• feffer­onin
    Äldre 11 Oct 09:15
    14676 visningar
    24 svar
    24
    14676

    värmepump eller gasolkamin??

    Vi hade tänkt sänka våra elkostanader lite i vinter genom att inte använda så mycket av elementen till uppvärmning utan istället hitta en annan lösning.
    Tyvärr vet vi nte så mycket om detta område, men det vi funderar på är antingen att sätta in en gasolkamin eller värmepump. Vilket är bäst? Hur funkar en gasolkamin? hur mycket kostar gasolen?och hur snabbt förbrukas den?, kan den värma upp ett hus på 100 kvadratmeter?
    Alternativet värmepump blir väl lite dyrare, men tjänar man på det i längden? Vilket alternativ är att föredra?

  • Svar på tråden värmepump eller gasolkamin??
  • GBGTje­jN
    Äldre 11 Oct 10:06
    #11

    Min sambo installerar värmepumpar. Tex en Panasonic Sverige Pumpen får du ner en tredjedel av kostanden. Om de e 10000, blir de ca 3000 istället. Vi har 2 st hlenöjda

  • MiReDe
    Äldre 11 Oct 10:40
    #12

    SVejs:
    Som jag skrev så spelar det roll om vad man har för hus (yta m.m.) Om pumpen skulle slå ifrån så att man är tvungen att gå på elen så kan det bli hutlöst dyrt, och dom vela ju dra ner på sina elkostnader. Lika så skrev jag att det spelar roll om vad man har för komplement, i deras fall el! Då passar ju en annan pump bättre än den ena. Kanske är pellets billigare, men det gäller att ha utrymme för allt pellets/ved. Man ska även ha tiden och orken för att hugga veden. Om jordvärme vet jag inget om, tänker inte yttra mig. Som jag skrev till TS så borde hon höra efter med en VVS-firma eftersom att dom vet bäst om vad som passar hennes hus bäst. Antar att du är VVS-montör? Eller dyl.?

  • Äldre 11 Oct 11:09
    #13

    MiReDe:
    Nej, jag är inte VVS-montör. Jag är villagare som för två år sedan bytte till bergvärme som jag är nöjd med , men det var absolut inte billigast , men det var bekvämast och det är en bra besparing i mitt hus.
    När jag skulle byta så tittade jag nogrannt igenom alla alternativ (hängde på www.byggahus.se (forumet och på www.varempumpsforum.com för att riktigt sätta mig in).

    Att rekommendera bergvärme rakt av tyckte jag inte jag kunde då det finns många alternativ. Och absolut inte på ett sådant litet hus! Och utan att veta markförhållanden...
    Att dra in vattenburet kan kosta ca 100 000-200 000 och det är inte försvarbart. Då står man ut att betala el under några veckor på vintern...
    Apropå Jordvärme det är samma sorts Värmepump som vid bergvärme men du plöjer ner slang till en mycket billigare kostnad än att borra... kapar väl ca 30000-50000 på kostnaden beroend var i landet du bor och hur långt du behöver borra.
    Installationskostnaden före bergvärme och jordvärme är mer försvarbart om man bor i ett större hus (och skall bo där till avskrivningen är gjord)...

    Energirådgivaren är perfekt atrt prata med i sådana här fall.

    Jag skulle undvika prata med en VVS-installatör innan jag bestämt mig ( de vill ju ha så hög förtjänst som möjligt och är påverkade av det)

    Energirådgivaren är opartisk.

  • MiReDe
    Äldre 11 Oct 11:52
    #14

    SVejs:
    Håller med dig, det gör jag. Som jag skrev till TS så skulle hon se upp så att VVS-firman inte bara försöker sälja sina "egna pumpar" till henne. Visste inte att det fanns att vända sig till en energirådgivare, det är ju superbra!
    Missade raden om hur stort huset var också
    Jag vet inte, kanske är jag lite "infiltrerad" av min sambo också som är helt inne på bergvärme om vi ska köpa hus. Han är VVS-montör och håller på med alla sorters pumpar, blir nog lätt så. Men tack för att du rättade mig, tror vi menade lika i grund och botten fast jag uttrycker mig klumpigt då jag inte vet namnen på alla sorters uppvärmingsmojenger

  • maha63­05
    Äldre 11 Oct 12:32
    #15

    Gasol finns inte ens på kartan. Kolla upp vad det blir per kWh så får ni se!

  • Äldre 11 Oct 12:41
    #16

    Sen finns det ju fjärrvärme också, beroende på var huset ligger.
    Vårt hus ligger i princip rakt på fjärrvärmeledningen, så det kommer vi att välja.
    Det blir cirka 100 000 billigare än bergvärme och när vi slår ut driftkostnaden på 20 år blir det samma pris. Men då fortsätter fjärrvärmen att fungera helt underhållsfritt, medan bergvärmen kräver ny kompressor vad jag förstår.
    Vi väljer alltså billigare investering, dyrare årskostnad och i princip underhållsfritt.

  • Äldre 11 Oct 13:00
    #17

    Sofi 79,
    Ja, fjärrvärme är oftast billigare. Men det finns en nackdel - de är i monopolställning! Vílket i vissa områden har visat sig på räkningen från värmeverket! Så i vissa delar så äts "vinsten upp". Ofta så måste du koppla bort ev alternativa energi källor (från ditt värmesystem) också för att de skall ansluta fjärrvärmen.
    Alla värmepumpar slits ju, men efter 20 år (ca) så är det bara pumpen du behöver byta inte gräva nytt hål eller lägg ny slang...

  • maha63­05
    Äldre 11 Oct 14:05
    #18

    Fjärrvärme billigare?
    DEN kalkylen vill jag se...

    Den skall inkludera alla kostnader på 20 år och beskriva restvärde då.

  • Äldre 11 Oct 18:51
    #19

    För lite kalkyler:

    www.energikalkylen.konsumentverket.se/

    Sen så beror allt HUR man räknar som maha6305 påpekar...
    Fjärrvärme är inget man ansluter sig "själv" till dessutom...

  • Äldre 11 Oct 19:02
    #20

    Info från statens energimyndighet:
    www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/PageGenerator01&MenuSelect=D2BDE6DBEFFBCEBAC1256DAB0051ADD8&FuncArtSelect=8B1BE7EC03DFF799C12571A0003EE68A&FuncParm1=1&FuncParm2=1

    Men sedan jag sett här korrigerar jag mig: fjärrvärmen verkar komma på andra/tredjeplats nu... Men beror väl om man sitter i Ume eller i göteborg?

  • KickSt­art
    Äldre 11 Oct 19:05
    #21

    Vi har en Panasonic Luft/värme pump och jag bara älskar den
    Inte nog med att den värmer bra- och till ett billigare pris än direktverkandeel- den gör så att luften blir rent och man slipper t.ex damm som yr runt i luften
    Ett annat plus är när det är 30 grader varmt ute så svalkar den.


    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • lillaE­go
    Äldre 11 Oct 19:14
    #22

    Morula Ailith

    Fast då äts väl all vinst man gör på vinter upp? En AC drar ju massor av el.

  • KickSt­art
    Äldre 11 Oct 19:23
    #23
    lillaEgo skrev 2006-10-11 19:14:07 följande:
    Morula AilithFast då äts väl all vinst man gör på vinter upp? En AC drar ju massor av el.
    Inte hela vinsten.
    Tack å lov.
    Vi förbrukade el för 500:- på AC i sommar. Och det var det värt
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Fri 16 Sep 2022 12:41
    #24
    maha6305 skrev 2006-10-11 12:32:10 följande:

    Gasol finns inte ens på kartan. Kolla upp vad det blir per kWh så får ni se!


    Är det fortfarande inte försvarbart Med gasol när vi har sådana elpriser som vi har nu?
Svar på tråden värmepump eller gasolkamin??