• Anonym (fiste­l)
    Äldre 17 Jul 18:11
    8336 visningar
    13 svar
    13
    8336

    operera analfistel s.k. "klyvning" -smärtsamt??

    Jag har haft ett sår ungefär två cm ovanför analen i fyra år, som det har kommit blod ur och som har gjort ont till och från. Jag har varit till läkare med det flera gånger, men de har bara sagt "det läker". Nu har jag igen varit till läkare och fått reda på att det är en analfistel som måste opereras genom "klyvning". De ska alltså att söva mig, skära upp i rumpan, gröpa ur det sjuka och sedan lämna såret öppet för självläkning. Jag kommer att bli sjukskriven minst 3 veckor. Nu undrar jag: HUR ont kommer detta att ta?? Någon som vet? Det låter som att det kommer att bli mycket smärtsamt med ett stort öppet sår i rumpan!! Kommer jag att kunna gå, ligga, sitta (har hört om någon sittring) och BAJSA (spricker inte såret när jag sätter mig på toan)?? Och hur länge tar det ont?

  • Svar på tråden operera analfistel s.k. "klyvning" -smärtsamt??
  • Killar­na Larsso­n
    Äldre 17 Jul 18:28
    #1

    Oj då!
    Inge roligt med sånt..
    har inte haft något sådant, men hoppas det går bra för dig"!
    Lycka till!!!

  • Anonym (fiste­l) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 18:32
    #2

    Nej, usch, jag har inte alls lust med det här...

  • Anonym (Vänin­nan)
    Äldre 17 Jul 18:37
    #3

    Min kompis fick en sån, fast den blev aldrig en fistel utan satt bara inuti så den upptäcktes först med röntgen när hon hade så ont att hon inte kunde gå längre. Hon blev sjukskriven nästan en hel sommar och hade väldigt svårt att klara sej själv de första veckorna eftersom hon blev mer eller mindre sängbunden.

    Men om jag vore du så skulle jag bita ihop och göra det. Det kan ju inte heller vara kul att gå i fyra år med ett sår som gör så ont?! Hon sa inget om att det sprack upp eller så när hon gick på toa och ju längre tiden gick desto mindre ont gjorde det, det var de första två-tre veckorna som var värst.

  • Äldre 17 Jul 18:41
    #4

    Ojoj, jobbigt! Mitt ex råkade ut för samma sak och han opererades precis som du beskrivit. Det var jobbigt för honom eftersom det tar ett tag innan det läker helt. MEN det läkte! Om du sköter om det ordentligt (min kille gick till vårdcentralen varje dag och fick det omlagt (jag gjorde det på helgerna) och det blev bättre för varje dag. Han hade även smärtstillande tabletter han kunde ta vid behov, men han tyckte att de gjorde honom illamående så han sket i dem.

    Fråga läkaren om förhållningsorder efter operation, vad du ska undvika etc. Jag kan tänka mig att det kan vara bra med någon form av mild laxantia (typ duphalac som man kan köpa på apoteket) så att du inte blir hård i magen och måste krysta mycket på toaletten, men jag vet inte, fråga läkaren.

    Min kille kunde sitta, det är ju ovanför anus de skär. En kille på mitt förra jobb råkade ut för samma sak och han stod upp vid skrivbordet (höj- och sänkbart) i ett par veckor.

    Vet inte om detta hjälpte dig något, men tro mig, det går över och det kommer kännas mycket bättre när allt är över än det gör nu!

    Kramis.

  • Äldre 17 Jul 19:30
    #5

    Jag har gjort en sådan operation för ca 12 år sedan. Min fistel satt nästan uppe i svanskotan. De var ingen anal-fistel utan kallades för någonting annat (har glömt bort det nu men de sas att det kunde varit en "tvilling" som inte utvecklats..)
    Själva operationen gick jättebra men det gjorde ont som fasiken eftersom de "grävt ner" en kompress för djupt i såret att den nästan växt fast till dagen efter då den skulle bytas *aj*

    Jag hade också en specialstol på jobbet - som en bakåframvänd barstol med rumpan fri, gick bra att stå och jobba. Jag har inga problem i dag men det tog några dagar innan det blev hinna över såret och man kände sig lite mer säker. Det var ju även lite pyssel med att byta kompressen så det underlättar ju om man kan få hjälp. Lycka till, hoppas inte att jag skrämde dig med min historia, jag tror nog att det går jättebra.

  • Äldre 17 Jul 19:32
    #6

    En tanke - om det är så svårläkt så kanske du ska vänta med op till efter sommaren - med tanke på att det snart är rötmånad?

  • Anonym (fiste­l) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 22:10
    #7

    Tack för svaren! Jag har inte så ont att jag inte kan gå eller så. Det tog förbannat ont innan det "sprack" och blev en fistel dock, nu vet jag varför jag hade så otrolig tont för fyra år sen! Har nu haft det i fyra år och vant mig vid smärtan. Det är mest som en molande värk och så blöder det ner trosorna. Men jag har läst att det kan bli elakartad cancer av det om man inte opererar det och så finns risken att fisteln blir djupare vilket kan sluta med stomipåse om man har otur...och DET vill jag INTE riskera!! Så jag måste nog bita i det sura äpplet och göra operationen. Jag har tid till läkare på kirurgen 15 augusti och operationen blir sedan efter de, antagligen i höst gissar jag...Flera berättelser om operationer tas gärna emot!

  • Anonym (fiste­l) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 22:16
    #8

    Hur ont hade ni eller era killar/vänner dagarna efter operationen? Låg ni/de och kved och ville dö, eller gick det okej? Kunde ni/de vara uppe och gå på en gång? Och hur gick det att bajsa?

  • Anonym (fiste­l) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 22:17
    #9

    Känner man sig väldigt "äcklig" efter en sån operation? Jag tänker om såret vätskar och varar mycket? Sexlivet kan man kanske glömma för några månader framåt?

  • Äldre 18 Jul 12:03
    #10

    Låg inte och kved inte och ville definitivt inte dö av smärta Det spännde och sved lite i en vecka eller två - visst 17 känner man sig lite äcklig men det är väl inte hela världen ? Det läker ju på några veckor och då kan man ju återgå till sitt "normala liv" - men jag tyckte inte att det var något stort problem. Lycka till

  • Anonym (Stora­syste)
    Äldre 18 Jul 14:44
    #11

    Min lillebror har precis genomgått sin andra operation för den analfistel som upptäcktes för ett år sedan.
    Det tog väldigt lång tid för såret att läka första gången, han gick och la om det hos vårdcentralen först varje dag i ett par månader, sedan varannan dag för att efter ungefär 3 månader få sköta det själv hemma. När det väl läkte var han helt salig! Det gick ett halvår ungefär, sedan fick han problem med det igen. Det visade sig att dom inte fått bort hela fistelgången vid första operationen och den hade nu växt sig större än den första.. Så min stackars lillebror är nu igång med hela proceduren igen! Menar inte att skrämma upp dig nu, det här är ju ett extremfall! Men jag vill bara förbereda dig på att det kan bli ett jobbigt ingrepp. Detta var det nämligen ingen som förklarade för min bror så han har varit väldigt bitter över att det blivit så jobbigt.. Lycka till!!

  • Anonym
    Äldre 18 Jul 17:33
    #12

    Jag har inte gjort en fisteloperation, däremot råkade jag ut för en sfinkterskada i samband med min förlossning.

    Jag hade ingen outhärdlig smärta just där och bajsa kunde jag göra men det gjorde ju ont, men det allra värsta för mig var ångesten och rädslan att det skulle spricka upp. Läkarna hade garanterat mig att det inte kunde gå upp av normal tarmtömning.

    Jag vet inte riktigt hur en fistelop går till, men du är iaf inte sydd i ringmuskeln, och om man överlever det så borde man kunna bajsa efter en operation längre upp i tarmen

  • Anonym (fiste­l) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 21:12
    #13

    Känner mig lite lugnad nu :) Min moster opererade hemorrojder för några år sedan och har berättat att hon hade så ont att hon verkligen trodde att hon skulle dö när hon bajsade första gången. När jag läser om fisteloperationer på internet så står det ofta på samma sida som information om hemorrojdoperationer, vilket gör mig rädd... vet ni om hemorrojdoperationer är mer smärtsamma?

    Storasyster: jag har läst att fisteln ofta kommer tillbaka just för att de inte får bort allt vid operationen...inte skoj!

Svar på tråden operera analfistel s.k. "klyvning" -smärtsamt??