• Vini
    Äldre 8 Sep 14:13
    5963 visningar
    9 svar
    9
    5963

    Sprucken gulkropp=missfall?

    Jag är gravid i v.5 och var på gynakuten i morse pga starka smärtor som kom i intervaller. Läkaren gjorde vul och sa att han hittade felet som berodde på sprucken gulkropp som blöder (har dock inte märkt några blödningar än). Jag skulle tillbaks om två dagar för att lämna nytt prov för att se om mängden grav.hormon stigit som den ska. Förstår inte riktigt vad de menade och undrar om någon annan varit med om något liknande? Kan gulkroppen "reparera" sig eller brukar sånt här sluta med missfall? Jättetacksam för alla svar!!

  • Svar på tråden Sprucken gulkropp=missfall?
  • Äldre 8 Sep 14:23
    #1

    Som jag förstår det av vad du skriver så kan han i dagsläget inte avgöra om det är missfall på g eller om graviditeten kommer fortsätta som den ska. För att se hur det ligger till måste mängden grav hormon mätas liksom om några dagar. Ökar grav hormonet så är det som det ska annars är det missfall på g. Hoppas allt går bra, ska hålla tummarna för dig.

  • Vini
    Äldre 8 Sep 15:01
    #2

    Tackar för svar och tummar! det stämmer att han sa att det var för tidigt att säga. Får hoppas att hormonet ökat på söndag, spanar efter blödningar konstant....

  • Lullan­K
    Äldre 8 Sep 18:05
    #3

    Håller tummarna för dig gumman! Hoppas det ordnar sig!
  • malla7­3
    Äldre 8 Sep 19:01
    #4

    Har aldrig hört talas om det, men jag håller tummarna för att allt ordnar sig. Som det låter på läkaren så verkar ju gulkroppen kunna reparera sig. Annars bode han väl sagt att det var ett missfall. Men jag vet ju som sagt inte. Hoppas på det bästa.

  • Vini
    Äldre 8 Sep 19:40
    #5

    Tack lullan.
    Tycker också det, ibland säger de bara så luddiga saker. Han sa oxå att jag hade vätska i buken och när jag frågade om det var dåligt sa han att det inte "behöver" vara det...
    Är lite förvirrad men får väl klarhet om ett par dar antar jag.

  • zoie
    Äldre 8 Sep 19:54
    #6

    Hej! håller med dig om att de säger luddiga saker på gynakuten. själv fick jag blödningar i onsdags (v.5) så tyvärr verkar min graviditet ha blivit kortvarig. åkte iallafall till gynakuten i göteborg, och träffade en skum och barsk manlig doktor, allt han sa va så diffust så jag var mer förvirrad när jag kom hem än när jag åkte dit. bokade tid privat efter det, ska dit på onsdag, känns skönt att få defenitivt besked tidigt, för på sahlgrenska fick jag återbudstid efter 12 dagar.
    jag ska till gynekologcentrum i göteborg, och om du bor i stan så är det ett tips.
    Kram, och hoppas att det inte är någon fara!!!!

  • Vini
    Äldre 8 Sep 22:53
    #7

    oj, då håller jag verkligen tummarna för att du får ett positivt besked på onsdag!! Skumt att de kan uttrycka sig så oklart så man måste söka hjälp på nytt... Bor i sthlm men det var ett bra tips med privat klinik, hade inte tänkt på att det går bra att vända sig dit med sådana besvär, blir jag inte klokare på söndag ska jag helt klart testa det!
    Vi får hoppas att det ser bra ut för oss trots allt! Kram

  • enibaS
    Äldre 1 Jan 20:56
    #8

    Jag har också en sprucken gulkropp och i förrgår plussade jag!! Är i v6! :/ Skit orolig! :( Hur gick de för dig??? Vill gärna höra va ditt resultat blev! :o

  • Tue 24 Jan 2023 16:05
    #9

    Hur gick det för alla? Det här med att cystor i form av gulkropp osv spricker verkar inte vara helt ovanligt. 

Svar på tråden Sprucken gulkropp=missfall?