• feffer­onin
    Äldre 11 Oct 09:15
    14679 visningar
    24 svar
    24
    14679

    värmepump eller gasolkamin??

    Vi hade tänkt sänka våra elkostanader lite i vinter genom att inte använda så mycket av elementen till uppvärmning utan istället hitta en annan lösning.
    Tyvärr vet vi nte så mycket om detta område, men det vi funderar på är antingen att sätta in en gasolkamin eller värmepump. Vilket är bäst? Hur funkar en gasolkamin? hur mycket kostar gasolen?och hur snabbt förbrukas den?, kan den värma upp ett hus på 100 kvadratmeter?
    Alternativet värmepump blir väl lite dyrare, men tjänar man på det i längden? Vilket alternativ är att föredra?

  • Svar på tråden värmepump eller gasolkamin??
  • LiLja1­980
    Äldre 11 Oct 09:19
    #1

    Jag kan inte uttala mig om vad som är bäst, jag har ingen gasolkamin men en värmepump. Vi har sänkt våra elkostnader en hel del!! Innan hade vi bara el-elementen som värde upp vårt hus på 130 kvadrat. Det som är bra med pumpen är ju att man inte behöver slå på elementen alls förrän det blir riktigt kallt.

  • lillaE­go
    Äldre 11 Oct 09:33
    #2

    Vad är det för värmepump ni har i åtanke?

    Vi funderar på att installera en luftvärmepump. Då sätter man en stor klump på husets fasad som suger in kalluft och omvandlar den till varmluft (som ett kylskåp fast tvärs om). Luftvärmepumpar är inte såååå dyra så har man som oss en hög uppvärmningskostnad så bör man gå runt redan efter första året...om man får arslet ur vagnen.

    Ett ännu bättre alternativ för oss är luftvattenpump. Då värms inte bara huset upp utan även vattnet men den pumpen (maskinen) är mycket dyrare.

    Mycket vanligt är numer att borra efter bergvärme (man har en värmepump då också) men det kostar från ca 100000:- så det har vi helt slagit ifrån oss.

    Att elda med gasol tror jag är helt förkastligt i ett så stort hus som 100kvm. Vi har gasol i husvagnen och det fungerar suveränt men hur stor är den? 2 kvm?
    :)
    Fast jag vet inte hur den installationen ser ut. För en vettig värme måste man nog dra rör eller nåt för annars är det väl mest strålvärme en gasolkamin ger (värme runt själva kaminen).

    Jag tror att rörmokare kan ha lite koll på värmepumpar. Testa att ringa och fråga om råd.

  • Myster­ious
    Äldre 11 Oct 09:36
    #3

    Ni ska garanterat satsa på en luftpump. Antingen en luft/luft eller en luft/vatten.. senare alternativet är lite dyrare, men bra.


    KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • feffer­onin
    Äldre 11 Oct 09:39
    #4

    Lillaego: En sådan luftvärmepump du beskriver är väl en sån vi med hade tänkt oss, hur mycket kan en sådan gå på då?, kan man sätta dit en sådan själv, eller måste nån hantverkare fixa det?.

    Jag är helt lost på detta område, så är mycket tacksam för era svar..

  • MiReDe
    Äldre 11 Oct 09:45
    #5

    Det bästa är ju bergvärme, dyrast att installera (borrningen) men bra billigast i längden. Golvvärme är också bra om man vill snåla in på elräkningen, varför vet jag inte. Sedan spelar också huset en roll om vilken/vad för pump som passar bäst, och vad man har att komplittera med. Har man ett plan eller tre plan att värma upp? Hur stort är huset, hur pass isolerat är det? Mycket sådant som spelar in. Det bästa är ju att gå och prata med en VVS-firma och höra om vad dom tror (men se upp så att dom inte bara försöker sälja sina egna pumpar) Kanske ringa till en del olika och jämföra om vad dom säger, då får man ju lite att stå på.

  • Äldre 11 Oct 09:49
    #6

    lilla EGO: "Ett ännu bättre alternativ för oss är luftvattenpump. Då värms inte bara huset upp utan även vattnet men den pumpen (maskinen) är mycket dyrare."
    Litet förtydligande bara: luftvatten-värmepump är avsedd att kopplas in på ett vattenburet värmesytem (element med vatten som pumpas runt). Och är ett riktigt bra alternativ om man har ett hus som är beläget söderut och är hyggligt välisolerat, värmer även tappvattnet.

    Gasolkamin låter dyrt att ha i drift... Och är väl fossilt bränsle också - eller är jag ute och cyklar? Och så måste man fylla på den...

    Luftvärmepump funkar utmärkt om man har en öppen planlösning och accepterar lite sus och drag inomhus, samt har grannar som står ut med det eventuella ytterligare bullret som kommer från utomhus delen.
    Tänk dock på att har ni väldigt kallt (läs bor norrut) på vintrarna så var medveten om att verkningsgraden minskar (dvs hur lönsamt det är) ju kallare det är ute. Vid -15--18 så stänger man av den.
    Kontakta gärna din energirådgivare!
    Andra grejer man kan se övet är att se till isoleringen (ofta så är tak, bjälklaget väldigt dåligt isolerat och man kan lätt förbättra värmeekonomin genom att tilläggisolera där...

    Annan Kamin (pellets/ved)- är det inget alternativ?

  • Äldre 11 Oct 09:54
    #7

    MiReDe,
    Billigast i längden är ved/pellets...
    Och har man tomten och orken så är jordvärme att föredra före Bergvärme. Då det är billigare att plöja ner slang än borra för den. Men i ett så pass litet hus så kan det fungera bra med luft-vatten-värmepump som tar värmen från luften och trycker ner i det vaqttenburna systemet (dock kostar det väl ca 80000) och går bara ner till ca -20C. Men hur ofta är det svinkallt...

    Men huset hade väl el-element? Och inte vattenburen värme med elpanna?

  • cruZZe
    Äldre 11 Oct 09:57
    #8

    Vi installerade bergvärme för ca:3 år sedan och är inget annat än nöjd. Vi bor i villa på 200kvm där hela nedre våningen har vattenburen golvvärme och resten av huset radiatorer. Total uppvärmningskostnad för oss är ca:10-12.000:-/år och då räknar jag med stora badrummet som har el-golvvärme.

  • Äldre 11 Oct 09:58
    #9

    Att fixa en luftvärmepump själv är tveksamt, visserligen finns det gör det själv-kit med system som är förfyllda med kylmedia (som det kallas). Dock måste du ha en elektriker som kopplar in det. Men det diskuteras om det är OK...
    I de flesta fall så fyller man på med detta kylmedia efter installationen, och då skall installationen och påfyllningen vara utförd av en certifierad installatör med kyltekniker utbildning/certifikat)

  • lillaE­go
    Äldre 11 Oct 09:59
    #10

    fefferonin

    Det finns nog pumpar i många olika prisklasser. De går att köpa på de flesta stormarknader för under 10000:- men då får Du installera den själv och kvalitén på pumpen kan ju vara som korv o potatis.

    Vi har räknat med att pump o installation ska gå på ca 30000:-. Det är det pris vi kalkylerar med.

    SVejsan

    Ja, det var bra med ett förtydligande. Jag fastnade i mitt eget tänk och vi har redan vattenburen värme och värmer vårt vatten själva så för oss vore det som sagt det ultimata.

Svar på tråden värmepump eller gasolkamin??