• Anonym
    Äldre 30 Dec 23:50
    53198 visningar
    19 svar
    +1
    19
    53198

    Tvillingar - missfall - ett foster överlever?

    Är det någon som hört något liknande och om det är möjligt?

    Kan ena fostret överleva och stanna kvar? Eller blöder bägge ut om det blir missfall?

  • Svar på tråden Tvillingar - missfall - ett foster överlever?
  • Äldre 30 Dec 23:52
    #0

    Jag är en tvillinggraviditet där ena fostret försvann i ett missfall i 3:e månaden....

    Kompisen har gått igenom det och även en arbetskamrat... Båda två födde en frisk "halv-tvilling"

  • Fillif­jonkan
    Äldre 31 Dec 10:29
    #0

    Att ena tvillingen tillbakabildas lär vara ganska vanligt. Det blir inte alltid mf utan kroppen absorberar ofta ena fostret som i princip bara försvinner.

    Jag känner till flera som fått mf med ena tvillingen (som kommit ut med blödning) medan den andra stannat kvar och växt och frodats.

    Har faktiskt läst om en teori att de flesta graviditeter börjar med två foster men slutar med en singelgraviditet. Anledningen skulle väl förmodligen vara att naturen vill försäkra sig om att det åtminstone blir ett barn eftersom mf frekvensen rent allmänt är ganska hög... intressant läsning, men hur säkert det är... ???

  • Äldre 2 Jan 23:39
    #0

    Jag hakar på filifjonkan, såg en mycket intressant dokumentär på Discovery om tvillingar där man hävdade att så mycket som var femte graviditet är en tvillinggraviditet från början, men att den ena tvillingen går under på ett tidigt stadium.

    De studerade också sådant som att tvillingar som delar på samma moderkaka (enäggstvillingar) växer olika beroende på var deras navelsträng går in i moderkakan, den tvilling som är fäst närmare mitten får mest näring och blir också störst.

  • moan
    Äldre 3 Jan 09:59
    #0

    jag är oxå en tvillinggraviditet där det andra fostret försvann i missfall alldeles i början.. jag föddes frisk som en nötkärna! kram

  • Äldre 3 Jan 10:19
    #0

    Jag hade två foster från början, fick missfall i v9 och blödde ut det ena. Det andra växer och mår som det ska, är i v 28 nu :)

  • Mylo
    Äldre 3 Jan 10:24
    #0

    Hej.. Min första graviditet var tvilling men jag fick blödning i V 12 och då kom en ut. Kvar va min son som föddes helt frisk. Hade inte hört att det kunde va så innan och inte förrän här på Fl har jag insett att det tydligen är ganska vanligt. Kram

  • clinan
    Äldre 3 Jan 10:36
    #0

    Har en arbetskompis och dom väntade tvillingar och det ena fostret dog, Eftersom det var för stor risk för det levande fostrets liv så fick det döda fostret ligga kvar i 9 månader... alltså hela graviditeten. Måste nog va något av det värsta!! *uhh*

  • Lexia
    Äldre 29 Jan 14:01
    #8

    Detta är min första graviditet och Jag har precis drabbats av just detta. Är nu i v.12 och fick i början av denna veckan en blödning som enligt v-ultraljud visade sig vara en tvillinggraviditet där det ena fostret drabbats av missfall. Hur det ska gå för det lilla livet Jag har kvar är fortfarande mycket osäkert.. Och det är en lång ängslig väntan till nästa ultraljud i v.13 då Jag får veta hur det gått. Men efter att en väninna tittat runt på olika forum och efter att ha läst tidigare inlägg på denna tråden känns det ändå som att allt hopp inte är ute. Det verkar ju trots allt vara en vanlig åkomma.. Men det ska tilläggas att hur det än går så är det en otroligt stor och tung förlust, resten av graviditeten kommer säkert bestå av mycket glädje samtidigt som oron för att nånting ska gå fel igen hela tiden kommer göra sig påminnd.

  • Äldre 18 Nov 21:28
    #9

    Hejsan!

    Lexia: Jag var med om samma som dig, i vecka 6 dock ( men enligt senaste mens, skulle jag vara i vecka 8, men visade sig på VUL efter missfallet att den lilla som fanns kvar, bara var 6 veckor gammal )

    Man är så klart jätte glad att man fått behålla en av dom, men som du säger, man är orolig att det ska hända det lilla liv som finns kvar nått hemskt, jag oroar mig inte lika mkt nu som efter missfallet av tvillingen.
    Men i början kände jag efter hela tiden, gjorde det lite ont eller om jag hade lite mensvärk blev jag helt nojjig & deppig.
    Jag hade jätte ont & blödde kraftigt, fick åka ambulans akut in till akuten då jag fick missfallet, så även den smärtan sitter ju kvar i huvudet, hur det kändes, inget man vill uppleva igen!

    Är nu i vecka 17 & den lilla som är kvar mår toppen, börjat sparka & röra sig så jag känner det dagligen :)

    Kram på er alla & lycka till med era små liv som finns kvar :)
    Vi är tydligen många som gått igenom denna mysko" missfall-av-en-tvilling-grej" men som ändå slutat lyckligt :)

  • Äldre 18 Nov 21:52
    #10

    Baby1987: va skönt att läsa din historia å att din lilla i magen mår bra jag var själv med om samma sak härom dagen, är gravid i vecka 9 med mitt andra barn, åkte till akuten för kraftig blödning och trodde verkligen att de var kört men där fanns ett litet foster med tickande hjärta men man fann också en tom hinnsäck och en blödning längre ned i livmodern vilket alltså betyder att de var två små liv där inne från början. Jag blödde lite dagen efter men nu har de inte kommit mer, jag är dock livrädd varje gång jag går på toa, känner efter heltiden å är så orolig för den lilla som är kvar trots att läkaren sa att chanserna för den är goda. Din historia gav mig lite hopp

  • Humhum
    Äldre 18 Nov 22:04
    #11

    Upptäckte att jag var gravid förra hösten (oplanerat). Efter bara någon vecka fick jag en stor blödning som höll i sig nästan två veckor. Eftersom jag fått missfall tidigare och kände igen mig var jag säker på att jag fått missfall igen. Men symptomen försvann aldrig och testerna visade fortfarande positivt. Fick till slut, i vecka 12, göra ultraljud och det visade sig vara tvillingar. Läkaren kunde inte säga säkert men trodde att det kunde ha varit trillingar med missfall på ett foster. När mina tvillingar föddes, tvåäggs med varsin moderkaka, visade det dig att en av moderkakorna hade en bimoderkaka som slutat utvecklats ca v.6. Det behöver inte innebära att det var tre från början, men det kan också göra det. Fick i alla fall två friska barn!

  • Glimma­76
    Äldre 18 Nov 22:11
    #12

    Det är fullt möjligt. Sker det sent, så kan den tom finnas kvar när det levande barnet föds, sker mf tidigt, så kan kroppen tillbakabilda det och det blir itne ens någon blödning.

    Så var det för mig, vi såg det på ul i v 13. Det var bara en hinnsäck, så det hade ju dött väldigt tidigt. På RUL i v 19 så kunde man inte se det alls, och hade jag bara varit på RUL skulle jag aldrig vetat om det. Fick ingen blödning, utan det bara absorberades tillbaka av kroppen. Men det var ju som sagt för att det var så tidigt.

  • Äldre 11 Dec 23:57
    #13

    Hej! Jag är själv ett fullt friskt exempel på det. Min mamma fick Mf efter en månad och åtta månader senare föddes jag. Och i våras fick jag ett mf en månad in i graviditeten men var gravid med ytterligare en liten...men det slutade tyvärr i missfall i v 12, men de sade att det inte borde ha med det första mf att göra. Nu har jag blivit gravid igen, och nu i v 4 fick jag sorgligt nog missfall igen...men hoppet kvarstår att det finns en till där inne som lever och mår bra. Jag har en vecka efter påbörjat mf fortfarande kvar alla graviditetstecken så som bl a ömmande bröst och visar plus på stickan så jag håller en tumme. Tydligen kan man vara en sådan som alltid släpper två ägg, och då det tydligen är ärftligt gissar jag av erfarenhet och gener att jag är just en sådan, och borde förhoppningsvis ha gjort det igen...

  • Äldre 22 Jan 09:35
    #14

    Vilka solskenshistorier! Bara att hålla tummarna då!

  • Äldre 8 May 07:12
    #15

    När efter ett MF skall man testa sig igen? Har fått mf men känner mig fortfarande gravid o har kvar gravid symptomerna.

  • Äldre 25 Aug 21:26
    #16

    Åh vad skönt att höra. Detta hände mig igår. Där jag fick en kraftig blödning med klumpar och koagel. Gjorde vul på kvinnomottagningen imorse och visade sig att blödningen var ett missfall och att det funnits två små liv innan och att ena mådde bra. ?????

  • Anonym (Skrut­t)
    Thu 13 Jul 2023 23:36
    #17

    Jag undrar samma sak. Igår såg grav stickorna ut att öka, och idag 3 dagar efter bim- kom vad jag tror mensen? Men eftersom jag haf tagit letrozol denna månaden så funderar jag på om jag kanske förlorat en tvilling,  och en finns kvar.. är det möjligt? Ömmade brösten försvann i samma ögonblick som blödningen kom. Men fortfarande konstig känning i magen och lukt m.m 

  • Anonym (Sluts­atser)
    Fri 14 Jul 2023 14:40
    #18
    +1
    Anonym (Skrutt) skrev 2023-07-13 23:36:45 följande:

    Jag undrar samma sak. Igår såg grav stickorna ut att öka, och idag 3 dagar efter bim- kom vad jag tror mensen? Men eftersom jag haf tagit letrozol denna månaden så funderar jag på om jag kanske förlorat en tvilling,  och en finns kvar.. är det möjligt? Ömmade brösten försvann i samma ögonblick som blödningen kom. Men fortfarande konstig känning i magen och lukt m.m 


    Jag förstår inte riktigt hur du kan dra några sådana slutsatser av endast det du skriver. Det är inte ovanligt att hormonerna sitter kvar någon dag efter ett missfall, likväl som en blödning per automatik inte behöver betyda missfall. Om du är så tidigt som BIM+3 tycker jag du kan ta ett digitalt gravtest från clearblue med veckoindikator. Vänta därefter en vecka och ta ett nytt. Har veckorna ökat talar det för att graviditeten fortlöper, men skulle veckorna stannat eller minskat i antal var det förmodligen ett missfall. 
  • Anonym (Citro­nen)
    Tue 16 Jan 14:09
    #19

    Hej!

    jag fick idag beskedet att det ena fostret fasats ut under helgen i form av olika små blödningar. Det ena fostret är kvar men de kunde inte se hjärtljud, de var osäkra och ville att vi kommer in igen om en vecka om man ser att den är kvar och lever.
    har någon varit med om detta? Eller har hjärtljud synts direkt när den andra bekräftats med att den dött? vi befarar det värsta och blir hellre lyckligt överraskade om det skulle fortsätta leva.
    jag är i vecka 8+2, eventuellt tidigare pga jag fick bekräftat tvillingar och dom var inte tillräckligt stora för att vara i den veckan. Tack för svar pvj tankar.

Svar på tråden Tvillingar - missfall - ett foster överlever?