/- Älskar Nathalie och Isabell mina döttrar -\/-
  • sunne2­005
    Äldre 21 Jul 00:30
    #4

    lite roliga böcker som jag har tjuvläst här hemma som kan vara ide att skaffa är "barnliv" av katarina janoch, hur hon nu stavas.. En annan bok som jag också tycker är bra är "barn, de första fem åren" av Penelope Leach. Om än ett mycket ehja, speciellt psykolog utseende så är boken bra..

    Det viktigaste är bara att komma ihåg att man inte ska lita på allt som står men för mig har det funkat kanoners att läsa lite i dem här lite då och då och så har jag kunnat hänga med i barnsnacket här hemma, ibland till och med vara den som vet mest om vissa saker.. :O) och det är ju alltid kul....

    lycka till..
    //Andreas

Svar på tråden Ensamstående pappa - nybörjarlitteratur sökes