• Lillfo­t
    Äldre 25 Aug 14:18
    4384 visningar
    9 svar
    9
    4384

    Katthår!!! Blir galen!!!

    Vi har en katt (brittisk korthår) som hårar e x t r e m t mycket hår! Då menar jag inte små hårtussar här och där utan det är hår överallt! Jätteäckligt börjar det blir, speciellt nu när sonen kryper runt överallt och har händer + fötter fulla med hår hela tiden.
    Så, min fråga lyder: Någon som känner till någon bra kattborste? Hennes päls är av den typen att man kan borsta i timmar och det kommer precis lika mycket hår hela tiden, fattar inte hur mycket hår som kan produceras på i en kattkropp...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-25 14:19:23:
    Ja, jag vet att man kallar det pälsn när det gäller djur

  • Svar på tråden Katthår!!! Blir galen!!!
  • Äldre 25 Aug 14:21
    #1

    hej. jag har också brittisk korthår.. flera stycken faktiskt... och ja.. dom fäller extremt nu på sommarn! vi har en gummiborste. alltså inte sån där med långa pinnar som en vanlig, utan små korta gummipiggar på som man kan trä på handen, den är jättebra till korthårs katter!

  • Äldre 25 Aug 14:22
    #2

    hehe, känner igen det med att borsta i flera timmar och fortfarande lika mycket päls!! jag menar, vad är det för nåt egentligen!! nångång borde det ju sluta!

  • Äldre 25 Aug 14:22
    #3

    Jag tycker att det är grymt fascinerande - man stoppar in skulor i ena änden på katten och så kommer det ut små plastpåsar fulla med *ahem* (nej, jag städar ALDRIG lådan, det gör sambon, alltså små plastpåsar) och en jädrans massa hår!

    Vi har birmor = semilånghår, men jag brukar köra med en karda och en särskild knyck på handleden.

  • Lillfo­t
    Äldre 25 Aug 15:40
    #4

    Mrs FTM::: Ja helt sjukt att det kan finnas så mycket hår... tror vår katt skulle kunna producera hår flera varv runt jorden

  • Äldre 25 Aug 15:42
    #5

    ja, det är ju som att där man får bort hår, där kommer det nytt i samma sekund som det gamla försvinner..

  • Lillfo­t
    Äldre 25 Aug 15:44
    #6

    Egentligen känns det lite som ett moment 22...

  • Caréne
    Äldre 25 Aug 21:25
    #7

    Har en pereser och en exotic. Pälsvården är enkel på en exotic men guu va dom fäller. Helt klart bättre med perser.
    När min exo fäller x-tra mycket så borstar jag honom noga, sedan bad och sedan föning med borste och kam.
    Det brukar få det att kunna lugna sig med pälsfällandet i ett par veckor.

  • Äldre 25 Aug 21:48
    #8

    Välkomen till klubben!

    Har tre husisar, två långhåriga och en korthårig samt en dotter på snart nio månader. Hon ålar fram på golvet och blir alldeles luden . Hennes kläder rullas med klisterrulle innan de tvättas eller används nästa dag. Ska vi bort får hon nya kläder precis innan vi åker och får inte va på golvet med dem.

    Vägrar tvätta håriga kläder i min tvättmaskin!

    Hon sliter och drar i stackars Kalle så han knappt har nån päls kvar att fälla .


    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Lillfo­t
    Äldre 25 Aug 23:30
    #9

    myskatt::: Ivar har drar och sliter i stackars Leia också men TROTS det har hon okattligt (fniss, kunde inte låte bli) med päls kvar!!!

    rollar ivar titt som tätt jag med, men det är svårt att vakta en parvel på 8 månader så att han i n t e stoppa fingrar fulla med päls i munnen... yeak!

Svar på tråden Katthår!!! Blir galen!!!