• Anonym (Kaffedraken)

    Kan inte kontrollera sitt drickande

    Kära ni, jag behöver hjälp och kloka råd. Jag och min kille har varit ihop i över fem år. Vi har en liten son ihop på 2 år. Vi går nästan aldrig ut någon av oss, dricker mycket sällan hemma, men ibland så blir det ju fest och när det är min killes tur slutar det ungefär en av fyra gånger likadant. Han blir tokfull, får minnesluckor, svarar inte på mobilen och kommer hem mycket mycket senare än han "lovat". Varje gång ligger jag vaken och ringer och ringer och har världens ångest. Inatt var en sån natt. Han kom hem klockan fyra på morgonen i taxi (tar tio minuter från stan), stället han var på stängde klockan tre, och han minns inte alls vad han gjort däremellan. Världens minnesluckor alltså, och han var ensam. Jag blir så jäääkla orolig, jag vet hur helvetes farligt det är att dricka sig så stupfull. Han lovar alltid att han ska ta det lugnt och inatt sa han igen att han aaaaldrig ska göra om det, men jag vet ju att det kommer att hända igen! Inte nästa gång men säkert om några månader när han glömt denna incident. Hur ska jag hantera det här? Hur ska jag kunna få honom att fatta att detta är livsfarligt? Han är som en ständigt latent alkis med enstaka utbrott eller nåt. Och han vet att han gör fel men kan/vill tydligen inte ändra på detta destruktiva beteende. Blir tokig av oro!

  • Svar på tråden Kan inte kontrollera sitt drickande
  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför denna oro?? Har du varit med om att fruktansvärda saker händer när man är jätteberusad??

    Kl 4 är inte toksent om stället stänger 3 och det är INTE livsfarligt att vara på stan och vara berusad!!

    Känns som om problemet är ditt....

    Visserligen kanske man ska se över sitt drickande om det ALLTID slutar med negativa konsekvenser, men detta verkar ju bara ha konsekvenser för DIG och inte för HONOM??!!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är som din sambo, fast jag får minnesluckor varje gång. Dricker väldigt sällan, men blir tokfull och personlighets förändrad när jag dricker.

    Jag har försökt att inte dricka mig full, men jag får minnesluckor av 5 öl!! Kan då ha glömt bort flera timmar. Bara svaga minnesbilder från kvällen.

    Jag går hos en kurator nu då min livssituation är lite jobbig just nu. Hon tror att alkohol blandat med alla spärrar, all ångest och alla krav gör att jag ballar när jag dricker.

    Hur är din sambo? Mår han bra i sig själv? Stressar han mycket? Hur mycket dricker han?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för era svar! Jo, nog är det så att min oro skenar iväg, det vet jag och det är bra att få lite perspektiv. Tyvärr är det så som du kanske misstänkte. En person i min bekantskapskrets är försvunnen sedan fler år tillbaka efter en blöt kväll på krogen och h*n var kraftigt berusad sist h*n sågs den kvällen. Av respekt för anhöriga vill jag inte berätta så många detaljer, mer än att att polisen väl anser att berusningsgraden har en stor del av orsaken till försvinnandet.

    Och jag önskar att jag kunde vara lika ovetandes om riskerna med att bli kraftigt berusad som du verkar vara BBB! Risken för att du råkar ut för en olycka ökar markant ju mer berusad du är. Man tappar ju omdömet. Har man dessutom minnesluckor, då är du ju inte ens medveten om hur du beter dig. När det gäller olyckor
    kan du säkert tänka dig själv, det handlar om att trilla i vattnet och drunkna, inte se sig för ordentligt när man går över gatan, hamna i slagsmål, bli rånad (du är ett jäkligt lätt byte) eller göra andra idiotiska saker som man bara får för sig när man är rejält packad.

    Jag är väl lagd så att jag inte tänker "det händer inte mig" som många andra gör, snarare tvärt om. Varför skulle det inte hända mig eller oss? Trist...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hehe är det jag som är ts eller Ne skojja bara, min sambo höll på exakt som din! En sak jag VET att min sambo alltid gjorde efter krogen var att äta så att han kom hem 4 var inte så konstigt, sen att han var så full att han knappt kunde stå var en annan sak. Han slutade dricka för typ 9 veckor (okej ha drack två öl när vi var på middag igår) och det var han själv som beslutade om det. Jag har tjatat i två år på honom om att sluta med han har vägrat, nu när jag är gravid så slutade han helt plötsligt bara, tror han kände att det var rätt för honom just nu. Hoppas din sambo känner att han borde kontrolera sitt drickande lite mer.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Till Anonym (jag med), vad tråkigt att du har det jobbigt. Det känns verkligen som ett destruktivt beteende det här med att supa riktigt mycket på en gång, även om man bara gör det ett fåtal gånger. Att man får minnesluckor är ju även ett klart tecken på att man dricker för mycket, eller att man HAR druckit för mycket tidigare i sitt liv och supit sig till dåligt ölsinne.

    Kan även tala om att efter fem starköl skulle jag inte kunna resa mig dagen efter ;)

    Både jag och min kille hade den där livsstilen med mycket fest och alkohol innan vi träffade varandra. Och vi har pratat om att han tycker det är skönt att bli råpackad, när spärrarna släpper och man liksom inte tänker så mycket på vad man gör. Sån är inte jag. Men han blir aldrig aggressiv eller jobbig på det sättet, men visst ligger det något i att det är en flykt från allt vardagligt. Och det är väl också det som skrämmer mig, för vi går inte igenom någon "yttre" kris på det sättet. Allt är frid och fröjd liksom. Men han pratar sällan om känslor, om du ursäktar klyschan. Så det här gör mig både arg och så klart ledsen, och orolig över att något är allvarligt fel. Men det är nog mycket oron som skenar iväg just nu. Tack för svaren i alla fall...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mi amore: Vad förståndigt han verkar vara din kille! Hur ofta blev han jättefull innan? När vi träffades jag och min kille så drack han mycket nästan varje helg. Nu är det typ var tredje månad eller nåt sånt som det händer och det är ju lite skönt i alla fall. Fy fan för att ligga hemma och oroa sig hela nätterna. Jag hatar det!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Han drack nog öl varje helg, inte så att han blev sådär full men drack nån öl gjorde han allt. Han kanske blev sådär jättefull var fjärde helg när han var med sina kompisar från hemstaden. Han blev bara sådär när han umgick med dom. Ja inte är det kul att vara orolig..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag mår dåligt för det jag gjort tidigare, men har beslutat mig för att sluta dricka. Hemma kan jag ta en folkis eller ett glas vin, men när jag går ut blir det alkofritt från och med nu.

    Var utan alkohol i 2 år pga detta . Nu har jag druckit 3 gånger sedan dess och misslyckats med att kontrollera intaget.

    Lycka till

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla svar. Jag skulle gärna vilja höra från fler, kanske någon mer som har erfarenhet av detta? Jag tycker det är så svårt att prata med min sambo och försöka få honom att förstå att jag menar allvar. Det blir liksom bara en massa anklagelser och så börjar han försvara sig. Han vet ju att det inte är bra att dricka sig stupfull men samtidigt litar jag inte ett dugg på att han VERKLIGEN vill ändra på sitt beteende. Några tips på hur jag får honom att fatta, på riktigt?

  • Anonym (Kaffedraken)

    kan inte låta bli att puffa igen...

Svar på tråden Kan inte kontrollera sitt drickande