• mammat­illvic­tor
    Äldre 18 Jul 10:26
    17509 visningar
    73 svar
    73
    17509

    Jag vågar inte vara sjukskriven....

    Jag har fått inflammationer i mina muskler i armarna, nacken, och ryggen. Antagligen är det både en yrkesskada, jag är läkarsekreterare och skriver väldigt mycket journaler så visst, därifrån kan inflammationerna i underarmarna och i armbågarna komma ifrån. Men sedan tror jag också att adoptionsprocessen som varit väldigt påfrestande för oss på många sätt, dödsfall x flera i familjen osv har gjort att istället för att jag blivit deprimerad så har jag fått en reaktion i att min kropp säger ifrån genom att musklerna blir inflammerade....Min läkare säger att jag borde vara sjukskriven en längre tid, jag har fruktansvärda smärtor, värken i nacken har gjort att jag får värk i käken, tappar känslen och styrkan i vänster arm, synen försvinner till och från, får migrän med kraftiga kräkningar. Medicinen jag tar gör att magen kraschat så jag får äta medicin mot magsår också Nu sitter jag på jobbet och skriver, för jag vågar inte sjukskriva mig. Vi väntar ju bb nu och jag är så rädd att om jag är sjukskriven ( har varit det i 2 veckor nu för det är ju inget Försäkringskassan ser) men efter 2 veckor är det ju FK som står för sjukskrivningen så jag nu jobbar jag. Mina arbetskamrater som är sjukgymnast, sjuksköterska och läkare säger att jag inte borde jobba alls. Jag har dessutom Hb på 90  och ett trombocytvärde på 400 så det är ju inte bra Jag blir ju inte bättre av att jobba, tvärtom....Usch, vet inte vad jag ska göra!

  • Svar på tråden Jag vågar inte vara sjukskriven....
  • Äldre 18 Jul 10:37
    #1
    +1

    Menar du att en längre sjukskrivning skulle göra medgivandet ogiltigt? Eller vad är du rädd för? Tänk på att när barnet kommer behöver det föräldrar som är utvilade och som kan vara närvarnade till 100%. Bättre att vara sjukskriven nu än att inte kunna ta hand om barnet sen pga av smärtor och överbelastning. Kan du inte tala med AC eller er handläggare så du får veta om en sjukskrivning kommer att innebära problem

    /Juno

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 18 Jul 10:52
    #2
    Juno skrev 2006-07-18 10:37:47 följande:
    Menar du att en längre sjukskrivning skulle göra medgivandet ogiltigt? Eller vad är du rädd för? Tänk på att när barnet kommer behöver det föräldrar som är utvilade och som kan vara närvarnade till 100%. Bättre att vara sjukskriven nu än att inte kunna ta hand om barnet sen pga av smärtor och överbelastning. Kan du inte tala med AC eller er handläggare så du får veta om en sjukskrivning kommer att innebära problem/Juno
    JO, det är ju så att man får ju inte lov att ha varit eller vara sjukskriven någon längre tid, då kan det bli problem. Sedan beror det väl mycket på vad det är vad man är sjukskriven för, är det utbrändhet, depression så är det ju mer problematiskt än om jag bryter benet, opereras för blindtarm etc....
  • Thalis
    Äldre 18 Jul 10:55
    #3

    Men gumman,du måste lyda läkarna åtminnestone en tid!!
    Jag förstår dig mycket väl men du måste vara i bra kondition när ni för ert barn!!
    Snälla tänkt över detta,du ska inte behöva ha det så här!!!

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 18 Jul 10:56
    #4
    Thalis skrev 2006-07-18 10:55:31 följande:
    Men gumman,du måste lyda läkarna åtminnestone en tid!!Jag förstår dig mycket väl men du måste vara i bra kondition när ni för ert barn!!Snälla tänkt över detta,du ska inte behöva ha det så här!!!
    Nä,jag vet.... Usch...jag vet inte...är så rädd att de ska säga att nej, du verkar så svag så ni får inga barn eller att vi måste vänta för att se att jag kan jobba 100% i typ ett år....
  • LPW
    Äldre 18 Jul 11:00
    #5

    Usch vilken hemsk sits... Har du inte möjlighet att ta ut semester alt vara tjänsledig ett tag (om nu sjukskrivning inte är ett alternativ alltså- förstår hur du resonerar och hade nog också gått till jobbet oavsett hur jag mådde)?!

  • Thalis
    Äldre 18 Jul 11:04
    #6

    Men känner du att du orkar med att försöka? Man vill ju inte att det ska bli värre!!
    Kan inte du sjukskriva dig några månader bara för att vila upp dig lite,gäller det några månader så kan dom inte säga så mycket!! Dessutom så är det inte något psykiskt utan din kropp är helt enkelt småtrött!

    Vad du än bestämmer dig för att göra så finns vi här för att stötta och lyssna på dig!!
    Vi diggar dig ju!!

  • Lillsy­rran
    Äldre 18 Jul 11:11
    #7

    Men gumman då usch vilken sits!!! Kan du inte sjukskriva dig en kort period bara så kanske det blir bättre. Läs någon distanskurs till hösten och fortbilda dig eller kanske tjänstledigt, ja jag vet inte hur jag ska råda dig. KRAM KRAM KRAM

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 18 Jul 11:39
    #8
    Thalis skrev 2006-07-18 11:04:26 följande:
    Men känner du att du orkar med att försöka? Man vill ju inte att det ska bli värre!!Kan inte du sjukskriva dig några månader bara för att vila upp dig lite,gäller det några månader så kan dom inte säga så mycket!! Dessutom så är det inte något psykiskt utan din kropp är helt enkelt småtrött!Vad du än bestämmer dig för att göra så finns vi här för att stötta och lyssna på dig!!Vi diggar dig ju!!
    Vad gullig du är!

    Jag tänker faktiskt ringa till vår hemutredare efter hennes semester och säga som det är. Att jag har fått inflammation i mina muskler och att jag kommer att bli frisk, har ju haft det för många år sedan och det gick bort efter ett par månader. Och höra hur de ser på det. Det är ju som du säger ingen psykisk sjukdom utan min kropp reagerar på stressen! kram
  • Mi5
    Äldre 18 Jul 12:41
    #9
    +1

    Hej,
    Ett litet tips. Somatisera inte. Det vill säga, dina förklaringar om vad inflammationen beror på, behåll dom för dig själv. Du har en inflammation, kort och gott, som går över. Du kan inte veta när.

    Resten är bara gissningar, det kan vara stress, det kan vara privatliv, arbetsställning, di kan ändå med inte med säkerhet veta. Så stressfaktorn behåller du för dig själv. Lycka till Mi5.

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 18 Jul 13:00
    #10
    Mi5 skrev 2006-07-18 12:41:05 följande:
    Hej,Ett litet tips. Somatisera inte. Det vill säga, dina förklaringar om vad inflammationen beror på, behåll dom för dig själv. Du har en inflammation, kort och gott, som går över. Du kan inte veta när. Resten är bara gissningar, det kan vara stress, det kan vara privatliv, arbetsställning, di kan ändå med inte med säkerhet veta. Så stressfaktorn behåller du för dig själv. Lycka till Mi5.
    Du menar när jag pratar med utredaren om detta eller? Eller tycker du att jag inte ska säga något till henne utan när vi får bb och vad jag förstår då kollar de via försäkringskassan om man varit sjukskriven och för vad etc så tar jag det då vid ev frågor? Vad tycker du? Tack för ditt svar, och alla andras med, betyder mycket för mig!
Svar på tråden Jag vågar inte vara sjukskriven....