• Äldre 15 Jul 09:34
    1934 visningar
    3 svar
    3
    1934

    barnvagnen vänt mot föräldrarna, vad bryr sig barnet om det...?

    Har alltid hört att första året skall barnet i barnvagnen vara vänt mot föräldrarna för att barnet skall känna trygghet och kunna se sina föräldrar när helst de behagar, lite 50-tals familjeidyll helt enkelt.

    Vad jag nu undrar är ifall då inte även barnet i fråga har skyldighet att i alla fall ibland åtminstone låtsas vara intresserad av sin förälder...

    En liten oskyldig blick, ett litet leende, en enda signal om att pappa faktiskt är viktig i den lille krabatens liv... istället för alla bilar, buskar, husväggar, stenar, ja allt annat har tydligen mer prioriterat i mitt barns unga liv!
    Borde han inte inse att han faktiskt har HELA SITT LIV åt att ägna sig åt asfalt, gatsten och grus men att hans pappa kanske ändå inte kommer att finnas där hela tiden.

    Söta barn, bara en litet råd, tag vara på din pappa medan han finns kvar?

    (ja, ja, jag vet att jag kommer bli en förfärligt tjatig och påträngande farfar? för det är mitt nästa livsmål, att bli farfar!)

  • Svar på tråden barnvagnen vänt mot föräldrarna, vad bryr sig barnet om det...?
  • Ansgar
    Äldre 15 Jul 12:44
    #1

    En intressant aspekt med Ulfinos reflektion är att den lilla empiriska forskning som jag har gjort på ämnet (okej...baserar sig enbart på mina egna upplevelser med min son så hur pass vetenskapligt det är går väl att ifrågasätta) är att ALLA, och jag menar ALLA andra männsiskor förutom Mamma och Pappa är högintressanta och skall ha ALL uppmärksamhet riktad mot huvudpersonen. Om så inte är fallet så skall alla möjliga medel användas för att lyckas med detta (vinkningar, högljudda skratt och skrik) när väl kontakt med önskat offer är upprättad så inleds en rad flirtningsövningar för att bibehålla offrets uppmärksamhet.

    Jag tror att det är detta behov att vara centrumgestalt som gör att Mamma och Pappa inte är intressanta. Att vara centrumgestalt i deras liv är redan åstadkommet - därmed går livet ut på att hela tiden söka nya offer. Frågan är om man skall hjälpa den lille telningen i hans strävan att erövra världen och vända på vagnen eller om man skall tro på BVC:s råd om behovet av närhet och trygghet.

    För omvärldens bästa så får han för närvarande vara vänd mot sina föräldrar...det gör iallafall att ca 50% av marodörens synfält är upptaget och att han därmed har en begränsad chans att betvinga resten av befolkningen...för Mamma och Pappa är ju redan hopplöst förälskade i denna charmanta individ...

  • JojjeB
    Äldre 15 Jul 17:49
    #2

    Att ha bebisen vänt mot föräldrarna kan i många fall vara rent livsfarligt! Personligen har jag en tendens att luta mig framåt och jollra och på andra sätt försöka roa min lille son. Allt för att få han att ge ut ett av dessa underbara skratt eller leenden. Att det samtidigt finns trafik runt omkring kan jag som fader lätt glömma bort vilket alltså skapar en lite bekymmersam trafiksituation för övriga gångtrafikanter och cyklister som får väja för vårt ekipage. Det är inte alla som i lika hög grad uppskattar min och Villes vingliga framfart på trottoaren (har jag fått höra..).

  • Ansgar
    Äldre 17 Jul 21:52
    #3

    Stod av någon anledning på andra sidan av en stor fruktdisk i matvaruaffären mittemot min hustru och min son häromdagen. Disken var så pass hög att jag bara såg hustruns överdel och inte vagnen...efter att ha iakttagit henne under ca 30 sekunder så insåg jag att om jag hade sett detsamma med någon annan och inte varit medveten om att det funnits ett barn med i bilden så hade jag nog ganska snabbt ringt 112 och kallat in "de snälla männen med de vita rockarna och den kramgoa tröjan"

    Det är bara att inse att barn är fantastiska och manipulativa så till den grad att de gör föräldrarna till lallande idioter...fast samtidigt...att få barn gör att samhället (i mina ögon) ger en frisedel till att bete sig hur fånigt man vill...så länge det handlar om att roa eller förnöja den alldeles seciella lilla varelse man har fått till skänks...

Svar på tråden barnvagnen vänt mot föräldrarna, vad bryr sig barnet om det...?