• Zawadi

    Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)

    Här kan vi samlas som har eller troligtvis har försvagad livmoderhals, och prata om allt vad det innebär. Graviditeter, cerklage, komplikationer, sjukvård, oro osv. Jag valde att lägga tråden i känsliga rummet så att vi även kan prata om sorg och sena missfall om vi vill, utan att nån tar illa upp.

    Kan vara skönt att få dela varandras erfarenheter!

  • Svar på tråden Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)
  • MagdaA

    Smulan1975: själv har jag "bara" förlorat 1 barn, men det är 1 för mycket! Läkarna vet ju inte säkrt om jag har försvagad livmoderhals, men han sa att det är det enda dom kan utgå ifrån. De har inte hittat nått annat som kan ha varit fel. Kommer att få sätta cerklage vid nästa graviditet, och det känns skönt att dom tar mej på allvar och förstår att jag bör få hjälp och få gå på regelbundna kontroller.

  • asjaky

    Jag vill inte vara den som är negativ...men som ett levande bevis kan jag säga att cerklage inte alltid funkar, för det mesta gör det det men jag ska råda alla som får det att inte lyssna så mycket på de läkare som säger- Lev som vanligt!
    Det gjorde jag och förlorade min lilla tjej trots cerklage..
    Jag önskar så att jag bara lagt mig ner ....
    Jag gjorde inte mycket ,utan vara bara uppe korta stunder, gick lite i trädgården, satt i bil etc...
    Ångra så nu att inte var ännu mera stilla...
    Nu ska sägas att för de allra flesta räcker det att "ta det lungt" men hur vet man om man är som de allra flest?
    Nästa gång..kommer jag att kräva inläggning...helt stilla.
    Åhh svamlar lite nu..men ville bara säga hur det kan vara...
    Kram på er

  • Fallolivia1

    Jag och min syster hade inte funnits om min mamma inte hade fått ett cerklage. Hon hade fem missfall innan jag kom.

  • MagdaA

    asjaky: förstår dej helt! finns säkert många som cerklage funkar jättebra på, och andra mindre bra. Än om läkaren säger ensak, så måste man ju lyssna på sin kropp och hur man känner. Jag kommer att kräva sjukskrivning vid nästa graviditet. Jag har ett fysiskt tungt arbete, och jag tänker inte riskera att förlora ett till barn pga jobbet. Jag föder upp kaniner nu, men får vi plus kommer jag att dra ner på antalet och kanske bara spara 2-3 st. Sen får man se hur det blir med resten, men jag kommer garanterat att ta det lugnt!

  • SkåneM

    Vettan: Varför tyckte läkaren inte att det var bra att du blev gravid efter 3 månader?
    För oss har det nu gått 2 mån sedan vi miste vår dotter och vi försöker bli gravida igen (BIM sön så håll tummarna).

  • vettan

    magda84:ja efter tre månader visade stickan ett pluss=)dom säger ju att man e redo efter första mensen men att det kan vara tidigt om man har försvagad livmoderhalls.... jag ringde redan i vecka 13 till falun o sa att jag hadde sammandragningar... det ända dom sa va att dom inget kan göra..... sen ringde jag i vecka 16 o sa samma sak.... o dom sa likadant(inget att göra)läkaren i uppsala är lite förbryllad över att jag inte fick cerklage=(

  • vettan

    magda84: min sysster fick cerklage efter 2 missfall i vecka 21... det funkade jätte bra med cerklaget för henne.... man får inte va uppe o gå så mycket när man har det... så du blir sjukskriven hela graviditeten då!!!! hon hadde sån otur att moderkakan losstnade i vecka 30 så flickan dog=(

  • MagdaA

    vettan: till mej sa dom inget om att det kunde vara tidigt att bli gravid så snabbt om man har svag livmoderhals. Men nu har det ju gått 4 månader så det borde ju vara lugnt. min läkare sa att dom sätter cerklage ca i vecka 13-14 nån gång...

  • vettan

    magda84:alla läkare tycker nog olika tror jag.... ja det stämmer för att missfalls risken e ju lite större före vecka 12... så man måste pasera dom veckorna innan dom syr!!! för annars kan ju inte missfallet komma ut!!! men det e vila som gäller me cerklage syrran gorde ingenting hon.... bara låg o glodde på tv om dagarna... trist men värt det för att få ett friskt barn=)

  • vettan

    magda84: ett förslag=) jag blev gravid alla gånger genom att kolla när jag har ägglossning.... det testet finns här på familjeliv.... prova du åxå=) funkar faktiskt=)

Svar på tråden Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)